Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych
MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych - Technik pojazdów samochodowych 311513
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e- materiału?Jak korzystać z e- materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych” składa się z sześciu materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Budowa i kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów ciężarowych
Film edukacyjnyBudowa i kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów ciężarowych
Film edukacyjny
Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów osobowych
Film edukacyjnyKontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów osobowych
Atlas interaktywny
Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych
Atlas interaktywnyKontrola stanu technicznego układów hamulcowych
Plansza interaktywna
Urządzenia i narzędzia do badania układu hamulcowego - schematy/grafiki
Plansza interaktywnaUrządzenia i narzędzia do badania układu hamulcowego - schematy/grafiki
Wycieczka wirtualna
Stacja kontroli pojazdów
Wycieczka wirtualnaStacja kontroli pojazdów
Gra edukacyjna
Typowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego pneumatycznych układów hamulcowych
Gra edukacyjnaTypowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego pneumatycznych układów hamulcowych
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Budowa i kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów ciężarowychFilm edukacyjny
Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów osobowychFilm edukacyjny
Budowa i przykładowe uszkodzenia układów hamulcowych pojazdów osobowych i ciężarowychAtlas interaktywny
Urządzenia i narzędzia do badania układu hamulcowego - schematy/grafikiPlansza interaktywna
Stacja kontroli pojazdówWirtualna wycieczka
Typowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego układów hamulcowychGra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
Film edukacyjny „Budowa i kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów ciężarowych”
Zapoznaj się z filmem edukacyjnym. Następnie przygotuj notatkę na temat podziału układów hamulcowych w pojazdach użytkowych, działania stanowiska rolkowego, okoliczności użycia manometrów i innych zagadnień zaprezentowanych w filmie. Wybierz dogodną dla Ciebie formę notowania: w zeszycie lub w OneNote.
Film edukacyjny „Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów osobowych”
Zapoznaj się z multimedium. Sporządź notatki na temat zagadnień: zbadanie i określenie maksymalnych sił hamowania poszczególnych kół przy określonych rodzajach hamulca, organoleptyczna ocena stanu technicznego elementów układu hamulcowego, badanie parametrów płynu hamulcowego. Przedstaw je nauczycielowi na jednej z lekcji. Jeśli coś sprawia Ci trudność, poszukaj informacji na temat tych obszarów wiedzy, co do których masz braki. Poproś również o wskazówki nauczyciela.
Atlas interaktywny „Budowa i przykładowe uszkodzenia układów hamulcowych pojazdów osobowych i ciężarowych”
Obejrzyj atlas interaktywny. Następnie przygotuj na kartce lub w dowolnym programie graficznym mapę myśli przedstawiającą podzespoły układu hamulcowego pojazdu ciężarowego.
Plansza interaktywna „Urządzenia i narzędzia do badania układu hamulcowego – schematy/grafiki”
Zapoznaj się z zawartością planszy interaktywnej i sporządź fiszki przedstawiające zagadnienia dotyczące urządzeń i narzędzi do badania układu hamulcowego: czujnik pomiaru siły nacisku hamulca, lampa warsztatowa, opóźnieniomierz, jednostka sterująco‑wskaźnikowa urządzenia rolkowego, stanowisko rolkowe do badania hamulców. Będziesz mógł po nie sięgnąć w każdej chwili.
Wycieczka wirtualna „Stacja kontroli pojazdów”
Zapoznaj się z wycieczką wirtualną. Scharakteryzuj w dowolnej formie zagadnienia: narzędzie do diagnostyki klimatyzacji, interfejs oraz komputer diagnostyczny, tuba do podłączenia interfejsu diagnostycznego, miernik głębokości bieżnika w oponach.
Gra edukacyjna „Typowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego pneumatycznych układów hamulcowych”
Gra edukacyjna umożliwi Ci przeprowadzenie przeglądu technicznego pojazdu i określenie ewentualnych błędów eksploatacyjnych przy jego użytkowaniu oraz wskazanie możliwych rozwiązań naprawy.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Słownik
Zawiera wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e materiał. Znajdziesz je w zakładce „Netografia i bibliografia”. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat organizacji i prowadzenia procesu obsługi pojazdów samochodowych.
W celu opanowania przedstawionych elementów w e‑materiałach pomocna będzie również samodzielna, dodatkowa nauka. Dobrymi pomysłami na zorganizowanie samokształcenia są np.:
tworzenie kreatywnych notatek (opisy, rysunki, kolory),
tworzenie map myśli i plakatów,
nauka za pomocą fiszek,
zorganizowanie ze znajomymi burzy mózgów,
stworzenie projektu edukacyjnego.
Na co zwrócić uwagę?
Na głównej stronie e‑materiału znajdziesz zakładki z materiałami multimedialnymi. Możesz korzystać z tych materiałów, otwierając poszczególne zakładki; oglądać, przeglądać, zatrzymywać, a także ponownie uruchamiać dowolną ilość razy. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać, aby sprawdzić swoją wiedzę zaraz po uważnym zapoznaniu się z danym multimedium. Ćwiczenia oraz testy dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego ich wykonania. Na koniec zapoznaj się z przypisaną netografią i bibliografią, które mogą być wyjściem dla Ciebie do dalszego własnego doskonalenia się.
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu – dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli w nim nie znajdziesz, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz własnymi słowami głośno, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie.
Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zaparz sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale nie zaglądaj wtedy do smartfona ani nie przeglądaj witryn w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie kolejne informacje dla Twojego mózgu. Podczas nauki odstaw zatem smartfon na bok. Nawet wyciszony skrada uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz w takiej sytuacj na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści