E-materiały do kształcenia zawodowego

Statyka i dynamika okrętu

TWO.05. Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających
– technik budowy jednostek pływających 311942

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływającychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływających

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑zasób uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik budowy jednostek pływających. Tematyka e‑zasobu służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających wyodrębnionej w zawodzie technik budowy jednostek pływających 311942.

Podstawa programowa

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających:

  • wykonywania i nadzorowania prac związanych z montażem kadłubów, ich wyposażaniem oraz remontami kadłubów jednostek pływających.

Efekty kształcenia

TWO.05.2. Podstawy okrętownictwa

Uczeń:

14. stosuje prawa dotyczące statyki i dynamiki okrętu,
16. posługuje się rysunkiem linii teoretycznych kadłuba jednostek pływających.

TWO.05.4 Przygotowanie kadłuba jednostek pływających oraz urządzeń do wodowania

Uczeń:

3. wykonuje konstrukcje podbudowy do wodowania zgodnie z dokumentacją.

TWO.05.5. Wykonywanie prac remontowych kadłuba jednostek pływających

Uczeń:

2. wykonuje prace przygotowawcze związane z procesem dokowania kadłuba jednostek pływających i kontroluje prawidłowość jego wykonania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą grafika interaktywna, animacja i symulator. Zasób „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacjiDoVeTWpCiWpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji” przedstawia kadłub statku w rzucie poprzecznym i podłużnym z zaznaczonym środkiem ciężkości, środkiem wyporu i poziomem wody. Zasób „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostkiDcmBrtdeOZastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki” przedstawia animację 2D kadłuba statku wodowanego wzdłużnie z pochylni z naniesioną na nim skalą Bonjeana z oznaczanymi na niej zmianami przegłębienia i związanymi z nimi siłami w postaci wektorów lub kolorów. Zasób „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowaniaD7jsnb3G2Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania” pozwala na odtworzenie stateczności kadłuba statku podczas dokowania i wodowania z uwzględnieniem rozmieszczenia podpór i różnych sposobów wodowania w szczególności wodowania poprzecznego i wzdłużnego na pochylni.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1GadSTiAInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDIRaQukEaSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD2axqmbcXPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDHuuQYGjcPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDdVS4wdUlNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD108jAMTAInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływających

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji związanych ze statyką i dynamiką okrętu.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów podczas zajęć

Grafika interaktywna „Wpływ pływalności i stateczności na wytrzymałość kadłuba jednostek pływających podczas budowy i eksploatacji”

Uczniowie dzieleni są na cztery grupy. Zadaniem każdej z grup jest zapoznanie się z jedną z czterech plansz tego multimedium. Następnie każda z grup ma przedstawić poznane informacje reszcie klasy. W tym celu grupy mogą opracować notatki wizualne, skorzystać z tablicy, by na niej narysować najistotniejsze informacje itp. Uczniowie powinni skupić się na siłach działających na statek w danym stanie wychylenia. Nauczyciel może w razie potrzeby korygować i dopowiadać informacje.

Animacja „Zastosowanie skali Bonjeana do wyjaśnienia obciążeń kadłuba podczas wodowania jednostki”

Nauczyciel wyświetla uczniom animację. Zadaniem każdego z nich jest stworzenie osi czasu z najważniejszymi etapami i informacjami dotyczącymi wodowania statku z pochylni wzdłużnej. Następnie nauczyciel tworzy wspólną oś na tablicy z pomocą uczniów w celu utrwalenia informacji.

Symulator „Stateczność kadłuba jednostek pływających podczas dokowania, wodowania i eksploatacji wraz z rozmieszczeniem podpór podczas wodowania”

Uczniowie samodzielnie lub w parach zapoznają się z symulatorem. Zawiera on cztery różne sytuacje (pochylnia wzdłużna, pochylnia poprzeczna, dok suchy lub warunki morskie). Można wybrać widok, z którego ukazany będzie statek, oraz liczbę podpór lub umiejscowienie ładunku (opcje dostępne w zależności od wybranej sytuacji). Uczniowie powinni zapoznać się ze wszystkimi opcjami wyboru. Niektóre są dla statku optymalne, inne powodują zbyt duże przeciążenia. Uczniowie mogą zrobić notatki ze swoich obserwacji.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie razem z nauczycielem (z jego pomocą i wskazówkami) wypełniają ćwiczenia (na klasowej tablicy interaktywnej lub poprzez projekcję z rzutnika - na klasowym komputerze), na bieżąco konsultując odpowiedzi w małych grupach lub na forum klasy (praca całego zespołu klasowego, a także praca z prowadzącym zajęcia).

Praca uczniów poza zajęciami (indywidualna)

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z wybranym multimedium. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu. Później odbywa się klasowy turniej, mający za zadanie podsumować i utrwalić zagadnienia zawarte w materiale.

Praca poza zajęciami (w grupach)

Na początku animacji są wspomniane cztery sposoby wodowania (pochylnia, dok, podnośnik i dźwig). Jeden z nich (pochylnia) przedstawiony jest w animacji. Nauczyciel może zadać uczniom pracę domową, aby podzielić się na trzy grupy i poszukać informacji w internecie na temat jednego z pozostałych sposobów wodowania, aby następnie opracować go w ciekawy sposób. Na kolejnej lekcji uczniowie prezentowaliby dany sposób reszcie klasy. Nauczyciel podczas prezentowania tematu przez uczniów powinien dopowiadać istotne informacje lub naprowadzać uczniów na samodzielne poprawienie się, gdy coś zostanie omówione w błędny sposób.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans. W ramach indywidualizacji uczniowie mogą skorzystać z metody tutoringu rówieśniczego – uczniowie, którzy szybciej opanowali materiał, mogą stworzyć dla osób, które wolniej opanowują materiał, miniporadnik dot. statyki i dynamiki okrętu. Może on być podpowiedzią dla osób, które wolniej przyswajają materiał. Poradnik ten może mieć formę plakatu czy książeczki – uczniowie mogą sami zdecydować. Uczniowie, którzy wolnej pracują, mogą do gotowego poradnika dopisać swoje przykłady.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści