Magazyn i sala sprzedaży, wyposażenie, merchandising
HAN.01. Prowadzenie sprzedaży – sprzedawca 522301, technik handlowiec 522305, technik księgarstwa 522306
HAN.02. Prowadzenie działań handlowych – technik handlowiec 522305
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Technik handlowiec 522305 i Technik księgarstwa 522306Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Technik handlowiec 522305 i Technik księgarstwa 522306
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik handlowiec 522305 i technik księgarstwa 522306 powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży i HAN.02. Prowadzenie działań handlowych wyodrębnionych w zawodzie technik handlowiec 522305 i technik księgarstwa 522306.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
HAN.01. prowadzenie sprzedaży wyodrębnionej w zawodach Sprzedawca 522301, technik handlowiec 522305 i technik księgarstwa 522306 i Dla kwalifikacji HAN.02 Prowadzenie działań handlowych wyodrębnionej w zawodzie Technik handlowiec 522305
E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
HAN.01.3. Organizowanie sprzedaży:
2) odbiera dostawy towarów zgodnie z zasadami stosowanymi w handlu,
3) rozróżnia magazyny handlowe i ich wyposażenie oraz stosuje zasady gospodarki magazynowej,
4) wykonuje prace związane z gospodarką opakowaniami,
5) wykonuje czynności związane z przygotowaniem towarów do sprzedaży,
6) rozmieszcza towary w magazynie i na sali sprzedażowej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Film edukacyjnyFilm edukacyjny „Odbiór dostawy towarów” prezentuje odbiór dostawy towarów w różnych punktach sprzedaży zgodnie z zasadami i procedurami stosowanymi w handlu i zasadami BHP. Przedstawia proces i listę zadań związanych z odbiorem dostawy i przygotowaniem towarów do rozdysponowania pomiędzy salą sprzedaży, wystawieniem na miejscach ekspozycyjnych a zapleczem magazynowym. Pokazane są poszczególne czynności podczas odbioru dostawy, a także dokumentacja związana z wykonywaniem czynności zawodowych.
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny „Magazyny punktu handlowego” przedstawia miejsca dostaw i zaplecza magazynowe w różnych punktach sprzedaży i ich wyposażenie, zasady gospodarki magazynowej i gospodarki opakowaniami z uwzględnieniem e‑commerce. Prezentuje przygotowanie różnych towarów do eksponowania na sali sprzedaży – z uwzględnieniem aranżacji powierzchni sklepu, dla e‑commerce – okna strony internetowej. Magazyny pokazane są formie planu, zajmowany obszar magazynowy znajduje się na terenie całego obiektu handlowego i w przestrzeni fizycznej firmy dla e‑commerce. Pokazano aranżację przestrzeni magazynowej z podziałem na strefy dostaw, magazynową i przygotowania do ekspozycji – wysyłki dla e‑commerce, a także poszczególne stanowiska i opisy czynności danych etapów procesu odbioru i przygotowania towarów wykonywanych w strefach przestrzeni odbioru dostaw.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranieProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Aranżacja sali sprzedaży” umożliwia zaprojektowanie sali sprzedaży dla różnych obiektów handlowych, dzięki niemu użytkownik dobiera wyposażenie sklepu, rozmieszcza towary na sali sprzedażowej zgodnie z regułami merchandisingu dla różnych grup towarowych. Dobiera metody i formy ekspozycji towarów, a także sposoby rozmieszczania towarów ze względu na ich charakterystykę i stosowaną metodę sprzedaży.
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z prowadzeniem sprzedaży wyodrębnionej w zawodach sprzedawca 522301, technik handlowiec 522305 i technik księgarstwa 522306, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Odbiór dostawy towarówFilm edukacyjny
Magazyny punktu handlowegoAtlas interaktywny
Aranżacja sali sprzedażyProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu pracownik pomocniczy krawca
3.1. Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach
Uczniowie wspólnie pracują z programem ćwiczeniowym „Aranżacja sali sprzedaży” do projektowania przez dobieranie, np. na klasowej tablicy interaktywnej lub w grupach na szkolnych komputerach, na bieżąco konsultując swoje propozycje (praca zespołu klasowego, a także praca z nauczycielem). Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, pierwsza zajmuje się sklepem spożywczym, druga z artykułami przemysłowymi, trzecia – modowy, RTV i budowlany. Każda grupa ma potem zaprezentować efekty swojej pracy – opowiedzieć też o architekturze strony www sklepu e‑commerce. Uczniowie mają pokazać i przedstawić też właściwe rozmieszczenie towarów na dobranym wyposażeniu sali sprzedaży – merchandisingu. Każda grupa ma też za zadanie skomentować wykonanie polecenia przez swoich poprzedników – to nauczy uczniów krytycznej analizy. Taki system pracy utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień związanych z aranżacją Sali sprzedaży. Materiały mogą być wykorzystane także w formie ćwiczeń sprawdzających – jako formy sprawdzenia wiedzy na ocenę (np. test końcowy). Poza tym uczniowie wypełniają ćwiczenia interaktywne (praca całego zespołu klasowego). Część z nich, w ramach utrwalenia informacji, może być zadana jako praca domowa.
