Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Od modelowania do wydruku 3D

PGF.05. Drukowanie cyfrowe i obróbka druków - Technik grafiki i poligrafii cyfrowej 311943

Przewodnik dla uczącego się

Spis treści

Spis treści

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

Wskazówki do pracy z e‑materiałemWskazówki do pracy z e‑materiałem

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD184QqODxInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDllhULM5iSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD4tdnb0IQPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDwfejc5aMPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDrcOjqEcgNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDjw2xCmNSInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik grafiki cyfrowej i poligrafii cyfrowej.

Materiały multimedialne zawierają najistotniejsze informacje dotyczące czynności związanych m.in. z obróbką druków 3D, z przygotowaniem druków 3D, z obsługiwaniem maszyn i urządzeń niezbędnych do wykonania druków 3D, z doborem materiałów, kontrolą jakości, wykończeniem obiektu oraz z oprogramowaniem do płaszczyznowania.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci sprawdzenie poziomu własnej wiedzy, uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, a to stanowi doskonałą formę nauki.

Zgromadzone w tym e‑materiale treści pozwolą Ci rozwinąć wyobraźnię przestrzenną poprzez umożliwianie poznania zasad i tajników druku 3D i obróbki druków 3D.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do pracy z e‑materiałem

1. Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning Drukowanie przestrzenne

Wybierz jedną misję z zaproponowanych w multimedium i ją zrealizuj. Po wykonaniu zadania sformułuj wnioski, co było dla Ciebie łatwe, co sprawiło Ci trudność oraz w jaki sposób rozwiązałeś/rozwiązałaś napotkane problemy. Swoje przemyślenia zapisz w pliku doc. i wgraj go na platformę zpe.gov lub udostępnij w chmurze.

2. Sekwencje filmowe Proces drukowania 3D

Prezentacja multimedialna. Obejrzyj dwie wybrane sekwencje filmowe z e‑materiału. Następnie przygotuj prezentację multimedialną zawierającą np. informacje o tym, czym jest drukowanie 3D, jakie programy służą do projektowania 3D, jakie są etapy takiego projektowania, na czym polega kontrola jakości w procesie projektowania 3D. Prezentacja powinna być zwięzła i interesująca. Wgraj plik PPTX na platformę ZPE i zachęć rówieśników do merytorycznej i obiektywnej oceny Twojej pracy.

3. Gra edukacyjna Projektowanie druku przestrzennego

Projekt edukacyjny. Jako zadanie domowe przygotuj projekt przedmiotu wykonanego w technologii 3D. Na wykonanie projektu masz dwa tygodnie. Zanim rozpoczniesz pracę, odpowiedz na poniższe pytania:

  • Jaki jest temat Twojego projektu? Co będziesz wykonywać?

  • Jaki jest cel Twojego projektu? Co chcesz osiągnąć?

  • Jak zaprezentujesz efekt działań projektowych?

  • W jaki sposób zmierzysz, czy osiągnąłeś zamierzone cele?

Efekty swojej pracy zaprezentuj na platformie ZPE. Umieść tam również wnioski z realizacji zadania: co było dla Ciebie łatwe, co sprawiło Ci jakąś trudność. Zastanów się również, czy takie zadania wolisz wykonywać indywidualnie, czy w grupie, i dlaczego.

4. Film instruktażowy (tutorial) Jak tworzyć obiekty przestrzenne do druku 3D

Quiz. Zapoznaj się z filmem. Ułóż do niego 10 pytań quizowych, korzystając z generatora zadań testowych na platformie ZPE. Quiz udostępnij innym osobom na platformie i zachęć je do jego rozwiązania.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już umiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat nomenklatury dotyczącej drukowania cyfrowego i obróbki druków zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści