Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sporządzanie dokumentacji powypadkowej

BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy - Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Danuta Rak

Konsultant przewodnika: Marek Magniszewski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sporządzanie dokumentacji powypadkowej

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Uczący się:

BPO.01.1.1) opisuje zakres praw i obowiązków pracownika oraz pracodawcy wynikających z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
BPO.01.1.1) 1) analizuje podstawowe przepisy prawa, prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i ochroną środowiska.
BPO.01.1.1) 2) wskazuje prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
BPO.01.1.1) 3) wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
BPO.01.1.1) 4) opracowuje procedury postępowania z zakresu ochrony pracy.
BPO.01.1.1) 5) wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy.
BPO.01.1.1) 6) wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy.

BPO.01.1.2) rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska.
BPO.01.1.2) 1) rozróżnia instytucje działające w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska.

BPO.01.1.3) przewiduje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka oraz mienia i środowiska, związane z wykonywaniem zadań zawodowych.
BPO.01.1.3) 1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy.
BPO.01.1.3) 2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy.
BPO.01.1.3) 3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania.

BPO.01.1.4) identyfikuje czynniki środowiska pracy.
BPO.01.1.4) 1) rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników.
BPO.01.1.4) 5) wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka, w tym obciążenia fizycznego, obciążenia układu mięśniowo‑szkieletowego, monotonii i stresu.

BPO.01.1.7) określa zasady doboru środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych.
BPO.01.1.7) 2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy.

BPO.01.1.9) udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
BPO.01.1.9) 1) opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego.
BPO.01.1.9) 2) ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego.
BPO.01.1.9) 3) zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku.
BPO.01.1.9) 5) powiadamia odpowiednie służby.
BPO.01.1.9) 6) prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie.

BPO.01.6.1) ocenia zdarzenia zgodnie z definicją wypadku przy pracy i choroby zawodowej.
BPO.01.6.1) 1) wskazuje przepisy prawa dotyczące wypadków przy pracy.
BPO.01.6.1) 2) klasyfikuje wypadki przy pracy.
BPO.01.6.1) 3) wskazuje cechy charakteryzujące wypadek przy pracy.

BPO.01.6.2) określa zakres obowiązków pracodawcy w przypadku zaistnienia wypadku przy pracy oraz w razie wystąpienia choroby zawodowe.
BPO.01.6.2) 4) opisuje działania, jakie należy podjąć w razie wystąpienia wypadku przy pracy.

BPO.01.6.3) ustala okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy.
BPO.01.6.3) 1) rozróżnia metody ustalania przyczyn wypadku przy pracy.
BPO.01.6.3) 2) rozróżnia przyczyny bezpośrednie i pośrednie wypadku przy pracy.
BPO.01.6.3) 3) sporządza listę przyczyn technicznych wypadku przy pracy.
BPO.01.6.3) 4) sporządza listę przyczyn organizacyjnych wypadku przy pracy.
BPO.01.6.3) 5) sporządza listę przyczyn ludzkich wypadku przy pracy.

BPO.01.6.4) sporządza dokumentację powypadkową.
BPO.01.6.4) 1) kompletuje dokumenty dotyczące okoliczności wypadku.
BPO.01.6.4) 2) sporządza dokumentację powypadkową.
BPO.01.6.4) 3) opracowuje wnioski i zalecenia profilaktyczne dotyczące wypadków przy pracy.

BPO.01.6.5) określa działania zapobiegawcze z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
BPO.01.6.5) 1) określa działania zapobiegawcze z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy:

  • ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych,

  • ocenianie zdarzenia zgodnie z definicją wypadku przy pracy i choroby zawodowej,

  • ustalanie okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy,

  • weryfikowanie zawartych w dokumentacji treści i ich zgodności z faktami,

  • sporządzanie dokumentacji powypadkowej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

E‑materiał stanowi spójną całość, zawierającą powiązania pomiędzy wszystkimi materiałami multimedialnymi i obudową dydaktyczną, na przykład poprzez słowa kluczowe: wypadek, okoliczności wypadku, dokumentacja powypadkowa, zagrożenia, środki profilaktyczne.

Sytuacje dydaktyczne zawarte w każdym z materiałów multimedialnych pokazują, kolejne etapy postępowania specjalisty BHP, od ustalania okoliczności wypadku przy pracy aż do wypełnienia dokumentacji powypadkowej, w oparciu o różne przykłady.

Warto, aby uczący się w pierwszej kolejności zapoznał się z e‑bookiem, a dopiero później z pozostałymi materiałami multimedialnymi. E‑book zawiera najwięcej informacji o postępowaniu powypadkowym w najszerszym możliwym zakresie. Jego poszczególne rozdziały omawiają całą procedurę powypadkową, wskazują terminy przekazywania obowiązkowych dokumentów w postępowaniu powypadkowym, a także dostarczają wskazówek dotyczących wypełniania tych dokumentów.

Celem pozostałych materiałów multimedialnych, tj. dokumentacji interaktywnej, planszy interaktywnej i filmu edukacyjnego, jest pomoc w opanowaniu umiejętności wypełniania dokumentacji powypadkowej oraz badania przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy.

Film edukacyjny „Wypadek w salonie fryzjerskim” pokazuje zdarzenia mające miejsce w salonie fryzjerskim przed wypadkiem, w jego trakcie i po. Warto zwrócić uwagę na zdarzenia poprzedzające wypadek przy pracy, a także na sposób postępowania specjalisty BHP podczas ustalania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, a zwłaszcza sposób, w jaki uzyskuje informacje od świadka zdarzenia i osoby poszkodowanej.

Dokumentacja interaktywna składa się z dwóch dokumentów powypadkowych do częściowego uzupełnienia. Są nimi zgłoszenie wypadku przy pracy przez pracownika oraz protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. W przypadku udzielenia błędnych odpowiedzi podczas wypełniania dokumentacji interaktywnej, uczący się otrzyma wskazówki, jak poprawnie uzupełnić dokumenty.

Podczas korzystania z planszy interaktywnej wskazane jest zwrócenie uwagi na wzory dokumentów oraz opis wypadku przy pracy na stanowisku biurowym.

Materiały multimedialne stanowią dobrą bazę do przygotowania się do sprawdzianów i egzaminu zawodowego, a także narzędzie do samodzielnego kształcenia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Wypadek w salonie fryzjerskim

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny pokazuje rekonstrukcję zdarzeń przed wypadkiem przy pracy w salonie fryzjerskim, a także sposób zbierania informacji o przyczynach i okolicznościach wypadku przy pracy.

Film przedstawia:

  • zadania zawodowe fryzjera;

  • czynności zawodowe fryzjera: umawianie klientów na zabieg, strzyżenie, farbowanie, mycie, suszenie, modelowanie i upinanie włosów;

  • sprzęt wykorzystywany do realizacji zadań zawodowych fryzjera;

  • okoliczności wypadku w salonie fryzjerskim podczas przemieszczania się z myjki na stanowisko do strzyżenia;

  • ustalanie przyczyn wypadku;

  • zebranie i sporządzenie dokumentacji powypadkowej (protokół, zeznania świadków wypadku, rejestr wypadków, dokumentacja medyczna);

  • zadania zawodowe technika bezpieczeństwa i higieny pracy.

Film powiązany jest z dokumentacją interaktywną oraz z e‑bookiem „Procedura powypadkowa w teorii i praktyce”, w którym uczący się znajdzie obowiązkowe dokumenty w postępowaniu powypadkowym oraz przykłady ich uzupełnienia.

Film powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • Test wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią „Zgłoszenie wypadku przy pracy”.

  • Quiz „Okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy”.

  • Wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Po wypadku w salonie fryzjerskim”.

  • Zadanie prawda czy fałsz „Wypadek w salonie fryzjerskim”.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem multimedialnym:
BPO.01.1.1) 2) wskazuje prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
BPO.01.1.3) 1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy,
BPO.01.6.1) 2) klasyfikuje wypadki przy pracy,
BPO.01.6.3) 2) rozróżnia przyczyny bezpośrednie i pośrednie wypadku przy pracy,
BPO.01.6.4) 1) kompletuje dokumenty dotyczące okoliczności wypadku.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów szczegółowych:

  • posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • wskazywanie przepisów prawa dotyczących wypadków przy pracy,

  • klasyfikowanie wypadków przy pracy,

  • określanie obowiązków pracodawcy w razie wystąpienia wypadku przy pracy,

  • określanie działań, jakie należy podjąć w razie wystąpienia wypadku przy pracy,

  • wskazywanie metod ustalania przyczyn wypadku przy pracy,

  • ustalanie przyczyn bezpośrednich i pośrednich wypadku przy pracy,

  • sporządzanie listy przyczyn technicznych, organizacyjnych i ludzkich wypadku przy pracy,

  • kompletowanie dokumentów związanych z wypadkiem przy pracy,

  • sporządzanie dokumentacji powypadkowej,

  • opracowywanie zaleceń profilaktycznych dotyczących wypadku przy pracy,

  • określanie działań i środków zapobiegających wypadkom w pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Film może być wykorzystany do powtarzania materiału przed egzaminem zawodowym oraz jako element samodzielnego kształcenia.

Oglądając film edukacyjny, należy zwrócić uwagę na zdarzenia, które mają miejsce w salonie fryzjerskim przed wypadkiem, sposób postępowania specjalisty BHP podczas ustalania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, a także na omówienie dokumentów, jakie należy wypełnić w ramach postępowania powypadkowego.

Uczący się powinien utrwalać, porządkować oraz poszerzać wiedzę. Może wykonywać notatki oraz uzupełniać dokumentację powypadkową równolegle z przebiegiem filmu, a także sprawdzać swoją wiedzę poprzez rozwiązywanie interaktywnych zadań sprawdzających, powiązanych z filmem.


Tytuł materiału multimedialnego

Dokumentacja powypadkowa z wypadku w salonie fryzjerskim

Typ materiału multimedialnego

Dokumentacja interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W materiale multimedialnym przedstawiono następujące dokumenty:

  • opis wypadku w salonie fryzjerskim,

  • zgłoszenie wypadku przy pracy przez pracownika,

  • protokół ustalania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.

Wypełnianie dokumentacji polega na wstawieniu prawidłowych danych, które zawarte są w opisie stanowiska pracy oraz opisie wypadku przy pracy. Uczący się ma do wyboru dwie możliwe odpowiedzi. Jeśli wybierze błędną odpowiedź, uzyska wskazówkę, która nakieruje go na prawidłowe rozwiązanie. Dokumentacja zawiera również wzory dokumentów oraz przykład poprawnie wypełnionego protokołu powypadkowego.

Praca z dokumentacją interaktywną ma ukształtować u uczącego się umiejętność wypełniania dokumentacji powypadkowej.

Dokumentacja interaktywna powiązana jest z filmem edukacyjnym „Wypadek w salonie fryzjerskim” oraz z e‑bookiem „Procedura powypadkowa w teorii i praktyce”.

Dokumentacja powiązana jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • Test wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią „Zgłoszenie wypadku przy pracy”.

  • Zadania ukierunkowane na grupowanie „Dane niezbędne do wypełnienia dokumentacji wypadkowej”.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem multimedialnym:
BPO.01.6.1) 2) klasyfikuje wypadki przy pracy.
BPO.01.6.1) 3) wskazuje cechy charakteryzujące wypadek przy pracy.
BPO.01.6.2) 4) opisuje działania, jakie należy podjąć w razie wystąpienia wypadku przy pracy.
BPO.01.6.3) 2) rozróżnia przyczyny bezpośrednie i pośrednie wypadku przy pracy.
BPO.01.6.4) 1) kompletuje dokumenty dotyczące okoliczności wypadku.
BPO.01.6.4) 2) sporządza dokumentację powypadkową.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów szczegółowych:

  • klasyfikowanie wypadków przy pracy,

  • określanie działań, jakie należy podjąć w razie wystąpienia wypadku przy pracy,

  • ustalanie przyczyn bezpośrednich i pośrednich wypadku przy pracy,

  • kompletowanie dokumentów związanych z wypadkiem przy pracy,

  • sporządzanie dokumentacji powypadkowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Dokumentacja interaktywna może być wykorzystana do powtarzania materiału przed egzaminem zawodowym oraz jako element samodzielnego kształcenia.

