E-materiały do kształcenia zawodowego

Pomiary wgłębne w odwiertach eksploatacyjnych

Eksploatacja otworowa złóż - Technik górnictwa otworowego

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDmboUcYZsWprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Animacja 3D Pomiar ciśnienia i temperatury w odwiercie eksploatacyjnymD5XWQEcMYAnimacja 3D Pomiar ciśnienia i temperatury w odwiercie eksploatacyjnym omawia proces montażu śluzy pomiarowej na odwiercie, oraz prace związane z dokonaniem pomiaru ciśnienia i temperatury. Zasób Galeria zdjęć Urządzenia stosowane do pomiarów wgłębnych w odwiertach eksploatacyjnychDTIVmb0YnGaleria zdjęć Urządzenia stosowane do pomiarów wgłębnych w odwiertach eksploatacyjnych prezentuje zdjęcia oraz grafiki przedstawiające urządzenia stosowane do pomiarów wgłębnych w odwiercie eksploatacyjnym. Materiał E‑book Pomiar lustra płynu w odwiercie eksploatacyjnymDtOFLiTu9E‑book Pomiar lustra płynu w odwiercie eksploatacyjnym charakteryzuje przyrządy kontrolno‑pomiarowe oraz omawia urządzenia wykorzystywane podczas pomiarów.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceD9VcySOubInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1HbdDDOGSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDXgx2obGyPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDfMq1jWEaPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaD5MQP7uVaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD1E2yg0RvInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik górnictwa otworowego.

W skład multimediów wchodzą: animacja 3D, galeria zdjęć oraz e‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu pomiarów wgłębnych w odwiertach eksploatacyjnych.

  • Animacja 3D – Pomiar ciśnienia i temperatury w odwiercie eksploatacyjnym pokaże Ci w jaki sposób należy wykonać pomiar ciśnienia i temperatury w odwiercie.

  • Galeria zdjęćUrządzenia stosowane do pomiarów wgłębnych w odwiertach eksploatacyjnych przybliży jakimi urządzeniami wykonuje się pomiary w odwiertach eksploatacyjnych.

  • E‑bookPomiar lustra płynu w odwiercie eksploatacyjnym – przybliży jakie są metody wykonywania pomiarów lustra płynu.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj. Obejrzyj animację 3D, galerię zdjęć oraz e‑book. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział co się do ciebie pisze. Jeśli nie będziesz znał jakiś specjalistycznych słów – zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz specjalistyczne znaczenie słów, których nie znasz.

  3. Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu – dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  4. Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz, że wiesz, to nie powód, żeby zakończyć uczenie się samodzielnie z tych materiałów. To możliwość przypomnienia sobie tego, co już wiesz lub tego, jak to się wiąże z tym, co już wiesz. Jeśli tak (czyli co z czym się wiąże), to opisz to. Jeśli to zdanie jest skomplikowane, to właśnie na własnej skórze doświadczyłeś tego, co może się zdarzyć z e‑materiałem. Nie poddawaj się. Spróbuj jeszcze raz.

  5. Przejrzałeś – uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.

Pracując sam nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:

  • ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania wykonywane na kopalniach ropy naftowej i gazu ziemnego. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne.

  • dzięki ćwiczeniom możesz nauczyć się w jaki sposób reagować na zagrożenia oraz przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę.

  • ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Pamiętaj jednak o tym, że zadaniem Twoim jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.

Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

  • umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów – kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;

  • umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;

  • umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując „zdobyte” dane;

  • umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;

  • umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.

Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RLNSFV7RjczR0
(Uzupełnij).