Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie blacharz (kod cyfrowy zawodu – 721301), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych;
przedstawisz – w sposób obrazowy i zrozumiały – najważniejsze informacje dotyczące wykonywania prac z zakresu obróbki i kształtowania elementów z blachy i profili kształtowych;
poznasz proces samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu,
rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe;
dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film edukacyjny Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blach i profili kształtowych
Film edukacyjny Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blach i profili kształtowych
Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
obsługiwanie urządzeń stosowanych w procesach obróbki blachy i profili kształtowych;
wykonywanie czynności wchodzących w zakres obsługi bieżącej maszyn i urządzeń – czyszczenie, konserwacja, smarowanie, wymiana płynów eksploatacyjnych, regulacja mechanizmów, wymiana zużytych części i inne czynności wynikające z instrukcji obsługi bieżącej;
prawidłowe zastosowanie narzędzi, przyrządów, sprzętu, materiałów wykorzystywanych podczas wykonywania obsługi bieżącej ww. maszyn i urządzeń;
omówienie struktury ww. maszyn oraz poszczególnych elementów struktury (tzw. demontażu) oraz ich połączenia (tzw. montażu).
Animacja modelu w grafice 3D Obsługa bieżąca gilotyny z napędem elektrycznym do cięcia blach w 3D
Animacja modelu w grafice 3D Obsługa bieżąca gilotyny z napędem elektrycznym do cięcia blach w 3D
Praca z animacją wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozpoznanie oraz opisywanie elementów struktury wewnętrznej i zewnętrznej gilotyny hydraulicznej do cięcia blach;
standardowe czynności obsługi gilotyny hydraulicznej do cięcia blach,
odpowiednie zastosowanie gilotyny hydraulicznej do cięcia blach.
Grafika interaktywna Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blach i profili kształtowych
Grafika interaktywna Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blach i profili kształtowych
Praca z grafiką interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
stosowanie zasad oceny stanu technicznego elementów maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blach i profili kształtowych;
zaprezentowanie wymagań technicznych ww. maszyn i urządzeń,
zaprezentowanie czynników oddziałujących na ww. maszyny i urządzenia;
opisywanie typowych niesprawności ww. maszyn i urządzeń;
stosowanie zasad diagnozowania maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blach i profili kształtowych metodą obserwacji prostej.
Symulator Wykonywanie obsługi bieżącej rowkarko‑żłobiarki
Symulator Wykonywanie obsługi bieżącej rowkarko‑żłobiarki
Praca z symulatorem wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
stosowanie obsługi bieżącej rowkarko‑żłobiarki zgodnie z wytycznymi zawartymi w instrukcji obsługi urządzenia;
określenie prawidłowości lub nieprawidłowości działania np. kształtujących blachę, mechanizmu docisku , itp.;
dobór odpowiednicz narzędzi, przyrządów i materiałów do wykonania obsługi bieżącej rowkarko‑żłobiarki zgodnie z instrukcją obsługi urządzenia;
wykonanie niezbędnych pomiarów podczas obsługi bieżącej rowkarko‑żłobiarki;
lokalizowanie i usuwanie usterek ramach obsługi bieżącej rowkarko‑żłobiarki;
E‑book Wiadomości z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blachy i profili kształtowych
E‑book Wiadomości z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blachy i profili kształtowych
Praca z e‑bookiem wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
omawianie budowy i działania maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blachy i profili kształtowych;
przedstawianie procesów realizowanych za pomocą ww. maszyn i urządzeń;
stosowanie zasad oceny stanu technicznego elementów maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blach i profili kształtowych;
stosowanie obsługi bieżącej ww. maszyn i urządzeń;
przestrzeganie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska związanej z wykonywaniem obsługi bieżącej maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blachy i profili kształtowych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
– pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blachy i profili kształtowych.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
– zawiera objaśnienia fachowego bądź specjalistycznego słownictwa, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
– zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
– stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑materiał oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blachy i profili kształtowych.
Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
– przedstawia sposób działania materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Zasady obsługi bieżącej oraz użytkowania maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blach i profili kształtowych
Film edukacyjny
- Obsługa bieżąca gilotyny z napędem elektrycznym do cięcia blach w 3D
Animacja modelu w grafice 3D
- Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blach i profili kształtowych
Grafika interaktywna
- Wykonywanie obsługi bieżącej rowkarko-żłobiarki
Symulator
- Wiadomości z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blachy i profili kształtowych
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Animacja
Zapoznaj się z animacją Obsługa bieżąca gilotyny z napędem elektrycznym do cięcia blach w 3D
. Przygotuj prezentację na temat elementów struktury wewnętrznej i zewnętrznej gilotyny z napędem elektrycznym do cięcia blach. Możesz podzielić się tematycznie częścią prezentacji z inną osobą z klasy, tak aby treść nie powtarzała się. Podzielcie między sobą obowiązki, czyli przydzielcie sobie poszczególne zadania.
Film edukacyjny + Grafika interaktywna
Zapoznaj się z materiałami multimedialnymi poświęconymi maszynom i urządzeniom stosowanym w procesach obróbki blach i profili kształtowych: film edukacyjny (Zasady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blach i profili kształtowych
) oraz grafika interaktywna (Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blach i profili kształtowych
). Następnie przygotuj konspekt gry edukacyjnej dotyczącej rozpoznania oraz opisywania elementów struktury wewnętrznej i zewnętrznej ww. maszyn oraz poszczególnych elementów struktury (tzw. demontażu) oraz ich połączenia (tzw. montażu), a także zasad oceny stanu technicznego elementów maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blach i profili kształtowych. Nie może to być jednak zwykły quiz (ale quiz może być częścią gry). Gra powinna mieć stopniowalną trudność i etapy. Możesz przygotować swoją grę dla indywidualnych graczy lub drużyn. Konspekt gry powinien zawierać zasady gry i przykłady pytań/zadań. W kolejnym kroku przygotuj pełną wersję gry, z opracowanymi zadaniami.
Symulator
Zapoznaj się z treścią symulatora Wykonywanie obsługi bieżącej rowkarko- żłobiarki
. Za pomocą tabeli określ prawidłowości lub nieprawidłowości działania kształtujących blachę, mechanizmu docisku , itp. Podejmij samodzielną decyzję o tym, jakie informacje zamieścisz w tabeli.
E‑book
Zapoznaj się ze wszystkimi treściami e‑booka Wiadomości z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w procesach obróbki blachy i profili kształtowych
. Przeczytaj uważnie, a następnie stwórz mapę myśli w oparciu o jeden wybrany dział. Mapy z pozostałych działów uzyskaj od kolegów i koleżanek z klasy, udostępniając im swoją.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę, na temat zawodu blacharz, zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści