E-materiały do kształcenia zawodowego

Ergonomia i organizacja pracy w pasiece i pracowni

ROL.03. Prowadzenie produkcji pszczelarskiej – pszczelarz 612302, technik pszczelarz 314206

ROL.09. Organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej i pszczelarskiej – technik pszczelarz 314206

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik pszczelarz (kod cyfrowy zawodu 314206), gdyż tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje na temat organizowania pracy w pasiece i pracowni właściwego pod kątem ergonomii i efektywności pracy, a także unikania urazów i zagrożeń dla zdrowia osób prowadzących i współprowadzących pasiekę. Umiejętność organizacji pracy, obok wiedzy o pszczołach, jest podstawowym warunkiem efektywności ekonomicznej i bezpieczeństwa zdrowotnego.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Infografika Ergonomia w pasieceD16mZMRr7Infografika Ergonomia w pasiece

Praca z infografiką wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • omówienie odpowiedniego wykonania czynności przy ulach po kątem ergonomii, z wykorzystaniem siły fizycznej, wózków pasiecznych i wózków paletowych; czynności te obejmują m.in. przestawianie korpusów związane z dokonywaniem przeglądu lub miodobraniem, zabezpieczanie i przestawianie uli, załadunek i wyładunek uli związany z transportem, prace przy przesiedlaniu rodzin do nowego ula;

  • charakteryzowanie czynności obejmujących bezpieczną aplikację leków (np. tabletki do spalania, kwasy) oraz prac dezynfekcyjnych;

  • wymienianie środków ochrony osobistej (gogle/przyłbica, rękawice, fartuch) stosowanych podczas wykonywania wymienionych czynności.

Infografika Ergonomia w pracowniD17BNBc3xInfografika Ergonomia w pracowni

Praca z infografiką wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • omówienie pomieszczeń pracowni pszczelarskiej, ich wyposażenia i rozmieszczenia, w tym m.in. pomieszczenia do pozyskiwania i konfekcjonowania miodu, pomieszczenia do topienia i klarowania wosku, pomieszczenia do dezynfekcji sprzętu;

  • charakteryzowanie wymogów dotyczących koniecznych wymiarów pomieszczeń w zależności od używanego sprzętu oraz innych zasad;

  • omówienie wyposażenia pomieszczeń zarówno w urządzenia produkcyjne, jak i szafki na ubrania robocze czy środki czystości;

  • przedstawienie zasad rozmieszczenia wspomnianego wyposażenia zgodnie z zasadami ergonomii.

Mapa interaktywna Schemat pasiekiDidryKj5SMapa interaktywna Schemat pasieki

Praca z mapą interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • omówienie schematu rozmieszczenia uli z pozostawieniem przestrzeni dla pszczół wylatujących z nich, pszczelarza i pomocnika przy pracy z pszczołami, samochodów z przyczepami, samochodów ciężarowych, wózków pasiecznych i wózków paletowych oraz drzew miododajnych lub owocowych;

  • wymienienie różnych typów pasieczysk, rozplanowanych na wolnej przestrzeni i w terenach zadrzewionych;

  • omówienie zasad i przepisów związanych m.in. z minimalnymi odstępami dla uli czy zachowaniem prawnych odstępów od działek innych właścicieli, dróg publicznych i innych obiektów.

Mapa interaktywna Zespół pracowni pszczelarskiejD1BL9vsR3Mapa interaktywna Zespół pracowni pszczelarskiej

Praca z mapą interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • omówienie schematu rozmieszczenia pomieszczeń pracowni pszczelarskiej (gospodarstwa pszczelarskiego) wraz z elementami wyposażenia tych pomieszczeń i ich wzajemnego rozmieszczenia - od małego gospodarstwa aż do przeznaczonego do obsługi ponad stu rodzin pszczelich;

  • charakteryzowanie rozmieszczenia poszczególnych elementów wyposażenia pracowni z zachowaniem zasad ergonomii i BHP;

  • wyjaśnianie ograniczeń związanych z wymogami prawnymi dotyczącymi pomieszczeń pszczelarskich.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDkULMljNEInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu ergonomii i organizacji pracy w pasiece i pracowni.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDTh5S59NKSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD15XXB96ePrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDAnpKSjrhPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaD9H0kuv3UNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej ergonomii i organizacji pracy w pasiece i pracowni.

Instrukcja użytkowaniaDWHX12W9bInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej..

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • infografika Ergonomia w pasiece z ćwiczeniami 1 i 2;

  • infografika Ergonomia w pracowni z ćwiczeniem 6;

  • mapa interaktywna Schemat pasieki z ćwiczeniami 3 i 4;

  • mapa interaktywna Zespół pracowni pszczelarskiej z ćwiczeniem 5.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Infografika Ergonomia w pasiece

Zapoznaj się z infografiką, przedstawiającą pracę przy ulach. Sprawdź, czy potrafisz nazwać poszczególne czynności zaprezentowane w infografice oraz wyjaśnić ich znaczenie ze względu na ergonomię.

2. Infografika Ergonomia w pracowni

Zapoznaj się z infografiką i wykonaj dowolną metodą notatki, które posłużą ci do powtórki materiału. Jeśli masz taką możliwość, wybierz się do najbliższej pracowni pszczelarskiej, aby zaobserwować wykonywane w niej czynności.

3. Mapa interaktywna Schemat pasieki

Mapa interaktywna zawiera schematyczne ujęcie pasieki wraz z opisem i komentarzami. Wyobraź sobie, że chcesz założyć własną pasiekę. Stwórz jej plan oparty na poznanym schemacie. Pamiętaj o uwzględnieniu najważniejszych elementów.

4. Mapa interaktywna Zespół pracowni pszczelarskiej

Zapoznaj się z mapą interaktywną. Wyszukaj w sieci informacje o zasadach ergonomii i BHP w organizacji pracowni pszczelarskiej. Możesz dopisać je do mapy w formie notatki.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat pracy w pasiece i pracowni pszczelarskiej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści