Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Urządzenia do sterylizacji

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych - Technik sterylizacji medycznej 321104

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Katarzyna Bednarczyk

Konsultant przewodnika: Lidia Olszewska, Adam Walaszkowski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Urządzenia do sterylizacji

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik sterylizacji medycznej, 321104

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.12.5.1) przeprowadza sterylizację sprzętu i wyrobów medycznych przy zastosowaniu różnych metod i urządzeń:
MED.12.5.1)1) opisuje rodzaje, parametry i fazy procesu sterylizacji nisko- i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.1)2) dobiera metody sterylizacji,
MED.12.5.1)3) wybiera urządzenie do sterylizacji sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.1)4) wybiera program do sterylizacji zgodnie z instrukcją producenta sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.1)5) przygotowuje wsad i załadunek do procesu sterylizacji,
MED.12.5.1)6) rozpoznaje rodzaje wsadu i załadunku do procesu sterylizacji,
MED.12.5.1)7) wyjaśnia sposób przygotowania wsadu i załadunku do procesu sterylizacji,
MED.12.5.2) przeprowadza kontrolę sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji:
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5) rozróżnia wskaźniki do kontroli procesów sterylizacji:
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji,
MED.12.5.5)7) opisuje kontrolę procesu sterylizacji z zastosowaniem PCD (Proccess Challenge Devices).

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych:

  • przeprowadzania kontrolę procesu dekontaminacji na wszystkich poszczególnych jego etapach (oczyszczania, mycia, dezynfekcji oraz sterylizacji).

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film instruktażowy pokazuje kolejne czynności, jakie wykonuje technik sterylizacji w strefie czystej w ramach przygotowania sterylizatora wysokotemperaturowego – parowego i sterylizatora niskotemperaturowego – gazowego, do pracy. Symulatory to dwa niezależne od siebie materiały, w których uczący się wciela się w rolę technika sterylizacji i obsługuje sterylizatory, począwszy od włączenia i przygotowania urządzeń, po przeprowadzenie procesu i sprawdzenie testów i wskaźników po procesie. Film instruktażowy sugerowany jest więc jako pierwszy materiał, przypominający o najważniejszych czynnościach pracownika w zakresie uruchomienia i sprawdzenia urządzeń.
Wirtualna wycieczka przeprowadzi uczącego się przez kolejne strefy centralnej sterylizatorni, to znaczy strefę brudną, czystą i sterylną. Jest dopełnieniem całości materiału, powtórzeniem i usystematyzowaniem wiadomości na temat wykonywanych czynności i miejsc w centralnej sterylizatorni, w których się je realizuje. Jest to materiał powiązany z symulatorami i filmem instruktażowym, jest jednak od nich niezależny w kwestii kolejności odtwarzania i zapoznawania się z nim.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Przygotowanie sterylizatora do pracy

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy przedstawia czynności przygotowawcze, które technik sterylizacji wykonuje w celu przygotowania sterylizatora do pracy. W filmie przedstawione są dwa sterylizatory: wysokotemperaturowy – parowy oraz niskotemperaturowy gazowy (z użyciem tlenku etylenu). W filmie instruktażowym zapoznajesz się z procedurą uruchamiania i sprawdzenia sterylizatora parowego, która obejmuje m.in.:

  • uruchomienie programu rozgrzewającego,

  • wykonanie testu sprawności urządzenia i sprawdzenie prawidłowego usuwania pary wodnej z komory urządzenia (testu Bowie‑Dicka i testu alternatywnego),

  • prowadzenie dokumentacji.

Czynności przygotowawcze dla sterylizatora gazowego obejmują m.in.:

  • umieszczanie naboju z tlenkiem etylenu w komorze urządzenia,

  • przeprowadzenie kontroli poprawności działania urządzenia poprzez sprawdzenie testów biologicznych i wskaźników chemicznych,

  • kontrolowanie na manometrach mediów procesowych i głowic detekcyjnych,

  • prowadzenie dokumentacji.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.1)1) opisuje rodzaje, parametry i fazy procesu sterylizacji nisko- i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.1)2) dobiera metody sterylizacji,
MED.12.5.1)3) wybiera urządzenie do sterylizacji sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.1)4) wybiera program do sterylizacji zgodnie z instrukcją producenta sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji.

Film instruktażowy jest powiązany z:

  • symulatorem „Sterylizator niskotemperaturowy”,

  • symulatorem „Sterylizator parowy”.

Film instruktażowy powinien być pierwszym materiałem, z jakim się zapoznasz, natomiast symulatory stanowią praktyczne dopełnienie i sprawdzenie się w zakresie obsługi sterylizatorów i stanowią niezależne od siebie nawzajem materiały.

Materiały sprawdzające powiązane z filmem instruktażowym:

  • zadanie z lukami „Test sprawności sterylizatora parowego”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Przebieg procesu sterylizacji w centralnej sterylizatorni”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie rodzajów sterylizacji wysoko- i niskotemperaturowej,

  • opisywanie zasad działania i dobieranie odpowiednich wskaźników kontroli do procesu sterylizacji,

  • kontrolowanie sprawności urządzeń do procesu sterylizacji,

  • wykonywanie testów sprawności technicznej i gotowości do pracy urządzeń do sterylizacji,

  • interpretowanie wyników wskaźników kontroli do procesu sterylizacji,

  • prowadzenie dokumentacji procesu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z filmem instruktażowym można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • powtórne oglądanie i analizowanie wybranych scen, przedstawiających najistotniejsze różnice pomiędzy przygotowaniem do sterylizacji różnych typów urządzeń (np. czynniki sterylizujące, testy sprawdzające sprawność urządzenia, dobór testów biologicznych i wskaźników chemicznych,

  • robienie notatek, np. w postaci tabeli, w której można wynotować podstawowe parametry procesów sterylizacyjnych dla przedstawionych typów sterylizatorów, jak temperatura, czas, ciśnienie czy testy i wskaźniki wraz z parametrem, który sprawdzają,

  • utworzenie infografiki na temat np. zasad dopuszczenia sterylizatora do pracy w danym dniu/cyklu sterylizacyjnym,

  • przygotowanie fiszek lub karteczek, na każdej uczący się umieszcza wyrażenia, jak np. tlenek etylenu, para wodna pod ciśnieniem, temperatura 134°C, test Bowie‑Dicka, test fiolkowy ze sporami bakterii Bacillus atrophaeus itp., zaś na ich odwrocie umieszcza krótką charakterystykę czym są, do czego służą, w którym typie sterylizacji się je stosuje, jak często. Następnie losowo wybiera karteczki i próbuje opisać ww. charakterystykę elementów na nich umieszczonych i przyporządkować je do typu sterylizacji,

  • w trakcie robienia notatek z filmu lub fiszek, można używać kolorów odpowiadających wskaźnikom i testom przedstawionym w filmie i schematycznie oznaczać kolory testów przed sterylizacją i po – pomoże to, zwłaszcza osobom z pamięcią wzrokową, zapamiętać charakterystyczne kolory wskaźników i prawidłowość ich działania.


Tytuł materiału multimedialnego

Sterylizator niskotemperaturowy

Typ materiału multimedialnego

Symulator

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Symulator sterylizatora niskotemperaturowego umożliwia wirtualną obsługę dwóch urządzeń: sterylizatora gazowego (na tlenek etylenu) oraz sterylizatora plazmowego (na nadtlenek wodoru). Na początku uczący się zapoznaje się z ogólnym opisem budowy i zasady działania sterylizatora niskotemperaturowego, następnie wybiera jego typ. W kolejnych krokach zapoznaje się ze szczegółową budową urządzenia do sterylizacji i przystępuje do jego obsługi. Szczegółowe informacje i wskazówki przeprowadzą uczącego się przez kolejne kroki obsługi urządzenia, w tym m.in.:

  • uruchomienie, sprawdzenie, i przygotowanie sterylizatora do pracy (w tym umieszczenie naboju ze środkiem sterylizującym),

  • wybór i zapakowanie narzędzi i wyrobów medycznych w odpowiednie bariery sterylne,

  • wybór i przygotowanie testów i wskaźników kontroli procesu,

  • wybór programu i ułożenie zapakowanych narzędzi i testów w komorze urządzenia,

  • przeprowadzenie procesu sterylizacji,

  • sprawdzenie testów i wskaźników kontroli procesu po jego zakończeniu,

  • reagowanie na przykładowe, najczęstsze błędy/usterki w trakcie działania urządzenia,

  • sprawdzenie parametrów i analizę wydruku z urządzenia po zakończonym procesie.

Materiał jest powiązany z kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.12.5.1)1) opisuje rodzaje, parametry i fazy procesu sterylizacji nisko- i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.1)2) dobiera metody sterylizacji
MED.12.5.1)3) wybiera urządzenie do sterylizacji sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.1)4) wybiera program do sterylizacji zgodnie z instrukcją producenta sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.1)5) przygotowuje wsad i załadunek do procesu sterylizacji,
MED.12.5.1)6) rozpoznaje rodzaje wsadu i załadunku do procesu sterylizacji,
MED.12.5.1)7) wyjaśnia sposób przygotowania wsadu i załadunku do procesu sterylizacji,
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji.

Symulator jest powiązany z filmem instruktażowym „Przygotowanie sterylizatora do pracy”.

Film instruktażowy powinien być pierwszym materiałem, z jakim zapozna się osoba ucząca się, natomiast symulator stanowi praktyczne dopełnienie i sprawdzenie się w zakresie obsługi sterylizatorów niskotemperaturowych.

Materiały sprawdzające powiązane z symulatorem:

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Budowa sterylizatora niskotemperaturowego”,

  • dobieranie w pary „Testy i wskaźniki do procesów sterylizacji”,

  • zadanie ukierunkowane na porządkowanie „Czynności technika sterylizacji w strefie czystej i sterylnej”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Przebieg procesu sterylizacji w centralnej sterylizatorni”,

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu „Analiza wydruku po zakończonym procesie sterylizacji”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie zasady działania sterylizatora niskotemperaturowego,

  • wskazywanie i nazywanie poszczególnych elementów budowy urządzenia,

  • wybieranie odpowiedniego programu sterylizującego do wyrobów medycznych,

  • wybieranie, opisywanie zasad działania testów biologicznych i wskaźników chemicznych i ich przygotowywanie do procesu sterylizacji niskotemperaturowej,

  • przeprowadzanie procesu sterylizacji niskotemperaturowej,

  • sprawdzanie testów biologicznych i wskaźników chemicznych po procesie sterylizacji i interpretowanie wyników,

  • reagowanie na drobne usterki i błędy w trakcie procesu,

  • analizowanie wydruku z drukarki urządzenia po zakończonym procesie,

  • podejmowanie decyzji o zwolnieniu wsadu sterylizatora.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z symulatorem można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • notowanie kolejnych kroków, jakie podejmuje technik sterylizacji w celu uruchomienia i sprawdzenia sterylizatora, doboru narzędzi i barier sterylnych oraz testów i wskaźników do danego typu sterylizacji, przeprowadzenia procesu sterylizacji i zasad zwolnienia wsadu narzędziowego,

  • sporządzenie listy punktów krytycznych i etapów o szczególnej istotności dla prawidłowości przeprowadzanego procesu,

  • sporządzenie schematycznych rysunków testów biologicznych i wskaźników chemicznych z użyciem kolorów wskazujących na ich zmianę barwną po procesie sterylizacji,

  • sporządzenie mapy myśli lub plakatu (forma graficzna lepiej oddziałuje na zapamiętanie i kojarzenie informacji), obrazującego w formie skrótowej najważniejsze etapy i kwestie związane z przeprowadzeniem sterylizacji w urządzeniu danego typu, m.in. testy i wskaźniki, środki ochrony indywidualnej stosowane na poszczególnych etapach, rodzaje narzędzi i barier sterylnych kompatybilne z daną metodą sterylizacji, zasady bezpieczeństwa,

  • porównanie, np. w formie tabeli lub schematu, typów sterylizacji niskotemperaturowej (z użyciem tlenku etylenu i nadtlenku wodoru) pod względem kompatybilności z wyrobami medycznymi i barierami sterylnymi, testami biologicznymi i wskaźnikami chemicznymi, rodzajem i zasadą działania czynnika sterylizującego oraz ewentualnego zagrożenia ze strony jego utylizacji lub szkodliwości produktów rozpadu,

  • notowanie potencjalnych usterek w trakcie przeprowadzania procesu sterylizacji i zasad postepowania, tj. decyzji o dopuszczeniu sprzętu do pracy, powtórzeniu testu sprawności, powtórzeniu procesu sterylizacji, zwolnienia zestawu narzędziowego.


Tytuł materiału multimedialnego

Sterylizator parowy

Typ materiału multimedialnego

Symulator

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Symulator sterylizatora parowego umożliwia wirtualną obsługę dwóch urządzeń: dużego sterylizatora parowego z wytwornicą pary oraz małego sterylizatora bez wytwornicy pary, tzw. autoklawu. Na początku uczący się zapoznaje się z ogólnym opisem budowy i zasady działania sterylizatora wysokotemperaturowego, następnie wybiera jego typ. W kolejnych krokach zapoznaje się ze szczegółową budową urządzenia do sterylizacji i przystępuje do jego obsługi. Szczegółowe informacje i wskazówki przeprowadzą uczącego się przez kolejne kroki obsługi urządzenia, w tym m.in.:

  • uruchomienie, sprawdzenie, i przygotowanie sterylizatora do pracy,

  • wybór i zapakowanie narzędzi i wyrobów medycznych w odpowiednie bariery sterylne,

  • wybór i przygotowanie testów i wskaźników kontroli procesu,

  • wybór programu i ułożenie zapakowanych narzędzi i testów w komorze urządzenia,

  • przeprowadzenie procesu sterylizacji,

  • sprawdzenie testów i wskaźników kontroli procesu po jego zakończeniu,

  • reagowanie na przykładowe, najczęstsze błędy/usterki w trakcie działania urządzenia,

  • sprawdzenie parametrów i analizę wydruku z urządzenia po zakończonym procesie.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.1)1) opisuje rodzaje, parametry i fazy procesu sterylizacji nisko- i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.1)2) dobiera metody sterylizacji,
MED.12.5.1)3) wybiera urządzenie do sterylizacji sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.1)4) wybiera program do sterylizacji zgodnie z instrukcją producenta sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.1)5) przygotowuje wsad i załadunek do procesu sterylizacji,
MED.12.5.1)6) rozpoznaje rodzaje wsadu i załadunku do procesu sterylizacji,
MED.12.5.1)7) wyjaśnia sposób przygotowania wsadu i załadunku do procesu sterylizacji,
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji,
MED.12.5.5)7) opisuje kontrolę procesu sterylizacji z zastosowaniem PCD (Proccess Challenge Devices).

Symulator jest powiązany z filmem instruktażowym „Przygotowanie sterylizatora do pracy”.

Film instruktażowy powinien być pierwszym materiałem, z jakim się zapoznajesz, natomiast symulator stanowi praktyczne dopełnienie i sprawdzenie się w zakresie obsługi sterylizatorów wysokotemperaturowych.

Materiały sprawdzające powiązane z symulatorem:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Obsługa sterylizatora wysokotemperaturowego – parowego”,

  • dobieranie w pary „Testy i wskaźniki do procesów sterylizacji”,

  • zadanie ukierunkowane na porządkowanie „Czynności technika sterylizacji w strefie czystej i sterylnej”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Przebieg procesu sterylizacji w centralnej sterylizatorni”,

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu „Analiza wydruku po zakończonym procesie sterylizacji”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie zasady działania sterylizatora wysokotemperaturowego,

  • wskazywanie i nazywanie poszczególnych elementów budowy urządzenia,

  • wybieranie odpowiedniego programu sterylizującego do wyrobów medycznych,

  • wybieranie, opisywanie zasad działania testów biologicznych i wskaźników chemicznych i ich przygotowywanie do procesu sterylizacji wysokotemperaturowej,

  • przeprowadzanie procesu sterylizacji wysokotemperaturowej,

  • sprawdzanie testów biologicznych i wskaźników chemicznych po procesie sterylizacji i interpretowanie wyników,

  • reagowanie na drobne usterki i błędy w trakcie procesu,

  • analizowanie wydruku z drukarki urządzenia po zakończonym procesie,

  • podejmowanie decyzji o zwolnieniu wsadu sterylizatora.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z symulatorem można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • notowanie kolejnych kroków, jakie podejmuje technik sterylizacji w celu uruchomienia i sprawdzenia sterylizatora, doboru narzędzi i barier sterylnych oraz testów i wskaźników do danego typu sterylizacji, przeprowadzenia procesu sterylizacji i zasad zwolnienia wsadu narzędziowego,

  • sporządzenie listy punktów krytycznych i etapów o szczególnej istotności dla prawidłowości przeprowadzanego procesu,

  • sporządzenie schematycznych rysunków testów biologicznych i wskaźników chemicznych z użyciem kolorów wskazujących na ich zmianę barwną po procesie sterylizacji,

  • sporządzenie mapy myśli lub plakatu (forma graficzna lepiej oddziałuje na zapamiętanie i kojarzenie informacji), obrazującego w formie skrótowej najważniejsze etapy i kwestie związane z przeprowadzeniem sterylizacji w urządzeniu danego typu, m.in. testy i wskaźniki, środki ochrony indywidualnej stosowane na poszczególnych etapach, rodzaje narzędzi i barier sterylnych kompatybilne z daną metodą sterylizacji, zasady bezpieczeństwa,

  • porównanie, np. w formie tabeli lub schematu, typów sterylizacji wysokotemperaturowej (z użyciem dużego sterylizatora z wytwornica pary wodnej, z użyciem małego sterylizatora bez wytwornicy pary, tzw. autoklawu) pod względem kompatybilności z wyrobami medycznymi i barierami sterylnymi, testami biologicznymi i wskaźnikami chemicznymi, rodzajem i zasadą działania czynnika sterylizującego oraz ewentualnego zagrożenia ze strony jego utylizacji lub szkodliwości produktów rozpadu,

  • notowanie potencjalnych usterek w trakcie przeprowadzania procesu sterylizacji i zasad postepowania, tj. decyzji o dopuszczeniu sprzętu do pracy, powtórzeniu testu sprawności, powtórzeniu procesu sterylizacji, zwolnienia zestawu narzędziowego.


Tytuł materiału multimedialnego

Wirtualna Centralna Sterylizatornia, strefa brudna, czysta i sterylna

Typ materiału multimedialnego

Wirtualna wycieczka

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Wirtualna wycieczka przeprowadza uczącego się przez strefy centralnej sterylizatorni, to jest przez strefę brudną, czystą i sterylną w postaci wycieczki w panoramie 360°. W pomieszczeniach każdej strefy można zapoznać się z rozmieszczeniem sprzętów, urządzeń, blatów roboczych, a także specjalnych miejsc dedykowanych odbieraniu/nadawaniu odpowiednio brudnych i czystych narzędzi oraz rozmieszczeniem śluz umywalkowo‑fartuchowych, umożliwiających kontrolowane i bezpieczne przejście pomiędzy strefami – brudną i czystą, czystą i sterylną. Ten wirtualny spacer umożliwia poruszanie się pomiędzy strefami a klikając na poszczególne elementy wyposażenia stref centralnej sterylizatorni wyświetlane są nazwy sprzętów i obiektów.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.1)3) wybiera urządzenie do sterylizacji sprzętu i wyrobu medycznego.

Wirtualna wycieczka jest powiązane z:

  • filmem instruktażowym „Przygotowanie sterylizatora do pracy”,

  • symulatorem „Sterylizator niskotemperaturowy”,

  • symulatorem „Sterylizator parowy”.

Wirtualna wycieczka jest dopełnieniem całości materiału, powtórzeniem i usystematyzowaniem wiadomości temat wykonywanych czynności i miejsc w centralnej sterylizatorni, w których się je realizuje. Jest to materiał powiązany z symulatorami i filmem instruktażowym, jest jednak od nich niezależny w kwestii kolejności odtwarzania i zapoznawania się z nim.

Materiały sprawdzające powiązane z wirtualną wycieczką:

  • krzyżówka „Wyposażenie centralnej sterylizatorni”,

  • zadanie ukierunkowane na porządkowanie „Czynności technika sterylizacji w strefie czystej i sterylnej”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Przebieg procesu sterylizacji w centralnej sterylizatorni”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następującego celów:

  • nazywanie kolejnych pomieszczeń centralnej sterylizatorni,

  • objaśnianie zasad i kolejności przejścia pomiędzy strefami,

  • rozpoznawanie i nazywanie obiektów w poszczególnych strefach.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z wirtualną wycieczką można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • sporządzenie schematycznego planu centralnej sterylizatorni z uwzględnieniem śluz umywalkowo‑fartuchowych pomiędzy strefami i rozmieszczeniem urządzeń w każdej ze stref,

  • dodanie do ww. planu ułatwienia w postaci kolorów, które lepiej oddziałują na pamięć wzrokową i pomagają w skojarzeniach, tj. oznaczenie stref odpowiednimi kolorami: strefy brudnej – kolorem czerwonym, strefy czystej – kolorem żółtym, strefy sterylnej – kolorem zielonym,

  • wynotowanie potencjalnych miejsc największego zagrożenia w pomieszczeniach i oznaczenie ich – analogicznie do kolorów – odpowiednimi symbolami znaków drogowych, czyli w postaci znaków zakazu, ostrzegawczych i nakazu. Zagrożenia te mogą się odnosić np. do konieczności stosowania dodatkowych środków ochrony indywidualnej (czepka, maseczki), silikonowych rękawic ochronnych czy konieczności dezynfekcji rąk przy użyciu płynu z dedykowanego do tego dozownika,

  • sporządzenie schematycznego planu centralnej sterylizatorni lub poszczególnych jej pomieszczeń wraz z rozmieszczeniem w nich sprzętów i urządzeń pod kątem oceny ich funkcjonalności i bezpieczeństwa; w tym celu uczący się może zadawać sobie dodatkowe pytania, np.: „Czy po zapakowaniu narzędzia w rękaw papierowo‑foliowy będzie bezpiecznie przenoszenie go na druga stronę pomieszczenia w celu zgrzania jego końców, czy też wygodniej będzie gdy rękawy papierowo‑foliowe i zgrzewarka będą umieszczone obok siebie, np. na tym samym blacie?” czy „Czy śluza umywalkowo‑fartuchowa jest naprawdę niezbędna przy przejściu np. ze strefy brudnej do czystej? Jakiego rodzaju zagrożenie mógłby stanowić brak takiego pomieszczenia?”. Odpowiadając na te pytania uczący się powinien starać się odwołać nie tylko do swojej wiedzy z zakresu samej dekontaminacji, ale też do wiedzy ogólnej i logiki,

  • rozrysowanie na poszczególnych karteczkach/fiszkach nazw urządzeń z centralnej sterylizatorni i rozmieszczenie ich w poszczególnych strefach (podział na trzy części), następnie sprawdzenie poprawności zapamiętania przynależności danego urządzenia podczas ponownej wirtualnej wycieczki po centralnej sterylizatorni.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Obsługa sterylizatora wysokotemperaturowego – parowego”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dziesięciu pytań o różnym stopniu trudności: pięciu łatwych, trzech średnio trudnych i dwóch trudnych. Czas rozwiązania testu to 15 minut (1,5 minuty na każde pytanie). Próg zaliczenia testu wynosi 60%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Test dotyczy sprawdzenia oraz przygotowania sterylizatora parowego do pracy i związanych z tym czynności wykonywanych przez technika sterylizacji.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony. W przypadku błędnej odpowiedzi, możesz wykorzystać wskazówki i informacje naprowadzające.

Materiał sprawdzający jest powiązany z symulatorem „Sterylizator parowy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.1)1) opisuje rodzaje, parametry i fazy procesu sterylizacji nisko- i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary „Testy i wskaźniki do procesów sterylizacji”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie trudne. Zawiera pięć grafik testów biologicznych i wskaźników chemicznych do różnych typów sterylizacji: wysokotemperaturowej – parowej, niskotemperaturowej – gazowej i niskotemperaturowej – plazmowej. Do każdego z nich należy dopasować jeden z pięciu opisów tych testów i wskaźników.

Zadanie sprawdza opanowanie znajomości różnych testów i ich form (paskowe, fiolkowe) w zależności od typu procesu sterylizacji.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • symulatorem „Sterylizator parowy”,

  • symulatorem „Sterylizator niskotemperaturowy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Test sprawności sterylizatora parowego”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrażenia w tekście dotyczącym wykonania testu sprawności urządzenia sterylizującego parowego przed przystąpieniem do pracy. Uczący się ma do dyspozycji piętnaście wyrażeń, z których należy wybrać sześć poprawnych i umieścić je we wskazanych miejscach w tekście. Wśród wyrażeń znajduje się zatem dziewięć dystraktorów.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Przygotowanie sterylizatora do pracy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na porządkowanie „Czynności technika sterylizacji w strefie czystej i sterylnej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie łatwe, polega na uszeregowaniu we właściwej kolejności dziewięciu kroków, opisujących czynności związane z przygotowaniem wsadu narzędziowego oraz testów biologicznych i wskaźników chemicznych do procesu sterylizacji, a także przeprowadzenie go i zwolnienie wsadu.

Zadanie sprawdza umiejętność poruszania się w obrębie strefy czystej, strefy sterylnej oraz wykonywanych w nich kolejnych czynności.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • symulatorem „Sterylizator parowy”,

  • symulatorem „Sterylizator niskotemperaturowy”,

  • wirtualną wycieczką „Wirtualna Centralna Sterylizatornia, strefa brudna, czysta i sterylna”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.1)1) opisuje rodzaje, parametry i fazy procesu sterylizacji nisko- i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.1)3) wybiera urządzenie do sterylizacji sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.1)4) wybiera program do sterylizacji zgodnie z instrukcją producenta sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.1)5) przygotowuje wsad i załadunek do procesu sterylizacji,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Wyposażenie centralnej sterylizatorni”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z pięciu haseł, które trzeba odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne. Po poprawnym rozwiązaniu krzyżówki uczący się odpowiada na dodatkowe pytanie otwarte dotyczące słowa, które jest rozwiązaniem krzyżówki. Jest to zadanie średnio trudne.

Wszystkie hasła dotyczą pomieszczeń i wyposażenia pomieszczeń w centralnej sterylizatorni.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony.

Materiał sprawdzający jest powiązany z wirtualną wycieczką „Wirtualna Centralna Sterylizatornia, strefa brudna, czysta i sterylna”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.1)3) wybiera urządzenie do sterylizacji sprzętu i wyrobu medycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

„Zadanie typu prawda czy fałsz „Przebieg procesu sterylizacji w centralnej sterylizatorni”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne, zawierające siedem zdań dotyczących czynności wykonywanych przez technika sterylizacji podczas przebiegu procesu sterylizacji. Należy zdecydować, które ze zdań są prawdziwe, a które fałszywe. Zadanie zawiera trzy zdania prawdziwe i cztery zdania fałszywe.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Przygotowanie sterylizatora do pracy”,

  • symulatorem „Sterylizator parowy”,

  • symulatorem „Sterylizator niskotemperaturowy”,

  • wirtualną wycieczką „Wirtualna Centralna Sterylizatornia, strefa czysta i sterylna”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.1)7) wyjaśnia sposób przygotowania wsadu i załadunku do procesu sterylizacji,
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do grafu/schematu „Analiza wydruku po zakończonym procesie sterylizacji”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. Polega na dopasowaniu wyrażeń/informacji do czterech pustych miejsc na wydruku ze sterylizatora po zakończonym procesie sterylizacji. Uczący się ma do wypełnienia dwa różne wydruki:

  • po zakończonym procesie sterylizacji niskotemperaturowej – plazmowej,

  • wysokotemperaturowej – parowej (oprócz czterech poprawnych wyrażeń zadanie zawiera też siedem dystraktorów).

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • symulatorem „Sterylizator parowy”,

  • symulatorem „Sterylizator niskotemperaturowy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.1)1) opisuje rodzaje, parametry i fazy procesu sterylizacji nisko- i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Budowa sterylizatora niskotemperaturowego”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Polega na przeciągnięciu podpisów elementów konstrukcyjnych urządzenia sterylizującego do odpowiednich miejsc na grafice przedstawiającej to urządzenie. Zadaniem uczącego się jest podpisanie elementów dwóch urządzeń:

  • sterylizatora niskotemperaturowego – gazowego (zadanie posiada jedenaście wyrażeń, w tym sześć poprawnych odpowiedzi i pięć dystraktorów),

  • sterylizatora niskotemperaturowego – plazmowego (zadanie posiada dziesięć wyrażeń, w tym sześć poprawnych odpowiedzi i cztery dystraktory).

Zadanie sprawdza wiedzę z zakresu ogólnej konstrukcji sterylizatorów niskotemperaturowych, co jest niezbędne do ich prawidłowej i bezpiecznej obsługi.

Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiałów multimedialnych.
Można wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Uczący się otrzymuje informacje zwrotne, które mogą wspomóc w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać mocne strony.

Materiał sprawdzający jest powiązany z symulatorem „Sterylizator niskotemperaturowy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.1)3) wybiera urządzenie do sterylizacji sprzętu i wyrobu medycznego.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału