E-materiały do kształcenia zawodowego

Rodzaje obudów stosowanych w zakładach górniczych

Eksploatacja podziemna złóż – Technik górnictwa podziemnego , Górnik eksploatacji podziemnej

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑zasobu

  1. WprowadzenieDwABxrX60Wprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

  • Zasób „Stawianie i wzmacnianie obudów wyrobisk w zakładzie górniczym” składa się z czterech sekwencji filmowych: „Obudowa stalowa podatna (ŁP)”, „Wzmocnienie obudowy stojakiem typu SV”, „Wzmocnienie obudowy stojakiem typu „Valent”, „Rozparcie stojaka hydraulicznego SHC”.

  • Zasób „Elementy składowe obudów stosowanych w podziemnych wyrobiskach górniczych” to wizualizacja modelu w grafice 3D przedstawiająca części wchodzące w skład obudów stosowanych w podziemnych wyrobiskach górniczych.

  • Zasób „Rodzaje narzędzi stosowanych do zabudowy obudowy w wyrobiskach górniczych” to galeria rzeczywistych zdjęć, na których widoczne są narzędzia używane do zabudowy obudowy wyrobisk górniczych.

  • Zasób „Typy obudów górniczych oraz narzędzi i maszyn (np. kotwiarki do obudowy kotwowej, lub mechanizm podnoszenia stropnicy stosowany przy kombajnach chodnikowych)” to galeria rzeczywistych zdjęć, na których widoczne są różne typy obudów górniczych, jak również narzędzi i maszyn.

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDdEFoMbWFInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDlRn4qCwYSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDSQCkVYLFPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięD9T19hVflPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDMZAznWBpNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDPStnX6dEInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach technik górnictwa podziemnego 311703 i górnik eksploatacji podziemnej 811101.
W skład multimediów wchodzą: sekwencje filmowe, wizualizacja 3D i dwie galerie zdjęć. Przybliżają one wiadomości z zakresu rodzajów obudów stosowanych w zakładach górniczych.

  • Sekwencje filmowe „Stawianie i wzmacnianie obudów wyrobisk w zakładzie górniczym” pokaże Ci, jak wygląda i czym się charakteryzują: obudowa stalowa podatna, wzmocnienie obudowy stojakiem typu SV, wzmocnienie obudowy stojakiem typu „Valent” oraz rozparcie stojaka hydraulicznego SHC.

  • Dzięki wizualizacji 3D „Elementy składowe obudów stosowanych w podziemnych wyrobiskach górniczych” dowiesz się, z jakich elementów składowych zbudowane są obudowy stosowane w podziemnych wyrobiskach górniczych.

  • Galeria zdjęć „Rodzaje narzędzi stosowanych do zabudowy obudowy w wyrobiskach górniczych” pozwoli Ci poznać narzędzia, jakie stosuje się do zabudowy obudowy w wyrobiskach górniczych.

  • Galeria zdjęć „Typy obudów górniczych oraz narzędzi i maszyn (np. kotwiarki do obudowy kotwowej lub mechanizm podnoszenia stropnicy stosowany przy kombajnach chodnikowych)” zaprezentuje Ci typy obudów oraz narzędzi i maszyn.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Zapytaj nauczyciela. Obejrzyj sekwencje filmowe, wizualizację 3D i galerie zdjęć. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  2. Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz mieć wiedzę, zanim zaczniesz ją sprawdzać, najpierw zapoznaj się z sekwencjami filmowymi, wizualizacją 3D oraz galeriami zdjęć. Dopiero na koniec sprawdzisz się w interaktywnych materiałach sprawdzających.

  3. Analizując e‑materiały, zastanawiaj się, co by było, gdyby... np. gdybyś to Ty był odpowiedzialny za dobór obudowy w zakładach górniczych. Umiałbyś podjąć decyzję? Wiesz, czym się charakteryzują i gdzie można je zastosować? Wykorzystaj swoją wiedzę, aby wymyślić możliwe scenariusze doboru obudów – prawidłowych i nieprawidłowych.

  4. Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz własnymi słowami głośno, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos, jakbyś był na scenie lub na egzaminie.

  5. Odłóż smartfon. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę, a czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (choćby mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.

  6. Ucząc się, rób sobie przerwy; na herbatę, wyjrzenie przez okno, przeciągnięcie się, odetchnięcie świeżym powietrzem. Nie zaglądaj wtedy do smartfona, nie przeszukuj też zasobów internetu. To ma być pauza od bodźców, a nie zdobywanie nowych informacji. Mózg potrzebuje odpocząć.

  7. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać wiedzy jak dyskusja. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

Podczas pracy nad zdobywaniem wiedzy, pamiętaj:

  • Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie górniczym, pamiętając jednak o tym, że są to Twoje zadanie edukacyjne – masz prawo się mylić, bo dopiero się uczysz.

  • Dzięki ćwiczeniom możesz nauczyć się, jak teoria przekłada się na praktykę.

  • Wykonujesz ćwiczenia różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją z różnych podejść). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności – m.in. indywidualnie, w sposób, w jaki pasuje to akurat Tobie.

  • Wszystko, czego się nauczysz, może przydać Ci się w pracy zawodowej.

Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

  • umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów - kiedy będziesz planować swoją naukę i analizować planowanie, o którym mowa w materiałach;

  • umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;

  • umiejętność notowania na różne sposoby dzięki zapisywaniu „zdobytych” danych;

  • umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;

  • umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.

Pamiętaj też, że jeśli nie będziesz wiedzieć, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, możesz sięgnąć po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści