E-materiały do kształcenia zawodowego

Zjawiska towarzyszące procesom spalania

BPO.03. Wykonywanie czynności ratowniczych - Technik pożarnictwa 311919

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Dariusz Ruchała

Konsultant przewodnika: Artur Luzar

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Zjawiska towarzyszące procesom spalania

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik pożarnictwa 311919

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
BPO.03.3.1) wyjaśnia procesy spalania substancji:
BPO.03.3.1)1) rozpoznaje proces spalania na podstawie jego przebiegu,
BPO.03.3.1)2) identyfikuje zagrożenia dla życia, zdrowia i środowiska ze strony produktów spalania i oddziaływania cieplnego oraz jego skutków,
BPO.03.3.2) charakteryzuje rodzaje i fazy pożarów:
BPO.03.3.2)1) rozpoznaje fazy pożarów,
BPO.03.3.2)2) wymienia fazy pożarów,
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów,
BPO.03.3.3) identyfikuje zjawiska występujące podczas pożarów:
BPO.03.3.3)1) wylicza zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru,
BPO.03.3.3)2) opisuje zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru,
BPO.03.3.3)3) wymienia czynniki powodujące zagrożenia dla ludzi, zwierząt, mienia i środowiska podczas pożaru,
BPO.03.3.3)4) przyporządkowuje zagrożenia dla ludzi w zależności od różnych rodzajów i faz pożarów.

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych: wykonywanie czynności ratowniczych.

Celem ogólnym jest przedstawienie rodzajów procesów spalania oraz zjawisk, które zachodzą w ich trakcie. Ponadto celem e‑materiału jest zaprezentowanie charakterystyki spalania materiałów stałych, cieczy i gazów.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Wskazane jest, aby uczący się zapoznał się z materiałami multimedialnymi we wskazanej wyżej kolejności.

Interaktywne materiały sprawdzające odnoszą się do poszczególnych materiałów i podstawowych zagadnień związanych z procesem spalania, wybuchami oraz pożarami, a także powiązanymi z nimi zagrożeniami podczas działań ratowniczych. Weryfikują one wiedzę i umiejętności nabyte podczas zapoznawania się z materiałami multimedialnymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Procesy zapoczątkowania procesu spalania (zapłon, samozapłon, samozapalenie)

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny przedstawia:

  • sposoby i możliwości zainicjowania spalania materiału palnego od punktowego bodźca energetycznego (płomień zapałki, iskra mechaniczna, iskra elektryczna itp.), w tym w animacje prezentujące proces pirolizy materiałów stałych i zapalenie produktów rozkładu; odparowanie cieczy i zapłon jej par; wytworzenie mieszaniny gazu palnego z powietrzem z uwzględnieniem granic palności (wybuchowości) i jej zapłon,

  • sposoby i możliwości zainicjowania spalania materiału palnego od strumienia ciepła wytworzonego w urządzeniu grzewczym lub na skutek tarcia (ślizganie się przekładni pasowej, zatarcia łożyska w przenośniku taśmowym), w tym w animację pokazującą zjawisko pirolizy materiału na skutek ogrzewania strumieniem ciepła od ciepła wytworzonego podczas tarcia,

  • sposoby i możliwości zainicjowania spalania materiału palnego na skutek reakcji chemicznej lub procesów biologicznych (samonagrzewanie), w tym animację prezentującą procesy biologiczne i chemiczne zachodzące w materiale podczas samonagrzewania oraz mechanizm jego zapalenia.

Materiał może być wykorzystany podczas zdobywania lub pogłębiania wiedzy na temat procesu spalania.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.3.1)1) rozpoznaje proces spalania na podstawie jego przebiegu,
BPO.03.3.1)2) identyfikuje zagrożenia dla życia, zdrowia i środowiska ze strony produktów spalania i oddziaływania cieplnego oraz jego skutków.

Film powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie z możliwością doboru wskaźników Źródło ciepła w reakcji spalania — punktowe bodźce energetyczne,

  • zadanie z możliwością doboru wskaźników Źródło ciepła w reakcji spalania — ciągłe bodźce energetyczne,

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Zjawiska towarzyszące procesom spalania.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Celem szczegółowym jest przygotowanie uczącego się do rozpoznawania następujących procesów inicjujących spalanie:

  • zapłonu,

  • samozapłonu,

  • samozapalenia

oraz określania zagrożeń dla życia, zdrowia i środowiska ze strony produktów spalania i oddziaływania cieplnego oraz jego skutków.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się może wspomagać się poszczególnymi elementami filmu edukacyjnego w procesie samokształcenia, na przykład do:

  • powtórzenia materiału lub przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego,

  • przygotowania notatek lub fiszek opisujących parametry związane z:

    • zapłonem,

    • samozapaleniem,

    • samozapłonem,

  • przygotowania zagadnień np. w formie prezentacji:

    • sposoby i możliwości zainicjowania spalania materiału palnego od punktowego bodźca energetycznego,

    • sposoby i możliwości zainicjowania spalania materiału palnego od strumienia ciepła,

    • sposoby i możliwości zainicjowania spalania materiału palnego na skutek reakcji chemicznej lub procesów biologicznych.

  • opracowania przykładowych sytuacji, w których występują zjawiska zapłonu, samozapłonu lub samozapalenia.

Uczący się, oglądając film edukacyjny może zapisywać na kartkach to, czego nie rozumie lub co wymaga dodatkowego uzupełnienia. Niejasności wyjaśnia, korzystając z dostępnych źródeł (literatura pożarnicza, internet).


Tytuł materiału multimedialnego

Zjawisko spalania gazów, cieczy, ciał stałych, spalania deflagracyjnego, wybuchu pyłów, wybuchu gazów

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film przedstawia:

  • mechanizm (sposoby) spalania cieczy, ciał stałych, gazów, spalania deflagracyjnego, spalania pyłu (w tym wybuch) oraz spalania par cieczy, w tym animację 3D z mechanizmem spalania ciał stałych (rozkład termiczny materiału i rozprzestrzenianie strefy spalania);

  • mechanizm spalania pyłów (tlenie, wybuch);

  • mechanizm spalania cieczy (odparowanie, zapłon, ogrzewanie cieczy od strefy spalania, emisja par);

  • mechanizm powstawania wybuchów wrzących par cieczy (wybuch bleve);

  • mechanizm spalania gazów (rozprzestrzenianie strefy spalania, deflagracja, wybuch, detonacja);

  • opis zjawisk towarzyszących procesom spalania (płomień, dym, lotne i stałe produkty spalania), w tym w animację 3D pokazującą procesy wytwarzania, cechy charakterystyczne, skład płomienia, dymu i produktów spalania.

Materiał może być wykorzystany w momencie zdobywania lub pogłębiania wiedzy na temat zjawisk fizykochemicznych występujących podczas pożarów.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.3.3)1) wylicza zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru,
BPO.03.3.3)2) opisuje zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru,
BPO.03.3.3)3) wymienia czynniki powodujące zagrożenia dla ludzi, zwierząt, mienia i środowiska podczas pożaru,
BPO.03.3.3)4) przyporządkowuje zagrożenia dla ludzi w zależności od różnych rodzajów i faz pożarów.

Film powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie z lukami Pożar i jego następstwa,

  • zadanie z lukami Zjawiska wywołujące pożar.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Celem szczegółowym jest przygotowanie uczącego się do:

  • identyfikacji zjawisk występujących podczas pożarów,

  • określania czynników powodujących zagrożenia dla ludzi, zwierząt, mienia i środowiska podczas pożaru.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się może wspomagać się poszczególnymi elementami filmu edukacyjnego w procesie samokształcenia do:

  • powtórzenia materiału, przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego,

  • przygotowania notatek lub fiszek opisujących parametry związane:

    • ze spalaniem gazów,

    • ze spalaniem cieczy,

    • ze spalaniem ciał stałych,

    • z wybuchem gazów,

    • z wybuchem pyłów.

Uczący się przegląda film edukacyjny, zapisuje na kartkach to, czego nie rozumie lub co wymaga, według niego, dodatkowego uzupełnienia. Niejasności wyjaśnia, korzystając z dostępnych źródeł (literatura pożarnicza, internet).

Może przygotować wybrane zagadnienie w formie prezentacji, np.:

  • opis spalania gazów,

  • opis spalania cieczy,

  • opis spalania ciał stałych,

  • opis spalania deflagracyjnego.


Tytuł materiału multimedialnego

Rodzaje i fazy pożarów

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film przedstawia:

  • rodzajów pożarów (wewnętrzny, zewnętrzny);

  • grupy pożarów;

  • strefowy modelu pożaru, w tym w animację 3D, która prezentuje tworzenie i wzajemne oddziaływanie strefy spalania, strefy oddziaływania cieplnego, strefy konwekcyjnej i strefy zadymienia;

  • fazy rozwoju pożaru wewnętrznego, w tym w animację 3D, która pokazuje fazy rozwoju pożaru wewnętrznego, przypadki kontrolowania pożaru przez paliwo i wentylację oraz zjawiska rozgorzenia i wstecznego ciągu płomieni.

Materiał może być wykorzystany w momencie zdobywania lub pogłębiania wiedzy na temat rodzajów i grup pożarów.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)1) rozpoznaje fazy pożarów,
BPO.03.3.2)2) wymienia fazy pożarów,
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.

Film powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie z możliwością doboru wskaźników Rozwój pożaru wewnętrznego,

  • zadanie z lukami Miejsca rozprzestrzeniania się pożaru,

  • zadanie z lukami Pożar w przestrzeni otwartej,

  • uzupełnianie podpisów obrazka Grupy pożarów ze względu na materiał palny,

  • zadanie dobierania w pary Etapy/fazy rozprzestrzeniana się pożaru,

  • zadanie dobierania w pary Zjawiska podczas powstawania pożaru,

  • zadanie dobierania w pary Charakterystyka pożaru ze względu na czas jego rozwoju.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Celem szczegółowym jest przygotowanie uczącego się do rozpoznawania rodzajów, grup oraz faz pożarów, a także określania zjawisk charakterystycznych dla pożarów.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się może wspomagać się poszczególnymi elementami filmu edukacyjnego w procesie samokształcenia do:

  • powtarzania materiału lub przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego,

  • przygotowanie notatek lub fiszek opisujących:

    • rodzaje pożarów,

    • grupy pożarów,

    • fazy pożaru,

    • model strefowy pożaru.

Uczący się, przeglądając film edukacyjny może zapisywać na kartkach to, czego nie rozumie lub co wymaga, według niego, dodatkowego uzupełnienia. Niejasności wyjaśnia, korzystając z dostępnych źródeł (literatura pożarnicza, internet).

Może również przygotować określone zagadnienie w formie prezentacji, np.:

  • opis pożaru wewnętrznego,

  • opis pożaru zewnętrznego,

  • opis pożarów dla poszczególnych grup pożarów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Zjawiska towarzyszące procesom spalania

Opis materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub kilkoma prawidłowymi odpowiedziami zawiera 10 pytań obejmujących zadania związane ze zjawiskami towarzyszącymi procesom spalania. Zadania zawierają polecenia w formie tekstowej i mają różny poziom trudności.

Test daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.

Test powiązany jest z filmem edukacyjnym Procesy zapoczątkowania procesu spalania (zapłon, samozapłon, samozapalenie).

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się
BPO.03.3.1)1) rozpoznaje proces spalania na podstawie jego przebiegu,
BPO.03.3.1)2) identyfikuje zagrożenia dla życia, zdrowia i środowiska ze strony produktów spalania i oddziaływania cieplnego oraz jego skutków,
BPO.03.3.2)1) rozpoznaje fazy pożarów,
BPO.03.3.2)2) wymienia fazy pożarów,
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów,
BPO.03.3.3)1) wylicza zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru,
BPO.03.3.3)2) opisuje zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru,
BPO.03.3.3)3) wymienia czynniki powodujące zagrożenia dla ludzi, zwierząt, mienia i środowiska podczas pożaru,
BPO.03.3.3)4) przyporządkowuje zagrożenia dla ludzi w zależności od różnych rodzajów i faz pożarów.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary Charakterystyka pożaru ze względu na czas jego rozwoju

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dobraniu w pary numerów wykresów, przedstawiających charakterystyczne zjawiska wynikające z czasu trwania pożaru, do ich opisów. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest na poziomie łatwym.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Rodzaje i fazy pożarów.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka Grupy pożarów ze względu na materiał palny

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu odpowiednich opisów do przedstawionych na ilustracjach grup pożarów. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest na poziomie łatwym.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Rodzaje i fazy pożarów.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary Etapy/fazy rozprzestrzeniana się pożaru

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu w pary odpowiednich faz pożarów do ich opisów. Zawiera polecenie w formie tekstowej i jest na średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Rodzaje i fazy pożarów.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)1) rozpoznaje fazy pożarów,
BPO.03.3.2)2) wymienia fazy pożarów,
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary Zjawiska podczas powstawania pożaru

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu w pary odpowiednich faz pożarów do ich opisów. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest na średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Rodzaje i fazy pożarów.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)1) rozpoznaje fazy pożarów,
BPO.03.3.2)2) wymienia fazy pożarów,
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Pożar i jego następstwa

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uzupełnieniu luk w zdaniach dotyczących zjawisk występujących podczas powstawania pożarów. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest na poziomie trudnym.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Zjawisko spalania gazów, cieczy, ciał stałych, spalania deflagracyjnego, wybuchu pyłów, wybuchu gazów.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)1) rozpoznaje fazy pożarów,
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Zjawiska wywołujące pożar

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uzupełnieniu luk w definicjach dotyczących zjawisk występujących podczas powstawania pożarów. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest na poziomie łatwym.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Zjawisko spalania gazów, cieczy, ciał stałych, spalania deflagracyjnego, wybuchu pyłów, wybuchu gazów.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.3)2) opisuje zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru wskaźników Rozwój pożaru wewnętrznego

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie wielokrotnego wyboru dotyczące parametrów zmiennych w KP/KW w trakcie rozwoju pożaru w pomieszczeniu. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest to zadanie trudne.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Rodzaje i fazy pożarów.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.1)1) rozpoznaje proces spalania na podstawie jego przebiegu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Miejsca rozprzestrzeniania się pożaru

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uzupełnieniu luk w zdaniach dotyczących rodzajów pożaru.
Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest na poziomie łatwym.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Rodzaje i fazy pożarów.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Pożar w przestrzeni otwartej

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uzupełnieniu luk w zdaniach dotyczących rodzajów pożarów.
Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest na średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Rodzaje i fazy pożarów.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru wskaźników Źródło ciepła w reakcji spalania – ciągłe bodźce energetyczne

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie jednokrotnego wyboru, dające możliwość wyboru odpowiednich parametrów, dotyczące procesów zapoczątkowania procesu spalania. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest to zadanie średnio trudne.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Procesy zapoczątkowania procesu spalania (zapłon, samozapłon, samozapalenie).

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.1)1) rozpoznaje proces spalania na podstawie jego przebiegu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru wskaźników Źródło ciepła w reakcji spalania – punktowe bodźce energetyczne

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami, dające możliwość wyboru odpowiednich parametrów, dotyczące procesów zapoczątkowania procesu spalania. Zawiera polecenie w formie tekstowej. Jest to zadanie łatwe.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym oraz do samokontroli;

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by zadanie rozwiązać poprawnie.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem edukacyjnym Procesy zapoczątkowania procesu spalania (zapłon, samozapłon, samozapalenie).

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
BPO.03.3.2)3) określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału