Polecenie 3
Zapoznaj się ze schematem obrazującym funkcjonowanie w wierszu warstwy formalnej oraz warstwy treściowej. Uzupełnij tabelę porządkującą wiedzę o osobie mówiącej, świecie przedstawionym i relacjach osoby oraz świata. Wypisz z wiersza odpowiednie cytaty i określenia.
Rjj5r1z1pymqM Osoba mówiąca w wierszu (Uzupełnij). Elementy składowe świata przedstawionego (Uzupełnij). Relacja podmiotu i świata (Uzupełnij).
Osoba mówiąca w wierszu
Elementy składowe świata przedstawionego
Relacja podmiotu i świata
R1GylGnw1at5a Miron Białoszewski. Zapadnięcie pociągnięcie. Na gregoriańskim sznurku uwiązany słucham, wyciąga mi się, cieniej, i ja i … trójkąt? widać słychać: to było przysunięcie ta … nica Trąca mnie przebudzenie łapię te ach a tu ch mi się rozsyp Warstwa formalna. Fragment tekstu: Zapadnięcie pociągnięcie. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Tytuł. Zbudowany poprzez zestawienie dwóch rzeczowników odczasownikowych; na pierwszy rzut oka „bezsensowny”, nic nie mówiący, jego sens ujawnia się jednak po lekturze wiersza. Warstwa formalna. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: Wiersz jest przykładem poezji lingwistycznej. Wiersz wolny, ale zapisany w „szczególnie nieuporządkowany sposób” – rozsypują się tutaj zarówno wersy, jak i słowa. Warstwa formalna. Fragment tekstu: Ta … nica. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 3. W ósmym wersie słowo „ta ... nica” jest zapewne uciętym wyrazem „tajemnica”. Warstwa formalna. Fragment tekstu: Rozsyp. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 4. W zakończeniu „rozsyp” to zapewne „rozsypuje” lub „rozsypało”. Warstwa formalna. Fragment tekstu: To było przysunięcie. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 5. Zapis graficzny współgra z sensem wiersza, w wersie: „to było przysunięcie” przesunięciu (na prawo) ulega część wersu. Warstwa formalna. Fragment tekstu: Mi się rozsyp. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 6. Zakończenie wiersza. Zakończenie wiersza jest otwarte, „niedokończone”. Warstwa treściowa. Fragment tekstu: Na gregoriańskim sznurku uwiązany słucham, wyciąga mi się, cieniej, i ja i … trójkąt? widać słychać: to było przysunięcie ta … nica. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 7. Wiersz oddaje przeżycia podmiotu lirycznego wobec „trójkąta” („i ja i trójkąt”). Podmiotowi lirycznemu poprzez „słuchanie” i bycie „uwiązanym na gregoriańskim sznurku” udaje się spotkać z „trójkątem” oraz poznać jakąś tajemnicę. Warstwa treściowa. Fragment tekstu: Trąca mnie przebudzenie łapię te ach a tu ch mi się rozsyp. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 8. Ów stan ma jednak charakter ulotny, chwilowy, ostatecznie podmiot liryczny wybudza się z niego („Trąca mnie przebudzenie”). Przeżycia te są dla podmiotu lirycznego ważne, chciałby je na dłużej zatrzymać, („łapię te”). Nie jest to jednak możliwe, ponieważ wszystko się rozsypuje.
Miron Białoszewski. Zapadnięcie pociągnięcie. Na gregoriańskim sznurku uwiązany słucham, wyciąga mi się, cieniej, i ja i … trójkąt? widać słychać: to było przysunięcie ta … nica Trąca mnie przebudzenie łapię te ach a tu ch mi się rozsyp Warstwa formalna. Fragment tekstu: Zapadnięcie pociągnięcie. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Tytuł. Zbudowany poprzez zestawienie dwóch rzeczowników odczasownikowych; na pierwszy rzut oka „bezsensowny”, nic nie mówiący, jego sens ujawnia się jednak po lekturze wiersza. Warstwa formalna. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: Wiersz jest przykładem poezji lingwistycznej. Wiersz wolny, ale zapisany w „szczególnie nieuporządkowany sposób” – rozsypują się tutaj zarówno wersy, jak i słowa. Warstwa formalna. Fragment tekstu: Ta … nica. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 3. W ósmym wersie słowo „ta ... nica” jest zapewne uciętym wyrazem „tajemnica”. Warstwa formalna. Fragment tekstu: Rozsyp. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 4. W zakończeniu „rozsyp” to zapewne „rozsypuje” lub „rozsypało”. Warstwa formalna. Fragment tekstu: To było przysunięcie. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 5. Zapis graficzny współgra z sensem wiersza, w wersie: „to było przysunięcie” przesunięciu (na prawo) ulega część wersu. Warstwa formalna. Fragment tekstu: Mi się rozsyp. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 6. Zakończenie wiersza. Zakończenie wiersza jest otwarte, „niedokończone”. Warstwa treściowa. Fragment tekstu: Na gregoriańskim sznurku uwiązany słucham, wyciąga mi się, cieniej, i ja i … trójkąt? widać słychać: to było przysunięcie ta … nica. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 7. Wiersz oddaje przeżycia podmiotu lirycznego wobec „trójkąta” („i ja i trójkąt”). Podmiotowi lirycznemu poprzez „słuchanie” i bycie „uwiązanym na gregoriańskim sznurku” udaje się spotkać z „trójkątem” oraz poznać jakąś tajemnicę. Warstwa treściowa. Fragment tekstu: Trąca mnie przebudzenie łapię te ach a tu ch mi się rozsyp. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 8. Ów stan ma jednak charakter ulotny, chwilowy, ostatecznie podmiot liryczny wybudza się z niego („Trąca mnie przebudzenie”). Przeżycia te są dla podmiotu lirycznego ważne, chciałby je na dłużej zatrzymać, („łapię te”). Nie jest to jednak możliwe, ponieważ wszystko się rozsypuje.
Źródło: Englishsquare .pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.