E-materiały do kształcenia zawodowego

Rozpoznawanie zagrożenia metanowego w podziemnych zakładach górniczych

Eksploatacja podziemna złóż - Technik górnictwa podziemnego 311703, Górnik eksploatacji podziemnej 811101

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

1

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Na co powinieneś zwrócić uwagę?Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD10hDOMg6Wprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
    Zasób Film edukacyjny Zasady postępowania po zauważeniu zagrożenia metanowego w podziemnym zakładzie górniczymD13drWyuuFilm edukacyjny Zasady postępowania po zauważeniu zagrożenia metanowego w podziemnym zakładzie górniczym omawia zagrożenia metanowe w górnictwie podziemnym oraz sposoby postępowania w przypadku ich wystąpienia.
    Zasób Plansza interaktywna Zasady zaliczania wyrobisk w polach metanowych w podziemnych zakładach górniczych wydobywających węgiel kamienny do stopni niebezpieczeństwa wybuchu metanuDmCjyi51WPlansza interaktywna Zasady zaliczania wyrobisk w polach metanowych w podziemnych zakładach górniczych wydobywających węgiel kamienny do stopni niebezpieczeństwa wybuchu metanu prezentuje trójstopniową klasyfikację zagrożenia metanowego.
    W zasobie Gra edukacyjna Kategorie i stopnie zagrożenia metanowego w podziemnym zakładzie górniczymDvfmxqcEXGra edukacyjna Kategorie i stopnie zagrożenia metanowego w podziemnym zakładzie górniczym gracz musi określić właściwości metanu, a następnie na podstawie danych oraz dokonanych pomiarów odpowiednio skategoryzować kopalnie i wyrobiska.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDOEl27AiInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD8SWmjTHoSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDIV82zpgZPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDTvtOrPKEPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDMFBojDv6Netografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDFB5g9xaFInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik górnictwa podziemnego oraz górnik eksploatacji podziemnej.

W skład multimediów wchodzą: Film edukacyjny, plansza interaktywna oraz gra edukacyjna.

  • Film edukacyjny Zasady postępowania po zauważeniu zagrożenia metanowego w podziemnym zakładzie górniczym zapozna Cię z zagrożeniami metanowymi w górnictwie podziemnym oraz sposobami postępowania w przypadku ich wystąpienia.

  • Plansza interaktywna Zasady zaliczania wyrobisk w polach metanowych w podziemnych zakładach górniczych wydobywających węgiel kamienny do stopni niebezpieczeństwa wybuchu metanu zaprezentuje Ci trójstopniową klasyfikację zagrożenia metanowego.

  • Gra edukacyjna Kategorie i stopnie zagrożenia metanowego w podziemnym zakładzie górniczym pozwoli Ci wcielić się w postać nowo zatrudnionego górnika, który musi określić właściwości metanu, a następnie na podstawie danych oraz dokonanych pomiarów odpowiednio skategoryzować kopalnie i wyrobiska.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Obejrzyj film edukacyjny, planszę interaktywną i grę edukacyjną. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  2. Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, zapoznaj się na początku z filmem edukacyjnym, potem planszą interaktywną oraz grą edukacyjną. Na koniec sprawdź się w interaktywnych materiałach sprawdzających.

  3. Zadaj sobie pytanie, dlaczego coś jest w tym, a nie w innym miejscu – dociekaj i szukaj odpowiedzi na te pytania w e‑materiale, a jeśli nie znajdziesz w nim wystarczająco wyczerpujących wiadomości, poszukaj informacji w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć wiele ciekawych informacji i ciekawostek na każdy temat.

  4. Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz głośno własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Stań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.

  5. Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale... nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.

  6. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

Praca samodzielna

Pracując samodzielnie nad materiałami, pamiętaj o tym, że:

  • Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać nie tylko te zakończone sukcesem, ale i te nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: Dlaczego?.

  • Dzięki ćwiczeniom możesz:

    • poznać zagadnienia dotyczące zagrożenia metanowego w zakładach górniczych,

    • przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę (porównanie informacji w e‑materiałach),

    • ćwiczyć różnorodnymi metodami i w różny sposób (metody pracy warto dopasować do własnych preferencji, tak aby w najbardziej efektywny sposób pozyskiwać nową wiedzę i umiejętności, które przydadzą Ci się w pracy zawodowej).

    Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

    • identyfikację i jasne określenie celów w trakcie planowania swojej nauki,

    • dokładną i wnikliwą obserwację,

    • interpretowanie danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów,

    • sporządzanie notatek z odkryć i zapisywanie swoich własnych wniosków.

I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoją motywacją i dyscypliną)... Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

RlVidzUMJ2oYw
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści