Kiedy czytasz ten tekst, twoje oczy rejestrują słowa, którym mózg przypisuje określone znaczenia. W tym samym czasie serce kurczy się i rozluźnia, a klatka piersiowa unosi się i opada, wentylując płuca. Mięśnie grzbietu napinają się, aby utrzymać postawę ciała. Jednocześnie trwa mnóstwo innych świadomych i nieświadomych czynności życiowych, a wszystko to koordynowane jest przez miliardy neuronów i niewielkie ilości hormonów.
R1HgvZ5OSEarc
Ilustracja przedstawia sylwetkę człowieka z wrysowanym układem nerwowym, kolorem zielonym oznaczono ośrodkowy układ nerwowy, w którego skład wchodzi znajdujące się w okolicach głowy mózgowie i leżący pod nim rdzeń kręgowy. Kolorem różowym oznaczono obwodowy układ nerwowy. Niektóre nerwy obwodowe zostały podpisane z prawej. Od góry pod mózgowiem: szyjny, międzyżebrowy, łokciowy, kulszowy, piszczelowy.
Obwodowy układ nerwowy zbudowany jest z nerwów i zwojów nerwowych, kieruje pracą całego organizmu.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
Jak działają układy nerwowy i hormonalny?
Jak zbudowany jest układ nerwowy i hormonalny?
Jaką rolę w wydzielaniu hormonów pełni przysadka mózgowa?
Twoje cele
Rozpoznasz elementy ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz określisz ich funkcje.
Porównasz rolę współczulnego i przywspółczulnego układu nerwowego.
Opiszesz łuk odruchowy i wymienisz rodzaje odruchów.
Rozpoznasz elementy budowy oka oraz przedstawisz ich funkcje w powstawaniu obrazu.
Rozpoznasz elementy budowy ucha oraz przedstawisz ich funkcje.
Przedstawisz rolę zmysłu równowagi, smaku, węchu i dotyku. Wskażesz umiejscowienie receptorów właściwych tym zmysłom.
Wymienisz gruczoły dokrewne. Wskażesz ich lokalizację i wymienisz hormony wydzielane przez nie oraz przedstawisz ich rolę.
Wykażesz, ze współpraca układów nerwowego i hormonalnego warunkuje prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka.
Wyjaśnisz, dlaczego nie należy bez konsultacji z lekarzem przyjmować preparatów i leków hormonalnych.
1. Układ nerwowy
Układ nerwowy zbudowany jest z dwóch układów:
ośrodkowego układu nerwowego (OUN),
obwodowego układu nerwowego.
Ośrodkowy układ nerwowy
Ośrodkowy układ nerwowy odbiera, analizuje i przetwarza informacje pochodzące ze środowiska wewnętrznego i zewnętrznego, wysyła odpowiedzi do narządów wykonawczych. Składa się z:
mózgowia (mózg, móżdżek, pień mózgu),
rdzenia kręgowego.
Obwodowy układ nerwowy
Obwodowy układ nerwowy odbiera informacje, przesyła je do ośrodkowego układu nerwowego oraz przewodzi odpowiedzi na nie z mózgowia i rdzenia kręgowego do narządów wykonawczych. Budują go przede wszystkim:
nerwy czaszkowe,
nerwy rdzeniowe.
W obwodowym układzie nerwowym wyróżnia się układ somatyczny i układ autonomiczny.
Układ somatyczny odbiera bodźce ze środowiska zewnętrznego i kieruje pracą mięśni szkieletowych. Jest zależny od woli człowieka.
Układ autonomiczny odbiera bodźce pochodzące ze środowiska wewnętrznego i kontroluje pracę narządów wewnętrznych (np. mięśnia sercowego). Funkcjonuje niezależnie od woli człowieka. W układzie autonomicznym wyróżnia się część współczulną i część przywspółczulną.
Odruchy
Organizm wykazuje typowe, automatyczne reakcje – odruchy. Dzieli się je na odruchy bezwarunkowe i odruchy warunkowe.
Porównanie odruchów warunkowych i bezwarunkowych
Odruchy bezwarunkowe
Odruchy warunkowe
Wrodzone
Nabyte (wyuczone)
Wykonywane automatycznie
Można je kontrolować
Nie podlegają zmianom
Można je modyfikować
Nie zanikają
Nieutrwalone słabną lub zanikają
Więcej informacji na temat układu nerwowego znajdziesz w e‑materiałach:
Układ nerwowyhttps://zpe.gov.pl/b/uklad-nerwowy/P16S3W0jWUkład nerwowy;
Bodźce płynące ze świata zewnętrznego są odbierane przez zmysły wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku i równowagi. Pozyskane informacje trafiają do odpowiednich ośrodków w korze mózgowej, gdzie są analizowane i przetwarzane na wrażenia zmysłowe. Dzięki temu widzimy, słyszymy, rozpoznajemy zapachy i smaki, odczuwamy dotyk dłoni osoby, z którą się witamy, wiemy, w jakiej pozycji jest nasze ciało i czy trzymamy się prosto, siedząc na krześle.
Zmysły człowieka i ich lokalizacja
Zmysł
Bodziec
Lokalizacja
wzrok
światło (bodźce świetlne, optyczne)
komórki zmysłowe w siatkówce oka (pręciki i czopki)
słuch
fale dźwiękowe (bodźce akustyczne)
komórki zmysłowe w uchu wewnętrznym w ślimaku
równowaga
zmiana położenia ciała (bodźce mechaniczne)
komórki zmysłowe w uchu wewnętrznym (przedsionek, kanały półkoliste)
węch
substancje rozproszone w powietrzu (bodźce chemiczne)
komórki zmysłowe w jamie nosowej
smak
roztwory (bodźce chemiczne)
komórki zmysłowe w brodawkach smakowych głównie na języku
dotyk
ucisk (bodźce mechaniczne)
komórki zmysłowe oraz zakończenia nerwów w skórze i narządach wewnętrznych
Więcej informacji o narządach zmysłów znajdziesz w e‑materiałach:
Oko – narząd wzrokuhttps://zpe.gov.pl/b/oko–narzad-wzroku/P7kPlD0rsOko – narząd wzroku;
Gruczoły dokrewne, nazywane także gruczołami hormonalnymi lub gruczołami wydzielania wewnętrznego, wydzielają hormony bezpośrednio do krwi. Gdy hormon znajdzie się w układzie krążenia, dociera do wszystkich komórek. Na jego obecność reagują tylko te komórki, które mają odpowiednie receptory. Nad właściwą ilością wytwarzanych hormonów czuwa gruczoł nadrzędny – przysadka mózgowa, która produkuje hormony kontrolujące i modyfikujące pracę pozostałych gruczołów dokrewnych.
R1KdlaQGcFWj3
Ilustracja przedstawia przemieszczanie hormonów pomiędzy komórkami gruczołu dokrewnego a komórkami docelowymi. Czerwona, gruba, rozgałęziona linia to naczynie krwionośne. Fioletowe kulki oznaczają cząsteczki hormonu, fioletowe stożki to receptory komórkowe. Po lewej stronie ilustracji widać bloki sześciu błękitnych klocków, po trzy z każdej strony czerwonego naczynia krwionośnego. To komórki gruczołu dokrewnego. Znajdują się w nich cząsteczki hormonu uwalniane do krwi. Wędrują z nią dalej. Komórki docelowe mają widoczne fioletowe receptory komórkowe. Służą one do wyłapywania cząsteczek hormonu.
Hormony za pośrednictwem krwi docierają do komórek receptorowych.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gruczoły dokrewne i działanie wytwarzanych przez nie hormonów
Gruczoł
Hormon
Działanie
przysadka mózgowa
hormon wzrostu
przyspieszanie wzrostu organizmu
hormony pobudzające inne gruczoły dokrewne
regulacja pracy innych gruczołów dokrewnych
tarczyca
tyroksyna
regulacja szybkości metabolizmu
trzustka
insulina i glukagon
regulacja stężenia cukru we krwi
nadnercze
adrenalina
pobudzanie organizmu do działania, np. w sytuacji zagrożenia życia
jajniki
żeńskie hormony płciowe, estrogeny
kontrolowanie rozwoju płciowego, wpływanie na rozwój cech żeńskich
progesteron
odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do ciąży
jądra
męskie hormony płciowe, testosteron
kontrolowanie rozwoju płciowego, wpływanie na rozwój cech męskich
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w materiałach:
Układ hormonalnyhttps://zpe.gov.pl/b/uklad-hormonalny/PrbJGBdQtUkład hormonalny;
Jak działają hormonyhttps://zpe.gov.pl/b/jak-dzialaja-hormony/P27uonlabJak działają hormony;
Preparaty i leki hormonalne.
3. Współpraca układu nerwowego i hormonalnego
Organizm człowieka sprawnie funkcjonuje dzięki skoordynowanym działaniom wszystkich narządów. Czuwają nad tym 2 układy: nerwowy i hormonalny. Układ nerwowy odbiera bodźce, analizuje i szybko na nie reaguje. Doskonale sprawdza się w dynamicznie zmieniających się sytuacjach, np. w zagrożeniach. Regulacja hormonalna przebiega wolniej i trwa dłużej. Wykorzystywana jest przez organizm w długotrwałych procesach takich jak wzrost, regulacja przemiany materii, procesy związane z rozrodem.
Dla zainteresowanych
Elementem łączącym pracę układu nerwowego i hormonalnego jest podwzgórze – część mózgu, w której wydzielane są hormony stymulujące przysadkę mózgową do produkcji hormonów przysadkowych.
Zadania
R1QZW635jSRNy1
Ćwiczenie 1
Zaznacz czynności pełnione przez pień mózgu. Możliwe odpowiedzi: 1. kierowanie oddychaniem, pracą serca, trawieniem, 2. uczenie się, regulacja ciśnienia krwi, 3. zapamiętywanie, odczuwanie emocji, 4. utrzymanie równowagi, koordynacja ruchów
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
R11as4PiNKSap1
Ćwiczenie 2
Wskaż poprawne dokończenie zdania. Komórki węchowe: Możliwe odpowiedzi: 1. reagują na bodźce chemiczne., 2. reagują na bodźce mechaniczne., 3. reagują na bodźce akustyczne., 4. reagują na bodźce świetlne.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
RHJ1lXGGTkOwl1
Ćwiczenie 3
Do jakiego rodzaju odruchów zaliczymy ruchy robaczkowe jelit? Wybierz poprawną odpowiedź i jej uzasadnienie. Ruchy robaczkowe jelit należą do 1. odruchów warunkowych, 2. odruchów bezwarunkowych, 3. nie zależą od naszej woli, 4. zależą od naszej woli, ponieważ 1. odruchów warunkowych, 2. odruchów bezwarunkowych, 3. nie zależą od naszej woli, 4. zależą od naszej woli.
Do jakiego rodzaju odruchów zaliczymy ruchy robaczkowe jelit? Wybierz poprawną odpowiedź i jej uzasadnienie. Ruchy robaczkowe jelit należą do 1. odruchów warunkowych, 2. odruchów bezwarunkowych, 3. nie zależą od naszej woli, 4. zależą od naszej woli, ponieważ 1. odruchów warunkowych, 2. odruchów bezwarunkowych, 3. nie zależą od naszej woli, 4. zależą od naszej woli.
Źródło: Alicja Kasińska, Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
RuTOBAhNaKtHN1
Ćwiczenie 4
Wskaż reakcje organizmu, które wywołuje przywspółczulny układ nerwowy. Możliwe odpowiedzi: 1. Wzmożenie ruchów jelit, 2. Przyspieszenie akcji serca, 3. Podwyższenie napięcia mięśni szkieletowych, 4. Rozszerzenie źrenic, 5. Zwolnienie pracy serca
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 5
Przeczytaj poniższy tekst i odpowiedz na pytanie.
R133KqoWoHsnC
Przeczytaj opis, a następnie wybierz poprawne zakończenie zdania. Opis ten dotyczy: Możliwe odpowiedzi: 1. podwzgórza., 2. szyszynki., 3. móżdżku., 4. pnia mózgu.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
R139moaJOHh7w1
Ćwiczenie 6
Przeczytaj opis i wskaż nazwę gruczołu oraz hormonu, który odpowiada za wymienione funkcje. Gruczoł ten wydziela hormon, który przyspiesza przemianę materii, wzmaga spalanie tłuszczu w tkankach, podnosi temperaturę ciała. Jego zbyt wysokie stężenie, związane z nadczynnością, prowadzi do zaburzeń rytmu serca, nerwowości i zwiększonego apetytu.
Przeczytaj opis i wskaż nazwę gruczołu oraz hormonu, który odpowiada za wymienione funkcje. Gruczoł ten wydziela hormon, który przyspiesza przemianę materii, wzmaga spalanie tłuszczu w tkankach, podnosi temperaturę ciała. Jego zbyt wysokie stężenie, związane z nadczynnością, prowadzi do zaburzeń rytmu serca, nerwowości i zwiększonego apetytu.
Insulina jest hormonem który obniżapodnosi poziom cukru we krwi, ponieważ magazynuje nadmiar glukozy w wątrobieprzyspiesza transport glukozy do komórek.
Insulina jest hormonem który obniżapodnosi poziom cukru we krwi, ponieważ magazynuje nadmiar glukozy w wątrobieprzyspiesza transport glukozy do komórek.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Ćwiczenie 8
Ralr3t1SdAVwc
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypomnij sobie informacje o zmysłach.
Zmysł dotyku dostarcza informacji o dotyku, bólu i ucisku.
R9uDUolg1fRR22
Ćwiczenie 9
Każdemu z gruczołów dokrewnych przyporządkuj hormony, które wydziela. Przysadka mózgowa Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Jądra Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Jajniki Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Nadnercza Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Tarczyca Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Trzustka Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu
Każdemu z gruczołów dokrewnych przyporządkuj hormony, które wydziela. Przysadka mózgowa Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Jądra Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Jajniki Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Nadnercza Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Tarczyca Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu Trzustka Możliwe odpowiedzi: 1. adrenalina, 2. tyroksyna, 3. glukagon, 4. testosteron, 5. insulina, 6. progesteron, 7. estrogeny, 8. hormon wzrostu
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
RUvgBc9zQ95F02
Ćwiczenie 10
Połącz w pary hormon z pełnioną przez niego funkcją. hormon wzrostu Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi testosteron Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi estrogen Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi progesteron Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi tyroksyna Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi insulina Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi glukagon Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi adrenalina Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi
Połącz w pary hormon z pełnioną przez niego funkcją. hormon wzrostu Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi testosteron Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi estrogen Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi progesteron Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi tyroksyna Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi insulina Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi glukagon Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi adrenalina Możliwe odpowiedzi: 1. odpowiada za przygotowanie organizmu kobiety do procesu zapłodnienia oraz następczego podtrzymania ciąży, 2. odpowiada za wzrost i rozwój organizmu, 3. odpowiada za wytworzenie żeńskich cech płciowych, 4. kontroluje procesy przemiany materii oraz wzrost i rozwój organizmu, 5. odpowiada za wytworzenie męskich cech płciowych, 6. odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji stresowej, 7. podwyższa poziom glukozy we krwi, 8. obniża poziom glukozy we krwi
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1auGHyCNGqXF2
Ćwiczenie 11
Łączenie par. Oceń, czy poniższe zdania dotyczące przysadki mózgowej są prawdziwe czy fałszywe.. Wydziela hormony hamujące działanie innych gruczołów dokrewnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ma wpływ na tempo metabolizmu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jest gruczołem wydzielania zewnętrznego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń, czy poniższe zdania dotyczące przysadki mózgowej są prawdziwe czy fałszywe.. Wydziela hormony hamujące działanie innych gruczołów dokrewnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ma wpływ na tempo metabolizmu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jest gruczołem wydzielania zewnętrznego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 12
R1PxDNtJwroI7
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypomnij sobie elementy budowy oka.
Brwi, rzęsy, powieki, spojówka, gruczoł łzowy.
21
Ćwiczenie 13
Podaj nazwy trzech hormonów, zgodnie z ich funkcjami, które wymieniono niżej:
Mobilizacja organizmu do działania w warunkach stresu.
Wytwarzanie plemników przez organizm mężczyzny.
Wykształcanie się piersi u dziewcząt.
R1A4n5MbZ3HOh
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypomnij sobie nazwy i funkcje hormonów.
Adrenalina
Testosteron
Estrogeny
21
Ćwiczenie 14
RiNTMnIlTWJLc
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Mózgowie dzieli się na trzy części.
Mózgowie składa się z:
mózgu, który odpowiada za węch, kontrolę zachowań, uczenie się, podejmowanie świadomych decyzji;
pnia mózgu, który odpowiada za wzrok i kontroluje funkcje życiowe, tj. oddychanie, pracę serca, ruch jelit;
móżdżku, który zawiera ośrodki równowagi i koordynacji ruchów.
21
Ćwiczenie 15
R1PNFqpZuRtbH
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Odruchy bezwarunkowe to inaczej odruchy wrodzone, a odruchy warunkowe - nabyte, wyuczone.
Odruchy bezwarunkowe nie podlegają zmianom i nie zanikają, wykonuje się je automatycznie, bez udziału woli i świadomości. Natomiast odruchy warunkowe powstają w ciągu całego życia, można je kontrolować i modyfikować, a nieutrwalane słabną lub całkowicie zanikają.
31
Ćwiczenie 16
Większość narządów wewnętrznych jest unerwiona przez włókna układu autonomicznego (współczulnego i przywspółczulnego). Obie części tego układu działają jednocześnie, a harmonijna praca danego narządu jest efektem ich współdziałania. Zdarza się jednak, że aktywność jednego układu przeważa nad aktywnością drugiego.
R5Ml2NnnNFpc7
Uzupełnij tabelę, umieszczając w odpowiednie miejsca prawidłowe informacje.
Uzupełnij tabelę, umieszczając w odpowiednie miejsca prawidłowe informacje.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1HMnlW7O3eqF
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Zwróć uwagę na cechy obu układów.
Aktywność układu współczulnego przeważa w sytuacjach stresowych, natomiast układ przywspółczulny jest bardziej aktywny podczas odpoczynku i relaksu.
31
Ćwiczenie 17
Twój kolega chodził boso po dywanie, nadepnął na pinezkę i podskoczył. Wyjaśnij, co się wydarzyło w układzie nerwowym kolegi. Wykonaj w tym celu poniższe polecenia i przeanalizuj ilustrację.
RRraAnyDHl12Q
Ilustracja przedstawia przekrój poziomy przez rdzeń kręgowy. Podpisano grzbietową u góry i brzuszną część rdzenia kręgowego. W środku niebieska plama w kształcie motyla. Z lewej u góry niebieski receptor, u dołu pomarańczowy efektor. Między nimi fioletowe linie i punkty, oznaczone dużymi literami Y, Z, X.
Łuk odruchowy.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wyjaśnij, jaki rodzaj odruchu miał miejsce w opisanej sytuacji.
Podaj nazwy neuronów oznaczonych X, Y, Z.
Wskaż, co jest receptorem, a co efektorem w tym odruchu.
Zakładając, że długość każdego z elementów X i Y wynosi ok. 1 m, a impulsy nerwowe biegną z szybkością 100 m na sekundę, oblicz, jak szybko nastąpiła reakcja na ukłucie pinezką.
Oceń biologiczne znaczenie tego odruchu.
R1QBTsEBq1ujM
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypomnij sobie cechy odruchu bezwarunkowego i odruchu warunkowego.
Przypomnij sobie budowę łuku odruchowego.
Receptor odbiera określone bodźce i przekazuje je do ośrodków nerwowych, a efektor to narząd wykonawczy.
Pamiętaj, że czas = droga / prędkość.
Zastanów się, dlaczego ważna jest szybka reakcja na bodziec.
W opisanej sytuacji miał miejsce odruch bezwarunkowy, ponieważ był szybki i został wykonany automatycznie, bez udziału woli kolegi.
Y - neuron czuciowy, Z - neuron pośredniczący, X - neuron ruchowy.
Receptorem jest receptor bólu, a efektorem są mięśnie nóg.
Reakcja na ukłucie pinezką nastąpiła po 0,02 s.
Odruch bezwarunkowy jest bardzo ważny, ponieważ ma znaczenie obronne dla organizmu. W tym przypadku natychmiastowa reakcja chroni kolegę przed wbiciem się pinezki głęboko w stopę.
311
Ćwiczenie 18
Ilustracje przedstawiają elementy budowy ucha i mózgowia człowieka.
R1LavNASpjG3Z
Na ilustracji liliowe rysunki: z lewej przekrój ucha, z prawej mózgowie. Oba oznakowane literami. Ucho małymi, od a do h. Mózgowie dużymi, od A do F.
Ucho i mózgowie.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podaj nazwy elementów budowy ucha od a do h.
Podaj nazwę płata mózgu, który odbiera i interpretuje wrażenia słuchowe. Wskaż jego lokalizację, podając oznaczenie literowe A‑F.
Wymień elementy budowy ucha i mózgowia współpracujące ze sobą w utrzymaniu równowagi. Podaj ich oznaczenia literowe.
R1K3SkS2C65zC
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypomnij sobie budowę ucha oraz budowę i funkcje mózgowia.
a - małżowina uszna, b - przewód słuchowy, c - błona bębenkowa, d - kosteczki słuchowe, e - kanały półkoliste, f - ślimak, g - nerw słuchowy, h - trąbka słuchowa.
Płat skroniowy. Lokalizacja: B.
Kanały półkoliste (e), móżdżek (F).
31
Ćwiczenie 19
Przeanalizuj wykres i wykonaj zadania.
RFU05dmYt0Uto
Wykres przedstawia linie na tle niebieskim z symbolem słońca i granatowym z symbolem księżyca. Żółta linia oznacza stężenie glukozy we krwi. Różowa kropkowana linia oznacza stężenie insuliny we krwi. Na osi X czas w godzinach. Na osi Y z lewej stężenie glukozy w miligramach na mililitr, od 60 do 120. Z prawej skala stężenia insuliny we krwi w jednostkach umownych od 0 do 120.
Poziom glukozy i insuliny w ciągu doby.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Odczytaj, w jakich godzinach nastąpił nagły wzrost stężenia glukozy we krwi. Jak często w ciągu doby zachodziło to zjawisko? Jak sądzisz, co mogło być jego przyczyną?
Opisz, jak zmienia się poziom stężenia insuliny w odniesieniu do stężenia glukozy.
Wyjaśnij, wykorzystując dane z wykresu, jaką rolę pełni insulina.
RI76pQsNLuYDU
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypomnij sobie, w jakich sytuacjach dochodzi do wzrostu stężenia glukozy we krwi.
Czy po wzroście stężenia glukozy we krwi stężenie insuliny wzrasta lub maleje?
Przypomnij sobie rolę insuliny.
Gwałtowny wzrost stężenia insuliny nastąpił między godziną 9 a 10, 13 a 15, 19 a 20. Zjawisko to miało miejsce 3 razy w ciągu doby. Jego przyczyną było spożycie posiłku.
Przy zwiększeniu stężenia glukozy we krwi wzrasta stężenie insuliny.
Insulina odpowiada za obniżenie stężenia glukozy we krwi.
31
Ćwiczenie 19
R1IZYuXJKEm5s
Wyjaśnij, jaką rolę pełni insulina.
Zwróć uwagę, że przy wzroście stężenia glukozy we krwi rośnie także stężenie insuliny.
Insulina odpowiada za obniżenie stężenia glukozy we krwi.
31
Ćwiczenie 20
Przeczytaj tekst i wykonaj zadania.
Ostatnie lata przyniosły kilka zaskakujących odkryć w dziedzinie odczuwania smaków. Okazało się, że oprócz podstawowych smaków (słodki, słony, gorzki, kwaśny), wyczuwamy także smak umami (mięsny) oraz smak jonów wapnia. Upadł także pogląd, jakoby za odbieranie poszczególnych smaków odpowiadały konkretne fragmenty powierzchni języka (tzw. mapa języka). Receptory smaku są rozmieszczone mniej więcej równomiernie, choć większość skupia się w przedniej części języka – część od strony gardła jest już znacznie mniej wrażliwa. Jedna substancja może oddziaływać na więcej niż jeden typ receptora. Dlatego nie każda sól jest słona – sól kuchenna (chlorek sodu) działa wyłącznie na receptory słonego smaku, a chlorek potasu odbierany jest zarówno przez receptory smaku słonego, jak i gorzkiego. Gorzki smak odczuwamy dzięki co najmniej 3 niezależnym typom receptorów. Co ciekawe, nawet do 30% osób jest szczególnie wyczulonych na gorzki smak, co odbiera im przyjemność ze spożywania niektórych pokarmów, np. grejpfrutów, brukselki czy gorzkiej czekolady.
Indeks górny Na podstawie: Jedynak P., Szymańska R., Życie ze smakiem, Wiedza i Życie 2014, nr 9, s. 76‑77. Indeks górny koniecNa podstawie: Jedynak P., Szymańska R., Życie ze smakiem, Wiedza i Życie 2014, nr 9, s. 76‑77.
Wymień nazwy smaków odczuwanych przez człowieka.
Porównaj, jak zmienił się obecny stan wiedzy o rozmieszczeniu receptorów smaku na języku w stosunku do tego sprzed kilkunastu lat.
Opisz, jak smakuje chlorek sodu, a jak chlorek potasu. Z czego wynikają różnice w smaku tych soli?
Wyjaśnij na podstawie tekstu, dlaczego niektóre osoby nie lubią czekolady.
Wyjaśnij, dlaczego większość receptorów smaku jest rozmieszczona na przedniej stronie języka.
RZN3Pl6ylZN7K
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeczytaj tekst ponownie, zwracając uwagę na odpowiedzi na pytania.
Obecnie wiemy, że receptory smaku są rozmieszczone na języku mniej więcej równomiernie, a nie na konkretnych fragmentach powierzchni języka.
Chlorek sodu jest słony, a chlorek potasu słony i gorzki. Różnice w smaku tych soli wynikają z tego, że chlorek sodu oddziałuje tylko na receptory smaku słonego, a chlorek potasu oddziałuje na receptory smaku słonego i gorzkiego.
Niektóre osoby nie lubią czekolady, ponieważ są wyczulone na gorzki smak.
Większość receptorów smaku jest rozmieszczona na przedniej stronie języka, ponieważ głównie przednia część języka ma kontakt ze spożywanym pokarmem.
31
Ćwiczenie 21
R3OObcYGyGYp7
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Zanotuj problem badawczy i postaw hipotezę. Zastanów się, co będzie ci potrzebne do wykonania doświadczenia i zapisz instrukcję.
Przykładowa odpowiedź
Problem badawczy: Czy receptory wszystkich smaków są równomiernie rozmieszczone na przodzie języka?
Hipoteza: Receptory wszystkich smaków są równomiernie rozmieszczone na przodzie języka.
Co będzie potrzebne?
twoja osoba
pipeta Pasteura
woda
sok z cytryny
roztwór cukru
roztwór soli kuchennej
sos sojowy
sok z grejpfruta
Próba kontrolna
woda
Próba badawcza
sok z cytryny
roztwór cukru
roztwór soli
sos sojowy
sok z grejpfruta
Instrukcja
Wyciągnij język i za pomocą pipety Pasteura umieść na jego środku 2 krople wody.
Wyciągnij język i za pomocą pipety Pasteura umieść na jego środku 2 krople soku z cytryny.
Wyciągnij język i za pomocą pipety Pasteura umieść na jego środku 2 krople roztworu cukru.
Wyciągnij język i za pomocą pipety Pasteura umieść na jego środku 2 krople roztworu soli.
Wyciągnij język i za pomocą pipety Pasteura umieść na jego środku 2 krople sosu sojowego.
Wyciągnij język i za pomocą pipety Pasteura umieść na jego środku 2 krople soku z grejpfruta.
Określ, czy przy każdym z próbowanych produktów odczułeś smak. Jeśli tak, to jaki? Zanotuj swoje wyniki i na ich podstawie wyciągnij wnioski. Zweryfikuj postawioną hipotezę.
31
Ćwiczenie 22
R1P3urh7h9EXC
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Zauważ, że tabletki antykoncepcyjne zawierają hormony.
Nie należy przyjmować tabletek antykoncepcyjnych bez konsultacji z lekarzem, ponieważ zawarte w nich hormony wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. W związku z tym istnieją przeciwwskazania do ich stosowania, np. choroby przewlekłe takie jak zakrzepica, żylaki, nadciśnienie.
31
Ćwiczenie 23
Spróbuj odczytać napis.
Rw7TUxg6WjXFa
Obraz przedstawia napis "Biologia - świat pod lupą" z wyciętą dolną połową liter, które tworzą ten napis.
Napis.
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
RSMOBvy9jlKma
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Zauważ, że układ nerwowy przy odbieraniu bodźców porównuje je z tym, co już zna.
Udało mi się odczytać napis bez problemu, ponieważ litery są często analizowane przez układ nerwowy. Dlatego jesteśmy w stanie je rozpoznać, pomimo brakujących fragmentów.
31
Ćwiczenie 24
W rogówce oka nie ma naczyń krwionośnych. Składniki odżywcze otrzymuje ona z płynu w przedniej części oka. Wyjaśnij, dlaczego przeszczepy rogówki są skuteczne aż w 80% przypadków.
RxLiRHZcMtHBg
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, dlaczego przeszczepy są odrzucane.
Przeszczepy rogówki są skuteczne aż w 80% przypadków, ponieważ w rogówce nie ma naczyń krwionośnych, dzięki czemu jest ona izolowana od układu odpornościowego i ryzyko odrzucenia przeszczepu jest mniejsze.
31
Ćwiczenie 25
R163yiI35fgDO
(Uzupełnij).
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Zanotuj, co będzie potrzebne do przeprowadzenia doświadczenia. Przedstaw instrukcję. Pamiętaj, że człowiek słyszy dźwięki o częstotliwości fal dźwiękowych od 20 do 20 000 Hz. Wysokie tony to te, które są wyższe od 3000 Hz. Programy do generowania częstotliwości fal dźwiękowych dostępne są w internecie.
Przykładowa odpowiedź
Problem badawczy: Czy kobiety słyszą wyższe dźwięki niż mężczyźni?
Hipoteza: Kobiety słyszą wyższe dźwięki niż mężczyźni.