Autorzy: Artur Gałkowski, Adriana Grzelak‑Krzymianowska, Milena Lange, Tamara Roszak, Marta Sterna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Un giro della Sicilia - Wycieczka na Sycylię

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
4) przedstawia upodobania;
5) wyraża swoje opinie;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
4) przedstawia upodobania;
5) wyraża swoje opinie;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • uczy się mówić o swoich planach turystycznych używając czasu futuro semplice (głównie w formie regularnej);

  • poznaje najważniejsze zabytki Sycylii;

  • wykorzystuje aktywnie wiedzę o miejscach i zabytkach na Sycylii i potrafi o nich opowiadać;

  • potrafi wyrazić myśl w odniesieniu do przyszłości, używając futuro semplice niektórych czasowników nieregularnych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo;

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości i otwartości wobec innych kultur;

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • pozyskuje świadomość znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach kultury cywilizacyjnej.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie zapamiętywania;

  • strategie przetwarzanie materiału językowego;

  • strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej;

  • strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście holistyczne;

  • zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe;

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie wielozmysłowe;

  • nauczanie hybrydowe;

  • teoria Inteligencji Wielorakich.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach (również partnersko z nauczycielem);

  • praca w grupach(w zależności od liczebności klasy i strategii lekcyjnej);

  • praca pod kierunkiem nauczyciela;

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do Internetu,/głośniki/słownik włosko‑polski/materiały piśmienne/ mapy geograficzne i inne Włoch.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wprowadza lekcję, pytając, jaki rodzaj terytoriów składa się na Włochy. Uczniowie z nauczycielem ustalają, że Włochy składają się z części kontynentalnej (lo stivale) i wysp, dwóch dużych: Sycylii i Sardynii oraz wielu mniejszych (można wskazać na Capri w pobliżu Neapolu oraz na archipelag Wysp Eolskich/Liparyjskich w pobliżu Sycylii, wskazując na ich związek z wiatrem i wulkanami, jak również na Lampeduzę, najdalej na Południe położoną i zamieszkiwaną wyspę włoską).  Tak zaciekawieni uczniowie dowiadują się, że podczas lekcji nauczą się planować wycieczkę na Sycylię.

  2. Na początek zapoznają się z treścią ulotki informacyjnej w tekście źródłowym, która przedstawia plan wycieczki po Włoszech (Un giro della Sicilia). Zgodnie z poleceniem wskazują miejsca, które proponuje do zwiedzania ulotka oraz inne informacje zawarte w folderze.

  3. Wysłuchują dialogu, zapoznając się także z jego transkrypcją, i wykonują ćwiczenie prawda/fałsz w zakresie zrozumienia tekstu. Nauczyciel uzupełnia informacje leksykalne i strukturalne, przechodząc do wprowadzenia czasu futuro semplice dla czasowników nieregularnych.

  4. Wykorzystuje informacje wskazane w tekście właściwym, gdzie zaproponowane jest także ćwiczenie polegające na tłumaczeniu zdań z użyciem czasu przyszłego prostego z czasownikami nieregularnymi.

  5. W uzupełnieniu do tej fazy uczniowie mogą wykonać ćw. 3 z sekcji Sprawdź się. W razie potrzeby nauczyciel objaśnia nieznane słownictwo pojawiające się w tekście właściwym i ćwiczeniach (uczniowie korzystają także ze słownika do przedmiotowego materiału).

Faza realizacyjna:

  1. W fazie realizacyjnej uczniowie zapoznają się z medium bazowym – mapą interaktywną.

  2. Na początek zwracają uwagę na polecenie i po zapoznaniu się z treścią multimedium odpowiadają na postawione pytanie.

  3. Próbują zapamiętać plany, które ma Julia, odtwarzają wypowiedzi bohaterów z użyciem form czasowników w futuro semplice.

  4. Wykonują polecenia 1, 2, 3 do multimedium. W podsumowaniu wymieniają nazwy miejsc i zabytków, które zwiedzi Julia z rodzicami podczas planowanej wycieczki.

  5. W uzupełnieniu do tej części lekcji wykonują ćw. 1 i 2 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Z końcem lekcji uczniowie utrwalają odkrywaną wiedzę kulturowo‑językową, wykonując ćw. 4, 5 i 6 z sekcji Sprawdź się.

  2. Powtarzają poznane formy futuro semplice dla czasowników nieregularnych.

  3. Indywidualnie lub w grupach mogą utworzyć plan własnej wycieczki na Sycylię.

  4. Układają wypowiedź, informując o tym, co sami zobaczą podczas wycieczki na Sycylię – użycie futuro semplice jest tu wskazane. Można w tym celu wykorzystać także ćw. 7 ze Sprawdź się.

  5. Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, należy powtórzyć z uczniami materiał. Uczniowie mogą to też zrobić samodzielnie w domu.

  6. Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.

Praca domowa:

  • Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń otwartych 7 i 8. Ponieważ są to ćwiczenia stosunkowo trudne, wymagają odpowiedniego wprowadzenia/omówienia i uważnej korekty podczas kolejnej lekcji lub innego trybu zapewniającego pomoc nauczyciela w realizowaniu tych zadań.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Dobrze jest zastosować multimedium bazowe w trakcie lekcji.

  • Dodatkowo uczniowie mogą poszukać innych informacji na temat miejsc znajdujących się na mapie interaktywnej i w ten sposób rozbudować ją.