Autorzy: Adriana Grzelak‑Krzymianowska, Tamara Roszak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Cosa c’è in offerta di oggi? - Co jest dzisiaj w ofercie?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

  • Uczeń analizuje po włosku sposoby oszczędzania przy zakupie podstawowych produktów spożywczych.

  • Uczeń zapamiętuje nazwy różnych opakowań produktów spożywczych.

  • Uczeń stosuje miary ilości i wagi używane we Włoszech.

  • Uczeń tworzy zdania, wykorzystując poznane elementy.

Cele motywacyjne:

  • Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.

  • Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.

Strategie uczenia się:

  1. Strategie kognitywne:

    • strategie zapamiętywania

    • strategie przetwarzanie materiału językowego.

  2. Strategie socjalne:

    • wszystkie formy współpracy z innymi osobami na lekcji

    • kształtowanie empatii i otwarcia na obcy język i towarzyszącą mu kulturę.

Metody i techniki nauczania:

  • Konstruktywizm

  • Kognitywizm

  • Konektywizm

  • Podejście holistyczne

  • Podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

  • Metoda kognitywna

  • Nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe

  • Teoria Inteligencji Wielorakich

Formy pracy:

  • Praca indywidualna.

  • Praca w grupach (w zależności od liczebności klasy i strategii lekcyjnej).

  • Praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu,

  • głośniki,

  • słownik włosko‑polski,

  • materiały piśmiennicze

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zaczyna lekcję, pytając, czy uczniowie robią sami zakupy spożywcze, czy sporządzają listę zakupową, jakie typy sklepów wolą (mały sklepik osiedlowy, hipermarket, rynek). Można też zapytać, czy uczniowie mieli już okazję robić zakupy spożywcze we Włoszech. W rozwinięciu tej dyskusji może pomóc tekst Come fare la spesa risparmiando: le 5 regole d’oro, który zawiera wykaz rad, które mogą pomóc w robieniu zakupów. Czy uczniowie zgadzają się z nimi? Czy znają jakieś inne reguły?

  2. Następnie uczniowie wykonują polecenie do tekstu Come fare la spesa risparmiando: le 5 regole d’oro, które sprawdza, czy potrafią rozróżnić dobre i złe nawyki, jakie można zaobserwować podczas robienia zakupów.

  3. Pod tekstem Come fare la spesa risparmiando: le 5 regole d’oro przedstawiona została przykładowa lista zakupowa. Po przeanalizowaniu jej uczniowie mogą zaproponować modyfikację produktów i/lub ich ilości, wykorzystując własne doświadczenia. W ten sposób uczniowie ćwiczą nazwy produktów, rodzaje opakowań, nazwy miar i wag.

  4. Pod koniec część Przeczytaj/posłuchaj znajduje się krótka informacja o poprzedniej i aktualnie obowiązującej walucie włoskiej. Jeżeli nauczyciel ma taką możliwość, może pokazać uczniom przykładowe monety i banknoty starych lirów i obecnego euro.

  5. Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili sposoby płatności, jakie znają. Następnie uczniowie zapisują je na tablicy i obok dopisują ich włoskie odpowiedniki.

Faza realizacyjna:

  1. W tej fazie uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym, analizując plansze w dowolnej kolejności. Odtwarzane są informacje dotyczące poszczególnych produktów.

  2. Uczniowie mogą dodawać informacje, np.: czy te produkty są znane w Polsce czy są używane w ich domach.

  3. Polecenia do medium bazowego sprawdzają przyswojenie leksyki oraz zrozumienie wybranych informacji.

Faza podsumowująca:

  1. Pod koniec lekcji uczniowie mają możliwość sprawdzenia nabytej wiedzy i umiejętności, wykonując zestaw dziewięciu ćwiczeń z sekcji Sprawdź się. Nauczyciel po kolei sprawdza z uczniami wykonane zadania. Może też przydzielić poszczególnym uczniom różne zadania, a wykonanie pozostałych zostawić jako pracę domową.

  2. W ćwiczeniu 1 uczniowie mogą dodatkowo wskazać, co można przechowywać w innych wymienionych opakowaniach.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenie 3, w którym mają okazję powtórzyć nazwy opakowań, produktów spożywczych i miar, i wag. Można urządzić konkurs w klasie, kto najszybciej i bezbłędnie wykona to ćwiczenie.

  4. W ćwiczeniu 4 można dodatkowo poprosić o ułożenie przykładowych zdań z utworzonymi zwrotami.

  5. Ćwiczenia 8 i 9 można wykonać w formie pisemnej lub ustnej. Wykonanie zadania nauczyciel może sprawdzić na kolejnej lekcji.

  6. Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, należy powtórzyć z uczniami materiał. Uczniowie mogą to też zrobić samodzielnie w domu.

  7. Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową zaleca się ćwiczenia 2, 5 i 7.

Materiały pomocnicze:

Pomocniczo można wykorzystać fragmenty materiałów:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium bazowe powinno zostać wykorzystane w trakcie lekcji. Uczniowie mogą proponować dodanie do katalogu innych elementów.

  • Dodatkowo uczniowie mogą samodzielnie w domu wysłuchać nagrań oraz przeczytać zawarte w nim informacje w celu utrwalenia poznanych zwrotów i leksyki.