Przed wypełnieniem dokumentacji interaktywnej należy zapoznać się z opisem wypadku przy pracy.

Wypełnianie dokumentacji polega na wstawieniu prawidłowych danych, które zawarte są w opisie stanowiska pracy oraz opisie wypadku przy pracy. Uczący się ma do wyboru dwie możliwe odpowiedzi. Jeśli wybierze błędną odpowiedź, uzyska wskazówkę, która nakieruje go na prawidłowe rozwiązanie.

Uczący się powinien utrwalać, porządkować oraz poszerzać wiedzę poprzez odpowiednią organizację procesu samokształcenia. Może wykonywać notatki, uzupełniać dokumentację powypadkową na przykładzie dokumentacji interaktywnej lub innych materiałów multimedialnych oraz sprawdzać swoją wiedzę poprzez rozwiązywanie interaktywnych zadań sprawdzających.


Tytuł materiału multimedialnego

Wypadek przy pracy na stanowisku biurowym

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna przedstawia:

  • miejsce pracy na stanowisku biurowym,

  • zadania zawodowe i obowiązki pracownika zatrudnionego na stanowisku biurowym,

  • opis wypadku przy pracy w drodze od szafki z dokumentami do biurka, (potknięcie się i skręcenie nogi);

  • skład i zadania zespołu powypadkowego,

  • wzory dokumentacji powypadkowej: protokół powypadkowy, zeznania świadków, karta wypadku, rejestr wypadków i wyjaśnienia poszkodowanego w postępowaniu powypadkowym.

Plansza powiązana jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • Test wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią „Zgłoszenie wypadku przy pracy”.

  • Quiz „Okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy”.

  • Dobieranie w pary „Rola poszczególnych osób w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy”.

  • Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Etapy postępowania po wypadku przy pracy”.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem multimedialnym:
BPO.01.1.3) 2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy.
BPO.01.1.4) 5) wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka, w tym obciążenia fizycznego, obciążenia układu mięśniowo‑szkieletowego, monotonii i stresu.
BPO.01.1.9) 1) opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego.
BPO.01.1.9) 2) ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego.
BPO.01.1.9) 5) powiadamia odpowiednie służby.
BPO.01.6.4) 1) kompletuje dokumenty dotyczące okoliczności wypadku.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów szczegółowych:

  • posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • określanie działań, jakie należy podjąć w razie wystąpienia wypadku przy pracy,

  • wskazywanie metod ustalania przyczyn wypadku przy pracy,

  • ustalanie przyczyn bezpośrednich i pośrednich wypadku przy pracy,

  • kompletowanie dokumentów związanych z wypadkiem przy pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Korzystając z planszy interaktywnej, należy zapoznać się z opisem wypadku przy pracy, wzorami dokumentów obowiązujących w postępowaniu powypadkowym oraz przyczynami wypadku przy pracy w biurze.

Na podstawie planszy uczący się może opracować prezentację dotyczącą etapów postępowania powypadkowego, zadań zespołu powypadkowego, zagrożeń w środowisku pracy biurowej itp.

Uczący się może samodzielnie powtarzać materiał, na przykład na podstawie planszy interaktywnej może wypełnić protokół ustalania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, zgłoszenie wypadku przy pracy przez pracownika lub statystyczną kartę wypadku.

Na podstawie opisów umieszczonych na planszy uczący się mogą samodzielnie przygotować listy możliwych zagrożeń na stanowisku biurowym, a następnie zaproponować działania minimalizujące zidentyfikowane zagrożenia.

Uczący się powinien utrwalać, porządkować lub poszerzać wiedzę poprzez odpowiednią organizację procesu samokształcenia. Może wykonywać notatki, uzupełniać dokumentację powypadkową na przykładzie opisu wypadku w biurze zawartego na planszy interaktywnej lub innych materiałów multimedialnych, a także sprawdzać swoją wiedzę poprzez rozwiązywanie interaktywnych zadań sprawdzających.

Uczący się może poszerzać wiedzę poprzez korzystanie z bibliografii i netografii.


Tytuł materiału multimedialnego

Procedura powypadkowa w teorii i praktyce

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

E‑book zawiera treści dotyczące ustalania przyczyn i okoliczności wypadku przy pracy oraz sporządzania dokumentacji powypadkowej na stanowisku administracyjnym, sprzątaczki i fryzjerki, opis i charakterystykę stanowiska pracy, opis charakteru pracy oraz opis dokumentów potrzebnych do sporządzenia dokumentacji powypadkowej.

Do sporządzenia dokumentacji powypadkowej podano niezbędne informacje dotyczące okoliczności wypadku:

  • zadania zawodowe sprzątaczki, fryzjerki i osoby zatrudnionej na stanowisku administracyjno‑biurowym,

  • opis wypadku przy pracy,

  • dokumentację powypadkową: protokół powypadkowy, zeznania świadków, dokumentację medyczną (pogotowie, lekarz prowadzący, przebieg całego leczenia),

  • wypełnienie obowiązujących dokumentów i złożenie do odpowiednich instytucji (ZUS, towarzystwa ubezpieczeniowe).

E‑book powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • Test wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią „Zgłoszenie wypadku przy pracy”.

  • Quiz „Okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy”.

  • Dobieranie w pary „Wypadek przy pracy”.

  • Zadanie z lukami „Wypełnianie dokumentacji powypadkowej”.

  • Krzyżówka „Zdarzenie nagłe wywołane przyczyną zewnętrzną”.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem multimedialnym:
BPO.01.1.2) 1) rozróżnia instytucje działające w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska.
BPO.01.1.3) 2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy.
BPO.01.1.4) 5) wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka, w tym obciążenia fizycznego, obciążenia układu mięśniowo‑szkieletowego, monotonii i stresu.
BPO.01.1.7) 2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy.
BPO.01.1.9) 1) opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego.
BPO.01.6.1) 2) klasyfikuje wypadki przy pracy.
BPO.01.6.1) 3) wskazuje cechy charakteryzujące wypadek przy pracy.
BPO.01.6.2) 4) opisuje działania, jakie należy podjąć w razie wystąpienia wypadku przy pracy.
BPO.01.6.3) 1) rozróżnia metody ustalania przyczyn wypadku przy pracy.
BPO.01.6.3) 2) rozróżnia przyczyny bezpośrednie i pośrednie wypadku przy pracy.
BPO.01.6.4) 1) kompletuje dokumenty dotyczące okoliczności wypadku.
BPO.01.6.4) 2) sporządza dokumentację powypadkową.
BPO.01.6.4) 3) opracowuje wnioski i zalecenia profilaktyczne dotyczące wypadków przy pracy.
BPO.01.6.5) 1) określa działania zapobiegawcze z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów szczegółowych:

  • posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • wskazywanie przepisów prawa dotyczących wypadków przy pracy,

  • klasyfikowanie wypadków przy pracy,

  • określanie obowiązków pracodawcy w razie wystąpienia wypadku przy pracy,

  • określanie działań, jakie należy podjąć w razie wystąpienia wypadku przy pracy,

  • wskazywanie metod ustalania przyczyn wypadku przy pracy,

  • ustalanie przyczyn bezpośrednich i pośrednich wypadku przy pracy,

  • sporządzanie listy przyczyn technicznych, organizacyjnych i ludzkich wypadku przy pracy,

  • kompletowanie dokumentów związanych z wypadkiem przy pracy,

  • sporządzanie dokumentacji powypadkowej,

  • opracowanie zaleceń profilaktycznych dotyczących wypadku przy pracy,

  • określanie działań i środków zapobiegających wypadkom w pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

E‑book może być wykorzystany do powtarzania materiału przed egzaminem zawodowym oraz jako element samodzielnego kształcenia. Wypełnianie dokumentacji powypadkowej może być formą przygotowania do części praktycznej egzaminu. Analiza treści e‑booka pomaga także w przygotowaniu do rozwiązywania testów w części teoretycznej egzaminu.

E‑book zawiera treści dotyczące składu zespołu powypadkowego, dokumentów oraz terminów ich przekazywania do ZUS i GUS, a także przykłady wypełnionych protokołów powypadkowych i przekierowania do aktualnych wzorów dokumentów, które należy pobrać w razie wypadku.

W celu ułatwienia przyswajania treści e‑booka warto poznawać jego zawartość nie tylko rozdziałami, ale również tematami, np. zapoznawać się ze wszystkimi materiałami dotyczącymi stanowiska sprzątaczki, począwszy od zadań zawodowych, przez opis wypadku przy pracy oraz wypełnione dokumenty, po działania zapobiegające dalszym wypadkom.

Na podstawie e‑booka uczący się może przygotować prezentację dotyczącą etapów postępowania powypadkowego, zadań zespołu powypadkowego itp.

Korzystając z e‑booka, uczący się może opracować procedurę postępowania świadków wypadku przy pracy oraz obowiązki pracodawcy w razie wystąpienia wypadku przy pracy, np. w postaci plakatu lub instrukcji. Efekty pracy mogą być weryfikowane przez innych uczących się.

Korzystając z opisu stanowisk pracy zawartego w e‑booku, uczący się mogą przygotować listę możliwych zagrożeń na innych znanych im, stanowiskach pracy, a następnie wskazać zalecenia profilaktyczne dotyczące wybranych zagrożeń oraz określić działania i środki zapobiegające wypadkom na danym stanowisku pracy. Uczący się mogą przedstawić wyniki swojej pracy w postaci plakatu lub prezentacji multimedialnej.

Po zapoznaniu się z e‑bookiem uczący się rozwiązuje udostępnione przez nauczyciela (lub znalezione na stronach internetowych komisji egzaminacyjnych) przykładowe zadania egzaminacyjne dotyczące ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sporządzania dokumentacji powypadkowej. Warto, aby uczący się zaznaczyli, z rozwiązaniem których zadań mieli trudności i czy w e‑booku znaleźli odpowiednie informacje. Taka informacja zwrotna pozwoli nauczycielowi zaplanować powtórzenie materiału adekwatnie do potrzeb uczących się.

Korzystając z przykładowych schematów zawartych w rozdziale Badanie przyczyn wypadku, uczący się przygotowuje jeden ze schematów dla wypadku w salonie fryzjerskim lub na stanowisku biurowym.

Na podstawie schematu opisującego wypadek przy pracy na stanowisku sprzątaczki uczący się wypełnia wybrane dokumenty z procedury powypadkowej.

Uczący się powinien utrwalać, porządkować oraz poszerzać wiedzę poprzez odpowiednią organizację procesu samokształcenia. Może wykonywać notatki, uzupełniać dokumentację powypadkową na podstawie przykładów zamieszonych w e‑booku lub innych materiałów multimedialnych, a także sprawdzać swoją wiedzę poprzez rozwiązywanie interaktywnych zadań sprawdzających.

Uczący się może poszerzać wiedzę poprzez korzystanie z bibliografii i netografii.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z poprawną odpowiedzią „Zgłoszenie wypadku przy pracy”.

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z sześciu pytań o różnym stopniu trudności (łatwe, średnie, trudne), powiązanych z różnymi kryteriami weryfikacji. Po udzieleniu odpowiedzi na każde pytanie uczący się otrzymuje informację zwrotną dotyczącą oceny realizacji zadania, opartą na zasadach oceniania kształtującego. Uczący się ma możliwość wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie.

Materiał może być wykorzystywany w procesie edukacyjnym do sprawdzenia i samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się, a także w celu uzupełnienia stwierdzonych braków.

Materiały multimedialne, z którymi jest powiązany materiał sprawdzający: film edukacyjny, dokumentacja interaktywna, plansza interaktywna, e‑book.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.01.1.1) 1) analizuje podstawowe przepisy prawa, prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i ochroną środowiska.
BPO.01.1.1) 2) wskazuje prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
BPO.01.1.3) 2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy.
BPO.01.6.1) 3) wskazuje cechy charakteryzujące wypadek przy pracy.
BPO.01.6.3) 2) rozróżnia przyczyny bezpośrednie i pośrednie wypadku przy pracy.
BPO.01.6.3) 5) sporządza listę przyczyn ludzkich wypadku przy pracy.
BPO.01.6.4) 1) kompletuje dokumenty dotyczące okoliczności wypadku.
BPO.01.6.4) 2) sporządza dokumentację powypadkową.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary „Wypadek przy pracy”.

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie Zadanie interaktywne o średnim stopniu trudności, złożone z czterech par: ilustracja – tekst.

Uczący się ma przyporządkować ilustracje pochodzące z filmu „Wypadek w salonie fryzjerskim” do opisów. Jeżeli uczący się poprawnie rozwiązał zadanie, to znaczy, że uważnie obejrzał film i opanował przekazane w nim treści merytoryczne. W przypadku błędnej odpowiedzi zaleca się ponowne obejrzenie filmu edukacyjnego i powtórne rozwiązanie zadania.

Materiał może być wykorzystywany w procesie edukacyjnym w celu sprawdzenia i samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się, a także w celu uzupełnienia stwierdzonych braków.

Materiały multimedialne, z którymi jest powiązany materiał sprawdzający: film edukacyjny.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.01.1.1) 1) analizuje podstawowe przepisy prawa, prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i ochroną środowiska.
BPO.01.1.1) 2) wskazuje prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
BPO.01.1.1) 3) wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
BPO.01.1.9) 1) opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego.
BPO.01.1.9) 2) ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary „Rola poszczególnych osób w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy”.

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie o średnim stopniu trudności.

Uczący się ma przyporządkować stanowiska pracy poszczególnych osób uczestniczących w procedurze powypadkowej do ich zadań. Jeżeli dokładnie przeanalizował planszę interaktywną „Wypadek przy pracy na stanowisku biurowym”, powinien poprawnie rozwiązać zadanie.

Materiał może być wykorzystywany w procesie edukacyjnym w celu sprawdzenia i samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się, a także w celu uzupełnienia stwierdzonych braków.

Materiał multimedialny, z którym jest powiązany materiał sprawdzający: plansza interaktywna.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.01.1.1) 1) analizuje podstawowe przepisy prawa, prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i ochroną środowiska.
BPO.01.1.1) 2) wskazuje prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
BPO.01.1.1) 3) wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
BPO.01.1.9) 1) opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego.
BPO.01.1.9) 2) ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na porządkowanie „Etapy postępowania po wypadku przy pracy”.

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie o średnim stopniu trudności. Uczący się powinien uporządkować czynności świadka wypadku i zespołu powypadkowego w kolejności, w jakiej powinny być wykonywane w postępowaniu powypadkowym. Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał może być wykorzystywany w procesie edukacyjnym do sprawdzenia i samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się, a także w celu uzupełnienia stwierdzonych braków.

Materiał multimedialny, z którym jest powiązany materiał sprawdzający: plansza interaktywna.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.01.1.1) 3) wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
BPO.01.6.4) 1) kompletuje dokumenty dotyczące okoliczności wypadku
BPO.01.6.4) 2) sporządza dokumentację powypadkową.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Wypełnianie dokumentacji powypadkowej”.

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie trudne. Uczący się powinien wypełnić luki w tabeli. Do rozwiązania tego zadania niezbędna jest wiedza, jakie osoby i w jakich terminach powinny wypełnić dokumentację powypadkową. Sformułowania, które należy umieścić w tabeli, znajdują się pod nią.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał może być wykorzystywany w procesie edukacyjnym do sprawdzenia i samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się, a także w celu uzupełnienia stwierdzonych braków.

Materiał multimedialny, z którym jest powiązany materiał sprawdzający: e‑book.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.01.1.1) 2) wskazuje prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
BPO.01.1.1) 3) wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
BPO.01.6.4) 1) kompletuje dokumenty dotyczące okoliczności wypadku
BPO.01.6.4) 2) sporządza dokumentację powypadkową.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Dane niezbędne do wypełnienia dokumentacji wypadkowej”.

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Uczący się powinien przyporządkować podane elementy do następujących grup informacji.

  • dane podstawowe - kto, gdzie i kiedy miał wypadek,

  • badanie faktów,

  • analiza wypadku.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał może być wykorzystywany w procesie edukacyjnym do sprawdzenia i samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się a, także w celu uzupełnienia stwierdzonych braków.

Materiał multimedialny, z którym jest powiązany materiał sprawdzający: dokumentacja interaktywna.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.01.1.1) 3) wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
BPO.01.6.4) 1) kompletuje dokumenty dotyczące okoliczności wypadku.
BPO.01.6.4) 2) sporządza dokumentację powypadkową.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Zdarzenie nagłe wywołane przyczyną zewnętrzną”.

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z siedmiu haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne: wypadek. Wszystkie hasła można uzpełnić po zapoznaniu się z e‑bookiem. Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte – zadaniem uczącego się jest wyjaśnić pojęcie „wypadek przy pracy”.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał może być wykorzystywany w procesie edukacyjnym do sprawdzenia i samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się, a także w celu uzupełnienia stwierdzonych braków.

Materiał multimedialny, z którym jest powiązany materiał sprawdzający: e‑book.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.01.1.1) 1) analizuje podstawowe przepisy prawa, prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i ochroną środowiska.
BPO.01.1.1) 2) wskazuje prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
BPO.01.1.1) 5) wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy.
BPO.01.1.3) 1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy.
BPO.01.6.4) 1) kompletuje dokumenty dotyczące okoliczności wypadku.
BPO.01.6.4) 2) sporządza dokumentację powypadkową.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Po wypadku w salonie fryzjerskim”.

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się ma za zadanie wskazać prawidłowe stwierdzenia. Tekst dotyczy filmu edukacyjnego „Wypadek w salonie fryzjerskim”. Jest to zadanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał może być wykorzystywany w procesie edukacyjnym do sprawdzenia i samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się, a także w celu uzupełnienia stwierdzonych braków.

Materiał multimedialny, z którym jest powiązany materiał sprawdzający: film edukacyjny.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.01.1.1) 1) analizuje podstawowe przepisy prawa, prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i ochroną środowiska.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Quiz „Okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy”.

Opis materiału sprawdzającego

Quiz składa się z 15 pytań jednokrotnego wyboru. Zawiera po 5 pytań z każdego poziomu trudności (łatwe, średnie i trudne). System losuje kolejność pytań i kolejność odpowiedzi (dystraktorów).

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał może być wykorzystywany w procesie edukacyjnym do sprawdzenia i samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się, a także w celu uzupełnienia stwierdzonych braków.

Materiały multimedialne, z którymi jest powiązany materiał sprawdzający: film edukacyjny, plansza interaktywna, e‑book.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.01.1.1) 1) analizuje podstawowe przepisy prawa, prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i ochroną środowiska.
BPO.01.1.1) 2) wskazuje prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
BPO.01.1.1) 3) wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
BPO.01.1.1) 5) wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy.
BPO.01.1.3) 1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy.
BPO.01.6.1) 2) klasyfikuje wypadki przy pracy.
BPO.01.6.1) 3) wskazuje cechy charakteryzujące wypadek przy pracy.
BPO.01.6.4) 1) kompletuje dokumenty dotyczące okoliczności wypadku.
BPO.01.6.4) 2) sporządza dokumentację powypadkową.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie prawda czy fałsz „Wypadek w salonie fryzjerskim”.

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z pięciu zdań. Uczący się ma wkazać, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał może być wykorzystywany w procesie edukacyjnym do sprawdzenia i samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się, a także w celu uzupełnienia stwierdzonych braków.

Materiał multimedialny, z którym jest powiązany materiał sprawdzający: film edukacyjny.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.01.1.1) 1) analizuje podstawowe przepisy prawa, prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i ochroną środowiska.
BPO.01.1.1) 3) wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
BPO.01.1.1) 5) wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy.
BPO.01.1.3) 1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy.
BPO.01.6.1) 2) klasyfikuje wypadki przy pracy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału