E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnoza terapeutyczna

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Karolina Szczeszek, Sabina Siwiec

Konsultant przewodnika: Karina Piechocka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Diagnoza terapeutyczna

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Terapeuta zajęciowy 325907

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.13.4.1) przedstawia ogólną budowę i funkcje organizmu człowieka:
MED.13.4.1)1) opisuje elementy budowy organizmu człowieka (układ ruchu, ośrodkowy układ nerwowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układ płciowy, skóra),
MED.13.4.1)2) opisuje budowę tkanek, narządów i układów organizmu człowieka,
MED.13.4.1)3) omawia funkcje tkanek, narządów i układów organizmu człowieka,
MED.13.4.1)4) wyjaśnia procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka.
MED.13.4.3) opisuje przebieg i objawy kliniczne choroby:
MED.13.4.3)1) rozpoznaje ogólne objawy procesów chorobowych w organizmie człowieka,
MED.13.4.3)2) wyjaśnia etiologię jednostek chorobowych,
MED.13.4.3)3) opisuje obraz kliniczny chorób,
MED.13.4.3)4) opisuje przebieg podstawowych jednostek chorobowych.
MED.13.4.4) uzyskuje informacje o podopiecznym na podstawie dokumentacji medycznej, dokumentacji psychologiczno‑pedagogicznej, orzeczeń o niepełnosprawności, wywiadu oraz innej dostępnej dokumentacji:
MED.13.4.4)1) rozróżnia rodzaje niepełnosprawności zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności,
MED.13.4.4)2) analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego.
MED.13.4.5) przeprowadza wywiad z podopiecznym, jego rodziną, opiekunem prawnym oraz innymi osobami związanymi z podopiecznym:
MED.13.4.5)1) rozróżnia rodzaje wywiadów,
MED.13.4.5)2) opisuje warunki i zasady przeprowadzenia wywiadu,
MED.13.4.5)3) sporządza arkusz wywiadu,
MED.13.4.5)4) analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu.
MED.13.4.6) prowadzi obserwację terapeutyczną podopiecznego:
MED.13.4.6)1) opisuje rodzaje obserwacji podopiecznego,
MED.13.4.6)2) opracowuje arkusze obserwacji podopiecznego,
MED.13.4.6)3) interpretuje uzyskane informacje z obserwacji podopiecznego,
MED.13.4.6)4) rozróżnia stopnie i rodzaje niepełnosprawności,
MED.13.4.6)5) analizuje sytuację podopiecznego w zakresie jego zdrowia fizycznego, psychicznego, procesów poznawczych i relacji społecznych.
MED.13.4.7) rozpoznaje zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego, procesów poznawczych i relacji społecznych występujące u podopiecznego:
MED.13.4.7)1) wymienia zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego człowieka,
MED.13.4.7)2) opisuje procesy psychiczne człowieka,
MED.13.4.7)3) opisuje symptomy zaburzeń funkcjonowania w sferze społecznej.
MED.13.4.8) określa hierarchię potrzeb, zasobów i możliwości podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego:
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)2) opisuje potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)3) ustala potrzeby, zasoby oraz możliwości podopiecznego i jego rodziny,
MED.13.4.8)4) ocenia dostęp do zasobów instytucji i dóbr środowiska życia podopiecznego,
MED.13.4.8)5) planuje proces terapeutyczny uwzględniający potrzeby, problemy i zasoby podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego.
MED.13.4.9) sporządza diagnozę terapeutyczną:
MED.13.4.9)1) określa etapy diagnozy terapeutycznej podopiecznego,
MED.13.4.9)2) opracowuje diagnozę problemów, potrzeb i zasobów podopiecznego.

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej: rozpoznawanie i diagnozowanie potrzeb biopsychospołecznych oraz stanu funkcjonalnego podopiecznego przez terapeutę zajęciowego we współpracy z zespołem wielodyscyplinarnym.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne mają różny zakres tematyczny. Uczący się mogą korzystać z nich w dowolnej kolejności, jednak wcześniejsze zapoznanie się z atlasem interaktywnym wprowadzi uczącego się w zagadnienia związane z budową oraz procesami fizjologicznymi i patofizjologicznymi organizmu człowieka. Dzięki temu łatwiej przyswoi wiadomości związane z narzędziami diagnostycznymi zawartymi w grze edukacyjnej oraz zrozumie etapy prowadzenia i opracowania diagnozy terapeutycznej, które są zawarte w filmie edukacyjnym.

Atlas interaktywny „Anatomia, fizjologia i patofizjologia człowieka” zawiera informacje związane z budową anatomiczną człowieka, procesami fizjologicznymi oraz zmianami patologicznymi.

Gra edukacyjna „Narzędzia diagnostyczne” jest pogłębieniem treści dotyczących budowy anatomicznej człowieka oraz identyfikacji problemów pacjenta z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi.

Film edukacyjny „Etapy opracowywania diagnozy terapeutycznej” jest podsumowaniem wiadomości zawartych w atlasie interaktywnym oraz grze edukacyjnej, które są związane z etapami opracowania diagnozy terapeutycznej oraz potrzebami człowieka.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Anatomia, fizjologia i patofizjologia człowieka

Typ materiału multimedialnego

Atlas interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał zawiera rysunki, schematy i treści dotyczące budowy anatomicznej oraz funkcji poszczególnych układów człowieka. Zawiera trzy części dotyczące:

  1. budowy anatomicznej człowieka,

  2. procesów fizjologicznych,

  3. zmian patologicznych.

Atlas pozwala zapoznać się z budową organizmu człowieka oraz wyjaśnia podstawowe pojęcia i definicje, z którymi terapeuta zajęciowy może spotkać się w dokumentacji medycznej, opisie narzędzi diagnostycznych lub opracowanych opinii pacjenta z niepełnosprawnością ruchową lub intelektualną.

Materiał jest powiązany z grą edukacyjną oraz filmem edukacyjnym, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadaniem z możliwością uzupełniania podpisów obrazka “Rodzaje złamań kości”,

  • zadaniem dobierania w pary “Budowa układów narządowych w organizmie człowieka”,

  • zadaniem dobierania w pary “Budowa szkieletu oraz układ hormonalny”,

  • zadaniem z możliwością uzupełniania podpisów obrazka “Procesy fizjologiczne i patofizjologiczne”,

  • zadaniem typu prawda czy fałsz “Budowa i funkcje układów oraz narządów”.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.41)1) opisuje elementy budowy organizmu człowieka (układ ruchu, ośrodkowy układ nerwowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układ płciowy, skóra),
MED.13.4.1)2) opisuje budowę tkanek, narządów i układów organizmu człowieka,
MED.13.4.1)3) omawia funkcje tkanek, narządów i układów organizmu człowieka,
MED.13.4.1)4) wyjaśnia procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka,
MED.13.4.3)1) rozpoznaje ogólne objawy procesów chorobowych w organizmie człowieka,
MED.13.4.3)2) wyjaśnia etiologię jednostek chorobowych,
MED.13.4.3)3) opisuje obraz kliniczny chorób,
MED.13.4.3)4) opisuje przebieg podstawowych jednostek chorobowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z budową poszczególnych układów i oraz procesami fizjologicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka,

  • wymienienie narządów, które wchodzą w skład poszczególnych układów,

  • wyjaśnienie procesów fizjologicznych i patofizjologicznych w organizmie człowieka,

  • analizowanie objawów klinicznych poszczególnych jednostek chorobowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Atlas interaktywny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania oraz pogłębiać zakres jego wiedzy.

Atlas interaktywny może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy także przed egzaminem zawodowym,

  • opracowania zależności pomiędzy poszczególnymi układami człowieka,

  • pracy nad projektem, np. „Przebieg i obraz kliniczny pacjenta ze stwardnieniem rozsianym”,

  • przygotowania opisu przypadku lub listy pytań na podstawie studium przypadku, np. pacjent z problemami wzrokowymi,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z budową organizmu człowieka,

  • opracowania studium przypadku dotyczącego problemów z oddychaniem oraz ograniczeń wynikających z nieprawidłowości działania układu oddechowego.

Uczący się, korzystając indywidualnie z atlasu, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w atlasie interaktywnym. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • schemat, np. podstawowe pojęcia związane z budową układu ruchu,

  • graf, np. zależności pomiędzy układem mięśniowym i nerwowym lub proces zmian u pacjenta z chorobą Parkinsona.

  • mapę myśli, np. przedstawiającą podstawową terminologię związaną z budową układu krążenia,

  • grę dydaktyczną, np. na temat jednostek chorobowych związanych z układem pokarmowym,

  • plakat, prezentujący np. objawy kliniczne mózgowego porażenia dziecięcego,

  • prezentację, przedstawiającą np. zależności pomiędzy dietą a zdrowiem psychicznym i fizycznym człowieka,

  • fiszki, zawierające np. terminologię stosowaną w opisie pacjenta przez terapeutę zajęciowego w dokumentacji medycznej.

Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem treści dotyczących anatomii, fizjologii i patofizjologii człowieka, mogą wykorzystać atlas interaktywny, aby przygotować się do egzaminu zawodowego. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie opracować infografikę na temat:

  • budowy poszczególnych układów w organizmie człowieka,

  • procesów fizjologicznych,

  • jednostek chorobowych,

  • zależności pomiędzy poszczególnymi układami,

  • zależności między zdrowiem psychicznym, fizycznym i społecznym.


Tytuł materiału multimedialnego

Narzędzia diagnostyczne

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra edukacyjna ma jasno określony cel – jest nim przeprowadzenie diagnostyki pacjenta z wykorzystaniem różnych narzędzi diagnostycznych.

Gracz ma do wyboru trzy postacie. Na poziomie podstawowym zadaniem gracza jest zapoznanie się z przeprowadzonym badaniem, identyfikacja problemów pacjenta lub objawów choroby oraz udzielenie odpowiedzi na zadane pytania. Na poziomie zaawansowanym gracz do opisanych objawów zobowiązany jest wybrać odpowiednie narzędzie diagnostyczne. W każdej rundzie gracz za rozwiązanie zadania otrzymuje punkty.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do zagadnień dotyczących charakterystyki narzędzi diagnostycznych bądź procesu diagnostycznego z zastosowaniem różnych narzędzi lub kwestionariuszy diagnostycznych.

Materiał jest powiązany z atlasem interaktywnym oraz filmem edukacyjnym, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadaniem dobierania w pary “Dobieranie narzędzi diagnostycznych oraz właściwych specjalistów”,

  • krzyżówką “Narzędzia diagnostyczne”.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.4.3)1) rozpoznaje ogólne objawy procesów chorobowych w organizmie człowieka,
MED.13.4.3)3) opisuje obraz kliniczny chorób,
MED.13.4.3)4) opisuje przebieg podstawowych jednostek chorobowych,
MED.13.4.4)1) rozróżnia rodzaje niepełnosprawności zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności,
MED.13.4.4)2) analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego,
MED.13.4.5)4) analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu,
MED.13.4.6)3) interpretuje uzyskane informacje z obserwacji podopiecznego,
MED.13.4.6)4) rozróżnia stopnie i rodzaje niepełnosprawności,
MED.13.4.6)5) analizuje sytuację podopiecznego w zakresie jego zdrowia fizycznego, psychicznego, procesów poznawczych i relacji społecznych,
MED.13.4.7)1) wymienia zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego człowieka,
MED.13.4.7)2) opisuje procesy psychiczne człowieka,
MED.13.4.7)3) opisuje symptomy zaburzeń funkcjonowania w sferze społecznej,
MED.13.4.8)3) ustala potrzeby, zasoby oraz możliwości podopiecznego i jego rodziny,
MED.13.4.8)4) ocenia dostęp do zasobów instytucji i dóbr środowiska życia podopiecznego,
MED.13.4.8)5) planuje proces terapeutyczny uwzględniający potrzeby, problemy i zasoby podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z procesem diagnostycznym oraz stawianiem diagnozy,

  • identyfikowanie objawów wybranych jednostek chorobowych,

  • przedstawienie narzędzi diagnostycznych stosowanych w terapii zajęciowej,

  • rozpoznawanie problemów pacjenta,

  • analizowanie wyników badań i wyciąganie wniosków do dalszych etapów diagnozy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Gra edukacyjna może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania bądź zakres jego wiedzy.

