Schemat
Etap pierwszy: przyswojenie tekstu
Po ponownym przeczytaniu tekstu zanotuj swoje pierwsze refleksje na jego temat.
Po ponownym zapoznaniu się z tekstem zanotuj swoje pierwsze refleksje na jego temat.
Pszczoła w bursztynieWidomie skryta w przeczystym bursztynie
Zda się, że w własnym miedzie pszczoła płynie.
Wzgardzona będąc, gdy żyła pod niebem,
Teraz jest droższa trumną i pogrzebem.
Tak się jej wierna praca zapłaciła,
Snadź sama sobie tak umrzeć życzyła.
Niech Kleopatra nie pochlebia sobie,
Kiedy w kształtniejszym mucha leży grobie.Źródło: Jan Andrzej Morsztyn, Pszczoła w bursztynie, [w:] tegoż, 275 wierszy, Warszawa 1977, s. 23.
Etap drugi: zrozumienie treści
Wypisz z wiersza fragmenty, które uznasz za kluczowe do jego interpretacji.
Etap trzeci: analiza tekstu – warstwa formalna i treściowa
Zapoznaj się ze schematem obrazującym funkcjonowanie w wierszu warstwy formalnej oraz warstwy treściowej. Uzupełnij tabelę porządkującą wiedzę o osobie mówiącej, świecie przedstawionym i relacjach osoby i świata. Wypisz z wiersza odpowiednie cytaty.
Zapoznaj się ze schematem identyfikującym środki stylistyczne zawarte w utworze. Określ ich funkcje.
„Wzgardzona będąc, gdy żyła pod niebem” – „powinno” być: „Gdy żyła pod niebem, była wzgardzona” lub „Była wzgardzona, gdy żyła pod niebem”.
Etap czwarty: zakończenie – interpretacja uogólniająca
W oparciu o wszystkie wskazane w lekcji etapy pracy zredaguj interpretację wiersza.