Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawy produkcji rybackiej

RYB.01. Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych
– rybak śródlądowy 62220, technik rybactwa śródlądowego 314208

bg‑cyan

Przewodnik dla uczącego się

Spis treści

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Jak korzystać z e‑materiałuJak korzystać z e‑materiału

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Anatomia i fizjologia ciała ryb”D198bJ9XB„Anatomia i fizjologia ciała ryb” to atlas interaktywny przedstawiający materiały obejmujące budowę i fizjologię układów: powłokowego, mięśniowego, krwionośnego, pokarmowego, rozrodczego, kostnego, oddechowego, nerwowego. Zasób „Wybrane gatunki ryb oraz innych organizmów wodnych”DRSCgfjlg„Wybrane gatunki ryb oraz innych organizmów wodnych” jest galerią zdjęć ukazującą reprezentantów poszczególnych rodzin ryb (karpiowate, okoniowate, szczupakowate, sumowate, łososiowate, węgorzowate oraz przedstawicieli bezkręgowców, stanowiących pokarm ryb). Zasób „Trofia jeziora”DZVnHbSpu„Trofia jeziora” prezentuje przekrój jeziora z uwzględnieniem roślinności wodnej, ryb, organizmów bezkręgowych w poszczególnych typach troficznych jezior (oligotroficzne, mezotroficzne i eutroficzne). Zasób „Gra edukacyjna – Idziemy na ryby”Dzb1podzH„Gra edukacyjna – Idziemy na ryby” wspiera rozwijanie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy z zakresu rozpoznawania organizmów wodnych, znajomości ich biologii, anatomii, fizjologii, ekologii i systematyki. Pomaga także poszerzać informacje z zakresu znajomości czynników środowiskowych będących zagrożeniem dla organizmów wodnych oraz z zakresu właściwości wody jako środowiska życia ryb i innych organizmów wodnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD4BOivsvDInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDnJk3WbNXSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDGbHnf2wVPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD37G3AsvqPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD8H8Pw5wjNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD16JKQ2PrInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

2

Jak korzystać z e‑materiału

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach rybak śródlądowy i technik rybactwa śródlądowego.

W skład multimediów wchodzą atlas interaktywny, galeria zdjęć, infografika oraz gra edukacyjna. Przybliżają one różnorodną tematykę dotyczącą podstaw produkcji rybackiej.

  • Dzięki atlasowi interaktywnemu „Anatomia i fizjologia ciała ryb” poznasz budowę organizmu ryby oraz działanie poszczególnych narządów. Przedstawione są w nim następujące układy: powłokowy, mięśniowy, krwionośny, pokarmowy, rozrodczy, kostny, oddechowy i nerwowy. Informacje zobrazowane są odpowiadającymi im grafikami, które ułatwią Ci przyswojenie wiedzy. Na tej podstawie możesz wykonać samodzielnie notatkę graficzną, w której wypiszesz 2‑3 najważniejsze fakty o każdym narządzie oraz części ciała ryby (pomoże Ci w tym także bibliografia, netografia oraz słownik pojęć). Do każdej części ciała lub narządu dopasuj prosty rysunek, możesz też wyciąć gotowy i stworzyć notatkę w edytorze tekstu.

  • Po zapoznaniu się z galerią zdjęć „Wybrane gatunki ryb oraz innych organizmów wodnych” zdobędziesz wiedzę na temat gatunków występujących w polskich wodach śródlądowych oraz zapoznasz się z ich wyglądem. Każdy organizm opisany jest według określonego schematu, co ułatwi Ci ich porównywanie. Najpierw podane są informacje o wielkości, wyglądzie i cechach charakterystycznych, następnie o odżywianiu i rozrodzie, a na końcu o okresach ochronnych, którymi objęty jest dany organizm. Na tej podstawie opracuj oś, na której zaznaczysz poszczególne informacje i 2‑3 słowa‑klucze do każdej z nich (np. odżywanie - sposoby, pokarm). Oś ta stanie się Twoją notatką do powtórek.

  • Materiały „Trofia jeziora” to infografiki. Pierwsza z nich umożliwi Ci zapoznanie się ze specjalistycznymi nazwami używanymi w określaniu strefowości jezior. Oprócz tego zapoznasz się z przykładowymi organizmami żyjącymi w danej strefie jeziora. Kolejne trzy infografiki dotyczą jezior o różnych żyznościach. Obrazują one różnice występujące pomiędzy jeziorami oligotroficznym, mezotroficznym i eutroficznym. Możesz na tej podstawie wykonać plakat, na którym narysujesz jezioro i wpiszesz najważniejsze informacje, które pamiętasz.

  • Gra edukacyjna „Idziemy na ryby” pozwoli Ci w interaktywny sposób powiększyć lub sprawdzić swoją wiedzę z wiadomości zawartych w poprzednich trzech multimediach. Możesz zagrać w nią w parze z kolegą lub koleżanką, zanotujcie wzajemnie swoje błędy i potem wspólnie je omówcie jako studia przypadków. Dzięki temu wspólnie poznacie wszystkie odpowiedzi.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px