Planowanie terapii
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Karolina Szczeszek, Sabina Siwiec
Konsultant przewodnika: Karina Piechocka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Planowanie terapii
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Terapeuta zajęciowy 325907
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.13.5.2) sporządza indywidualny plan terapii zajęciowej dla podopiecznego na podstawie diagnozy:
MED.13.5.2)1) planuje proces terapeutyczny na podstawie informacji zawartych w diagnozie,
MED.13.5.2)2) dobiera środki i pomoce do zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.3) stosuje zalecenia specjalistów w pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym:
MED.13.5.3)1) analizuje zalecenia specjalistów i zespołu wielodyscyplinarnego,
MED.13.5.3)2) dobiera sposoby pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń specjalistów,
MED.13.5.5) dobiera środki, pomoce dydaktyczne oraz materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej:
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.5.6) opracowuje scenariusze do zajęć z terapii:
MED.13.5.6)1) wymienia elementy scenariusza zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.6)2) sporządza scenariusz zajęć terapeutycznych z uwzględnieniem jego podstawowych elementów,
MED.13.5.6)3) sporządza scenariusz zajęć z uwzględnieniem diagnozy podopiecznego lub grupy terapeutycznej.
Cele ogólne e‑materiału
Cele ogólne e‑materiału Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej: planowanie indywidualnego i grupowego programu lub planu działań terapeutycznych na podstawie diagnozy terapeutycznej, uwzględniającej możliwości, potrzeby, zainteresowania i sposób funkcjonowania podopiecznego, jego środowisko i specyfikę placówki.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Na e‑materiał składają się materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna:
„Struktura planu terapii zajęciowej” - plansza interaktywna„Struktura planu terapii zajęciowej” - plansza interaktywna
„Planowanie terapii zajęciowej” - mapa myśli„Planowanie terapii zajęciowej” - mapa myśli
„Plan terapii zajęciowej i przykład scenariusza zajęć z terapii grupowej” - dokumentacja interaktywna„Plan terapii zajęciowej i przykład scenariusza zajęć z terapii grupowej” - dokumentacja interaktywna
„Plan terapii zajęciowej dostosowany do potrzeb i możliwości uczestnika terapii” - gra edukacyjna„Plan terapii zajęciowej dostosowany do potrzeb i możliwości uczestnika terapii” - gra edukacyjna
„Omówienie planu terapii zajęciowej” - film edukacyjny„Omówienie planu terapii zajęciowej” - film edukacyjny
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne mają różny zakres tematyczny. Uczący się powinien w pierwszej kolejności zapoznać się z planszą interaktywną, mapą myśli i dokumentacją interaktywną, a potem może podejść do gry lub obejrzeć film.
Dzięki temu uczący się łatwiej przyswoi wiadomości związane z zasadami planowania terapii i lepiej poradzi sobie z wyborem odpowiednich elementów planu terapii, które występują w grze edukacyjnej oraz zrozumie etapy prowadzenia oraz opracowania diagnozy terapeutycznej, a także działania terapeuty zajęciowego podczas omawiania planu terapeutycznego, które są zawarte w filmie edukacyjnym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Struktura planu terapii zajęciowej
Typ materiału multimedialnego
Plansza interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał zawiera treści dotyczące części teoretycznej przygotowania planu terapii zajęciowej. Pozwala usystematyzować informacje obejmujące planowanie w terapii zajęciowej, aktywizację uczestników, strukturę planu terapii zajęciowej oraz planowanie współpracy z rodziną i środowiskiem.
Materiał jest powiązany z mapą myśli, dokumentacją interaktywną, grą edukacyjną oraz filmem edukacyjnym, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:
zadaniem dobierania w pary “Cele i formy zajęć w planie terapii”.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.2)1) planuje proces terapeutyczny na podstawie informacji zawartych w diagnozie,
MED.13.5.2)2) dobiera środki i pomoce do zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.3)1) analizuje zalecenia specjalistów i zespołu wielodyscyplinarnego,
MED.13.5.3)2) dobiera sposoby pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń specjalistów,
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.5.6)1) wymienia elementy scenariusza zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.6)2) sporządza scenariusz zajęć terapeutycznych z uwzględnieniem jego podstawowych elementów,
MED.13.5.6)3) sporządza scenariusz zajęć z uwzględnieniem diagnozy podopiecznego lub grupy terapeutycznej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
opisywanie struktury planu terapeutycznego w terapii zajęciowej,
analizowanie informacji związanych z różnymi formami aktywizacji uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,
zapoznawanie z celami działań terapeutycznych,
rozróżnianie form terapii zajęciowej,
wymienianie celów i działań terapeutycznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Plansza interaktywna i zawarte w niej informacje mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania i pogłębiać zakres wiedzy.
Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia do:
powtórzenia materiału,
opracowania projektu na temat cech dobrego planu lub przykładowych działań terapeutycznych zawartych w planie terapii zajęciowej osoby z niepełnosprawnością sprzężoną w pracowni muzycznej,
pracy nad prezentacją multimedialną, np. formy aktywizacji uczestnika warsztatów terapii zajęciowej, które mogą być zawarte w strukturze planu terapii zajęciowej osoby z autyzmem,
przygotowania przykładowego planu, np. dotyczącego zajęć w pracowni stolarskiej, na podstawie studium przypadku,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć dotyczących planowania terapii zajęciowej lub opracowaniu arkuszy związanych z planem terapeutycznym w danej pracowni oraz w przygotowaniu się do egzaminu eksternistycznego zawodowego.
Uczący się, korzystając z planszy interaktywnej, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. plakat) podnoszące poziom wiedzy w zakresie omówionym w materiale multimedialnym. Na tej podstawie uczący się może też stworzyć:
mapy myśli, np. dotyczące sposobów oceny podopiecznego środowiskowego domu samopomocy,
analizę arkuszy do planowania pracy z podopiecznym w środowiskowym domu samopomocy,
przykładowy plan terapeutyczny dla dziecka z zespołem Downa,
broszurę czy ulotkę, np. dotyczącą możliwości współpracy terapeuty zajęciowego z rodziną lub różnych form wsparcia dla rodziny z osobą z niepełnosprawnością,
graf, np. „Zależności między współpracą z rodziną a środowiskiem lokalnym”,
fiszki na temat działań terapeutycznych, form terapii, instytucji lokalnych, które mogą wspomagać działania terapeutyczne z rodziną, zależności pomiędzy działaniami poszczególnych terapeutów w warsztatach lub w szpitalu (np. współpraca między terapeutą zajęciowym, pedagogiem i fizjoterapeutą).
W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie opracować notatki na temat:
form terapii zajęciowej w pracowni arteterapeutycznej,
aktywizacji uczestników terapii zajęciowej w pracowni muzykoterapeutycznej,
scenariusza zajęć w pracowni stolarskiej,
materiałów, narzędzi, środków i pomocy dydaktycznych w pracowni komputerowej.
Tytuł materiału multimedialnego
Planowanie terapii zajęciowej
Typ materiału multimedialnego
Mapa myśli
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał zawiera mapę myśli opartą na podstawowych pojęciach z zakresu terapii zajęciowej (gromadzenia oraz przechowywania i analizy informacji związanych z planowaniem terapii zajęciowej). Umożliwia samodzielne stworzenie mapy myśli charakteryzującej zasoby, instytucje i ludzi, którzy zaangażowani są w proces planowania terapii osoby z niepełnosprawnością lub uczestnika warsztatów terapii zajęciowej. Materiał obejmuje instrukcję tworzenia mapy myśli. Na bazie wzoru uczący się ma możliwość tworzenia cząstkowych map myśli, zaczynając od poszczególnych elementów głównych zaznaczonych na schemacie.
Materiał jest powiązany z planszą interaktywną, dokumentacją interaktywną, grą edukacyjną oraz filmem edukacyjnym, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:
zadaniem typu prawda czy fałsz „Zasoby uczestnika, instytucje i osoby uczestniczące w procesie wsparcia”.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.2)1) planuje proces terapeutyczny na podstawie informacji zawartych w diagnozie,
MED.13.5.2)2) dobiera środki i pomoce do zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.3)2) dobiera sposoby pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń specjalistów.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
opisywanie map myśli,
opisywanie relacji pomiędzy pojęciami,
rozróżnianie instytucji związanych z różnymi rodzajami aktywizacji osoby z niepełnosprawnością lub uczestnika warsztatów terapii zajęciowej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Mapa myśli i zawarte w niej informacje mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania i pogłębiać zakres wiedzy.
Mapa myśli może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia do:
powtórzenia materiału,
opracowania projektu na temat cech dobrego planu lub przykładowych działań terapeutycznych zawartych w planie terapii zajęciowej osoby z niepełnosprawnością sprzężoną w pracowni muzycznej,
pracy nad prezentacją multimedialną (np. formy aktywizacji uczestnika warsztatów terapii zajęciowej, które mogą być zawarte w strukturze planu terapii zajęciowej osoby z autyzmem),
przygotowania przykładowego planu (np. dotyczącego zajęć w pracowni stolarskiej) na podstawie studium przypadku,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć dotyczących planowania terapii zajęciowej, opracowaniu arkuszy związanych z planem terapeutycznym w danej pracowni oraz w przygotowaniu się do egzaminu eksternistycznego zawodowego.
Uczący się, korzystając z przykładowej mapy myśli, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację multimedialną) podnoszące poziom wiedzy w zakresie omówionym w materiale multimedialnym. Na podstawie mapy myśli uczący się może też stworzyć:
fiszki, np. na temat interpretacji pojęć związanych z planowaniem terapii zajęciowej,
WebQuest, np. o trudnościach związanych z instytucjami, które mogą wpływać na proces planowania terapii osoby z niepełnosprawnością ruchową,
krzyżówkę, np. dotyczącą mocnych stron uczestnika warsztatów terapii zajęciowej, zawierającej hasło „planowanie terapii zajęciowej”,
graf, np. „Dobór odpowiednich aktywności do pracy z pacjentem oddziału psychiatrycznego w sferze społecznej”,
broszurę związaną z promocją danej aktywizacji przez wybraną organizację, np. PFRON lub stowarzyszenie wspierające działania w terapii zajęciowej.
W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie opracować infografikę na temat:
mocnych stron uczestnika terapii,
instytucji uczestniczących w procesie wsparcia i ich zadań,
osób wspierających osoby z niepełnosprawnością i ich rodziny oraz ich funkcji w procesie terapeutycznym.
Tytuł materiału multimedialnego
Plan terapii zajęciowej i przykład scenariusza zajęć z terapii grupowej
Typ materiału multimedialnego
Dokumentacja interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał zawiera dokumentację związaną z planowaniem terapii zajęciowej. Po zapoznaniu się z przykładową charakterystyką funkcjonowania uczestnika zajęć z terapii grupowej osoba ucząca się uzupełnia część planu terapii zajęciowej odnoszącą się do aktywizacji uczestnika oraz część planu terapii zajęciowej odnoszącą się do współpracy ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym uczestnika. Osoba ucząca się zapoznaje się również ze wzorami i przykładowo wypełnionymi dokumentami przedstawiającymi plan terapii zajęciowej oraz scenariusz zajęć z terapii grupowej. Może również pobrać te dokumenty.
Podczas pracy z dokumentacją interaktywną osoba uczącą się ma możliwość uzyskania informacji zwrotnej na temat poprawności wypełnienia każdego z dokumentów oraz uzyskania wskazówek dotyczących poprawnego wypełnienia każdego z dokumentów w przypadku popełnienia błędu(-ów).
Materiał jest powiązany z planszą interaktywną, mapą myśli, grą edukacyjną oraz filmem edukacyjnym, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:
dopasowanie elementów do schematu „Elementy planu terapii zajęciowej”.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.2)1) planuje proces terapeutyczny na podstawie informacji zawartych w diagnozie,
MED.13.5.2)2) dobiera środki i pomoce do zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.3)1) analizuje zalecenia specjalistów i zespołu wielodyscyplinarnego,
MED.13.5.3)2) dobiera sposoby pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń specjalistów,
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.5.6)1) wymienia elementy scenariusza zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.6)2) sporządza scenariusz zajęć terapeutycznych z uwzględnieniem jego podstawowych elementów,
MED.13.5.6)3) sporządza scenariusz zajęć z uwzględnieniem diagnozy podopiecznego lub grupy terapeutycznej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
planowanie procesu terapii zajęciowej,
analizowanie informacji o funkcjonowaniu osoby z niepełnosprawnością,
zapoznanie się z elementami dokumentacji dotyczącej planowania,
przyswojenie terminologii związanej z przygotowaniem scenariusza zajęć.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Dokumentacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas samodzielnej nauki do:
powtórzenia materiału,
porządkowania i poszerzania wiedzy,
utrwalenia podstawowych pojęć dotyczących sposobu postępowania z podopiecznym środowiskowego domu samopomocy lub z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem eksternistycznym zawodowym.
Osoba ucząca się pozyskuje informacje związane z dokumentacją wykorzystywaną w procesie planowania terapii przez terapeutę zajęciowego. W celu lepszego zrozumienia i utrwalenia wiadomości uczący się może opracować:
graf, dotyczący np. elementów koniecznych do uzupełnienia w planie terapii lub scenariuszu zajęć z terapii grupowej,
plakat, np. na temat trudności, jakie mogą pojawić się podczas tworzenia planu terapii zajęciowej,
analizę przypadku, np. planowanie scenariusza zajęć dla podopiecznego uczestniczącego w terapii zajęciowej,
metaplan, np. „Jak powinien wyglądać plan terapii zajęciowej podopiecznego przebywającego w Domu Opieki Społecznej?”
projekt, np. plan terapii zajęciowej dla osoby z SM lub scenariusz terapii zajęciowej,
opis przypadku, np. na temat aktywności zawodowej uczestnika warsztatów terapii zajęciowej po urazie rdzenia kręgowego,
graf, np. dotyczący etapów pisania planu terapeutycznego lub scenariusza zajęć,
grę dydaktyczną, np. „Wzór scenariusza zajęć dotyczący treningu kulinarnego — pułapki czekające na terapeutę”,
mapę myśli, np. dotyczącą elementów scenariusza zajęć w różnych placówkach.
Uczący się, który ma trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w materiale multimedialnym, może wykorzystać dokumentację interaktywną, aby przygotować prezentację dotyczącą elementów scenariusza zajęć lub dokumentacji związanej z planowaniem terapii zajęciowej.
Tytuł materiału multimedialnego
Plan terapii zajęciowej dostosowany do potrzeb i możliwości uczestnika terapii
Typ materiału multimedialnego
Gra edukacyjna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Gra edukacyjna umożliwia zapoznanie się z planowaniem terapii zajęciowej na podstawie diagnozy uczestnika, jego możliwości oraz ograniczeń. Celem gry jest opracowanie planu terapii dla konkretnego podopiecznego, a także dobranie odpowiednich środków, pomocy dydaktycznych oraz materiałów i narzędzi do realizacji planu terapii zajęciowej.
Na początku każdego etapu gry prezentowani są uczestnicy zajęć prowadzonych w ramach terapii zajęciowej. Gracz zapoznaje się z diagnozą terapeutyczną uczestników. Na podstawie opisu uczestnika oraz jego diagnozy musi spośród możliwych opcji terapeutycznych wybrać te właściwe dla danego podopiecznego.
Materiał jest powiązany z planszą interaktywną, mapą myśli, dokumentacją interaktywną oraz filmem edukacyjnym, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:
krzyżówką „Elementy planowania terapii”.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.2)1) planuje proces terapeutyczny na podstawie informacji zawartych w diagnozie,
MED.13.5.2)2) dobiera środki i pomoce do zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.3)1) analizuje zalecenia specjalistów i zespołu wielodyscyplinarnego,
MED.13.5.3)2) dobiera sposoby pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń specjalistów,
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.5.6)2) sporządza scenariusz zajęć terapeutycznych z uwzględnieniem jego podstawowych elementów,
MED.13.5.6)3) sporządza scenariusz zajęć z uwzględnieniem diagnozy podopiecznego lub grupy terapeutycznej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
analizowanie informacji o funkcjonowaniu uczestnika zajęć terapeutycznych,
dobieranie form terapii, narzędzi i materiałów do realizacji planu terapeutycznego,
przygotowanie planu terapeutycznego z wykorzystaniem zasobów terapii zajęciowej,
stosowanie terminologii w zakresie metod oraz form prowadzonej terapii, wybranych technik i rodzajów terapii zajęciowej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i sposobu postępowania terapeuty zajęciowego dotyczącego planowania terapii, a także w przygotowaniu się do egzaminu eksternistycznego zawodowego.
Poprzez samodzielne przejście gry osoba ucząca się pozyskuje informacje związane z planowaniem terapii zajęciowej, a następnie analizuje te informacje. W celu lepszego zrozumienia i utrwalenia wiadomości uczący się może opracować:
prezentację na temat elementów branych pod uwagę w trakcie projektowania terapii zajęciowej,
infografikę o formach, technikach i rodzajach terapii zajęciowej,
projekt, np. „Planowanie terapii zajęciowej — co należy wziąć pod uwagę?”,
opis przypadku lub listę pytań na podstawie studium przypadku, np. możliwe sytuacje problemowe w przypadku planowania terapii dla osób po amputacji kończyny dolnej, po udarze mózgu, dla uczestnika z ADHD,
graf, np. dotyczący elementów planu terapii, które należy wziąć pod uwagę na podstawie diagnozy uczestnika, np. możliwości i ograniczenia podopiecznego i warunki zewnętrzne,
plakat, np. na temat trudności, jakie mogą pojawić się podczas doboru odpowiednich aktywności w tworzeniu planu przez terapeutę zajęciowego,
metaplan dotyczący trudności terapeuty zajęciowego w wyborze możliwych opcji terapeutycznych dla danego uczestnika (uczący się tworzy przykłady opisu uczestnika oraz jego diagnozy),
fiszki, np. dotyczące podstawowych pojęć związanych z formami terapii, narzędziami i materiałami do realizacji planu terapeutycznego.
Tytuł materiału multimedialnego
Omówienie planu terapii zajęciowej
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny przybliża osobie uczącej się sylwetkę zawodową terapeuty zajęciowego, jego zadania zawodowe i kompetencje. W materiale został zaprezentowany także plan terapii zajęciowej — jego rodzaje i cechy. Oprócz tego w filmie przedstawiona została rozmowa przeprowadzona przez terapeutę zajęciowego z uczestnikiem WTZ, podczas której został omówiony plan terapii. W filmie edukacyjnym zostało podkreślone, że plan terapii nie tylko powinien być przygotowywany z osobą, której dotyczy, ale też powinien zostać przez nią zaakceptowany.
Osoba ucząca się ma możliwość pobrania przykładowego tygodniowego planu zajęć terapeutycznych.
Materiał jest powiązany z planszą interaktywną, mapą myśli, dokumentacją interaktywną oraz grą edukacyjną, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:
wskazywanie prawidłowej odpowiedzi “Plan terapii w pracowni kulinarnej”.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.2)1) planuje proces terapeutyczny na podstawie informacji zawartych w diagnozie,
MED.13.5.2)2) dobiera środki i pomoce do zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.3)1) analizuje zalecenia specjalistów i zespołu wielodyscyplinarnego,
MED.13.5.3)2) dobiera sposoby pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń specjalistów,
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.5.5)3) wykonuje pomoce dydaktyczne do realizacji działań terapeutycznych,
MED.13.5.6)1) wymienia elementy scenariusza zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.6)2) sporządza scenariusz zajęć terapeutycznych z uwzględnieniem jego podstawowych elementów,
MED.13.5.6)3) sporządza scenariusz zajęć z uwzględnieniem diagnozy podopiecznego lub grupy terapeutycznej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie z zawodem terapeuty zajęciowego oraz jego obowiązkami i kompetencjami,
analizowanie informacji zawartych w planie terapii zajęciowej,
poznanie strategii przekazywania informacji dotyczących planu terapii zajęciowej osobie z niepełnosprawnością lub jego opiekunowi prawnemu,
stosowanie terminologii w zakresie rozmowy z pacjentem obejmujących metody oraz form prowadzonej terapii, wybrane techniki i rodzaje terapii zajęciowej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas samodzielnej nauki do:
powtórzenia materiału,
porządkowania i poszerzania wiedzy,
utrwalenia podstawowych zagadnień dotyczących sposobu postępowania z uczestnikiem WTZ w trakcie planowania terapii zajęciowej,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem eksternistycznym zawodowym.