Praca uczniów poza zajęciami
Ze względu na konieczność przyswojenia teoretycznych zagadnień w tym materiale, m.in. przedstawienie przepływu towarów i dokumentacji w punkcie sprzedaży konwencjonalnej (sklep stacjonarny ) i internetowej, warto zwrócić uczniom uwagę na konieczność zapoznania się z e‑materiałami przed zajęciami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej przyjdzie im posługiwanie się słownictwem specjalistycznym oraz analiza konkretnych przykładów procesów odbioru towarów, metod i form prezentacji towarów, doboru właściwego wyposażenia, zasad merchandisingu.
Poza lekcją uczniowie pracują indywidualnie z atlasem interaktywnym „Magazyny punktu handlowego”. Każdy uczeń ma samodzielnie przejść przez magazyny i potem zapisać na fiszkach na awersie – nazwy stanowisk, a na rewersie – ich opisy. Dodatkowo na awersie – strefy dostaw, na rewersie – ich opisy, na awersie opisy czynności poszczególnych etapów procesu odbioru i przygotowania towarów wykonywanych w poszczególnych strefach przestrzeni odbioru dostaw, a na rewersie ich nazwy.
Praca w ramach lekcji
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Film edukacyjny, wycieczka wirtualna oraz program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie zawierają najistotniejsze informacje z zakresu odbioru dostawy towarów w różnych punktach sprzedaży, magazynów handlowych w różnych punktach sprzedaży i ich wyposażenia, zasady gospodarki magazynowej i gospodarki opakowaniami z uwzględnieniem e‑commerce i wyposażenia sklepu.
Uczniowie mają na lekcji mogą także przygotować krzyżówkę. Uczniowie pracujący wolniej mają przygotować proste, łatwiejsze definicje haseł, zaś pracujący w szybszym tempie otrzymują od nauczyciela hasła trudniejsze, wymagające większych umiejętności. Nauczyciel może, po wykonaniu przez uczniów tego zadania, zaproponować połączenie haseł z definicjami, które wcześniej opracowywali. Należy pamiętać, żeby hasła i definicje nie trafiły do tych samych uczniów, którzy je opracowywali. Przykładowe hasło, do którego należy stworzyć pytania: „magazyn” – e‑comMerce, hAndel, merchandisinG, chArakter sprzedaży, Zasady BHP, metody sprzedażY, sposoby rozmieszczaNia towarów.
3.2. Indywidualizacja pracy
Uczniowie sprawdzają poziom opanowania treści przekazywanych w czasie lekcji, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających. Na podstawie zadań i ćwiczeń tworzą listę zagadnień i umiejętności, których jeszcze nie opanowali w stopniu wystarczającym, nauczyciel prosi, aby zwrócili uwagę na stosowanie algorytmów postępowania przy odbiorze towarów, poprawne odczytywanie informacji zamieszczonych na opakowaniach towarów, właściwy odbioru towarów pod względem ilościowym. Spisane przez uczniów zagadnienia stają się dla nauczyciela punktem wyjścia do zaplanowania kolejnej lekcji, w trakcie której uczniowie samodzielnie opracowują zagadnienia wskazane przez całą klasę jako najtrudniejsze do zrozumienia i opanowania – oczywiście każdy musi dostać to zagadnienie, którego nie zapisał jako trudnego, inaczej i tak nie udzieli odpowiedzi. Każdy indywidualnie w dowolnej formie przedstawi dany problem – może być to wystąpienie, plakat, poster, mapa myśli. Nauczyciel może też wypisać na tablicy zagadnienia, wylosować uczniów i przypisać ich do konkretnych problemów, które mają opisać, np. sprawdzenie dokumentów od dostawcy pod względem formalnym i rachunkowym, sposoby postępowania z towarem wadliwym, uszkodzonym lub zniszczonym czy warunki przechowywania towaru.
Materiał multimedialny – film edukacyjny „Odbiór dostawy towarów” może być wykorzystywany do indywidualizacji pracy z uczniem na zajęciach i poza nimi poprzez przydzielanie zadań dodatkowych trudniejszych dla uczniów zdolnych lub też łatwiejszych dla uczniów mających problemy w nauce. Uczeń zdolny może samodzielnie opracować zagadnienie w postaci mapy myśli (notatka o odbiorze dostawy towarów plus punkty procesu istotne dla bezpieczeństwa obrotu towarowego), natomiast uczeń mający problemy w nauce powinien otrzymać konkretne wskazówki do samodzielnej pracy, może uzupełnić notatkę szkieletową, w której będą już wpisane podstawowe informacje na temat odbioru dostawy towarów w różnych punktach sprzedaży zgodnie z zasadami i procedurami stosowanymi w handlu i zasadami BHP.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści