Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów Mechanik - monter maszyn i urządzeń oraz Technik mechanikWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów Mechanik - monter maszyn i urządzeń oraz Technik mechanik
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach mechanik - monter maszyn i urządzeń, technik mechanik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEC.03. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń wyodrębnionych w zawodach Mechanik- Monter maszyn i urządzeń i Technik mechanik.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.03. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń:
obsługiwania maszyn i urządzeń;
instalowania i uruchamiania maszyn i urządzeń;
Efekty kształcenia
MEC.03.3. Obsługa maszyn i urządzeń
Uczeń:
1) charakteryzuje procesy eksploatacyjne maszyn i urządzeń,
2) określa przyczyny uszkodzeń maszyn i urządzeń,
3) dobiera materiały, narzędzia i przyrządy do rodzaju wykonywanej pracy,
4) naprawia elementy i zespoły maszyn i urządzeń,
5) instaluje maszyny i urządzenia na stanowisku pracy,
6) reguluje i uruchamia maszyny i urządzenia,
7) ocenia jakość wykonanej obsługi maszyn i urządzeń,
8) wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację maszyn i urządzeń.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał
Maszyny i urządzenia - obsługa
składa się z pięciu materiałów multimedialnych.Film edukacyjny
Kontrola urządzeń w codziennej pracy
Film edukacyjnyKontrola urządzeń w codziennej pracy
przedstawia codzienną pracę, którą wykonuje mechanik przy pracy z maszynami. W filmie przedstawione codzienne doglądanie maszyn, sprawdzanie ich stanu technicznego.Film instruktażowy - tutorial
Wymiana uszczelnienia w pompie wirowej
Film instruktażowy - tutorialWymiana uszczelnienia w pompie wirowej
przedstawia wymianę uszczelki w pompie wirowej ze wskazaniem błędów jaki mogą się przy wymianie pojawić.Film instruktażowy - tutorial
Wymiana łożyska tocznego na wałku
Film instruktażowy - tutorialWymiana łożyska tocznego na wałku
przedstawia wymianę łożyska tocznego na wałku ze wskazaniem błędów jaki mogą się przy wymianie pojawić.Atlas interaktywny
Użytkowanie maszyn i urządzeń
Atlas interaktywnyUżytkowanie maszyn i urządzeń
przedstawia typowe zasady użytkowania maszyny i urządzeń. Przedstawione są zagadnienia: „Fazy istnienia obiektu technicznego”, „Podstawy diagnostyki technicznej”, „Użytkowanie maszyn i urządzeń” oraz „Obsługa maszyn i urządzeń.Atlas interaktywny
Maszyny i urządzenia - studium awarii
Atlas interaktywnyMaszyny i urządzenia - studium awarii
przedstawia typowe awarie urządzeń. Są to grafiki pokazujące zagadnienia: niezawodność maszyn i urządzeń, przyczyny zainteresowania niezawodnością , sformułowanie poprawności funkcjonowania obiektu, miary niezawodności elementów nienaprawialnych, funkcja niezawodności i funkcja zawodności, trwałość elementu nienaprawialnego, intensywność i częstość uszkodzeń oraz przykłady uszkodzeń maszyn i urządzeń.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Kontrola urządzeń w codziennej pracy
Film edukacyjny
- Wymiana uszczelnienia w pompie wirowej
Film instruktażowy - tutorial
- Wymiana łożyska tocznego na wałku
Film instruktażowy - tutorial
- Użytkowanie maszyn i urządzeń
Atlas interaktywny
- Maszyny i urządzenia - studium awarii
Atlas interaktywny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Mechanik - Monter maszyn i urządzeń, Technik mechanik
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną środek dydaktyczny wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z maszynami i urządzeniami - obsługą.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny Kontrola urządzeń w codziennej pracy
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące kontroli urządzeń w codziennej pracy.
Klasa zostaje podzielona na kilka czteroosobowych grup.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką charakterystykę najważniejszych kroków podejmowanych w czasie kontroli urządzeń w codziennej pracy.
Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne punkty. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna charakterystyka kontroli.
W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.
Film instruktażowy - tutorial Wymiana uszczelnienia w pompie wirowej
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące wymiany uszczelki w pompie wirowej.
Klasa zostaje podzielona na kilka czteroosobowych grup.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką instrukcję wymiany uszczelki w pompie wirowej.
Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne kroki instrukcji. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna instrukcji wymiany.
W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.
Film instruktażowy - tutorial Wymiana łożyska tocznego na wałku
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące wymiany łożyska tocznego na wałku.
Klasa zostaje podzielona na kilka czteroosobowych grup.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką instrukcję wymiany łożyska tocznego na wałku.
Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne kroki instrukcji. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna instrukcji wymiany.
W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.
Atlas interaktywny Użytkowanie maszyn i urządzeń
Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik przedstawiających obsługę maszyn – remonty, obsługa, cykle itp.
Po tym działaniu uczniowie dopisują na kartkach i umieszczają poniżej poprawne nazwy do grafik.
Teraz nauczyciel, używając atlasu interaktywnego sprawdza poprawność przydzielonych grafik do grup i ich opisów.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.
Uczniowie tworzą notatki z zajęć.
Atlas interaktywny Maszyny i urządzenia - studium awarii
Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik przedstawiających przykłady uszkodzeń maszyn, np. tarcie, wady materiałowe itp.
Po tym działaniu uczniowie dopisują na kartkach i umieszczają poniżej poprawne nazwy do grafik.
Teraz nauczyciel, używając atlasu interaktywnego sprawdza poprawność przydzielonych grafik do grup i ich opisów.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.
Uczniowie tworzą notatki z zajęć.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e‑materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.
Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na osiem grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.
Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.
Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny Kontrola urządzeń w codziennej pracy
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, który przedstawia kontrolę urządzeń w codziennej pracy.
Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.
Uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jak działa kamera termowizyjna? Jak przeprowadzić wymianę uszczelki?
Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek, przedstawiających niektóre sposoby przeprowadzenia kontroli urządzeń.
Zadaniem uczniów jest samodzielne stworzenie krótkiej charakterystyki wybranej techniki.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Film instruktażowy - tutorial Wymiana uszczelnienia w pompie wirowej
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy‑tutorial, który przedstawia wymianę uszczelki w pompie wirowej.
Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.
Uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jakiego sprzętu używa się podczas wymiany uszczelki w pompie wirowej?
Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek, przedstawiających niektóre narzędzia użyte podczas wymiany uszczelki w pompie wirowej.
Zadaniem uczniów jest samodzielne stworzenie krótkiej charakterystyki wybranego narzędzia.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Film instruktażowy - tutorial Wymiana łożyska tocznego na wałku
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy‑tutorial, który przedstawia wymianę łożyska tocznego na wałku.
Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.
Uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jak opisałbyś uszczelkę? Jakich narzędzi używa się podczas wymiany łożyska?
Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek, przedstawiających niektóre narzędzia użyte podczas wymiany łożyska tocznego na wałku.
Zadaniem uczniów jest samodzielne stworzenie krótkiej charakterystyki wybranego narzędzia.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Atlas interaktywny Użytkowanie maszyn i urządzeń
Każdy z uczniów proszony jest o włączenie atlasu interaktywnego.
Uczeń sporządza notatki i uwagi dotyczące obejrzanego multimedium.
Zadaniem ucznia jest dopisanie po jednej informacji, która według niego powinna znaleźć się dodatkowo w atlasie interaktywnym – obiekt, definicja lub szerszy opis.
Gotowi uczniowie odczytują swoje propozycje na forum klasy.
Nauczyciel zgadza się lub neguje propozycje uczniów, wskazując ewentualne błędy.
Atlas interaktywny Maszyny i urządzenia - studium awarii
Każdy z uczniów proszony jest o włączenie atlasu interaktywnego.
Uczeń sporządza notatki i uwagi dotyczące obejrzanego multimedium.
Zadaniem ucznia jest dopisanie po jednej informacji, która według niego powinna znaleźć się dodatkowo w atlasie interaktywnym – obiekt, definicja lub szerszy opis.
Gotowi uczniowie odczytują swoje propozycje na forum klasy.
Nauczyciel zgadza się lub neguje propozycje uczniów, wskazując ewentualne błędy.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań — nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmem edukacyjnym, filmami instruktażowymi – tutorialami i atlasami interaktywnymi. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.
Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do zaznajomienia się tematem obsługi maszyn i urządzeń.
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zaczyna realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel daje mu zadanie: Opisz obsługę wybranego urządzenia lub maszyny.
Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy i każdej z nich przydziela określony temat: użytkowanie maszyn i urządzeń, obsługa maszyn i urządzeń.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie jej nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co grupa zwróciłaby uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film edukacyjny, filmy instruktażowe‑tutoriale i atlasy interaktywne. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat obsługi maszyn i urządzeń. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.
Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.
Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści