E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych

MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych - Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie Technik pojazdów samochodowych 311513. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych wyodrębnionej w zawodzie Technik pojazdów samochodowych 311513.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonego dla kwalifikacji MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych:

  • diagnozowanie stanu technicznego pojazdów samochodowych,

  • organizowanie i nadzorowanie procesu obsługi pojazdów samochodowych,

  • przeprowadzanie badań technicznych pojazdów samochodowych.

Efekty kształcenia

MOT.06.6. Przeprowadzanie badań technicznych pojazdów samochodowych

Uczeń:

1) przestrzega wymagań dotyczących organizacji i wyposażenia stacji kontroli pojazdów samochodowych oraz wymagań dotyczących zakresu kontroli podczas badania technicznego pojazdu samochodowego,

2) przeprowadza badania techniczne pojazdów samochodowych,

3) ocenia stan techniczny układów i zespołów pojazdów samochodowych.

MOT.06.8. Kompetencje personalne i społeczne

Uczeń:

1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej,

2) planuje wykonanie zadania,

3) wykazuje gotowość do ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane działania,

4) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany,

6) doskonali umiejętności zawodowe,

7) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej,

9) stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów,

10) współpracuje w zespole.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych” składa się z sześciu materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDKv9bTXpdInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD3rJezBQWSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDHP0yG65dPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącegoDdc9jsRYXPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDGcF4CwgINetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDcyLNE9h8Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z kontrolą stanu technicznego układów hamulcowych.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno u nauczyciela, jak i u uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny „Budowa i kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów ciężarowych”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom film, dzięki któremu uczniowie poznają zagadnienia związane z budową układów hamulcowych pojazdów ciężarowych oraz zgłębią kwestie dotyczące sposobów kontroli stanu technicznego tych układów.

  • Przed puszczeniem filmu nauczyciel informuje uczniów, aby uważnie śledzili materiał, gdyż z nim będzie związany konkurs w dalszej części lekcji.

  • Po zakończeniu oglądania uczniowie mogą zadawać nauczycielowi pytania dotyczące filmu, a on udziela na nie odpowiedzi.

  • Prowadzący zajęcia dzieli klasę na kilka maksymalnie 4‑osobowych grup.

  • Informuje on grupy, że wezmą udział w konkursie składającym się z 2 etapów.

  • Pierwszy etap konkursu będzie polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.

  • Grupy losują pytania zapisane/wydrukowane na małych karteczkach i znajdujące się w koszyku. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.

  • Przykładowe pytania konkursowe mogłyby wyglądać następująco:

    • Jak dzielimy układy hamulcowe w pojazdach użytkowych?

    • Na czym polega działanie stanowiska rolkowego?

    • Co można wykryć za pomocą badania oporów toczenia kół?

    • Co się sprawdza podczas oględzin elementów układu hamulcowego?

    • Kiedy należy użyć manometrów?

    • Na czym polega działanie układów EBS?

    • Jaką funkcję w układzie EBS pełni sterownik?

    • Czemu służy diagnostyka komputerowa w badaniu układów ABS, EBS i TEBS?

  • Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.

  • Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.

  • Na drugim etapie konkursu grupy otrzymują rysunek przedstawiający schemat układu hamulcowego i zadaniem każdej grupy jest wpisanie w puste pola właściwych nazw poszczególnych elementów układu hamulcowego. Tym razem punkty otrzymują tylko te grupy, które bezbłędnie rozpoznają nazwy wszystkich elementów.

  • Nauczyciel również udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.

  • Zajęcia kończą się podliczeniem punktów zdobytych przez poszczególne grupy.

  • Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.

Film edukacyjny „Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów osobowych”
  • Przed oglądaniem filmu nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy.

  • Grupom przekazuje instrukcje: grupa pierwsza – „obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na zbadaniu i określeniu maksymalnych sił hamowania poszczególnych kół przy określonych rodzajach hamulca”, grupa druga – „obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na organoleptycznej ocenie stanu technicznego elementów układu hamulcowego”, grupa trzecia - „obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na badaniu parametrów płynu hamulcowego”.

  • Nauczyciel odtwarza po raz pierwszy film „Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów osobowych”, a uczniowie notują na kartce informacje, które odnaleźli na filmie.

  • Uczniowie mogą w grupach samodzielnie odszukać w filmie właściwe informacje lub skorzystać z Internetu i słownika pojęć z e‑materiału.

  • Po około 5 minutach pracy grupy prezentują swoje opracowania.

  • Po każdej prezentacji notatki grupy nauczyciel prosi o uzupełnienie tego zagadnienia przez inne grupy. Sam robi to na końcu.

  • Teraz nauczyciel zmienia zagadnienia dla grup, przekazując kartki z notatkami odpowiednim grupom (kartka z notatką grupy pierwszej trafia do grupy drugiej, kartka grupy drugiej do grupy trzeciej, a trzeciej do pierwszej).

  • Prosi uczniów w grupach o utworzenie 5 pytań testowych do przydzielonego tematu: pierwsza grupa – zbadanie i określenie maksymalnych sił hamowania poszczególnych kół przy określonych rodzajach hamulca, druga grupa – organoleptyczna ocena stanu technicznego elementów układu hamulcowego, trzecia grupa – badanie parametrów płynu hamulcowego.

  • Nauczyciel sugeruje użycie notatek z otrzymanej kartki, opracowań książkowych lub wyszukanie informacji w sieci. Swoje pytania i odpowiedzi grupy notują na otrzymanej kartce.

  • Nauczyciel prosi o zaprezentowanie pytań i wspólną odpowiedź uczniów (z wyłączeniem uczniów przygotowujących pytanie).

  • Nauczyciel zaleca skopiowanie notatek przez każdego z uczniów (przepisanie lub wykonanie notatki fotograficznej).

Atlas interaktywny „Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych”
  • Nauczyciel przygotowuje działanie z atlasem interaktywnym, drukując przed zajęciami kilka grafik przedstawiających podzespoły układu hamulcowego pojazdu ciężarowego tak, aby każdy z uczniów mógł otrzymać swoją.

  • Na lekcji nauczyciel prezentuje atlas interaktywny i prosi o zapamiętanie obrazków znajdujących się w atlasie i ich opisów.

  • Teraz rozdaje uczniom grafiki, prosząc ich, aby nie pokazywali ich nikomu.

  • Uczniowie mają za zadanie zadawać pytania o obrazki kolegów w taki sposób, aby dowiedzieć się, jaka grafika z galerii posiada dany uczeń. Uczniowie pytani mogą odpowiadać tylko „tak” lub „nie”.

  • Uczeń, który odnajdzie osobę o podobnej grafice, poszukuje innych uczniów.

  • Finalnie klasa grupuje się przy wspólnych grafikach, powtarzając wiadomości o tym, jak wyglądają i co oznaczają grafiki.

  • Nauczyciel, podsumowując zajęcia, wskazuje na to, że warto uczyć się treści dotyczących oznaczeń przez dopytywanie i powtarzanie.

Plansza interaktywna „Urządzenia i narzędzia do badania układu hamulcowego – schematy/grafiki”
  • Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup.

  • Prezentuje zawartość planszy interaktywnej.

  • Każdej grupie przydziela zadanie, w którym mają przeanalizować treści z planszy interaktywnej i odnaleźć oraz streścić odpowiednie zagadnienia dotyczące urządzeń i narzędzi do badania układu hamulcowego:

    • pierwsza grupa – czujnik pomiaru siły nacisku hamulca,

    • druga grupa – lampa warsztatowa,

    • trzecia grupa – opóźnieniomierz,

    • czwarta grupa – jednostka sterująca – wskaźnikowa urządzenia rolkowego,

    • piąta grupa – stanowisko rolkowe do badania hamulców.

  • Uczniowie prezentują te zagadnienia w postaci notatki graficznej lub jako graf, uzupełniając rysunek treścią określającą zależności.

  • Nauczyciel prosi grupy o prezentację opracowanych zagadnień.

  • W trakcie prezentacji pozostałe grupy sporządzają w zeszycie notatkę dotyczącą przedstawianego tematu i komentarzy nauczyciela.

  • Wybrane osoby prezentują swoją notatkę.

Wirtualna wycieczka „Stacja kontroli pojazdów”
  • Nauczyciel udziela uczniom dostępu do wycieczki wirtualnej.

  • Nauczyciel przygotowuje wydruk zdjęć urządzeń służących diagnostyce stanu technicznego pneumatycznych układów hamulcowych tak, aby podzielić je na 5 części (jak tort) i wydrukować na karcie A4 w sposób umożliwiający dodanie kilkuzdaniowej notatki (mniej więcej 5 zdań).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każdej grupie daje po 1 wydrukowanej karcie z hasłami. Pierwsza otrzymuje „narzędzie do diagnostyki klimatyzacji”, druga – „interfejs oraz komputer diagnostyczny”, trzecia – „tuba do podłączenia interfejsu diagnostycznego”, czwarta – „miernik głębokości bieżnika w oponach”.

  • Uczniowie bez zaglądania do e‑materiału starają się jednym zdaniem zapisać na otrzymanych wydrukach odpowiedź na pytanie: „Co może kryć się pod hasłami z karty?”.

  • Po zapisaniu swoich sugestii na znak nauczyciela karty przekazują kolejnej grupie (pierwsza grupa przekazuje zapisane karty grupie drugiej itp.).

  • Grupy przeglądają notatki kolegów i dopisują, o co ich zdaniem informacje powinny zostać poszerzone.

  • Na znak nauczyciela jeszcze 3 razy grupy zamieniają się kartami i odpowiadają na sugestie.

  • Finalnie każda grupa przejrzy i zaproponuje treść, która mogłaby się znaleźć na planszy.

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia, porównując zagadnienia zasugerowane przez uczniów z tymi, które zostały przedstawione w wycieczce wirtualnej.

Gra edukacyjna „Typowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego układów hamulcowych”
  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka zespołów.

  • Każda z grup otrzymuje dostęp do ćwiczenia z użyciem gry edukacyjnej.

  • Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie wykonanie ćwiczenia z użyciem gry edukacyjnej. Koncepcja ćwiczenia jest taka, że uczniowie wczuwają się w rolę pracownika stacji diagnostycznej i wykonują zadania związane z przeglądem technicznym samochodu.

  • Po upływie 30 minut grupy przedstawiają efekty swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające zawarte w e‑materiale mogą być użyte co najmniej w 4 różnych formułach zależnych od sytuacji dydaktycznej:

  • jako materiały sprawdzające wiedzę. W przypadku niewystarczającej ilości pytań lub zadań mogą być one łączone w teście wykonanym przez nauczyciela na ich podstawie,

  • jako materiały wprowadzające (rozbudzające ciekawość uczniów związaną z materiałem, który za chwilę będą analizować),

  • jako materiały aktywizujące podczas realizacji działań związanych z e‑materiałem (przerywnik po dłuższej pracy w grupie lub dodatek informacyjny do pracy uczniów),

  • jako materiały utrwalające nabytą wiedzę (po „przerobionym” materiale lub jego części).

Interaktywne materiały sprawdzające z założenia są przygotowane do wskazanych części e‑materiału. I tak na przykład:

  • materiałem odpowiednim dla filmu edukacyjnego „Budowa i kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów ciężarowych” jest ćwiczenie 1 - Test i ćwiczenie 2.

  • materiałami sprawdzającymi dla filmu edukacyjnego „Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów osobowych” jest ćwiczenie 4.

  • ćwiczenie 3 wskazane jest jako właściwe po atlasie interaktywnym „Budowa i przykładowe uszkodzenia układów hamulcowych pojazdów osobowych i ciężarowych”.

  • materiałem dedykowanym do planszy interaktywnej „Urządzenia i narzędzia do badania układu hamulcowego – schematy/grafiki” jest ćwiczenie 6.

  • ćwiczenia 2 i 7 wskazane są jako właściwe po przejściu wirtualnej wycieczki „Stacja kontroli pojazdów”.

  • materiałem utrwalającym nabytą wiedzę w grze edukacyjnej „Typowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego układów hamulcowych” jest ćwiczenie 5.

Właściwe wykorzystanie interaktywnych materiałów sprawdzających w odpowiednim momencie lekcji będzie zależało również od jej dynamiki i składu klasy oraz pomysłu na jej przeprowadzenie przez nauczyciela. Stąd adekwatnym działaniem jest zapoznanie się z zawartością tych materiałów, aby możliwa była  ich odpowiednio skuteczna „aplikacja”.

Wykorzystanie podczas realizacji zajęć:

  • podczas realizacji działania związanego z oglądaniem filmu edukacyjnego „Budowa i kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów ciężarowych” uczniowie jako formę aktywności mogą wykonać ćwiczenie 1.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny „Budowa i kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów ciężarowych”
  • Nauczyciel informuje, że za chwilę odtworzy film „Budowa i kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów ciężarowych”. Uczniowie będą mieli za zadanie dokładnie wsłuchiwać się w materiał i wpisywać odpowiednie informacje do tabeli.

  • Nauczyciel opisuje zadanie: „Podzielcie kartkę A4 na tabelę złożoną z 3 kolumn. Wpiszcie nagłówki do kolumn:

    • pierwsza kolumna — metody badania układu hamulcowego;

    • druga kolumna — elementy układu hamulcowego”;

    • trzecia kolumna — rodzaje układów hamulcowych w pojazdach użytkowych.

    Na podstawie obejrzanego filmu macie wpisać odpowiednie informacje w stosownych kolumnach tabeli”.

  • Teraz nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny, a uczniowie wykonują notatki.

  • Po zakończonej prezentacji filmu nauczyciel dopytuje, czy wszystkie informacje zostały zapisane w tabeli.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie zebranych danych i omawia na forum znalezione przez nich informacje. W razie niepełnych notatek prosi uczniów o uzupełnienie zapisów.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do niewłaściwie zamieszczonych informacji.

Film edukacyjny „Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów osobowych”
  • Nauczyciel wprowadza temat procedur towarzyszących kontroli stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów osobowych.

  • Prosi uczniów, aby samodzielnie przeanalizowali film edukacyjny poświęcony temu zagadnieniu i wykonali 2 mapy myśli, które będą zawierały w części centralnej następujące zagadnienia:

    • pierwsza mapa myśli  – „zbadanie i określenie maksymalnych sił hamowania poszczególnych kół przy określonych rodzajach hamulca”,

    • druga mapa myśli – „organoleptyczna ocena stanu technicznego elementów układu hamulcowego”,

    • trzecia mapa myśli – „badanie parametrów płynu hamulcowego i rozgałęzienia do napisów, które będą tytułami kolejnych grafik interaktywnych”.

  • Praca uczniów polega na zapoznaniu się z e‑materiałem i rozszerzeniu mapy o elementy zawarte w filmie edukacyjnym w postaci haseł.

  • Najniższym elementem mapy będzie hasłowy opis elementu składowego mapy na podstawie informacji znalezionej w Internecie.

  • Mapy uczniowie rysują na kartkach papieru w formacie A4.

  • Nauczyciel po zakończeniu pracy prosi uczniów o wymienienie się w parach notatkami i zapoznanie się z mapą kolegi.

  • Uczniowie zbierają informacje zwrotne o swoich mapach od kolegów.

  • Nauczyciel prosi o ostatnie korekty mapy i wskazuje uczniów do zaprezentowania swojej pracy na forum.

Atlas interaktywny „Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych”
  • Nauczyciel przygotowuje działanie z atlasem interaktywnym, drukując obrazki z atlasu i tnąc je na kawałki (jak puzzle).

  • Teraz wysypuje wszystkie pocięte obrazki w kilku różnych miejscach i prosi uczniów, aby samodzielnie wybrali z tych miejsc i ułożyli co najmniej 2 obrazki.

  • Nauczyciel tak miesza pocięte obrazki, żeby uczniowie starali się je dopasować, ale też żeby te elementy znajdowały się w różnych miejscach.

  • Uczniowie wykonują zadanie i czasem negocjują z innymi uczniami, aby ci oddali im fragment, który według nich pasuje do ich obrazka.

  • Po ułożeniu 2 obrazków uczniowie zamieszczają poniżej nich opis, który opisuje zdjęcie na odręcznie zapisanej kartce.

  • Nauczyciel ocenia opisy i ułożone puzzle, „zwiedzając” prywatne galerie uczniowskie.

  • Podsumowując zajęcia, nauczyciel omawia procesy uczenia się, które zaszły podczas realizacji zadania.

Plansza interaktywna „Urządzenia i narzędzia do badania układu hamulcowego – schematy/grafiki”
  • Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne zapoznanie się z zawartością planszy interaktywnej. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z różnymi rodzajami urządzeń i narzędzi służących do badania układu hamulcowego.

  • Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie 5 pytań dotyczących treści zawartych w planszy interaktywnej.

  • Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał stara się ułożyć 5 pytań quizowych.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta uczniów udziela na nie poprawnej odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, poprawia go nauczyciel.

  • Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz planszę interaktywną i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

Wirtualna wycieczka „Stacja kontroli pojazdów”
  • Nauczyciel prezentuje wirtualną wycieczkę „Stacja kontroli pojazdów”.

  • Przyznaje uczniom dostęp do tego e‑materiału.

  • Następnie uczniowie poproszeni są o zajrzenie do słownika pojęć dla e‑materiału i odszukanie informacji na temat urządzeń, które się w nim pojawiły.

  • Na ich podstawie uczniowie mają określić, które z nich i w jakim przypadku mogą zostać użyte.

  • Zapisują to w postaci notatki lub tworzą fiszki zawierające informacje o urządzeniach oraz ich przeznaczeniu i działaniu.

  • Nauczyciel prosi o zaprezentowanie notatek przez wybranych uczniów. Reszta klasy uzupełnia swoje wpisy.

  • Nauczyciel może poszerzyć informacje przedstawione przez uczniów w zależności od potrzeb.

Gra edukacyjna „Typowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego układów hamulcowych”
  • Nauczyciel przyznaje każdemu uczniowi dostęp do gry.

  • Uczeń wybiera wciela się w rolę diagnosty samochodowego.

  • Zadaniem ucznia będzie samodzielne przejście gry i opracowanie z niej krzyżówki. Uczeń, analizując każde z zadań gry, ma stworzyć hasła do krzyżówki i opracować graficznie jej wygląd. Może do tego użyć generatora krzyżówek dostępnego w Internecie.

  • Ważne w jego pracy jest to, aby do każdej sytuacji stworzył trzy hasła krzyżówki.

  • Przygotowaną krzyżówkę (podpisaną imieniem i nazwiskiem) przekazuje nauczycielowi, który, mieszając materiały, rozdaje losowe krzyżówki uczniom.

  • Nowe zadanie w tym temacie to samodzielne rozwiązanie przez uczniów otrzymanej krzyżówki.

  • Nauczyciel nadzoruje proces rozwiązywania krzyżówek, ale ekspertami są jej autorzy. To oni w przypadku nieścisłości udzielają odpowiedzi. Nauczyciel jedynie zarządza procesem.

  • Nauczyciel zbiera na forum informacje w postaci haseł, które są niezbędne do rozegrania gry bezbłędnie.

Praca uczniów poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami i słownikiem pojęć dla niego.

  • Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przygotowanie plansz, które przedstawiają najważniejsze zagadnienia zawarte w e‑materiale: rodzaje układów hamulcowych, budowa układu hamulcowego, urządzenia i narzędzia do badania układu hamulcowego.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby plansze zawierały zarówno zdjęcia, rysunki, jak i informacje o przedstawianych zagadnieniach.

Podczas lekcji
  • Nauczyciel na zajęciach lekcyjnych prosi uczniów o zaprezentowanie swoich plansz.

  • Omawia kolejno z uczniami plansze, prosząc o dopisanie na ich odwrocie informacji, które według nich są ważne, a które zapisali inni uczniowie.

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy i przydziela im zadanie do wykonania.

  • Działaniem grup będzie przygotowanie w formacie A4 obrazka, który zostanie zamieniony na puzzle. Obrazek ma zawierać wygląd dowolnego urządzenia lub narzędzia służącego do badania układu hamulcowego.

  • Przy tworzeniu obrazków uczniowie powinni posłużyć się informacjami z e‑materiałów.

  • Po wykonaniu obrazka bazowego uczniowie wykonują z niego puzzle i chowają je do koperty.

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zbiera pocięte w puzzle obrazki od każdej grupy i na zajęciach lekcyjnych rozdaje losowe do ułożenia.

  • W razie problemów z ułożeniem puzzli nauczyciel udziela uczniom wskazówek i podpowiedzi.

  • Członkowie grupy, która stworzyła najciekawsze puzzle, mogą zostać nagrodzeni przez nauczyciela ocenami.

Praca z uczniami z SPE i indywidualizowanie pracy z uczniem

E‑materiał powinien zapewnić uczniom tyle możliwości pracy z nim, by uczniowie mogli to robić w sposób odpowiadający ich stylom uczenia się, potrzebom fizycznym, zainteresowaniom i umiejętnościom. Formy przyswajania wiedzy określane są przez kryteria i efekty uczenia się, a także listy kontrolne i indywidualne wsparcie dla tych, którzy tego potrzebują w czasie planowania i realizacji z nimi zadań. Wykonanie zadań w oparciu o e‑materiały powinno opierać się na indywidualizacji. Podstawą opracowania działania będzie przede wszystkim rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów. Poznanie barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia pozwoli odpowiednio dopasować pracę z e‑materiałami. Podczas tej pracy należy pamiętać o wzroku, ruchu, słuchu i emocjach, jakie możemy wyzwolić poprzez odpowiednie użycie e‑materiału. Innym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, są kwestie sposobu pracy ucznia. Wielu preferuje pracę indywidualną, inni wolą pracować w grupie. Stąd wybór techniki uczenia może zależeć w znacznym stopniu od zidentyfikowania stylu wykonywania czynności lub realizacji tematu z e‑materiałami poprzez połączenie obu sposobów. Ważne jest, aby świadomie wykorzystać potencjał e‑materiałów, który odpowiednio użyty będzie sprzyjał rozwojowi kompetencji ucznia, a nie tylko podawał informacje. Interaktywne materiały sprawdzające dają z kolei uczniowi możliwość weryfikacji poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiego, a także precyzyjnego komunikatu zwrotnego. To może zaciekawić, pobudzić element rywalizacji z samym sobą i znacząco podnieść motywację do nauki poprzez zastosowanie materiałów interaktywnych.

Załączony e‑materiał pozwala na indywidualizacje pracy z uczniami:

Film edukacyjny „Budowa i kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów ciężarowych”
  • Film edukacyjny posiada wiele informacji w formie pisemnej, co może być właściwe do wykorzystania podczas pracy z uczniami poznającymi świat poprzez czytanie i analizującymi treść pisaną.

  • Innym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, są kwestie sposobu pracy ucznia. Wielu preferuje pracę indywidualną, inni wolą pracować w grupie. Wybór techniki uczenia może zależeć w znacznym stopniu od zidentyfikowania preferencji lub realizacji tematu z e‑materiałami poprzez połączenie obu sposobów (np. w treści zadania dla grupy właściwie określić pewien obszar dedykowany dla uczniów przydzielonych do grupy, którzy jednak wolą pracować nad czymś samodzielnie, a potem dzielić się efektem).

Film edukacyjny „Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów osobowych”
  • O wypisywanie informacji na kartkach podczas pracy w grupach można poprosić uczniów mających problemy z koncentracją lub z zachowaniem.

  • Osoby mające problem z wystąpieniami publicznymi nie powinny być zmuszane do przedstawiania wyników swojej pracy na forum klasowym.

  • Można poprosić o przedstawianie i omawianie rezultatów pracy w grupach uczniów najzdolniejszych i najbardziej pewnych siebie.

Atlas interaktywny „Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych”
  • Uczniowie uczący się powoli i/lub mający problemy z koncentracją mogą zapoznawać się z materiałem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji.

  • Uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom z trudnościami w nauce.

  • Uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, zwłaszcza pisemnych; nauczyciel powinien formułować jasne, krótkie polecenia i często je powtarzać, może je również sformułować w formie pisemnej i przekazać uczniom jako checklistę do oznaczenia.

Plansza interaktywna „Urządzenia i narzędzia do badania układu hamulcowego – schematy/grafiki” i wycieczka wirtualna „Stacja kontroli pojazdów”
  • Osoby mające problem z wystąpieniami publicznymi nie powinny być zmuszane do przedstawiania wyników swojej pracy na forum klasowym.

  • Można poprosić o przedstawianie i omawianie rezultatów pracy w grupach uczniów najzdolniejszych i najbardziej pewnych siebie.

Gra edukacyjna „Typowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego układów hamulcowych”
  • Przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • Przy pracy z grą należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RouzNn1vDGVtY
(Uzupełnij).