Diagnostyka nawierzchni
TKO.03. Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych - Technik budownictwa kolejowego 311220
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budownictwa kolejowegoWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budownictwa kolejowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technika budownictwa kolejowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:
TKO.03. Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych w zawodzie technik budownictwa kolejowego 311220
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TKO.03. Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych:
kontrolowania stanu technicznego dróg kolejowych,
podejmowania działań zapewniających bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego w przypadku awarii, wypadku lub klęsk żywiołowych,
prowadzenia dokumentacji dotyczącej utrzymania dróg kolejowych.
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
Efekty kształcenia
TKO.03.4. Kontrola stanu dróg kolejowych
Uczeń:
1) stosuje zasady dozorowania stanu nawierzchni kolejowej i podtorza podczas obchodu linii kolejowej
2) kontroluje stan nawierzchni, podtorza i urządzeń odwadniających
3) stosuje zasady wykonywania bezpośrednich pomiarów elementów dróg kolejowych oraz sporządza i wypełnia dokumentację
4) charakteryzuje typowe uszkodzenia podtorza, urządzeń odwadniających oraz nawierzchni kolejowej
5) podejmuje działania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiał multimedialny
W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy jest to
Wycieczka wirtualna
Ocena nawierzchni
Wycieczka wirtualnaOcena nawierzchni
. Pozwala na odbieranie doznań związanych z przedstawieniem toru kolejowego za pomocą obrazu. Zawiera komputerową kreację toru kolejowego ( tor klasyczny tor bezstykowy) z wadami szyn, podkładów i złącz.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowego
E‑zasób ma na celu przedstawienie pracy toromistrza w czasie obchodu linii kolejowej. W czasie korzystania z e‑materiału będzie możliwość obserwacji toru wraz z jego nieprawidłowościami (podkładów, złączek i szyn), możliwość kontroli toru z użyciem narzędzi pomiarowych, zastosowanie środków przewidzianych instrukcją, dokonanie zapisów w dokumentacji. Całość e‑zasobu oparta jest na instrukcjach wewnętrznych PKP PLK Id‑1 (warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych) oraz Id‑7 (Instrukcja o dozorowaniu linii kolejowych).
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania e‑materiału do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Wycieczka wirtualna - „Diagnostyka nawierzchni”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji sposób poruszania się po wycieczce wirtualnej „Diagnostyka nawierzchni”. Prezentuje usterki i ich nazwy.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Zadaniem grup będzie przygotowanie się do dyskusji, w której pierwsza grupa będzie miała za zadanie wymyśleć najczarniejszy scenariusz związany z odkrytymi usterkami w wycieczce wirtualnej, druga grupa będzie starała się bagatelizować usterki i wytłumaczyć, dlaczego nie są aż tak niebezpieczne, a grupa trzecia będzie musiała opracować sposoby (co najmniej trzy) poradzenia sobie z awaryjną przestrzenią.
Każda grupa analizuje wycieczkę wirtualną i wskazuje po jednym miejscu, które będzie broniła ze swojego punktu widzenia.
Nauczyciel informuje grupy o trzech wybranych miejscach usterek i prosi grupy o przygotowanie się do trzech potyczek słownych (dyskusji) dając grupom około minut.
Uczniowie przygotowują argumenty.
Nauczyciel prosi o jednym z uczniów z grupy, aby usiedli w wewnętrznym kręgu, a grupy rozmieszcza w zewnętrznym kręgu tak, aby była zwrócona do swojego przedstawiciela.
Grupa może porozumiewać się ze swoim przedstawicielem tylko za pomocą kartek A4, które może mu pokazywać podczas dyskusji.
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat pierwszego miejsca usterki. Uczniowie przekonują się do swoich racji. Nauczyciel po około minutach podsumowuje dialogi i kończy wskazując grupę, która przekonała go do swojej racji w sprawie tej usterki. Przyznaje grupie punkt.
Teraz nauczyciel kolejno przeprowadza dyskusję na temat i usterki.
Jeśli po tych sesjach jest remis, nauczyciel wskazuje czwartą usterkę dając czas minut na przygotowanie się do finalnej rozgrywki.
W finale udział bierze po dwóch przedstawicieli grupy.
Po zakończeniu dyskusji nauczyciel wskazuje grupę, która zdobył jak najwięcej punktów.
Podsumowując podkreśla fakt wewnętrznych dialogów osób, które analizują nawierzchnię, zaznaczając, że ich decyzji musi koniecznie być uzależniona od przepisów i procedur, ale także wynikać z przewidywań (analizy możliwych sytuacji wynikłych z powodu zaniechania lub nadmiernego wyczulenia).
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić samodzielnie przez ucznia nabytej wiedzy z zakresu diagnozy nawierzchni. Stworzony do tego celu został test „Nawierzchnia kolejowa — diagnostyka” zawierający pytań, które uczeń ma za zadanie rozwiązać w ciągu minut. Jest to idealne podsumowanie materiału.
Przykładowe działania w ramach lekcji:
Nauczyciel realizuje z młodzieżą materiał zawarty w e‑materiale.
Jako podsumowanie prosi o ułożenie przez każdego ucznia co najmniej pytania zawierające cztery odpowiedzi każde dotyczące tego materiału.
Uczniowie zapisują to na kartkach i oddają nauczycielowi.
Nauczyciel prosi wykonanie testu.
Dodatkiem dla osób, które słabo poradziły sobie z tym testem są pytania z puli ułożonych przez uczniów. Daje to możliwość poszerzenia sprawdzenia wiedzy o te właśnie pytania.
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Rzeczywistość wirtualna — „Diagnostyka nawierzchni”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji sposób poruszania się po wycieczce wirtualnej „Diagnostyka nawierzchni”. Prezentuje usterki i ich nazwy.
Prosi uczniów o samodzielne przeanalizowanie przestrzeni wycieczki wirtualnej i wybranie jednego miejsca, które należy naprawić.
Nauczyciel przekazuje do dyspozycji linki do materiałów w internecie: instrukcji Id‑1 (warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych) oraz Id‑7 (Instrukcja o dozorowaniu linii kolejowych)
Na podstawie swojego wyboru i instrukcji oraz znalezionych informacji w internecie uczniowie samodzielnie mają za zadanie opracować instrukcję związaną z naprawa tej usterki (lub innego działania).
Nauczyciel prosi o zaprezentowanie instrukcji naprawy (lub pogłębionej diagnostyki) wybranego przez siebie miejsca.
Nauczyciel komentuje i poprawia ewentualne błędy podczas prezentacji instrukcji wybranych uczniów.
Interaktywne materiały sprawdzające
Test „Nawierzchnia kolejowa — diagnostyka” zawierający pytań, które uczeń mam za zadanie rozwiązać w ciągu minut zawarty w interaktywnych materiałach sprawdzających może być użyty jako element sprawdzający wiedzę. Można również zasugerować uczniowi, aby przechodząc test przed analizą materiału dowiedział się czego będą dotyczyły poruszane zagadnienia. Wykonanie tego jako pretestu, analiza materiału zawartego w wycieczce wirtualnej i ponowne wykonanie tego testu jako posttestu daje uczniowie w pracy samodzielnej możliwość zauważenia pogłębienia wiedzy.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych rozszerzając ją i o zagadnieniach poruszanych na niej dyskutując na podstawie wstępnego przygotowania się uczniów do jej przeprowadzenia. Może poprosić uczniów o odnalezienie informacji związanych z sytuacjami krytycznymi związanymi z zaniedbaniami diagnostyki nawierzchni. Pracę tą poleca wykonać w małych zespołach zadaniowych ( osób).
Przed lekcją
Uczniowie poszukują informacji o sytuacjach kryzysowych związanych z usterkami. Mogą swoją uwagę zwrócić na wypadki kolejowe (związane z torowiskiem) zamieszczane w internecie lub rozmowy z osobami pracującymi na kolei, któzy słyszeli lub mieli do czynienia z takimi sytuacjami.
Uczniowie zbierają materiał (z internetu) lub nagrywają rozmowy z osobami (patrzy wyżej). Przygotowywują się do jego zaprezentowania na lekcji.
Podczas lekcji
Uczniowie zgłaszają nauczycielowi informacje, które znaleźli.
Nauczyciel prosi o wykonanie prezentacji (może w tym celu połączyć dwie lub trzy grupy ze sobą, jeśli zakres znalezionych informacji jest zbliżony)
Grupy prezentują historie związane z uszkodzoną nawierzchnią i skutkami nieskorygowanych awarii.
Nauczyciel podsumowuje zajęcia wskazują na rażące naruszenia instrukcji (Id‑1 i Id‑7) wskazując jednocześnie na budowanie doświadczenia poprzez rozmowę z innymi lub przeszukiwanie zasobów internetowych.
Praca z uczniami z SPE
E‑materiał zawiera przestrzeń wycieczka wirtualna, która pozwala pracować z uczniem SPE w co najmniej dwóch płaszczyznach: odniesienie do rzeczywistej przestrzeni i wizualizacja z opisem miejsca usterki. Dzięki różnym podejściom do tych samych zagadnień teoretycznych budujemy umiejętności poznawania przez ucznia świata zewnętrznego oraz zasad postępowania, rozumowania i działania. Dobrym przykładem jest pokazanie w materiale jak wygląda i jak się nazywa dane uszkodzenie. Daje to możliwość pracy twórczej z uczniem zdolnym (generowanie zdarzeń, które są wynikiem np.: zaniedbania lub niedostrzeżenia jej) oraz uczniem z deficytem (stopniowe, odtwórcze poznawanie usterek.
Dzięki pracy w parach oraz zastosowaniu metody wymuszonych konsultacji zachodzi doskonalenie mechanizmu podejmowania decyzji przez ucznia podczas zwiedzania wycieczki wirtualnej.
Wariantowość tego e‑materiału pomaga nauczycielowi pamiętać o tej zasadzie.
Indywidualizowanie pracy z uczniem
Przykładem zastosowania różnych części e‑materiału do indywidualizacji i możliwości zróżnicowania chociażby poziomu trudności przyswajania materiału może być kwestia użycia e‑materiału w zajęciach lekcyjnych.
W użyciu wycieczki wirtualnej uczeń otrzymuje ogląd na przestrzeń torowiska i może:
biernie uczestniczyć poprzez przeglądanie tej przestrzeni.
projektować działania związane z usunięciem usterki lub wskazywać na możliwości „niezauważenia” usterki
wskazywać inne miejsca usterek poprzez ich opisanie
zaproponować ikony graficzne, które mogą te usterki charakteryzować
opisać lub przedstawić graficznie „spacerów po nawierzchni w wycieczce wirtualnej” z identyfikacją zaburzeń torowiska
To możliwe, zaprojektowane przez nauczyciela, różne ujęcia podobnego zagadnienia w różnym stopniu trudności, który można dostosować do potrzeb ucznia.
Efekt osiągnięty różnymi sposobami jest ten sam. W jednym przypadku może składać się z zastosowania jednego e‑materiału, a w innym przypadku może wymagać wprowadzenia lub sprawdzenia opanowanego zagadnienia (np.: interaktywnych materiałów sprawdzających obejmujących zagadnienie do zwiększenia ciekawości).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści





