Współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane ze współpracą ze służbami żeglugi powietrznej. Prywatnie, jako pasażer, możesz być bardziej świadomy podczas podróży samolotem.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Zasób Sekwencje filmowe Służby żeglugi powietrznej
Sekwencje filmowe Służby żeglugi powietrznej
to sekwencja filmowa przedstawiająca współpracę kontrolerów ruchu lotniczego z innymi użytkownikami lotniska.
Zasób Atlas interaktywny Przestrzeń powietrzna — struktura i podstawowe elementy
Atlas interaktywny Przestrzeń powietrzna — struktura i podstawowe elementy
to przedstawiający strukturę oraz klasy i sektory przestrzeni powietrznej, w których wykonywane są operacje.
Zasób Gra edukacyjna Procedury i
Gra edukacyjna Procedury i
to gra edukacyjna, której celem jest zapoznanie się ucznia z procedurami związanymi z wykonaniem lotu po wyznaczonej trasie odlotu i dolotu.
Zasób Plansza interaktywna Praca kontrolera ruchu lotniczego
Plansza interaktywna Praca kontrolera ruchu lotniczego
to plansza interaktywna przedstawiająca opis zadań zawodowych kontrolerów ruchu lotniczego.
Zasób Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning Współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning Współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
to wirtualny awatar prezentujący zawód dyżurnego operacyjnego portu lotniczego.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Służby żeglugi powietrznejSekwencje filmowe
Przestrzeń powietrzna – struktura i podstawowe elementyAtlas interaktywny
Procedury SID i STARGra edukacyjna
Praca kontrolera ruchu lotniczegoPlansza interaktywna
Współpraca DOP ze służbami żeglugi powietrznejInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć do e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik lotniskowych służb operacyjnych.
W skład multimediów wchodzą sekwencja filmowa, atlas interaktywny, gra edukacyjna, plansza interaktywna oraz wirtualny awatar. Przybliżają one wiadomości z zakresu działań operacyjnych w porcie lotniczym.
Co może być ważne?
Skup się na poznawaniu i samodzielnej obserwacji procedur oraz wzajemnych relacji między pracownikami operacyjnymi lotniska, o których wspominają materiały filmowe i wirtualny awatar. Zauważ, jak wiele podczas działań lotniskowych zależy od dbałości o relacje międzyludzkie, choć kontakty między personelem lotniskowym są w znacznym stopniu obwarowane procedurami komunikacyjnymi.
Daj sobie czas na poznawanie procedur i informacji dotyczących przestrzeni powietrznej oraz procedur i . Czasem lepiej będzie, gdy będziesz poznawać kolejne dawki wiedzy stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, ale za to systematycznie i często.
Analizując przestrzeń powietrzną postaraj się ją połączyć z mapami i fizycznym odbiorem nieba nad Tobą. Możesz też skorzystać z pomocy wyobraźni, prowadzenia obserwacji i analizowania ich (obserwując obiekt na niebie zanalizuj np.: przestrzeń powietrzną i region informacji powietrznej). To dobre dla utrwalania wiedzy.
Przykładowa ścieżka
Stopniowe wprowadzanie pojęć z zakresu procedur komunikacyjnych w porcie lotniczym pomiędzy operatorami mógłbyś:
Rozpocząć planszą interaktywną, na której poznasz role i zadania zawodowe osób związanych z ruchem lotniczym. Warto wiedzieć kto jest kim.
Obejrzeć fragmenty sekwencji filmowych „Służby żeglugi powietrznej”, szczególnie te z treściami merytorycznymi omawiającymi zagadnienie i przykładowymi dialogami pomiędzy operatorami oraz operatorami a załogą samolotu. W trakcie filmu przypomnisz sobie również zadania zawodowe poszczególnych stanowisk na lotnisku.
Poszerzyć wiedzę przez wykonanie ćwiczeń z „Interaktywnych materiałów sprawdzających” dedykowanych sekwencjom filmowych (w szczególności ćwiczeń . — METAR, . i . — „Komunikaty”, . — „Dokumentacja”, . — „Depesza”, . —
Uzyskiwanie uprawnień na kontrolerów
, . — „Nawiązywanie połączenia przez koordynatora rejsu z załogą” oraz ćwiczenie . — „Komunikacja między załogą samolotu a kontrolerem ”).Spotkać się z elementem praktycznym czyli wirtualnym awatarem — „Współpraca ze służbami żeglugi powietrznej”.
Finalnie „zaserwować” sobie test — ćwiczenie , który sprawdzi, w jakim stopniu udało Ci się opanować zagadnienia z tego zakresu tematycznego.
Chcesz szybko zapamiętać informacje związane z Rejonem Informacji Powietrznej, Klasy przestrzeni powietrznej w Polsce lub stałe i elastyczne elementy przestrzeni powietrznej od (Ground) do ?
Naucz się tworzyć skojarzenia. Zauważ, że np. obejmuje granice państw (do zapamiętania są tylko strefy nad Bałtykiem, ograniczenia prędkości są takie same poza strefą C i lotem (C jak cała naprzód — nie ma ograniczeń). Nie przejmuj się, że niektóre skojarzenia wydają się niepoważne — takie lepiej zapadają w pamięć!
I jeszcze kwestia wyobrażania sobie „co by było gdyby...”
Wymyślaj historie. Twój mózg kocha działanie, wymyślone historie i kreatywność!
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie siebie. Nie musisz ich stosować na koniec nauki.
Jeśli to zrobisz na początku — będziesz wiedział, czego nie wiesz — to powinni zwiększyć Twoją motywację.
Jeśli użyjesz ich w trakcie analizy e‑materiału — sprawdzisz dany wycinek wiedzy lub będzie to miły przerywnik w studiowaniu treści albo zadania.
Jeśli na końcu — będziesz wiedział, co powtórzyć.
Warto powtarzać nawet przy poprawności wykonanych zadań.
Z czasem trochę się zapomina, więc zadania mogą służyć do przypomnienia sobie tego, co już umiesz.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są definicje, które warto znać, aby rozumieć język profesjonalistów i umieć się nim posługiwać. E‑materiał również zawiera sporo takich pojęć oraz skrótów, więc warto zapoznać się ze słownikiem na początku i wracać do niego, kiedy coś jest dla Ciebie niezrozumiałe.
Na koniec: warto przejrzeć dokładnie e‑materiały, zanim rozpoczniesz naukę.
Dzięki temu będziesz wiedział, co i gdzie w nich znaleźć, więc nie będziesz tracić czasu na poszukiwanie właściwych informacji.
Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału? Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej