Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie jeździec (kod cyfrowy zawodu 516400) i technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące oceny stanu zdrowia konia i postępowania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wyglądzie i zachowaniu.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film instruktażowy Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych koniaFilm instruktażowy Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych konia
Praca z filmem instruktażowym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
przedstawienie zadań zawodowych dotyczących oceny zdrowia konia,
znajomość sposobów dokonywania pomiaru podstawowych parametrów fizjologicznych, takich jak: temperatura, tętno, oddechy, stan nawodnienia,
znajomość obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych,
znajomość metod poprawnego pomiaru podstawowych parametrów fizjologicznych, takich jak: temperatura, tętno, oddechy, stan nawodnienia,
rozpoznawanie nieprawidłowości w wyglądzie i zachowaniu koni.
Sekwencje filmowe Objawy chorób koniSekwencje filmowe Objawy chorób koni
Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozpoznawanie objawów chorobowych morzyska, ochwatu, mięśniochwatu, grzybicy, grudy, gnicia strzałki, nawracającej choroby obturacyjnej (RAO), kulawizny spowodowanej np. urazem, nagwożdżeniem i zagwożdżeniem, zarobaczenia, grypy, wścieklizny, tężca,
znajomość obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych,
rozpoznawanie nieprawidłowości w wyglądzie i zachowaniu koni,
znajomość nazw, przyczyn i objawów wyszczególnionych chorób,
znajomość sposobów postępowania z koniem do momentu przybycia lekarza weterynarii w przypadku stwierdzenia wyszczególnionych chorób,
znajomość metod zapobiegania wyszczególnionym chorobom.
Galeria zdjęć Choroby i urazy koniGaleria zdjęć Choroby i urazy koni
Praca z galerią zdjęć wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
znajomość objawów chorób i urazów,
znajomość sposobów postępowania w przypadku stwierdzenia wyszczególnionych chorób i urazów,
rozpoznawanie nieprawidłowości w wyglądzie i zachowaniu koni,
posługiwanie się w mowie i piśmie nazwami wyszczególnionych chorób.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Ocena stanu zdrowia konia i dalsze postępowanie w przypadku chorobyInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning Ocena stanu zdrowia konia i dalsze postępowanie w przypadku choroby
Praca z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
podejmowanie decyzji mających wpływ na dalsze etapy zadania,
wykonywanie pomiaru podstawowych parametrów fizjologicznych, takich jak: temperatura, tętno, oddechy, stan nawodnienia,
rozpoznawanie nieprawidłowości w wyglądzie i zachowaniu koni,
znajomość sposobów postępowania w przypadku stwierdzenia choroby oraz metod zapobiegania jej,
rozpoznawanie objawów wyszczególnionych chorób.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu oceny zdrowia konia.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej oceny zdrowia konia.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych konia
Film instruktażowy (tutorial)
- Objawy chorób koni
Sekwencje filmowe
- Choroby i urazy koni
Galeria zdjęć
- Ocena stanu zdrowia konia i dalsze postępowanie w przypadku choroby
Interaktywne narzędzia typu scenario-based learning
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film instruktażowy Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych konia z ćwiczeniami 4, 11, 12,
sekwencje filmowe Objawy chorób koni z ćwiczeniami 1, 5, 7, 14, 15, 19, 21, 23, 27,
galeria zdjęć Choroby i urazy koni z ćwiczeniami 2, 3, 6, 10, 16, 22, 24, 25, 26,
interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Ocena stanu zdrowia konia i dalsze postępowanie w przypadku choroby z ćwiczeniami 8, 9, 13, 17, 18, 20.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
Film instruktażowy (tutorial) Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych konia
Zapoznaj się z filmem instruktażowym Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych konia. Twoim zadaniem jest opracowanie schematu badania klinicznego, o którym mówi dr Paulina Zielińska. Opracuj go w formie tabeli lub ankiety. Taki schemat pomoże ci w przyszłości w przeprowadzeniu badania i ocenie stanu zdrowia konia.
Aby dobrze wykonać to zadanie, w trakcie oglądania filmu spróbuj odpowiedzieć na następujące pytania:
W jakim celu wykonuje się badanie kliniczne konia?
Czy badamy tylko chore zwięrzęta? Dlaczego?
W jakich przypadkach badamy konie zdrowe?
O czym nie należy zapominać podczas badania?
Od jakich czynności powinno rozpocząć się badanie?
Jakie są właściwe parametry fizjologiczne konia: temperatura ciała, liczba uderzeń serca na minutę, liczba oddechów?
Jak ocenić stan nawodnienia konia?
W jaki sposób badamy tętno konia?
Jakie są dwa sposoby oceny liczby oddechów konia?
Sekwencje filmowe Objawy chorób koni/galeria zdjęć Choroby i urazy koni
Zapoznaj się z sekwencjami filmowymi oraz z galerią zdjęć w e‑materiale. Na podstawie zdobytej wiedzy opracuj leksykon chorób koni. Możesz go przygotować w formie tabeli, która będzie zawierała nastepujące części:
objawy choroby,
przebieg badania,
postawienie diagnozy,
zapobieganie chorobie,
leczenie.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Ocena stanu zdrowia konia i dalsze postępowanie w przypadku choroby
Wykorzystaj grę edukacyjną do sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę z zakresu oceny zdrowia konia zdobytą na zajęciach.
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści