E-materiały do kształcenia zawodowego

Obwody główne pojazdów trakcyjnych

Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego — Technik elektroenergetyk transportu szynowego

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat elementów obwodu głównego pojazdu trakcyjnego oraz ich współpracy.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Atlas interaktywny Podstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowegoD1O2Un840Atlas interaktywny Podstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowego, który pozwoli Ci zapoznać się poprzez analizę grafik z urządzeniami i aparatami elektrycznymi wchodzącymi w skład obwodu głównego pojazdu trakcyjnego. Będą to: styczniki, nawrotniki, silniki trakcyjne, rezystory rozruchowe, pantografy, odłączniki pantografów, odgromnik zaworowy, stycznik uziemiający, wał kułakowy, odłączniki silników trakcyjnych, przekaźnik samoczynnego rozruchu, przekaźnik nadmiarowo‑prądowy, przekaźnik różnicowo‑prądowy.

Schemat interaktywny Schemat obwodu głównego pojazdu trakcyjnegoDRoia7iGbSchemat interaktywny Schemat obwodu głównego pojazdu trakcyjnego — ma posłużyć Ci do możliwości analizy schematu obwodu głównego pojazdu trakcyjnego oraz zapoznać Cię z rysunkami maszyn i aparatów będących elementami obwodu głównego pojazdu szynowego (wcześniej przedstawione w atlasie interaktywnym.

Symulator Praca obwodu głównego pojazdu trakcyjnegoDk71wNuAaSymulator Praca obwodu głównego pojazdu trakcyjnego daje Ci możliwość wykonania działania symulującego pracę obwodu głównego w różnych pozycjach wału kułakowego, odwzorowania działania rzeczywistego obrazującego dany etap nastawienia wału kułakowego oraz przepływ prądu w obwodzie poprzez poszczególne elementy, załączania poszczególnych urządzeń i aparatów, połączenia układu do pracy szeregowej, równoległej i mieszanej silników trakcyjnych, osłabienia pola wzbudzenia silnika trakcyjnego oraz zapisu w formie listy przez jakie elementy przepływa prąd w poszczególnych pozycjach wału kułakowego.

Obudowa dydaktyczna:

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDcNmjWGMXInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD13ccsjCWSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD5z5x2x0mPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDZwdNI5BKPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDf7ea3HwRNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDlmF65mMTInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik elektroenergetyk transportu szynowego.

W skład multimediów wchodzi atlas interaktywny, schemat interaktywny oraz symulator pracy obwodu. Przybliżą Ci one wiadomości dotyczące elementów obwodów głównych pojazdów trakcyjnych.

Co może być ważne?

Wiele elementów, które pojawiają się w e‑materiale i są niezbędne do zrozumienia powinieneś już znać. To na przykład symbole urządzeń i aparatów. Jeśli tak nie jest to przed Tobą trochę dodatkowej pracy. Żeby dobrze „czytać” schemat niezbędna jest znajomość tych symboli. Niezbędna jest też podstawowa wiedza z fizyki dotycząca elektromagnetyzmu i przepływu prądu (bez tego nie będziesz wiedział jak aparaty i urządzenia pracują).

E‑materiał zawiera samą esencję, stąd polecam Ci zapoznać się z jego treścią najpierw ogólnie, a potem jeśli zauważysz braki wiedzy z innych dziedzin — nadrabianie ich przy tym materiale.

Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się

Aby dobrze opanować wiadomości dotyczące elementów obwodów głównych pojazdów trakcyjnych, znając swój styl uczenia się, ja musiałbym postępować w poniższy sposób:

  • obejrzałbym wszystkie grafiki związane z aparatami i urządzeniami elektrycznymi, które znajdują się w atlasie,

  • jeśli czegoś bym nie rozumiał — zaglądałbym na tym etapie dość często do słownika pojęć i oczywiście nadrabiał zaległości dotyczące podstaw elektrotechniki lub fizyki,

  • dobrym przykładem działania byłoby wydrukowanie obrazów elementów obwodów głównych (stycznik, nawrotnik i innych) zawartych w atlasie i opisanie ich w postaci notatki wizualnej.

  • skoro poznałbym już aparaty i urządzenia w obwodach głównych pojazdów trakcyjnych, teraz zabrałbym się za analizę schematu (tu warto znać już symbole urządzeń lub ich nauczenie się). Analiza pracy urządzeń w układach to bardzo ważny element zrozumienia zastosowania danego urządzenia lub aparatu,

  • jeśli bym chciał utrwalić wiedzę, przerysowywałbym fragmenty schematu z jednoczesnym opisem jego elementów,

  • w tym momencie zabrałbym się za powtórzenie i użył do tego ćwiczenia „opis obrazka” — to też test na to czy znam ważne symbole ze schematu i dodatkowo sprawdziłbym czy już wiem o co chodzi z obwodami głównymi (ćwiczenia „schemat obwodu głównego pojazdu trakcyjnego),

  • w przedostatnim etapie zajrzałbym do symulacji, bo warto wiedzieć jak coś działa, a to właśnie może uświadomić mi symulacja.

  • na finał użyłbym jeszcze ćwiczenia — testu wiedzy i to właśnie po jego zrealizowaniu wiedziałbym czy wiem czy jeszcze raz musze zajrzeć do materiału

  • dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym atlas, schemat i symulację i przeszedł jeszcze raz test.

Tak uczyłbym się ja. Jeśli masz podobnie to skorzystaj z tej ścieżki. Jeśli uważasz, że Twój pomysł na przyswojenie materiału będzie lepszy — użyj go

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę

Nie bój się powtarzać. W ten sposób utrwalamy wiedzę. Jeśli do tego połączysz to z jakąś historią lub emocjami (byle pozytywnymi, bo po co się denerwować) — zapamiętanie prawie murowane.

Czego użyć do lepszego przyswojenia wiedzy z tego zakresu? Pomoga Ci:

  • Notatki — według metody „przez rękę do głowy” tradycyjna metoda uczenia się. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do własnych, spersonalizowanych notatek. Nie warto jednak przepisywać informacji z atlasu, schematu czy symulacji. Szkoda czasu. Zrób własną notatkę. Metodę możesz zastosować na każdym etapie nauki.

  • Notatki graficzne — połączenie tekstu i obrazu pozwala szybciej „rzucić okiem” na całe zagadnienie. Warto znać tą technikę i zastosować przy rozpoznawaniu przyswajaniu wiedzy związanej z poznaniem elementów obwodu głównego pojazdów szynowych. Przykład połęczenia to schemat obwodu (schemat, a na niego naniesione uszczegółowienia w postaci opisów i obrazków)

  • Dyskusje z kolegami — (online lub offline) pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś stajesz się po części ekspertem w tej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne. To dobry spoób jeśli preferujesz uczenie się w grupie — skorzystaj z tego, że Ty nauczysz kolegów, a koledzy Ciebie na przykład opowiadając sobie co już wiecie.

  • Researching — przeszukując zasoby sieciowe, poznajesz inne warianty tej samej wiedzy. Możesz dowiedzieć się więcej i spojrzeć w inny sposób na to zagadnienie. Masz też możliwość znalezienia filmów lub animacji zawierajacych działanie podzespołów. W tym przypadku możesz posłużyć się netografią zawartą w e‑materiale. Uważaj na wiarygodność samodzielnie odnalezionych materiałów. Sprawdzaj i notuj źródła.

Posiadanie przez Ciebie tej wiedzy to wielka odpowiedzialność.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści