Autorka: Joanna Jarczyńska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Cinema? Teatro? Streaming? - Kino? Teatr? Streaming?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa III, poziom??

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie i tworzy proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące kina i teatru i swoich preferencji dotyczących tych form uczestnictwa w kulturze;

  • zna podstawowe słownictwo używane podczas ustalania planów, pytania i opowiadania o swoich preferencjach, przedstawiania pozytywnych i negatywnych stron sposobów uczestniczenia w kulturze;

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w nowym kontekście (techniki wspierające instytucjonalne formy nauki języków obcych, zainteresowania i sposób spędzania czasu wolnego przez nastolatków);

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia wyrazów;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • eklektyzm;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;

  • nauczanie zdalne i hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

  • materiały piśmiennicze;

  • głośniki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Na podstawie fragmentów dialogu pt. Che facciamo questo weekend? uczniowie wymieniają formy kultury, o których jest mowa i odpowiadają na pytanie postawione w poleceniu na belce do dialogu.

  • Uczniowie ponownie odsłuchują fragmenty i układają je w dialog (polecenie 1).

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie wykonują polecenie 2 do dialogu pt. Che facciamo questo weekend?, polegające na odnalezieniu określonych informacji w tekście.

  • Na podstawie dwóch pierwszych części tekstu dotyczącego wyjaśnień gramatycznych, nauczyciel omawia z uczniami użycie trybu condizionale, który służy do wyrażania własnych preferencji oraz użycie czasownika dare w kontekście kinowym i teatralnym.

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium. Samodzielnie odkrywają słownictwo związane z przestrzenią teatralną oraz odpowiadają na pytanie postawione w poleceniu ogólnym.

  • W celu przećwiczenia słownictwa poznanego przy pomocy spaceru wirtualnego uczniowie wykonują polecenia 1 i 2 (dobieranie w pary słów polskich i włoskich) oraz polecenie 3 ukierunkowane na utrwalenie poznanych wyrazów poprzez ich grupowanie.

  • Uczniowie wykonują polecenie 4 (otwarte) polegające na samodzielnym opisaniu różnic pomiędzy dwiema salami teatralnymi.

  • Po sprawdzeniu poleceń do multimedium nauczyciel omawia nazwy zawodów związanych z kinem i teatrem, ze szczególnym uwzględnieniem form rodzaju żeńskiego (ostatnia część w tekście wyjaśniającym zagadnienia gramatyczne).

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji Sprawdź się, których celem jest ugruntowanie męskich i żeńskich form poznanych zawodów, po czym przechodzą do ćwiczenia 3, integrującego słownictwo związane z ww. zawodami ze słownictwem poznanym w multimedium.

  • Uczniowie przechodzą do ćwiczeń 4 – 6, co ma pomóc utrwalić poznane słownictwo.

  • W ćwiczeniach 7 i 8 uczniowie, utrwalając poznane słownictwo, uczniowie powtarzają jednocześnie typowe struktury niezbędne do wyrażania własnych preferencji i opinii oraz podawania pozytywnych i negatywnych aspektów różnych form uczestnictwa w kulturze.

  • Ćwiczenie 9 jest natomiast ukierunkowane zarówno na rozumienie tekstu słuchanego, jak na powtórzenie form czasownika piacere w trybie condizionale.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie 10 (otwarte), stanowiące okazję do użycia czasownika piacere w trybie condizionale przy wyrażaniu własnych upodobań, życzeń i preferencji.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie 11 (otwarte), w którym uzupełniają ostatnią część dialogu w oparciu o wiedzę językową oraz informacje pochodzące z materiału wizualnego.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową uczniowie wykonują ćwiczenie 12, w którym opisują swoje upodobania oraz tłumaczą pozytywne i negatywne strony opisywanych przez nich form uczestnictwa w kulturze.

Materiały pomocnicze:

Materiał jest powiązany z Eventi culturaliDR7STOODYEventi culturali oraz Conosciamo i cineasti italiani e polacchiD6r6ZeiNVConosciamo i cineasti italiani e polacchi, może być użyty jako rozwinięcie poruszonych w nich zagadnień lub samodzielnie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą wykonać plakat przedstawiający słownictwo z tego materiału. Nauczyciel może zadać uczniom wykonanie własnej wersji domina (np. w grupach), która zostanie wykorzystana do powtórzenia słownictwa na kolejnej lekcji i/lub przed sprawdzianem.