E-materiały do kształcenia zawodowego

Przepływy i procesy logistyczne

Organizacja transportu — Technik logistyk

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik logistyk. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:

Organizacja transportu w zawodzie technik logistyk

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji

Organizacja transportu

  • planowanie procesów transportowych,

  • organizowanie procesów transportowych,

  • dokumentowanie procesów transportowych.

Efekty kształcenia

Podstawy logistyki

Uczeń:

5) charakteryzuje systemy i procesy logistyczne,

6) charakteryzuje przepływy materiałów i procesy logistyczne w produkcji,

7) charakteryzuje przepływy i procesy logistyczne w dystrybucji,

8) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

Planowanie procesów transportowych

Uczeń:

4) planuje realizację usług transportowych,

5) dobiera środki techniczne i technologie do wykonania usługi przewozu.

Organizowanie procesów transportowych

Uczeń:

1) charakteryzuje rodzaje ładunków,

2) dobiera opakowania transportowe do rodzaju ładunku lub potrzeb klienta,

3) formuje jednostki ładunkowe,

5) dobiera rodzaj urządzeń do mechanizacji prac ładunkowych oraz technologię czynności manipulacyjnych,

7) opracowuje harmonogram procesu transportowego,

10) oblicza koszty procesu transportowego.

Dokumentowanie realizacji procesów transportowych

Uczeń:

2) sporządza dokumenty transportowe w języku polskim i angielskim,

3) stosuje przepisy prawa dotyczące odpowiedzialności nadawcy, przewoźnika i odbiorcy,

4) przestrzega zasad obiegu dokumentów transportowych w procesie transportowym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDDCQsjbcgWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

    Materiał Film edukacyjny Przepływy materiałów w logistyceDDy7AuWFPFilm edukacyjny Przepływy materiałów w logistyce to film edukacyjny przedstawiający obowiązki pracowników powiązanych z przepływem materiałów. Grafika interaktywna Systemy logistyczne a organizacja transportuDMnF4TQJ5Grafika interaktywna Systemy logistyczne a organizacja transportu to plansza interaktywna, która przedstawia etapy procesów logistycznych. Materiał Gra edukacyjna Organizacja procesu transportowegoD152XceeKGra edukacyjna Organizacja procesu transportowego to gra edukacyjna, która przedstawia przebieg procesu transportowego. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Planowanie przewozówD10GRa6NMInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning Planowanie przewozów to interaktywne narzędzia typu scenario based learning, które przedstawia podstawy planowania procesu transportu.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceD9WwH13K0Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDIRYu0nqVSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przwodnik dla nauczycielaDhU3DnVxKPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDlSIALDmLPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDHHN8L2w9Netografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDx3eKsksrInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik logistyk

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z przepływami i procesami logistycznymi.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film edukacyjny „Przepływy materiałów w logistyce”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące zawodów, które związane są z przepływem materiałów w logistyce.

  • Klasa zostaje podzielona na sześć grup.

  • Prowadzący zapowiada uczniom to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje, że będą oni tworzyli dla uczącego się zawodu zakres obowiązków (specjalista do spraw logistyki, koordynator dostaw, dyspozytor, planista łańcucha dostaw, magazynier, operator środka transportu bliskiego).

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje tam zakres obowiązków specjalisty ds. logistyki.

  • W tym samym czasie to samo robią inne grupy z przydzielonymi zadowami.

  • Następnie grupa pierwsza (i inne) przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim niezbędne cechy osoby na tym stanowisku.

  • Po zapisaniu informacji, w rundzie trzeciej, arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy (trzeciej), która wpisuje narzędzia i przedmioty, z którymi pracuje ta osoba.

  • Teraz czwarta runda, w której po otrzymaniu arkusza od poprzedniej grupy po raz kolejny wpisywany jest zakres obowiązków (ale dla innego zawodu), w piątej cechy, a w szóstej narzędzia i przedmioty.

  • Arkusze papieru są przekazywane synchronicznie. Dla przykładu grupa pierwsza, która opisywała czynności zawodowe specjalisty ds. logistyki, w drugiej rundzie wpisuje cechy niezbędne do wykonywania zadań koordynatora dostaw, żeby w trzeciej rundzie na karcie dyspozytora wynotować narzędzia i przedmioty, z którymi pracuje dyspozytor, w czwartej dopisać inne niż już są zapisane obowiązki planisty łańcucha dostaw, w piątej cechy magazyniera, a w szóstej narzędzia i przedmioty, z którymi pracuje operator środka transportu bliskiego.

  • Kiedy opisy zawodów są gotowe, nauczyciel prosi o prezentację efektów pracy. Na tym etapie zarówno grupy, jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.

Grafika interaktywna „Systemy logistyczne a organizacja transportu”
  • Nauczyciel przygotowuje wydruk elementów planszy interaktywnej i dzieli ją na pięć części (jak tort), następnie drukuje ją na karcie A4 w taki sposób, żeby wystarczyło trochę miejsca na notatkę (mniej więcej pięć zdań).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Każdej grupie daje po jednej wydrukowanej karcie. Pierwsza otrzymuje hasło „Procesy logistyki w przedsiębiorstwie”, druga: „Sieć transportowa”, trzecia: „Organizacja zadań transportowych” itd.

  • Uczniowie bez zaglądania do e‑materiału starają się jednym zdaniem zapisać na otrzymanych wydrukach odpowiedź na pytanie „Co może kryć się pod hasłami z karty?”.

  • Po zapisaniu swoich sugestii na znak nauczyciela karty przekazują kolejnej grupie (pierwsza grupa przekazuje zapisane karty grupie drugiej itp.).

  • Grupy przeglądają notatki kolegów i dopisują, o co ich zdaniem informacje powinny zostać poszerzone.

  • Na znak nauczyciela jeszcze trzy razy grupy zamieniają się kartami i odpowiadają na sugestie.

  • Finalnie każda grupa przejrzy i zaproponuje treść, która mogłaby się znaleźć na planszy.

  • Teraz dopiero nauczyciel wyświetla e‑materiał i analizując kolejne karty, prezentuje zawartość plansz interaktywnych.

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia, porównując zagadnienia, które sugerowali uczniowie z tymi, które zostały przedstawione w e‑materiale.

Gra edukacyjna „Organizacja procesu transportowego”
  • Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy (lub wielokrotność dwóch grup).

  • Każda z grup ma za zadanie zagrać w grę. W zależności od decyzji grupy będą wcielały się w pewnych momentach w różnych specjalistów: planistę łańcucha dostaw oraz dyspozytora. Nauczyciel wskazuje, która grupa pójdzie ścieżką planisty, a która dyspozytora.

  • Uczniowie realizują kolejne działania i zapoznają się z elementem treści teoretycznej, podejmując decyzje związane z zadaniem.

  • W trakcie gry na wspólnej kartce zapisują notatkę z jej przebiegu.

  • Zespoły podejmują decyzję synchronicznie (każdy zespół dochodzi do momentu podjęcia decyzji, decyduje i czeka na znak nauczyciela).

  • Po każdej decyzji nauczyciel daje znak do wymiany członków zespołu.

  • Jedna osoba z każdej grupy przechodzi do zespołu, który ma przydzieloną inną rolę zawodową (jeśli wcześniej należała do grupy, w której realizowano ścieżkę planisty, teraz przechodzi do zespołu „dyspozytora”).

  • Po wymianie członków grupy pozostała część grupy tłumaczy przybyłemu uczniowi, co takiego działo się w grze i jakie decyzje podjęto.

  • Cykl się powtarza aż do zakończenia gry. Za każdym razem jedna osoba opuszcza zespół (inna niż ta, która w trakcie gry do zespołu dołączyła, chyba że nie ma już takiej).

  • Nauczyciel po zakończonej grze prosi o zaprezentowanie notatki z gry.

  • Nauczyciel podsumowując, prosi uczniów o informację zwrotną dotyczącą tego, czego uczniowie nauczyli się podczas tej „osobowej karuzeli”.

Interaktywne narzędzia typu scenario based learning „Planowanie przewozów”
  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy trzyosobowe.

  • Wszystkie grupy mają za zadanie zagrać każdą z postaci.

  • Grupa dzieli pomiędzy siebie role: pierwszy uczeń będzie specjalistą ds. importu i eksportu, drugi dyspozytorem, a trzeci kierowcą‑dostawcą.

  • Uczniowie kolejno przechodzą swoje misje, analizując materiał i wykonując zadania w tym e‑materiale.

  • W trakcie wykonywania zadań przez pierwszego ucznia dwaj pozostali tworzą notatkę, która pozwoliłaby im poprawnie wykonać zadania przeznaczone dla postaci kolegi realizującego swoją rolę.

  • Kolejno drugi i trzeci uczeń realizują zadania jako awatar dyspozytora i kierowcy‑dostawcy, a osoby obserwujące w grupie tworzą notatkę.

  • Teraz uczniowie w grupach porównują notatki z pracy z awatarami.

  • Po zakończonym notowaniu, wspólnie w swojej grupie, przygotowują dodatkowe zadania do e‑materiału, naśladując formułę z gry, ale formułując zadania w inny sposób (dla każdego awatara po jednym zadaniu wraz z opisem teoretycznym do tego zdania).

  • Uczniowie przekazują swoje zadania (tylko zadania, bez rozwiązań) kolejnym grupom (wszystkim poza własną).

  • Grupy szukają w Internecie odpowiedzi na zadania, które otrzymali od kolegów.

  • Nauczyciel daje grupom na opracowanie zadań około dziesięciu minut.

  • Po umówionym czasie nauczyciel omawia z uczniami dodatkowe zadania.

  • Nauczyciel podsumowuje i prosi uczniów o informację zwrotną dotyczącą tego, czego uczniowie się nauczyli.

  • Nauczyciel dopytuje o formę pracy, w której szukali odpowiedzi na inne zadania niż te w pracy z awatarami.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować samodzielnie przez ucznia poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień. Każdy materiał multimedialny ma dedykowane e‑materiały, po których można wykorzystać te ćwiczenia. Najszerszy zakres posiada test „Planowanie transportu”, który obejmuje sześć pytań z przeznaczonym na nie czasem dziewięciu minut. Na podstawie interaktywnych materiałów sprawdzających można przygotować własny sprawdzian oceniający stan posiadanych informacji.

Przykładowe działania w ramach lekcji:

  • Nauczyciel ogląda z młodzieżą film, przerywając go w odpowiednich momentach i dyskutuje z uczniami o przepływach materiałów w logistyce.

  • Nauczyciel prosi o przykłady różnych rodzajów przepływów.

  • W odpowiednich momentach zatrzymuje film i prosi o wykonanie ćwiczenia.

  • Dedykowane do filmu są ćwiczenia: „Urządzenia wspierające pracę”, „Istota logistyki”, „Fazy procesu logistycznego” oraz „Budowa wózka widłowego”.

  • Każdy fragment omawiany w filmie kończy się rozwiązaniem krótkiego zadania z powyższych tematów.

  • Nauczyciel może prosić uczniów o ułożenie większej ilości zadań lub pytań do tego wideo.

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film edukacyjny „Przepływy materiałów w logistyce”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące zawodów, które związane są z przepływem materiałów w logistyce, połączeń zawodowych między pracownikami i tematów rozmów, jakie mogą prowadzić.

  • Każdy uczeń samodzielnie ma utworzyć scenariusz możliwych przykładowych rozmów (dialogów) pracowników ze sobą (magazyniera z operatorem środków transportu bliskiego, specjalisty do spraw logistyki z koordynatorem dostaw, dyspozytora z magazynierem).

  • Nauczyciel pozostawia dowolność tematów (rodzaj materiałów, temat rozmów i kto z kim rozmawia).

  • Uczniowie mają możliwość oglądania fimu w trakcie pracy nad dialogami.

  • Po zakończonej pracy uczniowie prezentują swoje dialogi. Reszta klasy ma wypisać, o jakich zadaniach rozmawiają ze sobą i o których narzędziach wspominają.

  • Nauczyciel weryfikuje zakres komunikacji (np. czy na pewno magazynier będzie rozmawiał ze specjalistą ds. logistyki).

  • W uczniowskich notatkach powstają role zawodowe, zadania zawodowe i narzędzia, z jakimi pracują oraz schematy komunikacji zawodowej.

Gra edukacyjna „Organizacja procesu transportowego”
  • Nauczyciel przydziela uczniom role, które będą odgrywali (komu będą pomagali: planiście czy dyspozytorowi).

  • Podczas rozgrywki uczniowie rysują grafem przebieg gry, wskazując zadania i decyzje podjęte przez siebie.

  • W notatce zawiera też informacje dla siebie, które z przekazywanych mikrokomunikatów były najważniejsze (słowa, hasła).

  • Na podstawie notatki buduje dla siebie „fiszki”, na których w formie skrótowej zamieszcza te elementy, które wydają mu się istotne.

  • Podsumowując na prośbę nauczyciela, uczeń na zajęciach prezentuje pomysł swoich fiszek innym uczestnikom.

Grafika interaktywna „Systemy logistyczne a organizacja transportu”
  • Nauczyciel wprowadza temat procesów logistycznych w przedsiębiorstwie, wykorzystując kolejne elementy na planszy interaktywnej.

  • Prosi uczniów, aby samodzielnie przeanalizowali tę planszę i wykonali mapę myśli, która będzie zawierała w części centralnej hasło „Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie” i rozgałęzienia , które będą stanowić kolejne tytułu grafik interaktywnych.

  • Praca uczniów polega na zapoznaniu się z e‑materiałem i rozszerzeniu mapy o elementy zawarte w planszy interaktywnej w postaci haseł. Niezbędne będzie zajrzenie do materiałów interaktywnych i ich przeanalizowanie pod kątem podziału na mniejsze dawki informacji.

  • Podstawowy składnik mapy będzie stanowił hasłowy opis elementu na podstawie opisu lub informacji znalezionej w Internecie.

  • Przykładowa „nitka” takiej mapy może wyglądać następująco: „Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie” — „Organizacja zadań transportowych” — „Modele organizacji zadań transportowych” — „Model wahadłowy” — „Polega na kursowaniu pojazdu między punktem załadunku i wyładunku”.

  • Mapy uczniowie rysują na płaszczyźnie A4, w notesie lub w notatniku elektronicznym.

  • Nauczyciel po zakończeniu pracy prosi uczniów o wymienienie się w parach notatkami i zapoznaniu się z mapą kolegi.

  • Uczniowie zbierają informacje zwrotne o swoich mapach od kolegów.

  • Nauczyciel prosi o ostatnie korekty mapy i wskazuje uczniów do zaprezentowania swojej pracy na forum.

  • Uczniowie otrzymują oceny lub pochwały.

Interaktywne narzędzia typu scenario based learning „Planowanie przewozów”
  • Nauczyciel przyznaje uczniowi dostęp do gry.

  • Uczeń wybiera jeden z trzech awatarów, wcielając się w rolę specjalisty ds. importu i eksportu, dyspozytora lub kierowcy‑dostawcy.

  • Zadaniem ucznia będzie samodzielne przejście zadań przydzielonych awatarowi i wykonanie z niej krzyżówki. Analizując każde z zadań w pracy z awatarem, ma stworzyć hasła do krzyżówki i opracować graficznie jej wygląd. Może do tego użyć generatora krzyżówek dostępnego w Internecie.

  • Ważne w jego pracy jest to, aby do każdej sytuacji, w której uczestniczył jako awatar, stworzył trzy hasła krzyżówki.

  • Przygotowaną krzyżówkę (podpisaną imieniem i nazwiskiem oraz nazwą roli, jaką przyjął) przekazuje nauczycielowi, który mieszając materiały od uczniów, rozdaje losowe krzyżówki uczniom (inne niż rola, w której uczestniczyli).

  • Nowe zadanie w tym temacie to samodzielne rozwiązanie przez uczniów otrzymanej krzyżówki.

  • Nauczyciel nadzoruje proces rozwiązywania krzyżówek, ale ekspertami są jej autorzy. To oni w przypadku nieścisłości udzielają odpowiedzi. Nauczyciel jedynie zarządza procesem.

  • Podsumowując: nauczyciel na forum (na tablicy lub wyświetlając cyfrowy notes) zbiera informacje w postaci kluczowych haseł.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc w trakcie zajęć na zasadzie konsultacji indywidualnych, jeśli mieliby wątpliwości. Jednak rola nauczyciela polega na wyczekiwaniu, a nie na nadzorowaniu. Prawidłowe rozwiązanie mogą być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. W takim przypadku nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa i udziela poprawnej odpowiedzi.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, rozszerzając je o zagadnienia, które później mogą posłużyć uczniom do dyskusji. To może być na przykład działanie związane z prostą pracą projektową.

Przed lekcją

  • Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy (lub ich wielokrotność: sześć lub dziewięć) (trzech‑pięciu uczniów) i prosi grupy o samodzielne przygotowanie planu gry dydaktycznej opartej na działaniach z awatarem „Planowanie przewozów”.

  • Żeby przygotować taki plan, uczniowie w grupach muszą wykonać wszystkie zadania w pracy z awatarem i zapisać mechanikę działania, czyli przeanalizować, w jaki sposób autor materiału przeprowadzał gracza po zakresie materiału.

  • Kolejnym elementem, który grupy mają za zadanie wykonać przed zajęciami, będzie określenie zakres materiału, z którym gra ich zapozna. Nauczyciel określa założenia projektu grupy: „Wasz gracz będzie specjalistą ds. importu i eksportu, (grupa pierwsza), dyspozytorem (grupa druga), kierowcą‑dostawcą (grupa trzecia). Waszym zadaniem stanie się określenie informacji, które są niezbędne tej osobie do prowadzenia swojej pracy w zakresie planowania przewozu, a potem ułożenie zadań do własnej gry”.

  • Zatem uczniowie pracując w grupach:

    • analizują mechanikę pracy z awatarem — przechodząc działania z awatarem „Planowanie przewozów”,

    • określają zakres materiału dla przydzielonej roli zawodowej,

    • przygotowują zadania związane z zagadnieniem,

    • przygotowują prezentację pomysłu gry wraz z jej zawartością.

Podczas lekcji

  • Nauczyciel na zajęciach lekcyjnych prosi uczniów o podzielenie się prezentacjami dotyczącymi projektowanych gier.

  • Nauczyciel i inni uczniowie z pozostałych grup zgłaszają swoje uwagi, które prezentujący zespół zapisuje.

  • Nauczyciel po wysłuchaniu prezentacji prosi najciekawszą jego zdaniem grupę o przeprowadzenie gry w klasie.

  • Inne grupy grają w grę wskazaną przez nauczyciela.

  • Nauczyciel prosi inne grupy o poprawienie swoich materiałów, zapowiadając, że na kolejnych zajęciach uczniowie zagrają w ich skorygowaną grę.

Praca z uczniami z 

Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia, a także dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub, w przypadku uczniów zdolnych, pozostawienie więcej swobody.

Przykładem użycia e‑materiałów w przypadku uczniów zdolnych może być pozwolenie na stworzenie własnej koncepcji gry „Organizacja procesu transportowego” lub pracy z awatarem „Planowanie przewozów” na podstawie analizy mechanizmów tych e‑materiałów lub, w przypadku uczniów potrzebujących więcej uwagi, stworzenie ikon w do gry z opisami.

Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkową rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje pomocy. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia, np. zamiast „stwórz pytania/zadania do...” można wskazać „znajdź w zasobach Internetu” lub „poproś o pomoc osobę, która pomoże Ci opracować pytania”.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

Wykonanie zadań w oparciu o e‑materiały powinno w sobie zawierać indywidualizację działań. Podstawą opracowania czynności dla ucznia będzie przede wszystkim rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów. Poznanie barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia pozwoli odpowiednio dopasować pracę z e‑materiałami. Analiza profilu dominacji sensorycznej ułatwi dobranie adekwatnego e‑materiału.

Gra „Organizacja procesu transportowego” lub praca z awatarem „Planowanie transportu” będzie aktywizowała osoby lubiące rywalizację lub (jeśli będzie ona przeprowadzana w grupie) współpracę. Dodatkowo gra i praca z awatarem zawierają w sobie mikrodawki wiedzy, które są łatwiej przyswajalne przez uczniów poprzez interakcję z materiałem (wiedza pochodząca z nich jest niezbędna do wykonania zadania, a więc w prostym przekonaniu jest celowa).

Podczas pracy z e‑materiałem należy pamiętać o wzroku, ruchu, słuchu i emocjach, jakie możemy wyzwolić poprzez odpowiednie użycie e‑materiału. Innym aspektem, które należy wziąć pod uwagę, to kwestie sposobu pracy ucznia. Wielu preferuje pracę indywidualną, inni wolą pracować w grupie. Stąd wybór techniki uczenia może zależeć w znacznym stopniu od zidentyfikowania preferencji lub realizacji tematu z e‑materiałami poprzez połączenie obu sposobów (np. w treści zadania dla grupy właściwie określić pewien obszar dedykowany dla uczniów przydzielonych do grupy, którzy jednak wolą pracować nad czymś samodzielnie, a potem dzielić się efektem).

Ważne jest, aby świadomie wykorzystać potencjał e‑materiałów, które odpowiednio użyte będą sprzyjały rozwojowi kompetencji ucznia. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej oraz precyzyjnej informacji zwrotnej. To może zaciekawić, pobudzić element rywalizacji z samym sobą i znacząco podnieść motywację do nauki.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RKuG660L4snde
(Uzupełnij).