Przewodnik po funkcjach oprogramowania DAW
AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych - Technik realizacji nagrań 352123
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści:
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik realizacji nagrańWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik realizacji nagrań
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik realizacji nagrań (symbol cyfrowy zawodu 352123) dla kwalifikacji: AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych.
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych:
rejestrowanie materiału dźwiękowego,
wykonywanie postprodukcji materiału dźwiękowego.
Wspiera osiąganie efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:
AUD.09.2 Podstawy realizacji nagrań i nagłośnień
5) charakteryzuje parametry techniczne sygnałów fonicznych i plików dźwiękowych w domenie analogowej i cyfrowej;
7) charakteryzuje urządzenia, osprzęt pomocniczy i oprogramowanie stosowane przy realizacji nagrań i nagłośnień;
8) charakteryzuje techniki przetwarzania dźwięku;
AUD.09.3. Przygotowanie do rejestracji dźwięku
8) kompletuje urządzenia, osprzęt pomocniczy i oprogramowanie stosowane przy rejestracji dźwięku;
9) konfiguruje urządzenia, osprzęt pomocniczy i oprogramowanie stosowane przy rejestracji dźwięku;
AUD.09.6. Miksowanie dźwięku
2) stosuje oprogramowanie do wielośladowego miksowania dźwięku;
3) stosuje automatykę w procesie miksowania dźwięku;
4) przeprowadza proces miksowania dźwięku;
AUD.09.8 Obsługa urządzeń, oprogramowania i instrumentów systemu MIDI
1) charakteryzuje urządzenia, osprzęt pomocniczy i oprogramowanie systemu MIDI (Musical Instrument Digital Interface).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Bibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Porównanie programów DAWAtlas interaktywny
Wybór urządzenia odtwarzającego i nagrywającego (interface audio)Sekwencje filmowe
Aktywowanie i wybór kontrolera MIDISekwencje filmowe
Wybór częstotliwości próbkowania projektu (sample rate)Sekwencje filmowe
Wybór głębi bitowej projektu (bit depth)Sekwencje filmowe
Wybór rozdzielczości ramkowej dla plików video (Project frame rate)Sekwencje filmowe
Zmiana bufora programowego (latencja)Sekwencje filmowe
Wskazanie folderu docelowego dla zewnętrznych pluginówSekwencje filmowe
Tworzenie nowego projektuSekwencje filmowe
Otwieranie uprzednio zapisanego projektuSekwencje filmowe
Wybór wartości siatki (skala muzyczna/skala czasowa)Sekwencje filmowe
Aktywowanie przyciągania plików do siatki (Snap to grid)Sekwencje filmowe
Zmiana wartości przyciągania plików do siatkiSekwencje filmowe
Zmiana tempa projektuSekwencje filmowe
Zmiana metrumSekwencje filmowe
Zmiana tempa projektu w czasie (Automatyzacja tempa)Sekwencje filmowe
Tworzenie ścieżki audio monoSekwencje filmowe
Tworzenie ścieżki audio stereoSekwencje filmowe
Tworzenie ścieżki z wirtualnym instrumentemSekwencje filmowe
Tworzenie ścieżki pomocniczej (AUX)Sekwencje filmowe
Tworzenie ścieżki grupySekwencje filmowe
Duplikowanie ścieżkiSekwencje filmowe
Wybór fizycznego wejścia audio dla ścieżkiSekwencje filmowe
Wybór fizycznego wyjścia ścieżki w trybie „send”Sekwencje filmowe
Uzbrojenie ścieżki do nagrywaniaSekwencje filmowe
Monitorowanie sygnału wejściowego na ścieżceSekwencje filmowe
Aktywacja metronomuSekwencje filmowe
Wysyłka metronomu na dodatkowe fizyczne wyjście urządzenia odtwarzającegoSekwencje filmowe
Włączenie nagrywaniaSekwencje filmowe
Wybór kontrolera MIDI dla ścieżki z wirtualnym instrumentemSekwencje filmowe
Wybór trybu nagrywania komunikatów MIDI (overdub/replace)Sekwencje filmowe
Przypisywanie potencjometrów/faderów kontrolera MIDI do parametrów instrumentu wirtualnego (MIDI CC LEARN)Sekwencje filmowe
Przecinanie plikuSekwencje filmowe
Sklejanie pliku (Glue)Sekwencje filmowe
Płynne zgłaśnianie (Fade in)Sekwencje filmowe
Płynne wyciszanie (Fade out)Sekwencje filmowe
Płynne przejście (Crossfade)Sekwencje filmowe
Zmiana wysokości dźwięku pliku (Pitch)Sekwencje filmowe
Zmiana tempa pliku (Time stretch)Sekwencje filmowe
Odtworzenie pliku od tyłu (Reverse)Sekwencje filmowe
Normalizacja plikuSekwencje filmowe
Automatyczne usuwanie ciszy z nagraniaSekwencje filmowe
Otwieranie okna edytora pianolowego (Piano roll)Sekwencje filmowe
Wstawianie pojedynczych nutSekwencje filmowe
Kwantyzacja nutSekwencje filmowe
Wybór rodzaju kawntyzacji (prosta/z triolą/z kropką/ze swingiem)Sekwencje filmowe
Wybór dokładności kwantyzacjiSekwencje filmowe
Transpozycja nutSekwencje filmowe
Zmiana dynamiki nut (Velocity)Sekwencje filmowe
Wybór kanału MIDI dla ścieżkiSekwencje filmowe
Otwieranie linii automatyzacji parametrów na ścieżceSekwencje filmowe
Wstawianie pojedynczych punktów na linii automatyzacjiSekwencje filmowe
Usuwanie pojedynczych punktów na linii automatyzacjiSekwencje filmowe
Zmiana trybu automatyzacji (read, touch, latch, write)Sekwencje filmowe
Przypisywanie potencjometrów/faderów kontrolera MIDI do poszczególnych automatyzacji (MIDI CC LEARN)Sekwencje filmowe
Insertowanie efektów audioSekwencje filmowe
Stosowanie efektu na szynie równoległej (Send)Sekwencje filmowe
Wybór trybu wysyłki ścieżki na szynę równoległą (Pre fader/Post fader)Sekwencje filmowe
Kopiowanie efektów między ścieżkamiSekwencje filmowe
Zapisywanie łańcuchów efektówSekwencje filmowe
Zapisywanie projektuSekwencje filmowe
Zapisywanie projektu wraz z plikami źródłowymiSekwencje filmowe
Automatyczne zapisywanie projektuSekwencje filmowe
Wyeksportowanie projektu do gotowego pliku audio (Master mix)Sekwencje filmowe
Wybór formatu i parametrów eksportowanego pliku (Master mix)Sekwencje filmowe
Wyeksportowanie indywidualnych ścieżek do plików audio (Stems)Sekwencje filmowe
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-zasobu
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik realizacji nagrań
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą funkcji i możliwości wykorzystania oprogramowania DAW. Rozwijają też umiejętności posługiwania się oprogramowaniem DAW oraz korzystania z prostych i zaawansowanych funkcji służących tworzeniu ścieżek audio. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Atlas interaktywny Porównanie programów DAW
Atlas interaktywny składa się z 10 zagadnień pogrupowanych tematycznie w określonych zakładkach, które należy kliknąć. W zakładkach znajdują się kafelki przyporządkowanych funkcji danego zagadnienia. Po kliknięciu wybranego kafelka pokazuje się strona sekwencji filmowych z listą programów DAW do odtworzenia.
Praca całego zespołu klasowego
Burza mózgów i mapa myśli. Przed zaprezentowaniem atlasu nauczyciel zadaje uczniom pytanie/zagadnienie (np. „W jaki sposób nagrywa się ścieżkę audio?”; „Jak odbywa się edycja MIDI?” itp.). Następnie prosi uczniów o przygotowanie mapy myśli dotyczącej nagrywania audio, nagrywania MIDI lub edycji audio i edycji MIDI. Podczas burzy mózgów uczniowie podają swoje propozycje, ilustrując je krótkimi opisami oraz wskazując wady i zalety danej funkcji. Wszystkie pomysły są zapisywane na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja propozycji i ustalenie ostatecznej wersji mapy myśli.
Następnie uczniowie zapoznają się z atlasem interaktywnym i w trakcie oglądania sporządzają notatki, na podstawie których zweryfikują informacje umieszczone w mapie myśli. Po obejrzeniu atlasu interaktywnego następuje wspólne uzupełnienie mapy.
Praca w parach
Przed zapoznaniem się z zawartością atlasu interaktywnego uczniowie dobrani w pary wybierają po jednej funkcji oprogramowania DAW i tworzą listę możliwości, do których można wykorzystać daną funkcję. Chętne osoby mogą przedstawić taką listę na forum klasy.
W trakcie zapoznawania się z multimedium pary robią notatki (np. w formie zrzutów ekranu) dotyczące poszczególnych funkcji oprogramowania DAW. Następnie weryfikują i uzupełniają stworzoną na początku listę możliwości i przygotowują się do dyskusji na temat wad i zalet poszczególnych funkcji. Chętne lub wybrane osoby formułują wnioski. Swoje spostrzeżenia/notatki uczniowie mogą również zapisywać w atlasie interaktywnym, a następnie sprawdzić poziom nabytej wiedzy i umiejętności, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających.
Praca w grupach
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do pięciu i łączą się w grupy zgodnie z numerami (jedynki, dwójki, trójki itd.). Każdy zespół ma do opracowania po dwa zagadnienia z atlasu interaktywnego i podczas zapoznawania się z materiałami przygotowuje notatki:
jedynki – ustawienia programu i ustawienia projektu (m.in. w jaki sposób wybrać urządzenie odtwarzające i nagrywające; jak wybrać kontroler MIDI, częstotliwość próbkowania, głębi bitowej; jak dokonać zmiany bufora programowego; jak utworzyć nowy projekt lub uruchomić już zapisany; informacje dotyczące siatki i przyciągania plików do siatki; zmiana tempa);
dwójki – ścieżki i automatyzacja parametrów ścieżki (m.in. tworzenie ścieżek audio mono i stereo, ścieżki pomocniczej i ścieżki grupy; duplikowanie ścieżki; otwieranie linii automatyzacji parametrów ścieżki; wstawianie punktów na linii; zmiana trybu automatyzacji; przypisywanie potencjometrów i faderów kontrolera MIDI);
trójki – nagrywanie audio i MIDI (m.in. wybór fizycznego wejścia audio dla ścieżki i w trybie send; uzbrojenie ścieżki do nagrywania; monitorowanie sygnału wejściowego, aktywacja metronomu, włączenie nagrywania; wybór kontrolera MIDI; przypisywanie potencjometrów i faderów kontrolera MIDI do parametrów instrumentu wirtualnego);
czwórki – edycja audio i MIDI (m.in. praca na plikach audio: przecinanie, sklejanie; płynne zgłaśnianie, wyciszanie i przejście; zmiana wysokości dźwięku i tempa pliku; odtwarzanie od tyłu);
piątki – efekty audio, authoring i archiwizacja (m.in. insertowanie efektów audio; jak zastosować efekty na szynie równoległej; kopiowanie efektów miedzy ścieżkami i zapisywanie łańcuchów efektów; zapisywanie projektu wraz z plikami źródłowymi; wyeksportowanie projektu do gotowego pliku audio; wyeksportowanie indywidualnych ścieżek do plików audio).
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają poszczególne zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi i w razie potrzeby weryfikuje je i uzupełnia.
Uczniowie mogą też zebrać informacje przygotowane przez wszystkie grupy i opracować wspólnie instrukcję postępowania od uruchomienia oprogramowania po archiwizację utworzonego pliku audio.
2. Sekwencje filmowe
W skład sekwencji filmowych wchodzi kilkadziesiąt krótkich materiałów podzielonych tematycznie i ułożonych w kolejności. Sekwencje zawierają spis treści przedstawiający wykaz poszczególnych filmów. Po kliknięciu linku z nazwą programu pokazuje się dany film.
Praca indywidualna
Uczniowie mogą zapoznać się z materiałem filmowym przed lekcją. Podczas zajęć, w ramach pracy indywidualnej, uczniowie mają za zadanie pogrupować poszczególne funkcje oprogramowania DAW zgodnie z kolejnością wykonywania czynności oraz przygotować argumenty przemawiające za zastosowaniem wybranej kolejności dla konkretnych czynności:
ustawienia programu;
nagrywanie ścieżek;
edycja pliku audio;
zapis ścieżek audio.
Po ustalonym czasie wybrani lub chętni uczniowie prezentują swoje propozycje, po czym następuje dyskusja nad zaletami i wadami poszczególnych funkcji oprogramowania DAW oraz kolejności wykonywania czynności podczas tworzenia ścieżki audio.
Praca w parach lub w grupach
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji wybrane sekwencje filmowe (czyni też ewentualne komentarze). Po odtworzeniu sekwencji prosi uczniów podzielonych na grupy lub dobranych w pary o sporządzenie notatki zawierającej np. listę urządzeń odtwarzających i nagrywających (wraz z opisami). Najlepiej, aby była to notatka wizualna. Kiedy notatki są gotowe, nauczyciel wyrywkowo pyta uczniów o urządzenia odtwarzające i nagrywające, prosi o prezentację notatek graficznych – mogą pojawić się propozycje skojarzeń związanych z danymi urządzeniami (np. z Cube, z ProTools itp.). Pod koniec lekcji nauczyciel przedstawia prawidłowy wybór urządzeń odtwarzających i nagrywających, omawiając błędy najczęściej pojawiające się w notatkach uczniów (cały czas wspierając uczniów, tłumacząc, że błąd to coś naturalnego).
3. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‐materiał umożliwia pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi, a także ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej. Ze względu na konieczność przyswojenia technicznych oraz teoretycznych zagadnień dotyczących funkcji oprogramowania DAW (nazwy funkcji, nazwy urządzeń itp.), uczniowie zapoznają się z wybranymi sekwencjami filmowymi oraz atlasem interaktywnym przed zajęciami – jest to niezbędne do zrozumienia omawianych zagadnień. Dzięki temu później, podczas zajęć lekcyjnych, łatwiej przyjdzie im posługiwanie się słownictwem specjalistycznym oraz analizowanie konkretnych przykładów funkcji lub urządzeń. Ułatwi to rozwiązywanie części interaktywnej – materiałów sprawdzających.
Atlas interaktywny, który uczniowie także przeglądają samodzielnie przed lekcjami lub przygotowując się do sprawdzianu, zawiera informacje o funkcjach/czynnościach programu DAW. Uczniowie na jego podstawie mogą tworzyć notatki wizualne, samodzielnie wypracowywać własne sposoby uczenia się. Atlas interaktywny można wykorzystać do rozwiązywania zadań w grupie, np. każda grupa wynotuje następujące informacje:
grupa 1 – wybór częstotliwości próbkowania projektu (ang. sample rate);
grupa 2 – zmiana bufora programowego (latencja);
grupa 3 – zmiana metrum;
grupa 4 – włączenie nagrywania.
Następnie każda grupa charakteryzuje wypisane elementy oraz dokonuje ich oceny (np. czym charakteryzują się poszczególne funkcje, jakie efekty osiąga się po ich włączeniu/wyłączeniu itd.). Każda z grup pracuje zgodnie z zasadami pracy grupowej, a na koniec przedstawia na forum klasy efekty wykonanego ćwiczenia oraz zostaje oceniona. Dodatkowo nauczyciel może zadać uczniom pytania o pojęcia uwzględnione w słowniku. Poza tym uczniowie w grupach (lub parach) tworzą plakaty lub notatki graficzne, które potem prezentują na forum klasy. Warto zaproponować uczniom wykonanie ich w dostępnych programach graficznych.
Sekwencje filmowe, które uczniowie oglądają samodzielnie, pozwalają na tworzenie indywidualnych notatek, np. w postaci map myśli, i przybliżają różne funkcje oprogramowania DAW. Po obejrzeniu filmu uczniowie mogą także pracować uproszczoną metodą stacji; nauczyciel tworzy pulę zagadnień oraz problemów do rozwiązania (niekoniecznie pytań), uczniowie przy kolejnych stacjach odpowiadają, jak rozwiązaliby dany problem występujący podczas programowania (np. jakiej funkcji należy użyć; ułożenie w dobrej kolejności wykonywania czynności podczas programowania; opisanie w 10 słowach wybranej funkcji – po wylosowaniu jej nazwy; wypisanie 3 słów kluczy związanych z danym urządzeniem). Ważne, aby każdy uczący się podczas stacji pracował w swoim tempie. Stacji może być kilkanaście, uczniowie w trakcie mogą ze sobą konsultować odpowiedzi, a także pytać o nie nauczyciela.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy (w kilku różnych formach, które dostosowane są dla wszystkich uczniów – niezależnie od tego, jaki typ nauki preferują) i uzyskania szybkiej, precyzyjnej informacji zwrotnej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałowi możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Atlas interaktywny:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do atlasu;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować porównania funkcji w formie graficznej, które później zostaną zaprezentowane przez grupy.
Sekwencje filmowe:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do sekwencji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z sekwencjami stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I sekwencja + zadania, II sekwencja + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie zdolni mogą poszukać w dostępnych źródłach przykładów wykorzystania poszczególnych funkcji oprogramowania DAW, które zostaną zilustrowane w sekwencjach filmowych.
Atlas interaktywny porządkuje wiedzę o podstawowych funkcjach/czynnościach programu DAW. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Na podstawie materiałów nauczyciel może zaproponować uczniom, którzy szybciej opanowali materiał, krótkie ćwiczenie z wykorzystania wybranej funkcji oprogramowania DAW. Dzięki temu uczeń w praktyce zapozna się z możliwościami danej funkcji. Sekwencje filmowe to przewodnik po funkcjach oprogramowania DAW, który przedstawia ustawienia programu, ustawienia projektu, ścieżki, nagrywanie audio, nagrywanie MIDI, edycję audio i MIDI, automatyzację parametrów ścieżki, efekty audio, archiwizację itp.
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Warto zwrócić uwagę na to, czy uczniowie przygotowują swoje notatki w niekonwencjonalnej formie, wtedy łatwiej zapamiętają też trudne zagadnienia. Sprawdzi się notatka wizualna, mapa myśli lub portfolio (np. w aplikacji online). W czasie wykonywania ćwiczeń uczniowie, którzy mieli kłopoty z opanowaniem materiału, również powinni robić notatki. Ich zadaniem byłoby wypisanie zagadnień, których nie rozumieją. Po zakończeniu zajęć uczniowie dzielą się swoimi wątpliwościami i dyskutują. Pomoże im to utrwalić wiedzę.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Lista tematów oraz przyporządkowanych im funkcji programu DAW