Planowanie terapii
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907
Plan terapii zajęciowej i przykład scenariusza zajęć z terapii grupowej
DOKUMENTACJA INTERAKTYWNA
Spis treści
Plan terapii zajęciowejPlan terapii zajęciowej
Plan terapii zajęciowej – aktywizacja uczestnikaPlan terapii zajęciowej – aktywizacja uczestnika
Plan terapii zajęciowej – współpraca ze środowiskiem rodzinnym i lokalnymPlan terapii zajęciowej – współpraca ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym
Scenariusz zajęć terapeutycznychScenariusz zajęć terapeutycznych
Scenariusz zajęć terapeutycznych – fragment zawierający informacje ogólneScenariusz zajęć terapeutycznych – fragment zawierający informacje ogólne
Scenariusz zajęć terapeutycznych – fragment dotyczący przebiegu zajęćScenariusz zajęć terapeutycznych – fragment dotyczący przebiegu zajęć
Wzory dokumentów do wypełnieniaWzory dokumentów do wypełnienia
Przykładowo wypełnione dokumentyPrzykładowo wypełnione dokumenty
Dokumentację związaną z planowaniem terapii zajęciowej stanowią plan terapii zajęciowej i scenariusz zajęć. Plan powinien być udokumentowany bardzo precyzyjnie, aby osoby biorące udział w relacji terapeutycznej wiedziały, na czym polega terapia i w jaki sposób będzie ona prowadzona.
Plan terapii zajęciowej
Zanim wypełnisz plan terapii zajęciowej uczestnika, zapoznaj się z charakterystyką jego funkcjonowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Plan terapii zajęciowej – aktywizacja uczestnika
Korzystając z charakterystyki funkcjonowania Pana Michała Tamborskiego, uzupełnij część planu terapii zajęciowej odnoszącą się do aktywizacji uczestnika. We wskazanych miejscach formularza wybierz jedną z dwóch dostępnych opcji. W dokonaniu właściwego wyboru mogą być pomocne także wskazówki i informacje zwrotne podane w tym dokumencie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Plan terapii zajęciowej – współpraca ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym
Korzystając z charakterystyki funkcjonowania Pana Michała Tamborskiego, uzupełnij część planu terapii zajęciowej odnoszącą się do współpracy ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym uczestnika. We wskazanych miejscach formularza wybierz jedną z dwóch dostępnych opcji. W dokonaniu właściwego wyboru mogą być pomocne także wskazówki i informacje zwrotne podane w tym dokumencie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Scenariusz zajęć terapeutycznych
Zanim wypełnisz scenariusz zajęć terapeutycznych, zapoznaj się z dziennym rozkładem zajęć w warsztacie terapii zajęciowej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Scenariusz zajęć terapeutycznych – fragment zawierający informacje ogólne
Korzystając z dziennego rozkładu zajęć w warsztacie terapii zajęciowej, uzupełnij część scenariusza zajęć terapeutycznych, w której podawane są informacje ogólne. We wskazanych miejscach formularza wybierz jedną z dwóch dostępnych opcji. W dokonaniu właściwego wyboru mogą być pomocne także wskazówki i informacje zwrotne zawarte w tym dokumencie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Scenariusz zajęć terapeutycznych – fragment dotyczący przebiegu zajęć
Korzystając z części scenariusza zajęć terapeutycznych, w której podawane są informacje ogólne, uzupełnij następną jego część dotyczącą przebiegu zajęć terapeutycznych. We wskazanych miejscach formularza wybierz jedną z dwóch dostępnych opcji. W dokonaniu właściwego wyboru mogą być pomocne także wskazówki i informacje zwrotne zawarte w tym dokumencie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wzory dokumentów do wypełnienia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przykładowo wypełnione dokumenty
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Plan terapii zajęciowej uczestnika
Zanim wypełnisz plan terapii zajęciowej uczestnika, zapoznaj się z charakterystyką jego funkcjonowania.
Charakterystyka funkcjonowania Pana Michała Tamborskiego
Problemy fizyczne
Ma nadwagę
Okazuje niechęć do podejmowania aktywności fizycznej
Szybko się męczy
Problemy psychiczne
Ma trudności z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem
Jest u niego widoczna labilność emocjonalna
Ma trudności z rozpoznawaniem, nazywaniem i kontrolowaniem emocji
Problemy społeczne
W relacjach koleżeńskich wykazuje postawę roszczeniową
Nie podejmuje się wykonywania prac na rzecz grupy
Uczestnicy warsztatu niechętnie nawiązują z nim kontakty społeczne
Zasoby i możliwości
Od sześciu miesięcy jest uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej
Uczestniczy w zajęciach w pracowni kulinarnej
Potrafi czytać i pisać w podstawowym zakresie
Chętnie ogląda programy kulinarne
Lubi piec ciasta
W przyszłości chciałby podjąć pracę jako cukiernik
Charakterystyka środowiska rodzinnego i lokalnego
Jest jedynakiem wychowywanym przez matkę, Panią Marię
Ojciec odszedł, kiedy Michał miał trzy lata
Matka ma problemy zdrowotne, choruje na stwardnienie rozsiane i nie jest w stanie wypełniać obowiązków domowych tak jak dawniej
Łazienka wymaga remontu, powinna zostać dostosowana dla Pani Marii
Matka nie może pogodzić się z niepełnosprawnością syna, uważa, że nie potrafi on nic dobrze zrobić, często z tego powodu kłóci się z synem
Scenariusz zajęć terapeutycznych
Zanim wypełnisz scenariusz zajęć terapeutycznych, zapoznaj się z dziennym rozkładem zajęć w warsztacie terapii zajęciowej.
Dzienny rozkład zajęć w warsztacie terapii zajęciowej
od 08:00 do 09:00 – przywóz uczestników
od 09:00 do 10:30 – zajęcia terapeutyczne w pracowniach
od 10:30 do 11:00 – śniadanie
od 11:00 do 12:30 – zajęcia terapeutyczne w pracowniach
od 12:30 do 13:00 – przerwa na drugi posiłek
od 13:00 do 14:30 – zajęcia terapeutyczne w pracowniach
od 14:30 do 15:30 – odwóz uczestników lub zajęcia integracyjne w pracowniach
Wzory dokumentów do wypełnienia
Plan terapii zajęciowej
Imię i nazwisko uczestnika: |
Wiek: |
Okres pobytu w placówce: |
Osoba odpowiedzialna za realizację planu: |
Rodzaj aktywizacji | Cele oddziaływań terapeutycznych | Działania terapeutyczne (rodzaje, metody, techniki terapii zajęciowej) | Formy zajęć (indywidualna/grupowa /zbiorowa) | Częstotliwość prowadzonych zajęć | Materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne |
|---|---|---|---|---|---|
Aktywizacja fizyczna | Uzupełnij | Uzupełnij | Uzupełnij | Uzupełnij | Uzupełnij |
Aktywizacja psychiczna | Uzupełnij | Uzupełnij | Uzupełnij | Uzupełnij | Uzupełnij |
Aktywizacja społeczna | Uzupełnij | Uzupełnij | Uzupełnij | Uzupełnij | Uzupełnij |
Aktywizacja zawodowa | Uzupełnij | Uzupełnij | Uzupełnij | Uzupełnij | Uzupełnij |
Cele oddziaływań terapeutycznych | Działania | Częstotliwość |
|---|---|---|
Uzupełnij | Uzupełnij | Uzupełnij |
Cele oddziaływań terapeutycznych | Działania | Częstotliwość |
|---|---|---|
Uzupełnij | Uzupełnij | Uzupełnij |
Podpisy członków zespołu terapeutycznego:
Podpis uczestnika:
Scenariusz zajęć z terapii grupowej
Placówka:
Uczestnicy zajęć:
Czas trwania zajęć:
Temat zajęć:
Cel ogólny zajęć:
Cele szczegółowe zajęć:
Forma zajęć:
Rodzaj, metoda, technika terapii zajęciowej:
Materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne:
Zasady BHP:
Etapy i czas trwania zajęć | Czynności terapeuty | Czynności podopiecznego |
|---|---|---|
Część wstępna, czas trwania: 10 minut | Uzupełnij | Uzupełnij |
Część właściwa, czas trwania: 70 minut | Uzupełnij | Uzupełnij |
Część końcowa, czas trwania: 10 minut | Uzupełnij | Uzupełnij |
Przykładowo wypełnione dokumenty
Plan terapii zajęciowej
Imię i nazwisko uczestnika: Sandra Berent
Wiek: 28 lat
Okres pobytu w placówce: 12 miesięcy
Osoba odpowiedzialna za realizację planu: Alicja Szymczak, terapeuta zajęciowy
Rodzaj aktywizacji | Cele oddziaływań terapeutycznych | Działania terapeutyczne (rodzaje, metody, techniki terapii zajęciowej) | Formy zajęć (indywidualna/grupowa /zbiorowa) | Częstotliwość prowadzonych zajęć | Materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne |
|---|---|---|---|---|---|
Aktywizacja fizyczna indywidualna |
| Rodzaj: socjoterapia, metoda: trening ruchowy, technika: ćwiczenia z taśmami | Indywidualna | Raz w tygodniu |
|
Aktywizacja fizyczna grupowa |
| Rodzaj: socjoterapia, metoda: trening ruchowy, technika: gry i zabawy ruchowe | Grupowa | Raz w tygodniu |
|
Aktywizacja psychiczna grupowa | Wzbogacanie słownictwa | Rodzaj: arteterapia, metoda: biblioterapia, technika: czytanie fragmentów książki | Grupowa | Raz na dwa tygodnie |
|
Aktywizacja psychiczna zbiorowa |
| Rodzaj: ergoterapia, metoda: tkactwo, technika: tkanie na krosnach | Zbiorowa | Codziennie |
|
Aktywizacja społeczna |
| Rodzaj: arteterapia, metoda: muzykoterapia, technika: śpiewoterapia | Grupowa | Dwa razy w miesiącu |
|
Aktywizacja społeczna |
| Rodzaj: socjoterapia, metoda: ludoterapia, technika: gry i zabawy z chustą animacyjną | Grupowa | Raz w miesiącu |
|
Aktywizacja zawodowa |
| Rodzaj: ergoterapia, metoda: trening kulinarny, technika: gotowanie zupy gulaszowej | Grupowa | Raz w tygodniu |
|
Aktywizacja zawodowa |
| Rodzaj: socjoterapia, metoda: trening umiejętności społecznych, technika: ćwiczenia w poszukiwaniu pracy | Indywidualna | Raz w miesiącu | Komputer z dostępem do Internetu |
Cele oddziaływań terapeutycznych | Działania | Częstotliwość |
|---|---|---|
|
| Na bieżąco przez cały rok |
Cele oddziaływań terapeutycznych | Działania | Częstotliwość |
|---|---|---|
|
| Na bieżąco przez cały rok |
Podpisy członków zespołu terapeutycznego: Alicja Szymczak
Podpis uczestnika: Sandra Berent
Scenariusz zajęć z terapii grupowej
Placówka: Środowiskowy dom samopomocy
Uczestnicy zajęć: Maria Sołtysik (36 lat), Zofia Wełnicka (48 lat), Ewa Kozłowska (25 lat), Karolina Zioła (30 lat), Mikołaj Janicki (26 lat)
Czas trwania zajęć: 90 minut
Temat zajęć: Ozdobienie drewnianego serwetnika techniką decoupage
Cel ogólny zajęć: Nabycie umiejętności ozdabiania przedmiotów drewnianych w technice decoupage
Cele szczegółowe zajęć:
Kształtowanie umiejętności posługiwania się preparatami stosowanymi w technice decoupage
Rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad BHP podczas wykonywania prac w technice decoupage
Dostarczenie wiedzy na temat wybranych aspektów techniki decoupage
Rozwijanie wrażliwości estetycznej
Rozbudzanie twórczej postawy
Forma zajęć: Grupowa
Rodzaj, metoda, technika terapii zajęciowej: Arteterapia, plastykoterapia, decoupage
Materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne: Pędzel gąbkowy, pędzel płaski, farba akrylowa biała, klej do decoupage, lakier bezbarwny z połyskiem, serwetki dekoracyjne, serwetnik drewniany, paleta, nożyczki do decoupage, papier ścierny, plansza, suszarka do włosów, fartuszek, podkładki
Zasady BHP
Wywietrzenie pomieszczenia przed zajęciami
Zabezpieczenie stanowiska pracy
Włożenie odzieży ochronnej
Lakierowanie pracy w pomieszczeniu z dostępem do wentylacji
Bieżące sprzątanie stanowiska pracy
Mycie pędzli na bieżąco
Zamykanie pojemników z farbami, klejem, lakierem, kiedy materiały te nie są nieużywane
Poinstruowanie uczestników, jak suszyć pracę suszarką
Suszenie przedmiotów suszarką w obecności terapeuty
Korzystanie z suszarki sprawnej technicznie, bez wad i usterek
Ostrożne posługiwanie się nożyczkami
Zachowanie odpowiedniej odległości pomiędzy uczestnikami
Etapy i czas trwania zajęć | Czynności terapeuty | Czynności podopiecznego |
|---|---|---|
Część wstępna, czas trwania: 10 minut |
|
|
Część właściwa, czas trwania: 70 minut |
|
|
Część końcowa, czas trwania: 10 minut |
|
|
