Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Bibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Porównanie programów DAW
Atlas interaktywny
- Wybór urządzenia odtwarzającego i nagrywającego (interface audio)
Sekwencje filmowe
- Aktywowanie i wybór kontrolera MIDI
Sekwencje filmowe
- Wybór częstotliwości próbkowania projektu (sample rate)
Sekwencje filmowe
- Wybór głębi bitowej projektu (bit depth)
Sekwencje filmowe
- Wybór rozdzielczości ramkowej dla plików video (Project frame rate)
Sekwencje filmowe
- Zmiana bufora programowego (latencja)
Sekwencje filmowe
- Wskazanie folderu docelowego dla zewnętrznych pluginów
Sekwencje filmowe
- Tworzenie nowego projektu
Sekwencje filmowe
- Otwieranie uprzednio zapisanego projektu
Sekwencje filmowe
- Wybór wartości siatki (skala muzyczna/skala czasowa)
Sekwencje filmowe
- Aktywowanie przyciągania plików do siatki (Snap to grid)
Sekwencje filmowe
- Zmiana wartości przyciągania plików do siatki
Sekwencje filmowe
- Zmiana tempa projektu
Sekwencje filmowe
- Zmiana metrum
Sekwencje filmowe
- Zmiana tempa projektu w czasie (Automatyzacja tempa)
Sekwencje filmowe
- Tworzenie ścieżki audio mono
Sekwencje filmowe
- Tworzenie ścieżki audio stereo
Sekwencje filmowe
- Tworzenie ścieżki z wirtualnym instrumentem
Sekwencje filmowe
- Tworzenie ścieżki pomocniczej (AUX)
Sekwencje filmowe
- Tworzenie ścieżki grupy
Sekwencje filmowe
- Duplikowanie ścieżki
Sekwencje filmowe
- Wybór fizycznego wejścia audio dla ścieżki
Sekwencje filmowe
- Wybór fizycznego wyjścia ścieżki w trybie „send”
Sekwencje filmowe
- Uzbrojenie ścieżki do nagrywania
Sekwencje filmowe
- Monitorowanie sygnału wejściowego na ścieżce
Sekwencje filmowe
- Aktywacja metronomu
Sekwencje filmowe
- Wysyłka metronomu na dodatkowe fizyczne wyjście urządzenia odtwarzającego
Sekwencje filmowe
- Włączenie nagrywania
Sekwencje filmowe
- Wybór kontrolera MIDI dla ścieżki z wirtualnym instrumentem
Sekwencje filmowe
- Wybór trybu nagrywania komunikatów MIDI (overdub/replace)
Sekwencje filmowe
- Przypisywanie potencjometrów/faderów kontrolera MIDI do parametrów instrumentu wirtualnego (MIDI CC LEARN)
Sekwencje filmowe
- Przecinanie pliku
Sekwencje filmowe
- Sklejanie pliku (Glue)
Sekwencje filmowe
- Płynne zgłaśnianie (Fade in)
Sekwencje filmowe
- Płynne wyciszanie (Fade out)
Sekwencje filmowe
- Płynne przejście (Crossfade)
Sekwencje filmowe
- Zmiana wysokości dźwięku pliku (Pitch)
Sekwencje filmowe
- Zmiana tempa pliku (Time stretch)
Sekwencje filmowe
- Odtworzenie pliku od tyłu (Reverse)
Sekwencje filmowe
- Normalizacja pliku
Sekwencje filmowe
- Automatyczne usuwanie ciszy z nagrania
Sekwencje filmowe
- Otwieranie okna edytora pianolowego (Piano roll)
Sekwencje filmowe
- Wstawianie pojedynczych nut
Sekwencje filmowe
- Kwantyzacja nut
Sekwencje filmowe
- Wybór rodzaju kawntyzacji (prosta/z triolą/z kropką/ze swingiem)
Sekwencje filmowe
- Wybór dokładności kwantyzacji
Sekwencje filmowe
- Transpozycja nut
Sekwencje filmowe
- Zmiana dynamiki nut (Velocity)
Sekwencje filmowe
- Wybór kanału MIDI dla ścieżki
Sekwencje filmowe
- Otwieranie linii automatyzacji parametrów na ścieżce
Sekwencje filmowe
- Wstawianie pojedynczych punktów na linii automatyzacji
Sekwencje filmowe
- Usuwanie pojedynczych punktów na linii automatyzacji
Sekwencje filmowe
- Zmiana trybu automatyzacji (read, touch, latch, write)
Sekwencje filmowe
- Przypisywanie potencjometrów/faderów kontrolera MIDI do poszczególnych automatyzacji (MIDI CC LEARN)
Sekwencje filmowe
- Insertowanie efektów audio
Sekwencje filmowe
- Stosowanie efektu na szynie równoległej (Send)
Sekwencje filmowe
- Wybór trybu wysyłki ścieżki na szynę równoległą (Pre fader/Post fader)
Sekwencje filmowe
- Kopiowanie efektów między ścieżkami
Sekwencje filmowe
- Zapisywanie łańcuchów efektów
Sekwencje filmowe
- Zapisywanie projektu
Sekwencje filmowe
- Zapisywanie projektu wraz z plikami źródłowymi
Sekwencje filmowe
- Automatyczne zapisywanie projektu
Sekwencje filmowe
- Wyeksportowanie projektu do gotowego pliku audio (Master mix)
Sekwencje filmowe
- Wybór formatu i parametrów eksportowanego pliku (Master mix)
Sekwencje filmowe
- Wyeksportowanie indywidualnych ścieżek do plików audio (Stems)
Sekwencje filmowe
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-zasobu
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające oraz słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik realizacji nagrań.
W skład multimediów wchodzą atlas interaktywny i sekwencje filmowe. Przybliżają one informacje na temat różnych funkcji, czynności 5 programów DAW:
Cubase,
Pro Tools,
Reaper,
Logic Pro,
Studio One.
Atlas interaktywny składa się z 10 zagadnień pogrupowanych tematycznie i prezentuje funkcje/czynności programu DAW. Podzielony jest na następujące części: Ustawienia programu; Ustawienia projektu; Ścieżki; Nagrywanie audio; Nagrywanie MIDI; Edycja audio; Edycja MIDI; Automatyzacja parametrów ścieżki; Efekty audio; Authoring i archiwizacja. Klikając na poszczególne zakładki, wyświetlą się informacje przypisane do danej części (np. przy Efektach audio są to: Insertowanie efektów audio; Stosowanie efektu na szynie równoległej (Send); Wybór trybu wysyłki ścieżki na szynę równoległą (Pre fader/Post fader); Kopiowanie efektów między ścieżkami; Zapisywanie łańcuchów efektów.
Sekwencje filmowe są przewodnikiem po funkcjach oprogramowania DAW i są zintegrowaną częścią atlasu interaktywnego. Dzięki sekwencjom filmowym zapoznasz się z licznymi funkcjami oprogramowania DAW (m.in. tworzenie nowego projektu, zmiana metrum, duplikowanie ścieżki, aktywacja metronomu, sklejanie pliku, fade in, fade out, crossfade itp.). Każda z sekwencji filmowych posłuży Ci jako przewodnik po funkcjach oprogramowania od momentu wyboru urządzeń odtwarzających i nagrywających, przez aktywowanie i wybór kontrolera MIDI, wybór częstotliwości czy głębi bitowej, aż do tworzenia ścieżki audio, modyfikacji pliku, zapisywania, kopiowania itp.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci zweryfikowanie wiedzy i uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
Atlas interaktywny
Na podstawie materiałów zamieszczonych w atlasie możesz stworzyć notatkę wizualną lub audio, w której umieścisz, np. na osi, kolejne czynności wykonywane w trakcie programowania. Opisanie działań krok po kroku ułatwi ich zapamiętanie, a w praktyce usprawni posługiwanie się oprogramowaniem. W Twojej notatce pojawić się mogą zrzuty ekranu z rozmaitymi funkcjami oprogramowania DAW lub krótkie próbne nagrania stworzone z wykorzystaniem tego oprogramowania. Swoje ćwiczenie możesz wykonać również online.
Możesz też przygotować prezentacje dotyczące najciekawszych lub najbardziej przydatnych funkcji oprogramowania DAW. Dokonując wyboru, uzasadnij, dlaczego akurat ta funkcja jest najciekawsza (np. jakie efekty można dzięki niej uzyskać) lub przydatna (np. w jaki sposób ułatwia, przyspiesza pracę nad plikiem audio). Możesz umieścić swoje prezentacje w chmurze i podzielić się nimi z innymi uczniami. Wspólnie możecie stworzyć ranking funkcji oprogramowania DAW.
Sekwencje filmowe
W trakcie oglądania sekwencji filmowych rób notatki w najodpowiedniejszej dla Ciebie formie, np. robiąc zrzuty ekranu i notując przy nich swoje spostrzeżenia. Możesz też przygotować prezentację, w której przedstawisz wybrane funkcje (np. zbuduj schemat, na którym przedstawisz za pomocą zrzutów ekranu i łączących je linii powiązania między funkcjami).
Możesz również skorzystać z darmowych tutoriali i bezpłatnych narzędzi do pracy z plikami audio, które są dostępne w internecie. Dzięki temu pogłębisz swoją wiedzę – także praktycznie – o danej funkcji oprogramowania DAW, a może nawet odkryjesz inne możliwości i użyteczne funkcje oprogramowania DAW.
Na podstawie wskazówek zawartych w materiałach filmowych stwórz własną ścieżkę dźwiękową, np. spersonalizowany dzwonek do telefonu. Do Ciebie będzie należał wybór instrumentów lub innych dźwięków, nauczysz się też, jak zapisywać ścieżki do pliku, kontynuować pracę nad utworem, dokonywać modyfikacji. Następnie wymień się swoim dzwonkiem z innymi uczniami i przeanalizujcie wzajemnie swoje pliki pod kątem ewentualnych błędów.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat funkcji oprogramowania DAW zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści