Statyka i dynamika okrętu
TWO.05. Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających
– technik budowy jednostek pływających 311942
Słownik pojęć dla e‑materiału
duży, zabezpieczony obiekt wodny, który może być zalany wodą lub opróżniany w zależności od potrzeb; doki są wykorzystywane do naprawy, konserwacji, malowania lub modernizacji statków oraz innych dużych jednostek pływających
Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”
drewniany wspornik, służący do ustawiania na nich stępki budowanego lub dokowanego statku
Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”
koniec torów spustowych pochylni służących wraz z płozami do procesu wodowania statku
Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”
punkt przecięcia się wektora siły wyporu statku z płaszczyzną jego symetrii
Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”
przekrój poprzeczny kadłuba jednostki pływającej
Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”
pionowa linia w płaszczyźnie symetrii statku przechodząca przez punkt przecięcia letniej wodnicy ładunkowej z przednią krawędzią dziobnicy
Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”
pionowa linia w płaszczyźnie symetrii statku przechodząca przez punkt przecięcia letniej wodnicy ładunkowej z osią trzonu sterowego
Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”
pionowa, prostopadła do płaszczyzny wody płaszczyzna, która przechodzi wzdłuż osi pokładu; dzieli kadłub na dwie połowy (lewą i prawą burtę)
Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”
element, najczęściej drewniany lub metalowy, który umożliwia stabilne wciągnięcie lub wypuszczenie statku na brzeg lub do wody
Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”
zdolność statku do utrzymywania się na powierzchni wody, zapobiegając zatonięciu
Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”
Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”
nachylona powierzchnia lub konstrukcja umożliwiająca opuszczenie lub unoszenie statku do lub z wody
Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”
fragment kadłuba statku poniżej linii zanurzenia
Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”
inaczej trym, przechylenie statku w kierunku dziobu lub rufy
Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”
odległość między wektorami siły ciężkości i siły wyporu w czasie przechyłu statku
Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”
iloczyn masy statku i przyspieszenia ziemskiego, siła ta jest skierowana pionowo w dół
Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”
siła równa ciężarowi wypartej przez statek wody, posiada kierunek pionowy, zwrot ku górze
Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”
wykres służący do obliczania objętości podwodzia
Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”
zdolność do utrzymania równowagi i stabilności na wodzie, zarówno w warunkach spokojnych, jak i podczas obciążeń, wiatru, fal i innych czynników zewnętrznych
Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”
Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”
podłużna belka na spodzie kadłuba statku, biegnąca przez całą jego długość
Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”
punkt, w którym przyłożona jest siła grawitacji
Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”
punkt, w którym przyłożona jest siła wyporu
Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”
krzywa powstała na skutek przecięcia poszycia kadłuba płaszczyzną poziomą równoległą do powierzchni wody
Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”
proces umieszczania jednostki pływającej, takiej jak statek, na wodzie
Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”
Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”
siła wypierania wody, którą statek generuje, kiedy jest zanurzony w wodzie; ta siła jest równa masie wody wypartej przez statek i działa w kierunku przeciwnym do grawitacji
Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”
Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”