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym,

  • opracowania schematu dotyczącego zbierania informacji i wykorzystania odpowiednich narzędzi diagnostycznych przez terapeutę zajęciowego podczas wywiadu, opierając się na scenariuszach zawartych w grze (np. narzędzia diagnostyczne u osób z autyzmem, narzędzia diagnostyczne u osób z chorobą Parkinsona, kwestionariusze i narzędzia diagnostyczne u osób po udarze niedokrwiennym mózgu),

  • utworzenia mapy pojęciowej, np. objaśniania – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć dotyczących narzędzi diagnostycznych, wykorzystywanych w trakcie prowadzenia obserwacji lub badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta na oddziale psychiatrycznym przez terapeutę zajęciowego.

Uczący się, korzystając z gry edukacyjnej, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w grze edukacyjnej. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • graf, dotyczący np. przygotowania odpowiednich narzędzi diagnostycznych w celu opracowania diagnozy osoby z demencją,

  • plakat, np. na temat trudności, jakie mogą pojawić się podczas doboru odpowiednich narzędzi przez terapeutę zajęciowego,

  • grę dydaktyczną, np. savoir‑vivre podczas prowadzenia badania podmiotowego i przedmiotowego dziecka z autyzmem,

  • metaplan, np. „Jak zaprojektować kwestionariusz badania pacjenta przed przyjęciem na oddział neurologiczny?”,

  • infografikę, np. skale i kwestionariusze stosowane w geriatrii,

  • fiszki, np. informacje o technikach obserwacji, które mogą zostać wykorzystane podczas prowadzenia badania przedmiotowego.

Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału dotyczącego narzędzi diagnostycznych, mogą wykorzystać grę, aby przygotować się do egzaminu zawodowego. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie opracować plakat na temat:

  • rodzajów narzędzi diagnostycznych,

  • schematów postępowania w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą mieć miejsce podczas prowadzenia badania przedmiotowego,

  • prawidłowego i błędnego postępowania terapeuty zajęciowego podczas prowadzenia procesu diagnostycznego jednego z pacjentów występującego w grze,

  • analizy dokumentacji medycznej uczestnika terapii zajęciowej,

  • znaczenia narzędzi diagnostycznych i dokumentacji medycznej w terapii zajęciowej,

  • rodzajów pytań w trakcie prowadzenia badania podmiotowego i przedmiotowego,

  • zasad komunikacji z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej podczas prowadzenia diagnozy lub obserwacji,

  • trudności związanych z prowadzeniem badania przedmiotowego dotyczącego sfery psychicznej z osobą z niepełnosprawnością intelektualną,

  • trudności w zrozumieniu komunikatu uczestnika warsztatów terapii zajęciowej podczas prowadzenia badania przedmiotowego,

  • savoir‑vivre terapeuty zajęciowego.


Tytuł materiału multimedialnego

Etapy opracowywania diagnozy terapeutycznej

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Etapy opracowywania diagnozy terapeutycznej” wspiera rozwijanie wiedzy i umiejętności w zakresie zbierania i gromadzenia danych o pacjencie, jego rodzinie i środowisku, analizowania i łączenia zgromadzonych informacji oraz sformułowania diagnozy.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.4.4)1) rozróżnia rodzaje niepełnosprawności zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności,
MED.13.4.4)2) analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego,
MED.13.4.5)1) rozróżnia rodzaje wywiadów,
MED.13.4.5)2) opisuje warunki i zasady przeprowadzenia wywiadu,
MED.13.4.5)4) analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu,
MED.13.4.6)1) opisuje rodzaje obserwacji podopiecznego,
MED.13.4.6)2) opracowuje arkusze obserwacji podopiecznego,
MED.13.4.6)3) interpretuje uzyskane informacje z obserwacji podopiecznego,
MED.13.4.6)4) rozróżnia stopnie i rodzaje niepełnosprawności,
MED.13.4.6)5) analizuje sytuację podopiecznego w zakresie jego zdrowia fizycznego, psychicznego, procesów poznawczych i relacji społecznych,
MED.13.4.7)1) wymienia zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego człowieka,
MED.13.4.7)2) opisuje procesy psychiczne człowieka,
MED.13.4.7)3) opisuje symptomy zaburzeń funkcjonowania w sferze społecznej,
MED.13.4.8)1) wymienia potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)2) opisuje potrzeby człowieka,
MED.13.4.8)3) ustala potrzeby, zasoby oraz możliwości podopiecznego i jego rodziny,
MED.13.4.8)4) ocenia dostęp do zasobów instytucji i dóbr środowiska życia podopiecznego,
MED.13.4.8)5) planuje proces terapeutyczny uwzględniający potrzeby, problemy i zasoby podopiecznego, jego rodziny i środowiska społecznego,
MED.13.4.9)1) określa etapy diagnozy terapeutycznej podopiecznego.

Materiał multimedialny wprowadza w zagadnienia związane z gromadzeniem, prowadzeniem lub analizą informacji zawartych w dokumentacji, procesem diagnozowania, w tym prowadzeniem wywiadu pacjenta z jego opiekunem prawnym, obserwacji, a także klasyfikacją potrzeb człowieka. Materiał można wykorzystać w samodzielnej nauce w celu przypomnienia wiadomości o etapach prowadzenia diagnozy, rodzajach dokumentacji, oceny pacjenta w sferze biologicznej, psychicznej i społecznej bądź jako podsumowanie informacji przed egzaminem zawodowym.

Film powiązany jest z grą edukacyjną oraz interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadaniem typu prawda czy fałsz “Diagnoza terapeutyczna w terapii zajęciowej”,

  • puzzlami “Wykorzystanie skal w diagnozie terapeutycznej”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie rodzajów dokumentacji prowadzonej przez terapeutę zajęciowego,

  • przygotowanie dokumentów potrzebnych do opracowania diagnozy,

  • rozpoznanie potrzeb człowieka według piramidy potrzeb Maslowa,

  • zapoznanie się z diagnozą terapeutyczną z uwzględnieniem sfery fizycznej, psychicznej i społecznej pacjenta szpitala, uczestnika warsztatów terapii zajęciowej lub mieszkańca domu pomocy społecznej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Film edukacyjny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania i pogłębiać zakres jego wiedzy.

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy, także przed egzaminem zawodowym,

  • opracowania prezentacji z definicjami pojęć związanych z kwestionariuszem wywiadu,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową,

  • opracowania studium przypadku dotyczącego organizacji czasu wolnego bądź efektywnego wykorzystania czasu uczestnika warsztatów terapii zajęciowej.

Uczący się, korzystając z filmu edukacyjnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym materiale multimedialnym. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • mapę myśli, dotyczącą np. etapów rozwoju psychofizycznego człowieka,

  • schemat przedstawiający terminologię związaną z dokumentacją medyczną i narzędziami diagnostycznymi, które mogą zostać wykorzystane do opracowania diagnozy terapeutycznej,

  • broszurę lub infografikę, dotyczącą np. kształcenia w zawodzie terapeuty zajęciowego, uwzględniającą trudności w opracowaniu diagnozy terapeutycznej,

  • projekt, np. „Rodzaje dokumentacji medycznej wykorzystywane we wczesnej interwencji terapeutycznej”,

  • drzewo decyzyjne, np. związane z etapami przeprowadzenia i opracowania diagnozy terapeutycznej,

  • mapę myśli, np. rodzaje dokumentacji w pracy terapeuty zajęciowego w domu pomocy społecznej,

  • grę dydaktyczną, np. na temat sfery fizycznej, psychicznej lub społecznej wychowanka domu dziecka,

  • prezentację na temat rodzajów dokumentacji medycznej w terapii zajęciowej czy zależności pomiędzy narzędziami diagnostycznymi, wywiadem, dokumentacją medyczną i obrazem pacjenta biorącego udział w zajęciach z terapeutą zajęciowym.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Rodzaje złamań kości”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o łatwym poziomie trudności. Polega na dobraniu odpowiednich opisów do czterech obrazków, przedstawiających różne rodzaje złamań kości.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z atlasem interaktywnym.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.1)1) opisuje elementy budowy organizmu człowieka (układ ruchu, ośrodkowy układ nerwowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układ płciowy, skóra),
MED.13.4.1)2) opisuje budowę tkanek, narządów i układów organizmu człowieka,
MED.13.4.3)1) rozpoznaje ogólne objawy procesów chorobowych w organizmie człowieka,
MED.13.4.3)2) wyjaśnia etiologię jednostek chorobowych,
MED.13.4.3)3) opisuje obraz kliniczny chorób,
MED.13.4.3)4) opisuje przebieg podstawowych jednostek chorobowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary “Budowa układów narządowych w organizmie człowieka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o łatwym poziomie trudności. Polega na dobieraniu w pary nazw struktur anatomicznych i narządów z nazwami poszczególnych układów narządowych.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z atlasem interaktywnym.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.1)1) opisuje elementy budowy organizmu człowieka (układ ruchu, ośrodkowy układ nerwowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układ płciowy, skóra),
MED.13.4.1)2) opisuje budowę tkanek, narządów i układów organizmu człowieka,
MED.13.4.1)3) omawia funkcje tkanek, narządów i układów organizmu człowieka,
MED.13.4.1)4) wyjaśnia procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka,
MED.13.4.3)1) rozpoznaje ogólne objawy procesów chorobowych w organizmie człowieka,
MED.13.4.3)2) wyjaśnia etiologię jednostek chorobowych,
MED.13.4.3)3) opisuje obraz kliniczny chorób,
MED.13.4.3)4) opisuje przebieg podstawowych jednostek chorobowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Budowa szkieletu oraz układ hormonalny”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dobieraniu w pary nazw struktur anatomicznych z nazwami ich lokalizacji w ciele człowieka oraz nazw hormonów z nazwami gruczołów, które je wydzielają. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z atlasem interaktywnym.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.1)1) opisuje elementy budowy organizmu człowieka (układ ruchu, ośrodkowy układ nerwowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układ płciowy, skóra),
MED.13.4.1)2) opisuje budowę tkanek, narządów i układów organizmu człowieka,
MED.13.4.1)3) omawia funkcje tkanek, narządów i układów organizmu człowieka,
MED.13.4.1)4) wyjaśnia procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka,
MED.13.4.3)1) rozpoznaje ogólne objawy procesów chorobowych w organizmie człowieka,
MED.13.4.3)2) wyjaśnia etiologię jednostek chorobowych,
MED.13.4.3)3) opisuje obraz kliniczny chorób,
MED.13.4.3)4) opisuje przebieg podstawowych jednostek chorobowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością uzupełnienia podpisów obrazka „Procesy fizjologiczne i patofizjologiczne”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o średnim poziomie trudności. Polega na dobieraniu do pięciu ilustracji odpowiednich opisów procesów fizjologicznych oraz patofizjologicznych, do których może dojść w ciele człowieka.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z atlasem interaktywnym.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.1)1) opisuje elementy budowy organizmu człowieka (układ ruchu, ośrodkowy układ nerwowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układ płciowy, skóra),
MED.13.4.1)2) opisuje budowę tkanek, narządów i układów organizmu człowieka,
MED.13.4.1)3) omawia funkcje tkanek, narządów i układów organizmu człowieka,
MED.13.4.1)4) wyjaśnia procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka,
MED.13.4.3)1) rozpoznaje ogólne objawy procesów chorobowych w organizmie człowieka,
MED.13.4.3)2) wyjaśnia etiologię jednostek chorobowych,
MED.13.4.3)3) opisuje obraz kliniczny chorób,
MED.13.4.3)4) opisuje przebieg podstawowych jednostek chorobowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Dobieranie narzędzi diagnostycznych oraz właściwych specjalistów”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dobieraniu w pary nazwy testu i skal do nazwy tych aspektów zdrowia, które są oceniane przy użyciu określonego narzędzia oraz na połączeniu nazwy chorób i dysfunkcji z nazwami specjalistów, do których powinien zgłosić się pacjent z danym schorzeniem. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z grą edukacyjną.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.6)3) interpretuje uzyskane informacje z obserwacji podopiecznego,
MED.13.4.6)4) rozróżnia stopnie i rodzaje niepełnosprawności,
MED.13.4.6)5) analizuje sytuację podopiecznego w zakresie jego zdrowia fizycznego, psychicznego, procesów poznawczych i relacji społecznych,
MED.13.4.8)3) ustala potrzeby, zasoby oraz możliwości podopiecznego i jego rodziny.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Narzędzia diagnostyczne”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z ośmiu haseł, które dotyczą narzędzi diagnostycznych. Po uzupełnieniu krzyżówki należy podać definicję słowa, które jest rozwiązaniem krzyżówki. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z grą edukacyjną.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.5)4) analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu,
MED.13.4.6)3) interpretuje uzyskane informacje z obserwacji podopiecznego,
MED.13.4.6)4) rozróżnia stopnie i rodzaje niepełnosprawności,
MED.13.4.6)5) analizuje sytuację podopiecznego w zakresie jego zdrowia fizycznego, psychicznego, procesów poznawczych i relacji społecznych,
MED.13.4.7)1) wymienia zaburzenia w zakresie zdrowia fizycznego człowieka,
MED.13.4.7)2) opisuje procesy psychiczne człowieka,
MED.13.4.7)3) opisuje symptomy zaburzeń funkcjonowania w sferze społecznej,
MED.13.4.8)3) ustala potrzeby, zasoby oraz możliwości podopiecznego i jego rodziny.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz “Budowa i funkcje układów oraz narządów”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera 26 stwierdzeń dotyczących anatomii, fizjologii i patofizjologii człowieka. Należy określić, czy stwierdzenia te są prawdziwe czy fałszywe. Zadanie ma średni poziom trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z atlasem interaktywnym.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.1)1) opisuje elementy budowy organizmu człowieka (układ ruchu, ośrodkowy układ nerwowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układ płciowy, skóra),
MED.13.4.1)2) opisuje budowę tkanek, narządów i układów organizmu człowieka,
MED.13.4.1)3) omawia funkcje tkanek, narządów i układów organizmu człowieka,
MED.13.4.1)4) wyjaśnia procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka,
MED.13.4.3)1) rozpoznaje ogólne objawy procesów chorobowych w organizmie człowieka,
MED.13.4.3)2) wyjaśnia etiologię jednostek chorobowych,
MED.13.4.3)3) opisuje obraz kliniczny chorób,
MED.13.4.3)4) opisuje przebieg podstawowych jednostek chorobowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Diagnoza terapeutyczna w terapii zajęciowej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera siedem stwierdzeń dotyczących diagnozy terapeutycznej. W zadaniu należy określić, czy stwierdzenia te są prawdziwe czy fałszywe. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.5)4) analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu,
MED.13.4.6)1) opisuje rodzaje obserwacji podopiecznego,
MED.13.4.9)1) określa etapy diagnozy terapeutycznej podopiecznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Puzzle „Wykorzystanie skal w diagnozie terapeutycznej”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności. Polega na ułożeniu elementów ilustrujących skalę IADL według Lawtona.
Pod puzzlami znajduje się dodatkowe zadanie związane z wykorzystaniem skali IADL.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.4)2) analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego,
MED.13.4.5)1) rozróżnia rodzaje wywiadów,
MED.13.4.6)2) opracowuje arkusze obserwacji podopiecznego,
MED.13.4.6)5) analizuje sytuację podopiecznego w zakresie jego zdrowia fizycznego, psychicznego, procesów poznawczych i relacji społecznych.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału