Autorzy: Justyna Groblińska, Katarzyna Kowalik, Agnieszka Woch

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Ce la faremo! - Damy radę!

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • stosuje w wypowiedziach słownictwo związane z wolontariatem i działalnością w sektorze non profit;

  • używa czasowników zaimkowych w kontekstach opisu działalności non profit i innych;

  • stosuje w wypowiedziach określenia wyrażające sprzeciw lub akceptację;

  • poznaje typy działalności włoskich organizacji non profit.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozumie opisy różnych podmiotów trzeciego sektora;

  • potrafi wyrażać zgodę lub sprzeciw;

  • potrafi odmieniać czasowniki zaimkowe i stosować je w swoich wypowiedziach;

  • rozumie podstawy funkcjonowania organizacji non profit we Włoszech;

  • rozumie podstawowe mechanizmy tworzenia nazw i sloganów oraz potrafi je stworzyć.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie zapamiętywania;

  • strategie przetwarzanie materiału językowego;

  • strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej;

  • strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kognitywna;

  • zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe;

  • nauczanie polisensoryczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach lub w grupach;

  • praca pod kierunkiem nauczyciela.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu;

  • rzutnik lub tablica multimedialna (lub odtwarzacz plików audio);

  • materiały piśmiennicze;

  • dodatkowo: np. broszurki, ulotki włoskich organizacji non profit, mapa Włoch.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy znane im są inicjatywy charytatywne, organizacje pozarządowe, czy kiedykolwiek uczestniczyli w jakiejś akcji np. jako wolontariusze. Pyta, czy znają organizacje międzynarodowe działające m.in. w Polsce. Wyjaśniając charakter działań trzeciego sektora, odnosi się do tematu lekcji.

Nauczyciel zapowiada, że dzięki niniejszemu e‑materiałowi uczniowie poznają cechy sektora non profit we Włoszech, typy działalności tych organizacji, a także nauczą się odmieniać i stosować w swoich wypowiedziach czasowniki zaimkowe farcelaandarsene oraz dowiedzą się, jak wyrażać zgodę lub sprzeciw w języku włoskim. Nauczyciel podkreśla, że wolontariat może być formą spędzania wolnego czasu lub zdobywania doświadczenia przed wejściem na rynek pracy.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu dotyczącego działalności charytatywnej. Pyta uczniów, czy widzą polsko‑włoski element inicjatywy oraz może dla zaciekawienia przybliżyć pokrótce informacje o polsko‑włoskiej aktorce Kasi Smutniak. Następnie prosi o wykonanie ćwiczeń na rozumienie treści przeczytanego tekstu i omawia z uczniami wyniki tej pracy.

Nauczyciel wprowadza czasowniki farcelaandarsene oraz wspomina o czasowniku smetterla omówionym w e‑materiale Ognuno diverso, ma tutti uguali. Nawiązując np. do manifestacji organizowanych przez organizacje non profit czy ich sloganów, prezentuje, jak wyrażać zgodę lub sprzeciw w języku włoskim. Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z  multimedium i odsłuchanie opisów działalności organizacji non profit we Włoszech. Przypomina uczniom o korzystaniu ze słownika, w którym znajdą objaśnienia trudniejszych wyrazów występujących w tekście.

W celu utrwalenia wiedzy zdobytej w pracy z tekstem wyjaśniającym zagadnienia gramatyczne i multimedium nauczyciel prosi uczniów o wykonanie trzech poleceń do multimedium. Uczniowie pracują samodzielnie, jeśli zajdzie taka potrzeba, nauczyciel udziela im dodatkowych wskazówek.

Faza podsumowująca:

Na koniec nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach lub grupach ćw. 7 z sekcji Sprawdź się. Jest to ćwiczenie skupione na kreatywności językowo‑plastycznej pozwalające na wielopoziomowe podsumowanie treści e‑materiału.

Praca domowa:

  • Nauczyciel prosi o wykonanie w domu pozostałych ćwiczeń z sekcji Sprawdź się (ćw. 1‑6 i 8).

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Mapa interaktywna to kilkuelementowe multimedium, które może posłużyć do omówienia różnych typów działalności organizacji non profit, a także do poznania nowego słownictwa związanego z opisem funkcjonowania trzeciego sektora. Ponadto nauczyciel może wykorzystać mapę nie tylko do omówienia przykładowych inicjatyw non profit, ale i do powtórzenia podstawowej wiedzy geograficznej uczniów - np. poprzez przypomnienie nazw włoskich regionów i ich stolic. Multimedium może być też przydatnym materiałem do ćwiczenia rozumienia ze słuchu.