E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa punktów ładunkowych

Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów — Technik transportu kolejowego

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat obsługi punktów zdawczo‑odbiorczych.

Ten e‑materiał mieści w sobie następujące materiały multimedialne:

Film instruktażowy — tutorialDiy0jR4UtFilm instruktażowy — tutorial — W filmie uczący się uzyska informacje, kto sporządza i kto odbiera dokumenty do pracy ustawiacza, kto i na podstawie jakich dokumentów przekazuje wagony, kto i na jakiej podstawie przyjmuje wagony na punkcie zdawczo‑odbiorczym, kto wykonuje załadunek, kto sprawdza poprawność wykonania załadunku, kto sprawdza stan wagonów i ładunków, na czym polega sprawdzenie stanu wagonów i ładunków, w jakich przypadkach kolej może odmówić zabrania wagonu z punktu ładunkowego, jak powinny być przygotowane wagony do przekazania przez kolej i przez klienta, w jakich dokumentach i kiedy odnotowuje się stwierdzone nieprawidłowości, w jakich przypadkach sporządza się protokoły o stwierdzeniu uszkodzenia lub braków w wagonie, data i godzina przekazania wagonów, kto sporządza zawiadomienie o wagonach gotowych do zabrania i do czego służy, przekazanie dokumentów po wykonaniu obsługi i rozliczenie wykonania pracy manewrowej, współpraca pracowników wykonujących prace związane z obsługą punktów ładunkowych.

Gra „wcielanie się w rolę”DfaQvuqoIGra „wcielanie się w rolę” to gra edukacyjna, w której wcielisz się w rolę pracownika wykonującego obsługę punktów ładunkowych. Dzięki temu poznasz narzędzia potrzebne do wykonania obsługi, dokumentację techniczną, a także dowiesz się, jak wykonuje się pracę związaną z obsługą punktu ładunkowego.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDJLXfJ6lCInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD15tKv1lTSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDMSAGRPiXPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDqLsmPjQ9Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD4eb1g8tfNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDMjeYp0y9Instrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.

W skład multimediów wchodzą film instruktażowy — tutorial oraz gra „wcielanie się w rolę”. Przybliżają one wiadomości z zakresu obsługi punktów zdawczo‑odbiorczych.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych na filmie. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Co może być ważne?

Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspomina materiały filmowy. Korzystanie z materiału jest procesem poznawania. Dlatego ważne jest, aby zmieniać źródło informacji. To, co zobaczysz w filmie, sprawdź, jaka jest tego definicja w słowniku pojęć e‑materiału. Takie połączenie pozwoli Ci całościowo pracować z zagadnieniem obsługi punktów zdawczo‑odbiorczych. Dzięki temu odpowiedz sobie na pytania: co, jak, gdzie, kiedy wykonujemy właściwe czynności i uzupełniamy właściwą dokumentację.

Przykładowe ścieżki

Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest takie ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia.

Teraz pomysły do zapamiętywania zagadnień związanych z technologią budowy:

  1. Twoje działanie może bazować na małych dawkach wiedzy, które następują po sobie. Żeby to było możliwe, konieczne jest przejrzenie filmu i wynotowanie ważnych elementów (kamieni milowych), o których ten film opowiada. Mogą to być na przykład hasła zagadnień:

    • „krajowy kolejowy list przewozowy” — zawartość i uzupełnianie;

    • dokument — „wykaz zdawczy”;

    • dokument „zawiadomienie — zbliżenie”.

  2. Po „oznaczeniu” zagadnień pora na wysiłek pamięciowy i koncepcyjny (zrozumienie tych zagadnień, analizowanie z pytaniem „dlaczego ważne są informacje z tej dokumentacji, co, gdzie i kiedy wpisujemy?”). Oznaczone kolejne fragmenty filmu warto przeanalizować i zapamiętać. Na pewno pomoże Ci w tym słownik pojęć i netografia. Warto tych elementów użyć podczas studiowania zawartości filmu.

  3. Sprawdzenie skuteczności twojej nauki to użycie materiałów sprawdzających. Jednak samo użycie ich może nie być wystarczające. Dlatego warto, analizując materiał, zadawać sobie pytania lub wręcz tworzyć dla siebie test wiedzy, którą właśnie zdobywasz. Pomoże Ci to pod koniec pracy z e‑materiałem, kiedy przeanalizujesz już wszystko, ale pewne fragmenty tej wiedzy zapomnisz.

  4. Finalnie dobrze jest sprawdzić swoją wiedzę w grze „wcielanie się w rolę”. Tu najważniejsze informacje z materiału podlegają sprawdzeniu.

Jednak w tym e‑materiale możesz zacząć od końca: zagrać w grę i wykorzystać materiały sprawdzające, wynotować hasła, których nie rozumiesz i nie umiesz i szukać odpowiedzi w filmie.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Pracuj zespołowo. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pomoc kolegi lub nauczyciela może stać się niezbędna. Może jedna prosta podpowiedź kogoś, kto już to zrozumiał, pomoże Ci pójść dalej w opanowaniu tego materiału.

Oszczędzisz wtedy dużo więcej czasu, który poświęcisz nie na „uczenie się” (proces ciągły), ale na nauczenie się (proces zakończony wymagający tylko przypomnienia sobie co jakiś czas, jeśli zapomnisz).

Podziel materiał na części (propozycja w „ścieżce” w punkcie pierwszym) - uporządkuje to przestrzeń do nauki.

Wypełniaj druki — to dobre do nauki. Najpierw tak, jak na filmie, a potem spróbuj sam wymyślać i uzupełniać.

W trakcie nauki planuj siebie przerwy. Możesz użyć zasady „pomodoro”, czyli podzielić pracę na minut działania i  minut przerwy. I tak przez trzy razy. Potem zrób minut przerwy i znów zacznij cykl od nowa. Ważne jest, abyś „pilnował czasu” i kiedy minie czas przerwy konsekwentnie wracał do nauki. Pamiętaj też, że przerwa to nie czas na inne bodźce (smartfon, telewizja), lecz odpoczynek. Ta metoda może być skuteczna dla każdego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

RygLZE7QNo6oC
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści