Obwody główne pojazdów trakcyjnych
Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego — Technik elektroenergetyk transportu szynowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat elementów obwodu głównego pojazdu trakcyjnego oraz ich współpracy.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Atlas interaktywny Podstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowego
Atlas interaktywny Podstawowe zespoły i podzespoły środków transportu drogowego
, który pozwoli Ci zapoznać się poprzez analizę grafik z urządzeniami i aparatami elektrycznymi wchodzącymi w skład obwodu głównego pojazdu trakcyjnego. Będą to: styczniki, nawrotniki, silniki trakcyjne, rezystory rozruchowe, pantografy, odłączniki pantografów, odgromnik zaworowy, stycznik uziemiający, wał kułakowy, odłączniki silników trakcyjnych, przekaźnik samoczynnego rozruchu, przekaźnik nadmiarowo‑prądowy, przekaźnik różnicowo‑prądowy.
Schemat interaktywny Schemat obwodu głównego pojazdu trakcyjnego
Schemat interaktywny Schemat obwodu głównego pojazdu trakcyjnego
— ma posłużyć Ci do możliwości analizy schematu obwodu głównego pojazdu trakcyjnego oraz zapoznać Cię z rysunkami maszyn i aparatów będących elementami obwodu głównego pojazdu szynowego (wcześniej przedstawione w atlasie interaktywnym.
Symulator Praca obwodu głównego pojazdu trakcyjnego
Symulator Praca obwodu głównego pojazdu trakcyjnego
daje Ci możliwość wykonania działania symulującego pracę obwodu głównego w różnych pozycjach wału kułakowego, odwzorowania działania rzeczywistego obrazującego dany etap nastawienia wału kułakowego oraz przepływ prądu w obwodzie poprzez poszczególne elementy, załączania poszczególnych urządzeń i aparatów, połączenia układu do pracy szeregowej, równoległej i mieszanej silników trakcyjnych, osłabienia pola wzbudzenia silnika trakcyjnego oraz zapisu w formie listy przez jakie elementy przepływa prąd w poszczególnych pozycjach wału kułakowego.
Obudowa dydaktyczna:
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Podzespoły obwodów głównych pojazdu trakcyjnegoAtlas interaktywny
Schemat obwodu głównego pojazdu trakcyjnegoSchemat interaktywny
Praca obwodu głównego pojazdu trakcyjnegoSymulator
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik elektroenergetyk transportu szynowego.
W skład multimediów wchodzi atlas interaktywny, schemat interaktywny oraz symulator pracy obwodu. Przybliżą Ci one wiadomości dotyczące elementów obwodów głównych pojazdów trakcyjnych.
Co może być ważne?
Wiele elementów, które pojawiają się w e‑materiale i są niezbędne do zrozumienia powinieneś już znać. To na przykład symbole urządzeń i aparatów. Jeśli tak nie jest to przed Tobą trochę dodatkowej pracy. Żeby dobrze „czytać” schemat niezbędna jest znajomość tych symboli. Niezbędna jest też podstawowa wiedza z fizyki dotycząca elektromagnetyzmu i przepływu prądu (bez tego nie będziesz wiedział jak aparaty i urządzenia pracują).
E‑materiał zawiera samą esencję, stąd polecam Ci zapoznać się z jego treścią najpierw ogólnie, a potem jeśli zauważysz braki wiedzy z innych dziedzin — nadrabianie ich przy tym materiale.
Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się
Aby dobrze opanować wiadomości dotyczące elementów obwodów głównych pojazdów trakcyjnych, znając swój styl uczenia się, ja musiałbym postępować w poniższy sposób:
obejrzałbym wszystkie grafiki związane z aparatami i urządzeniami elektrycznymi, które znajdują się w atlasie,
jeśli czegoś bym nie rozumiał — zaglądałbym na tym etapie dość często do słownika pojęć i oczywiście nadrabiał zaległości dotyczące podstaw elektrotechniki lub fizyki,
dobrym przykładem działania byłoby wydrukowanie obrazów elementów obwodów głównych (stycznik, nawrotnik i innych) zawartych w atlasie i opisanie ich w postaci notatki wizualnej.
skoro poznałbym już aparaty i urządzenia w obwodach głównych pojazdów trakcyjnych, teraz zabrałbym się za analizę schematu (tu warto znać już symbole urządzeń lub ich nauczenie się). Analiza pracy urządzeń w układach to bardzo ważny element zrozumienia zastosowania danego urządzenia lub aparatu,
jeśli bym chciał utrwalić wiedzę, przerysowywałbym fragmenty schematu z jednoczesnym opisem jego elementów,
w tym momencie zabrałbym się za powtórzenie i użył do tego ćwiczenia „opis obrazka” — to też test na to czy znam ważne symbole ze schematu i dodatkowo sprawdziłbym czy już wiem o co chodzi z obwodami głównymi (ćwiczenia „schemat obwodu głównego pojazdu trakcyjnego),
w przedostatnim etapie zajrzałbym do symulacji, bo warto wiedzieć jak coś działa, a to właśnie może uświadomić mi symulacja.
na finał użyłbym jeszcze ćwiczenia — testu wiedzy i to właśnie po jego zrealizowaniu wiedziałbym czy wiem czy jeszcze raz musze zajrzeć do materiału
dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym atlas, schemat i symulację i przeszedł jeszcze raz test.
Tak uczyłbym się ja. Jeśli masz podobnie to skorzystaj z tej ścieżki. Jeśli uważasz, że Twój pomysł na przyswojenie materiału będzie lepszy — użyj go
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Nie bój się powtarzać. W ten sposób utrwalamy wiedzę. Jeśli do tego połączysz to z jakąś historią lub emocjami (byle pozytywnymi, bo po co się denerwować) — zapamiętanie prawie murowane.
Czego użyć do lepszego przyswojenia wiedzy z tego zakresu? Pomoga Ci:
Notatki — według metody „przez rękę do głowy” tradycyjna metoda uczenia się. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do własnych, spersonalizowanych notatek. Nie warto jednak przepisywać informacji z atlasu, schematu czy symulacji. Szkoda czasu. Zrób własną notatkę. Metodę możesz zastosować na każdym etapie nauki.
Notatki graficzne — połączenie tekstu i obrazu pozwala szybciej „rzucić okiem” na całe zagadnienie. Warto znać tą technikę i zastosować przy rozpoznawaniu przyswajaniu wiedzy związanej z poznaniem elementów obwodu głównego pojazdów szynowych. Przykład połęczenia to schemat obwodu (schemat, a na niego naniesione uszczegółowienia w postaci opisów i obrazków)
Dyskusje z kolegami — (online lub offline) pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś stajesz się po części ekspertem w tej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne. To dobry spoób jeśli preferujesz uczenie się w grupie — skorzystaj z tego, że Ty nauczysz kolegów, a koledzy Ciebie na przykład opowiadając sobie co już wiecie.
Researching — przeszukując zasoby sieciowe, poznajesz inne warianty tej samej wiedzy. Możesz dowiedzieć się więcej i spojrzeć w inny sposób na to zagadnienie. Masz też możliwość znalezienia filmów lub animacji zawierajacych działanie podzespołów. W tym przypadku możesz posłużyć się netografią zawartą w e‑materiale. Uważaj na wiarygodność samodzielnie odnalezionych materiałów. Sprawdzaj i notuj źródła.
Posiadanie przez Ciebie tej wiedzy to wielka odpowiedzialność.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści