Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z przepływami i procesami logistycznymi.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Materiał Film edukacyjny Przepływy materiałów w logistyce
Film edukacyjny Przepływy materiałów w logistyce
to film edukacyjny przedstawiający obowiązki pracowników powiązanych z przepływem materiałów.
Grafika interaktywna Systemy logistyczne a organizacja transportu
Grafika interaktywna Systemy logistyczne a organizacja transportu
to plansza interaktywna, która przedstawia etapy procesów logistycznych.
Materiał Gra edukacyjna Organizacja procesu transportowego
Gra edukacyjna Organizacja procesu transportowego
to gra edukacyjna, która przedstawia przebieg procesu transportowego.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Planowanie przewozów
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Planowanie przewozów
to interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning, które przedstawia podstawy planowania procesu transportu.
Obudowa dydaktyczna:
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Przepływy materiałów w logistyce
Film edukacyjny
- Systemy logistyczne a organizacja transportu
Grafika interaktywna
- Organizacja procesu transportowego
Gra edukacyjna
- Planowanie przewozów
Interaktywne narzędzia typu scenario-based learning
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik logistyk.
W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, plansza interaktywna, gra edukacyjna oraz interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning. Przybliżają one wiadomości z zakresu przepływów i procesów logistycznych.
Materiały zawarte w tych multimediach zawierają informacje pomagające w poznaniu i przećwiczeniu zadań zawodowych w różnych profesjach związanych z logistyką. Dzięki nim możesz poznać obowiązki pracownicze oraz cechy charakterystyczne dla zawodów: specjalista do spraw logistyki, koordynator dostaw, dyspozytor, planista łańcucha dostaw, magazynier, operator środka transportu bliskiego. Możesz też, współpracując jako planista łańcucha dostaw lub dyspozytor, organizować proces transportowy, albo przyjmując role: specjalista ds. importu i eksportu, dyspozytor lub kierowca‑dostawca, planować przewóz.
Film „Przepływy materiałów w logistyce” to potężna dawka informacji. Dzięki niej ogólnie, a potem wchodząc w szczegóły, poznasz zadania zawodowe osób uczestniczących w procesie logistycznym.
Grafika interaktywna „Systemy logistyczne a organizacja transportu” przedstawi Ci różne etapy procesów logistycznych. Przyswojenie tej treści zajmuje trochę czasu, ale w połączeniu z filmem może stanowić ważny element Twojego kształcenia.
Narzędzie typu scenario‑based learning „Organizacja procesu transportowego” to edukacyjna gra decyzyjna, w której przyglądając się zaplanowanym dialogom planisty łańcucha dostaw i dyspozytora, możesz pomagać jednemu lub drugiemu w podejmowaniu decyzji związanych z organizacją. W procesie decyzyjnym warto wykorzystać informacje zawarte w materiałach edukacyjnych.
Materiał związany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Planowanie przewozów” przetestuje Twoją wiedzę, ale też nauczy organizować ten proces. Poznasz trzy stanowiska i trzy ścieżki decyzyjne przypisane do specjalisty ds. importu i eksportu, dyspozytora i kierowcy dostawcy. Na koniec warto jeszcze sprawdzić się za pomocą testu „Planowanie przewozów”. Znajdziesz go poniżej w aplikacji z awatarem.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze i co przede wszystkim powinieneś opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Obejrzyj film i grafikę interaktywną. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skradnie Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od gry, pracy z awatarem lub materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepiej zacząć od obejrzenia filmu. Informacje w nim zawarte skutecznie poszerzysz przy użyciu grafiki interaktywnej. Na koniec sprawdzisz się w grze decyzyjnej, działaniach z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning lub w interaktywnych materiałach sprawdzających.
Analizując e‑materiały (szczególnie grafikę interaktywną „Procesy logistyczne”), zastanawiaj się, co by to było, gdyby pewne elementy psocesów nie występowały w ogóle lub byłyby w innym miejscu. Wymyśl inny proces. Wykorzystaj swoje doświadczenia, wyniki obserwacji rzeczywistości lub po prostu bądź kreatywny. Niech wymyślony przez Ciebie proces będzie niewłaściwy – wtedy opisz, dlaczego nie jest odpowiedni.
Zadawaj sobie pytania, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale, a jeśli nie w nim, to w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki na każdy temat.
Naukę podziel na fragmenty (np. poznaj na podstawie filmu zagadnienia dotyczące zawodu dyspozytora, a następnie podejmuj decyzje jako dyspozytor w pracy z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning).
Po przeczytaniu któregoś zagadnienia opowiedz własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos, wyobrażając sobie, że w tym momencie znajdujesz się na scenie lub odpowiadasz na pytania egzaminacyjne.
Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zaparz sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale
nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w sieci. To ma być pauza od bodźców, a nie kolejne informacje dla mózgu. Zatem pamiętaj: smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony może skupiać Twoją uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz wtedy na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści