E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie terapii

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Plan terapii zajęciowej i przykład scenariusza zajęć z terapii grupowej

DOKUMENTACJA INTERAKTYWNA

9

Spis treści

Dokumentację związaną z planowaniem terapii zajęciowej stanowią plan terapii zajęciowej i scenariusz zajęć. Plan powinien być udokumentowany bardzo precyzyjnie, aby osoby biorące udział w relacji terapeutycznej wiedziały, na czym polega terapia i w jaki sposób będzie ona prowadzona.

11
Instrukcja obsługi dokumentacji interaktywnej

Dokumentacja interaktywna zawiera wzory dokumentów do wypełnienia. Na początku każdego z nich znajduje się opis, z którym należy się zapoznać. Między stronami przechodzi się klikając przycisk Dalej lub Wstecz.

Przy każdym pustym polu znajduje się wskazówka widoczna po kliknięciu w przycisk z ikoną lupy. Aby zamknąć okno należy ponownie kliknąć w ten przycisk. Po kliknięciu w puste pole należy wybrać z rozwijalnej listy prawidłową treść. Po uzupełnieniu wszystkich pól należy kliknąć przycisk Sprawdź. Jeżeli treść będzie nieprawidłowa, można zapoznać się z informacją zwrotną do każdej błędnej odpowiedzi, która widoczna będzie po kliknięciu w przycisk z ikoną wykrzyknika.

Po wypełnieniu pojawia się informacja zwrotna do całego dokumentu.

Przycisk z ikoną x w oknie Spróbuj ponownie umożliwia poprawę błędnych odpowiedzi.

R58ywffcxJbIa
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Plan terapii zajęciowej

Zanim wypełnisz plan terapii zajęciowej uczestnika, zapoznaj się z charakterystyką jego funkcjonowania.

1
Charakterystyka funkcjonowania Pana Michała Tamborskiego

Problemy fizyczne

  • Ma nadwagę

  • Okazuje niechęć do podejmowania aktywności fizycznej

  • Szybko się męczy

Problemy psychiczne

  • Ma trudności z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem

  • Jest u niego widoczna labilność emocjonalna

  • Ma trudności z rozpoznawaniem, nazywaniem i kontrolowaniem emocji

Problemy społeczne

  • W relacjach koleżeńskich wykazuje postawę roszczeniową

  • Nie podejmuje się wykonywania prac na rzecz grupy

  • Uczestnicy warsztatu niechętnie nawiązują z nim kontakty społeczne

Zasoby i możliwości

  • Od sześciu miesięcy jest uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej

  • Uczestniczy w zajęciach w pracowni kulinarnej

  • Potrafi czytać i pisać w podstawowym zakresie

  • Chętnie ogląda programy kulinarne

  • Lubi piec ciasta

  • W przyszłości chciałby podjąć pracę jako cukiernik

Charakterystyka środowiska rodzinnego i lokalnego

  • Jest jedynakiem wychowywanym przez matkę – Panią Marię

  • Ojciec odszedł, kiedy Michał miał trzy lata

  • Matka ma problemy zdrowotne, choruje na stwardnienie rozsiane i nie jest w stanie wypełniać obowiązków domowych tak jak dawniej

  • Łazienka wymaga remontu – powinna zostać dostosowana dla Pani Marii

  • Matka nie może pogodzić się z niepełnosprawnością syna, uważa, że nie potrafi on nic dobrze zrobić, często z tego powodu kłóci się z synem

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Plan terapii zajęciowej – aktywizacja uczestnika

Korzystając z charakterystyki funkcjonowania Pana Michała Tamborskiego, uzupełnij część planu terapii zajęciowej odnoszącą się do aktywizacji uczestnika. We wskazanych miejscach formularza wybierz jedną z dwóch dostępnych opcji. W dokonaniu właściwego wyboru mogą być pomocne także wskazówki i informacje zwrotne podane w tym dokumencie.

1
RC7ZDSiE3xzGH1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Plan terapii zajęciowej – współpraca ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym

Korzystając z charakterystyki funkcjonowania Pana Michała Tamborskiego, uzupełnij część planu terapii zajęciowej odnoszącą się do współpracy ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym uczestnika. We wskazanych miejscach formularza wybierz jedną z dwóch dostępnych opcji. W dokonaniu właściwego wyboru mogą być pomocne także wskazówki i informacje zwrotne podane w tym dokumencie.

1
R1JjoyNm3ouog1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Scenariusz zajęć terapeutycznych

Zanim wypełnisz scenariusz zajęć terapeutycznych, zapoznaj się z dziennym rozkładem zajęć w warsztacie terapii zajęciowej.

1
Dzienny rozkład zajęć w warsztacie terapii zajęciowej
  • 08:00–09:00 – przywóz uczestników

  • 09:00–10:30 – zajęcia terapeutyczne w pracowniach

  • 10:30–11:00 – śniadanie

  • 11:00–12:30 – zajęcia terapeutyczne w pracowniach

  • 12:30–13:00 – przerwa na drugi posiłek

  • 13:00–14:30 – zajęcia terapeutyczne w pracowniach

  • 14:30–15:30 – odwóz uczestników/ zajęcia integracyjne w pracowniach

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Scenariusz zajęć terapeutycznych – fragment zawierający informacje ogólne

Korzystając z dziennego rozkładu zajęć w warsztacie terapii zajęciowej, uzupełnij część scenariusza zajęć terapeutycznych, w której podawane są informacje ogólne. We wskazanych miejscach formularza wybierz jedną z dwóch dostępnych opcji. W dokonaniu właściwego wyboru mogą być pomocne także wskazówki i informacje zwrotne zawarte w tym dokumencie.

1
R1SAs2I7nVI7r1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Scenariusz zajęć terapeutycznych – fragment dotyczący przebiegu zajęć

Korzystając z części scenariusza zajęć terapeutycznych, w której podawane są informacje ogólne, uzupełnij następną jego część dotyczącą przebiegu zajęć terapeutycznych. We wskazanych miejscach formularza wybierz jedną z dwóch dostępnych opcji. W dokonaniu właściwego wyboru mogą być pomocne także  wskazówki i informacje zwrotne zawarte w tym dokumencie.

1
R8AHYnXloSWal1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Wzory dokumentów do wypełnienia

1
Plan terapii zajęciowej
RBPQvJ9DrsU8r

Plan terapii zajęciowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 74.82 KB w języku polskim
Scenariusz zajęć z terapii grupowej
RvQhODWYgMF8y

Scenariusz zajęć z terapii grupowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 66.95 KB w języku polskim

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Przykładowo wypełnione dokumenty

1
Plan terapii zajęciowej
RPMIsjgy0zas6

Plan terapii zajęciowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 137.81 KB w języku polskim
Scenariusz zajęć z terapii grupowej
RFprfkgJrg0XX

Scenariusz zajęć z terapii grupowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 111.57 KB w języku polskim

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

1

Plan terapii zajęciowej uczestnika

Zanim wypełnisz plan terapii zajęciowej uczestnika, zapoznaj się z charakterystyką jego funkcjonowania.

Charakterystyka funkcjonowania Pana Michała Tamborskiego

  • Problemy fizyczne

  • Ma nadwagę

  • Okazuje niechęć do podejmowania aktywności fizycznej

  • Szybko się męczy

Problemy psychiczne

  • Ma trudności z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem

  • Jest u niego widoczna labilność emocjonalna

  • Ma trudności z rozpoznawaniem, nazywaniem i kontrolowaniem emocji

Problemy społeczne

  • W relacjach koleżeńskich wykazuje postawę roszczeniową

  • Nie podejmuje się wykonywania prac na rzecz grupy

  • Uczestnicy warsztatu niechętnie nawiązują z nim kontakty społeczne

Zasoby i możliwości

  • Od sześciu miesięcy jest uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej

  • Uczestniczy w zajęciach w pracowni kulinarnej

  • Potrafi czytać i pisać w podstawowym zakresie

  • Chętnie ogląda programy kulinarne

  • Lubi piec ciasta

  • W przyszłości chciałby podjąć pracę jako cukiernik

Charakterystyka środowiska rodzinnego i lokalnego

  • Jest jedynakiem wychowywanym przez matkę, Panią Marię

  • Ojciec odszedł, kiedy Michał miał trzy lata

  • Matka ma problemy zdrowotne, choruje na stwardnienie rozsiane i nie jest w stanie wypełniać obowiązków domowych tak jak dawniej

  • Łazienka wymaga remontu, powinna zostać dostosowana dla Pani Marii

  • Matka nie może pogodzić się z niepełnosprawnością syna, uważa, że nie potrafi on nic dobrze zrobić, często z tego powodu kłóci się z synem

R47yXULA6ytVH1
Ćwiczenie 1
Korzystając z charakterystyki funkcjonowania Pana Michała Tamborskiego, uzupełnij luki w tej części planu terapii zajęciowej, która odnosi się do aktywizacji fizycznej uczestnika.
R1UAOE8q7s2Vi1
Ćwiczenie 2
Korzystając z charakterystyki funkcjonowania Pana Michała Tamborskiego, uzupełnij luki w tej części planu terapii zajęciowej, która odnosi się do współpracy ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym uczestnika.

Scenariusz zajęć terapeutycznych

Zanim wypełnisz scenariusz zajęć terapeutycznych, zapoznaj się z dziennym rozkładem zajęć w warsztacie terapii zajęciowej.

Dzienny rozkład zajęć w warsztacie terapii zajęciowej

  • od 08:00 do 09:00 – przywóz uczestników

  • od 09:00 do 10:30 – zajęcia terapeutyczne w pracowniach

  • od 10:30 do 11:00 – śniadanie

  • od 11:00 do 12:30 – zajęcia terapeutyczne w pracowniach

  • od 12:30 do 13:00 – przerwa na drugi posiłek

  • od 13:00 do 14:30 – zajęcia terapeutyczne w pracowniach

  • od 14:30 do 15:30 – odwóz uczestników lub zajęcia integracyjne w pracowniach

RFOmJ8luhrGQI1
Ćwiczenie 3
Korzystając z dziennego rozkładu zajęć w warsztacie terapii zajęciowej, uzupełnij luki w tej części scenariusza zajęć terapeutycznych, w której podawane są informacje ogólne.
RBbMfqJ84DxbJ1
Ćwiczenie 4
Uzupełnij luki w części scenariusza dotyczącej przebiegu zajęć terapeutycznych.

Wzory dokumentów do wypełnienia

Plan terapii zajęciowej

Plan terapii zajęciowej

Imię i nazwisko uczestnika:

Wiek:

Okres pobytu w placówce:

Osoba odpowiedzialna za realizację planu:

Rodzaj aktywizacji

Cele oddziaływań terapeutycznych

Działania terapeutyczne (rodzaje, metody, techniki terapii zajęciowej)

Formy zajęć (indywidualna/grupowa /zbiorowa)

Częstotliwość prowadzonych zajęć

Materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne

Aktywizacja fizyczna

Uzupełnij

Uzupełnij

Uzupełnij

Uzupełnij

Uzupełnij

Aktywizacja psychiczna

Uzupełnij

Uzupełnij

Uzupełnij

Uzupełnij

Uzupełnij

Aktywizacja społeczna

Uzupełnij

Uzupełnij

Uzupełnij

Uzupełnij

Uzupełnij

Aktywizacja zawodowa

Uzupełnij

Uzupełnij

Uzupełnij

Uzupełnij

Uzupełnij

Współpraca z rodziną

Cele oddziaływań terapeutycznych

Działania

Częstotliwość

Uzupełnij

Uzupełnij

Uzupełnij

Współpraca ze środowiskiem lokalnym

Cele oddziaływań terapeutycznych

Działania

Częstotliwość

Uzupełnij

Uzupełnij

Uzupełnij

Podpisy członków zespołu terapeutycznego:

Podpis uczestnika:

Scenariusz zajęć z terapii grupowej

Placówka:

Uczestnicy zajęć:

Czas trwania zajęć:

Temat zajęć:

Cel ogólny zajęć:

Cele szczegółowe zajęć:

Forma zajęć:

Rodzaj, metoda, technika terapii zajęciowej:

Materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne:

Zasady BHP:

Przebieg zajęć

Etapy i czas trwania zajęć

Czynności terapeuty

Czynności podopiecznego

Część wstępna, czas trwania: 10 minut

Uzupełnij

Uzupełnij

Część właściwa, czas trwania: 70 minut

Uzupełnij

Uzupełnij

Część końcowa, czas trwania: 10 minut

Uzupełnij

Uzupełnij

Przykładowo wypełnione dokumenty

Plan terapii zajęciowej

Imię i nazwisko uczestnika: Sandra Berent

Wiek: 28 lat

Okres pobytu w placówce: 12 miesięcy

Osoba odpowiedzialna za realizację planu: Alicja Szymczak, terapeuta zajęciowy

Rodzaj aktywizacji

Cele oddziaływań terapeutycznych

Działania terapeutyczne (rodzaje, metody, techniki terapii zajęciowej)

Formy zajęć (indywidualna/grupowa /zbiorowa)

Częstotliwość prowadzonych zajęć

Materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne

Aktywizacja fizyczna indywidualna

  • Wzmacnianie mięśni, więzadeł

  • Rozwijanie sprawności motorycznej

  • Poprawa kondycji psychicznej

Rodzaj: socjoterapia, metoda: trening ruchowy, technika: ćwiczenia z taśmami

Indywidualna

Raz w tygodniu

  • Taśmy oporowe

  • Mata treningowa

  • Strój sportowy

Aktywizacja fizyczna grupowa

  • Rozwijanie sprawności fizycznej

  • Poprawa koordynacji

  • Motywowanie do aktywności fizycznej

Rodzaj: socjoterapia, metoda: trening ruchowy, technika: gry i zabawy ruchowe

Grupowa

Raz w tygodniu

  • Piłka

  • Woreczki

  • Szarfy

  • Hula‑hoop

  • Pachołki

Aktywizacja psychiczna grupowa

Wzbogacanie słownictwa

Rodzaj: arteterapia, metoda: biblioterapia, technika: czytanie fragmentów książki

Grupowa

Raz na dwa tygodnie

  • Książka

  • Ilustracje

  • Karty pracy

Aktywizacja psychiczna zbiorowa

  • Poprawa procesów pamięci

  • Zwiększenie koncentracji uwagi

  • Stymulowanie procesów myślenia

Rodzaj: ergoterapia, metoda: tkactwo, technika: tkanie na krosnach

Zbiorowa

Codziennie

  • Krosno

  • Grzebyk

  • Czółenko

  • Wełna

  • Sznurek

Aktywizacja społeczna

  • Integracja z grupą rówieśniczą

  • Poprawa komunikacji interpersonalnej

Rodzaj: arteterapia, metoda: muzykoterapia, technika: śpiewoterapia

Grupowa

Dwa razy w miesiącu

  • Śpiewnik

  • Głośnik

  • Nośnik z muzyką

  • Mikrofon

Aktywizacja społeczna

  • Zwiększenie zakresu i jakości kontaktów społecznych

  • Rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie

Rodzaj: socjoterapia, metoda: ludoterapia, technika: gry i zabawy z chustą animacyjną

Grupowa

Raz w miesiącu

  • Chusta animacyjna

  • Piłki

  • Gazety

Aktywizacja zawodowa

  • Rozwijanie podstawowych oraz specjalistycznych umiejętności kulinarnych

  • Opanowanie czynności przysposabiających do pracy

Rodzaj: ergoterapia, metoda: trening kulinarny, technika: gotowanie zupy gulaszowej

Grupowa

Raz w tygodniu

  • Wołowina, cebula, ziemniaki, papryka czerwona, pomidory

  • Olej, kminek, pieprz, papryka słodka

  • Garnek, patelnia, talerze, łyżki, łyżka wazowa

Aktywizacja zawodowa

  • Wspieranie w wyborze drogi zawodowej

  • Nabycie umiejętności poszukiwania informacji o zatrudnieniu

  • Rozwijanie umiejętności analizowania ofert pracy

Rodzaj: socjoterapia, metoda: trening umiejętności społecznych, technika: ćwiczenia w poszukiwaniu pracy

Indywidualna

Raz w miesiącu

Komputer z dostępem do Internetu

Współpraca z rodziną

Cele oddziaływań terapeutycznych

Działania

Częstotliwość

  • Poznanie sytuacji rodziny

  • Zachęcanie rodziców do uczestnictwa w działaniach na rzecz placówki

  • Organizacja spotkań z rodzicami, nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z rodzicami

  • Pedagogizacja rodziców, organizacja zajęć o charakterze informacyjnym, warsztaty, szkolenia

  • Współpraca z rodzicami podczas organizacji uroczystości, akcji, imprez okolicznościowych

Na bieżąco przez cały rok

Współpraca ze środowiskiem lokalnym

Cele oddziaływań terapeutycznych

Działania

Częstotliwość

  • Integracja z otaczającym środowiskiem

  • Budowanie więzi ze środowiskiem lokalnym i regionem

  • Przeciwdziałanie marginalizacji społecznej rodziny

  • Aktywizowanie do działań na rzecz środowiska lokalnego

  • Współpraca z samorządem terytorialnym

  • Współpraca z fundacjami, stowarzyszeniami itp., działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnością

  • Współpraca z powiatowym urzędem pracy, zakładami pracy

  • Udział w konkursach, kiermaszach, festynach

Na bieżąco przez cały rok

Podpisy członków zespołu terapeutycznego: Alicja Szymczak

Podpis uczestnika: Sandra Berent

Scenariusz zajęć z terapii grupowej

Placówka: Środowiskowy dom samopomocy

Uczestnicy zajęć: Maria Sołtysik (36 lat), Zofia Wełnicka (48 lat), Ewa Kozłowska (25 lat), Karolina Zioła (30 lat), Mikołaj Janicki (26 lat)

Czas trwania zajęć: 90 minut

Temat zajęć: Ozdobienie drewnianego serwetnika techniką decoupage

Cel ogólny zajęć: Nabycie umiejętności ozdabiania przedmiotów drewnianych w technice decoupage

Cele szczegółowe zajęć:

  • Kształtowanie umiejętności posługiwania się preparatami stosowanymi w technice decoupage

  • Rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad BHP podczas wykonywania prac w technice decoupage

  • Dostarczenie wiedzy na temat wybranych aspektów techniki decoupage

  • Rozwijanie wrażliwości estetycznej

  • Rozbudzanie twórczej postawy

Forma zajęć: Grupowa

Rodzaj, metoda, technika terapii zajęciowej: Arteterapia, plastykoterapia, decoupage

Materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne: Pędzel gąbkowy, pędzel płaski, farba akrylowa biała, klej do decoupage, lakier bezbarwny z połyskiem, serwetki dekoracyjne, serwetnik drewniany, paleta, nożyczki do decoupage, papier ścierny, plansza, suszarka do włosów, fartuszek, podkładki

Zasady BHP

  • Wywietrzenie pomieszczenia przed zajęciami

  • Zabezpieczenie stanowiska pracy

  • Włożenie odzieży ochronnej

  • Lakierowanie pracy w pomieszczeniu z dostępem do wentylacji

  • Bieżące sprzątanie stanowiska pracy

  • Mycie pędzli na bieżąco

  • Zamykanie pojemników z farbami, klejem, lakierem, kiedy materiały te nie są nieużywane

  • Poinstruowanie uczestników, jak suszyć pracę suszarką

  • Suszenie przedmiotów suszarką w obecności terapeuty

  • Korzystanie z suszarki sprawnej technicznie, bez wad i usterek

  • Ostrożne posługiwanie się nożyczkami

  • Zachowanie odpowiedniej odległości pomiędzy uczestnikami

Przebieg zajęć

Etapy i czas trwania zajęć

Czynności terapeuty

Czynności podopiecznego

Część wstępna, czas trwania: 10 minut

  • Przywitanie uczestników

  • Przedstawienie tematu i celów zajęć

  • Omówienie przebiegu zajęć

  • Udzielenie informacji na temat techniki serwetkowej w decoupage

  • Pokaz i objaśnienie zastosowania materiałów i narzędzi używanych w decoupage

  • Omówienie zasad BHP obowiązujących podczas zajęć

  • Poproszenie o przygotowanie materiałów i narzędzi potrzebnych do wykonania pracy

  • Motywowanie do udziału w zajęciach

  • Przywitanie terapeuty

  • Zapoznanie się z tematem i celami zajęć

  • Zapoznanie się z przebiegiem zajęć

  • Wysłuchanie informacji na temat techniki serwetkowej w decoupage

  • Zapoznanie się z materiałami i narzędziami używanymi w decoupage

  • Wysłuchanie zasad BHP obowiązujących podczas zajęć

  • Przygotowanie materiałów i narzędzi potrzebnych do wykonania pracy

  • Wyrażenie chęci udziału w zajęciach

Część właściwa, czas trwania: 70 minut

  • Zaprezentowanie planszy przedstawiającej etapy techniki serwetkowej w decoupage, powieszenie jej w widocznym miejscu

  • Poproszenie o zmatowienie serwetnika papierem ściernym

  • Poinformowanie o konieczności oczyszczenia drewna z pyłu

  • Pokaz nakładania farby techniką tapowania przy użyciu pędzla gąbkowego

  • Poproszenie o pomalowanie serwetnika białą farbą akrylową

  • Przypomnienie zasad BHP związanych z obsługą suszarki

  • Poproszenie uczestników, by podeszli do suszarki i wysuszyli swój przedmiot

  • Poproszenie o wybranie motywu z serwetek dekoracyjnych i ich wycięcie

  • Przypominanie o bieżącym sprzątaniu stanowiska pracy

  • Pomoc w rozwarstwieniu serwetek

  • Pokaz przyklejania wyciętych motywów do serwetnika

  • Pokaz lakierowania pracy

  • Wskazanie miejsca do pozostawienia prac do całkowitego wyschnięcia

  • Zapoznanie się z planszą przedstawiającą etapy wykonywania techniki serwetkowej w decoupage

  • Zmatowienie drewnianego serwetnika papierem ściernym

  • Usunięcie pyłu z powierzchni drewna

  • Obserwowanie czynności terapeuty, zapoznane się z techniką tapowania

  • Pomalowanie serwetnika białą farbą akrylową

  • Wysuszenie pracy suszarką z zachowaniem zasad BHP

  • Wybranie motywu z serwetek dekoracyjnych i ich wycięcie

  • Zaprojektowanie kompozycji

  • Rozwarstwienie wyciętych motywów z serwetki dekoracyjnej

  • Przyklejanie wyciętych motywów do serwetnika, proszenie o pomoc w razie potrzeby

  • Lakierowanie pracy

  • Pozostawienie pracy do całkowitego wyschnięcia

Część końcowa, czas trwania: 10 minut

  • Omówienie i podsumowanie zajęć

  • Ocena pracy uczestników

  • Poproszenie o wyrażenie opinii na temat zajęć

  • Poproszenie o posprzątanie stanowiska pracy

  • Podziękowanie za udział w zajęciach

  • Zaproszenie do udziału w kolejnych zajęciach

  • Pożegnanie z uczestnikami

  • Wysłuchanie omówienia i podsumowania zajęć

  • Wysłuchanie oceny

  • Wyrażenie opinii na temat zajęć

  • Posprzątanie stanowiska pracy

  • Podziękowanie za zajęcia

  • Wyrażenie chęci udziału w kolejnych zajęciach

  • Pożegnanie z terapeutą

Powiązane ćwiczenia