E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnostyka nawierzchni

TKO.03. Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych - Technik budownictwa kolejowego 311220

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑zasobu

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę związaną z diagnostyką nawierzchni.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Wycieczka wirtualna Ocena nawierzchniDCIAj6voiWycieczka wirtualna Ocena nawierzchni. Pozwala Ci na odbieranie doznań związanych z przedstawieniem toru kolejowego za pomocą obrazu. Zobaczysz komputerową kreację toru kolejowego ( tor klasyczny tor bezstykowy). Będziesz czuł się jak toromistrz w czasie obchodu linii kolejowej. Będziesz miał możliwość obserwacji toru wraz z jego nieprawidłowościami (podkładów, złączek i szyn).

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD3yWpxycjInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDRmBu1uwnSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaD1DIyYP5mPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDlugMdT3zPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDXloroPk9Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD19pJakpdInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach technik budownictwa kolejowego.

W skład multimediów wchodzą wirtualna wycieczkainteraktywne materiały sprawdzające oraz słownik pojęć do e‑materiału.

Ważnym elementem przy pracy związanej ze zdobywaniem wiedzy dotyczącej diagnostyki nawierzchni jest dokładność analizy przestrzeni, spostrzegawczość i umiejętność rozpoznawania usterek. To także dodatkowa korzyść z ich studiowania.

Jeśli miałbym się od nowa uczyć tych zagadnień, to:

  1. zapoznałbym się z wirtualną wycieczką (tym co ona przedstawia). Idealne byłoby przeanalizowanie przestrzeni rzeczywistej zobrazowanej wycieczką wirtualną, ale ona nie jest dla Ciebie dostępna.

  2. wynotowałbym pojęcia których nie rozumiem i poszukał ich w słowniku. Inną wersją mogło być ciągłe przechodzenie z wycieczki wirtualnej do słownika i ze słownika do wycieczki wirtualnej, ale mogłoby to być kłopotliwe i czasochłonne (przełączanie się)

  3. sprawdziłbym swoją wiedzę w teście złożonym z  pytań

  4. jeszcze raz zajrzał do wycieczki wirtualnej.

Finalnie zawsze jeśli byłbym blisko torowiska zwracałbym uwagę na usterki występujące w nawierzchni.

Ale to moja ścieżka, swoją możesz zaplanować sam. Dlatego:

ZANIM ZACZNIESZ — PRZEJRZYJ MATERIAŁ.

Wtedy idealnie dopasujesz go do siebie (kolejność materiałów, bo niektóre materiały poszerzą Twoją wiedzę (wycieczka wirtualna i słownik pojęć), inne ją przećwiczą (ćwiczenia sprawdzające).

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę

  1. Ćwicz spostrzegawczość związana z badaną przestrzenią. To nie musi być torowisko. Ważne żebyś nauczył się dostrzegać różnice między stanem faktycznym (tak powinno być) i stanem zastanym (tak jest).

  2. Wyobrażaj sobie, co by się stało, jeślibyś jako pracownik pracujących jako toromistrz nie wykrył takiej usterki.

  3. Dowiedz się więcej z internetu na czym polega usuwanie znalezionych przez Ciebie usterek.

  4. Skorzystaj z testów — Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiałach. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Możesz materiał analizować sam, indywidualnie, ale polecam pracę w grupie.

Jeśli nie jesteś typem osoby, która preferuje pracę grupową, pamiętaj, że warto zainwestować w nią swój czas. Umiejętności społeczne, które wykształcisz podczas pracy z innymi są bardzo ważne w pracy jako jedna z osób zajmujących się torowiskiem. Szczególnie ważna jest komunikacja interpersonalna. Wiedząc bardzo dużo, ale nie mając umiejętności nie będziesz dobrym specjalistą.

Podczas pracy w grupie znajdź własną rolę i tak zorganizuj swoją pracę, aby być jednocześnie częścią zespołu i zadbać o „przestrzeń” dla siebie. Będziesz razem ale też osobno.

Grupa trzech osób to też grupa. Jeśli problemem jest dla Ciebie jest duża liczba osób — zacznij od małej grupy. I pamiętaj, że od razu nie musisz być jej liderem. W małej grupie możesz zacząć od wzajemnego przepytywania się przed kartkówką z innym uczniem lub z kimś z rodziny. Rozwijaj umiejętności społeczne — to ważny aspekt Twojej przyszłej pracy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RSJV0wzEGJXWb
(Uzupełnij).