Scenariusz dla nauczyciela
Autorzy: Marta Sterna, Tamara Roszak
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Animali selvatici - Dzikie zwierzęta
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, poziom A1+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapamiętuje nazwy wybranych zwierząt;
stosuje wyrażenia niezbędne do opisu wybranych zwierząt;
stosuje wyrażenia idiomatyczne zawierające nazwy zwierząt;
tworzy zdania, wykorzystując poznane elementy.
Cele motywacyjne:
Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.
Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w nowym kontekście;
strategie kognitywne – pozyskiwanie wiedzy językowo‑kulturowej, tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia wyrazów, poznawanie synonimów, niuansów znaczeniowych;
strategie metakognitywne – formułowanie pragmatycznych intencji w wypowiedzi, centralizowanie procesu uczenia na wybranym zagadnieniu;
strategie afektywne – odwoływanie się do doświadczeń i upodobań uczniów, podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.
Metody i techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście holistyczne;
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
metoda kognitywna;
nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;
Teoria Inteligencji Wielorakich.
Formy pracy:
praca pod kierunkiem nauczyciela;
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki, słownik włosko‑polski, materiały piśmiennicze, ilustracje/video przedstawiające wybrane zwierzęta.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zaczyna lekcję od zaprezentowania ilustracji/wideo oryginalnych zwierzątek, jak np. sugerowana frynosoma rogata. Można też zapytać uczniów, czy znają jakieś oryginalne zwierzątka i czym one się charakteryzują.
Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś wyrażenia idiomatyczne z nazwami zwierząt. Uczniowie zapewne wskażą takie jak „powolny jak żółw”, „chytry jak lis”, „zwinny jak jaszczurka”, „spać jak suseł” itp.
Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, w którym przedstawione są wybrane wyrażenia idiomatyczne ze zwierzętami w języku włoskim. Nauczyciel może dodać inne wyrażenia po włosku, np. Takie, które są podobne do polskich
Polecenie do tekstu źródłowego sprawdza znajomość przedstawionych wcześniej wyrażeń i powiedzeń.
W tekście właściwym omówione zostały liczebniki zbiorowe. Uczniowie na pewno znają takie określenia jak para, tuzin, setka. Również w języku włoskim takie liczebniki zbiorowe są rzeczownikami. Należy zwrócić uwagę na odmianę i zmianę rodzaju w liczbie mnogiej części z nich, np. un paio, molte paia; un centinaio, molte centinaia. Uczniom, którzy uczą się również języka łacińskiego, łatwo będzie zrozumieć pochodzenie tych wyrazów z rodzaju nijakiego.
Faza realizacyjna:
W tej fazie uczniowie zapoznają się z filmem o wybranych zwierzętach.
Polecenia do medium bazowego sprawdzają zrozumienie wybranych informacji oraz utrwalenie słownictwa.
Po sprawdzeniu zrozumienia medium bazowego, uczniowie mogą wypowiedzieć się na temat znanych im ciekawostek na temat zwierząt przedstawionych w filmie lub też innych.
Można także zaproponować, by uczniowie w parach bądź małych grupach, przejrzeli internet w języku włoskim w poszukiwaniu informacji na temat różnych zwierząt.
Faza podsumowująca:
Pod koniec lekcji uczniowie mają możliwość sprawdzenia nabytej wiedzy i umiejętności, wykonując zestaw ośmiu ćwiczeń z sekcji Sprawdź się.
W ćwiczeniu 1 można dodatkowo poprosić o wskazanie cech zwierząt niepasujących do odpowiedzi.
W ćwiczeniu 3 uczniowie mogą się domyślić odpowiedzi samodzielnie, nie zaglądając do podpowiedzi.
W ćwiczeniu 4 uczniowie mogą dodatkowo opisać, co przedstawia zdjęcie, np. un paio di calzini.
W ćwiczeniu 6 można poprosić o wyjaśnienie, dlaczego dane słowo nie pasuje do pozostałych.
Ćwiczenie 7 może być wykonane pisemnie lub ustnie. Uczniowie mogą przedstawić na forum klasy informacje o wybranym zwierzęciu, nie podając jego nazwy, a następnie zapytać, czy ktoś odgaduje, o jakie zwierzę chodzi.
Przy ćwiczeniu 8 można zaproponować konkurs na to, kto znajdzie najwięcej odpowiedników pomiędzy wyrażeniami włoskimi i polskimi.
Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, należy powtórzyć z uczniami materiał. Uczniowie mogą to też zrobić samodzielnie w domu.
Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.
Praca domowa:
Jako pracę domową można zaproponować ćwiczenia 2 i 5.
Materiały pomocnicze:
Pomocniczo można wykorzystać materiały z jednostek:
Ti piacciono gli animali?Ti piacciono gli animali?
Gli animali protetti dei parchi nazionaliGli animali protetti dei parchi nazionali.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium bazowe powinno zostać wykorzystane w trakcie lekcji. Dodatkowo uczniowie mogą samodzielnie w domu obejrzeć film w celu utrwalenia poznanych zwrotów i leksyki.