W celu lepszego zrozumienia i utrwalenia wiadomości uczący się może opracować:
mapę myśli, np. „Przygotowanie terapeuty zajęciowego przed rozmową z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej w kwestii omówienia planu terapii”,
schemat lub graf przedstawiający czynności wykonywane przez terapeutę zajęciowego w trakcie omawiania planu terapii z podopiecznym,
broszurę lub infografikę, np. „Przebieg rozmowy z pacjentem w celu omówienia i akceptacji planu terapii zajęciowej w pracowni kulinarnej”, „Kolejność czynności wykonywanych podczas prowadzenia rozmowy z pacjentem i jego rodziną”, „Oddziaływanie na pacjenta/badanego przez odpowiednie zadawanie pytań podczas omawiania planu terapii”,
diagram Ishikawy, tzw. rybi szkielet, np. „Niewłaściwe pytania, zdania, polecenia i terminologia pojawiające się podczas omówienia planu terapii z pacjentem/badanym”, „Sytuacje trudne mogące wystąpić podczas omawiania planu terapii zajęciowej z pacjentem lub jego rodziną”.
zestaw pytań lub niedokończonych zdań, które dotyczą:
zasad przeprowadzenia rozmowy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną,
zasad werbalnej i niewerbalnej komunikacji terapeuty zajęciowego podczas omawiania planu terapii zajęciowej,
sposobów sprawdzenia orientacji allopsychicznej i autopsychicznej pacjenta/badanego,
zasad interpretacji informacji uzyskanych podczas omawiania planu terapii zajęciowej,
postępowania w przypadku wystąpienia sytuacji problemowych podczas omawiania planu terapii.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Zasoby uczestnika, instytucje i osoby uczestniczące w procesie wsparcia”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera osiem stwierdzeń dotyczących oceny zasobów uczestnika terapii oraz osób i instytucji uczestniczących w procesie wsparcia. W zadaniu należy określić czy stwierdzenia te są prawdziwe czy fałszywe. Zadanie ma łatwy poziom trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z mapą myśli.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.5.2)1) planuje proces terapeutyczny na podstawie informacji zawartych w diagnozie,
MED.13.5.2)2) dobiera środki i pomoce do zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.3)2) dobiera sposoby pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń specjalistów.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowanie elementów do schematu „Elementy planu terapii zajęciowej”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na dopasowaniu odpowiednich elementów do schematu graficznego przedstawiającego plan terapii zajęciowej. To zadanie o wysokim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z dokumentacją interaktywną.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.5.2)1) planuje proces terapeutyczny na podstawie informacji zawartych w diagnozie,
MED.13.5.2)2) dobiera środki i pomoce do zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.3)1) analizuje zalecenia specjalistów i zespołu wielodyscyplinarnego,
MED.13.5.3)2) dobiera sposoby pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń specjalistów,
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary „Cele i formy zajęć w planie terapii”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na dobieraniu w pary pojęć dotyczących celów i form terapii zajęciowej z opisami tych pojęć. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z planszą interaktywną.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.5.3)1) analizuje zalecenia specjalistów i zespołu wielodyscyplinarnego,
MED.13.5.3)2) dobiera sposoby pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń specjalistów.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Elementy planowania terapii”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z siedmiu haseł, które dotyczą zagadnień związanych z planowaniem terapii zajęciowej. Po uzupełnieniu krzyżówki należy podać definicję hasła, które jest rozwiązaniem krzyżówki. Jest to zadanie na łatwym poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z grą edukacyjną.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.5.2)2) dobiera środki i pomoce do zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.3)2) dobiera sposoby pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń specjalistów,
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Plan terapii w pracowni kulinarnej”
Opis materiału sprawdzającego
Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności. Polega na wskazaniu w siedmiu zdaniach prawidłowej odpowiedzi spośród dwóch podanych. Treść zadania dotyczy planu terapii zajęciowej.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.5.2)1) planuje proces terapeutyczny na podstawie informacji zawartych w diagnozie,
MED.13.5.2)2) dobiera środki i pomoce do zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.3)1) analizuje zalecenia specjalistów i zespołu wielodyscyplinarnego,
MED.13.5.3)2) dobiera sposoby pracy z podopiecznym, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń specjalistów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści