Słownik pojęć dla e‑zasobu
Sposób aktywnego spędzania wolnego czasu, który ma pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie uczestników, oferuje im sposobność poznania nowych osób, a także dostarcza pozytywnych emocji i zabawy.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczneInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczne
Źródło: Strona internetowa Zdrowie i wypoczynek. Twoje źródło wiedzy i inspiracji, http://zdrowieiwypoczynek.com.pl/7-pomyslow-na-aktywny-wypoczynek-cala-rodzina/ [dostęp 28.11.2021 r.].
To jeden z działów turystyki i rekreacji oraz hotelarstwa. Jest to intencjonalne, zaplanowane zagospodarowanie czasu wolnego gości ośrodków wypoczynkowych czy sanatoryjnych poprzez włączanie ich w przygotowane aktywności. Animacja czasu wolnego powinna opierać się na atrakcyjnych przyjemnych i aktywnych zajęciach proponowanych przez animatora czasu wolnego. Udział w nich powinien być dobrowolny.
Film edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezyFilm edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezy
Źródło: Strona internetowa Twoja encyklopedia w sieci, https://whitefoxpets.pl/czym-jest-animacja-czasu-wolnego/ [dostęp 28.11.2021 r.].
To osoba organizująca i prowadząca zajęcia w czasie wolnym, które są dedykowane dla osób korzystających z ośrodków wypoczynkowych, hotelowych itp. W ramach swoich działań animator proponuje gościom różnego rodzaju formy aktywizacji w czasie wolnym, co pozwoli im wspólnie spędzić czasu, poznać się, pobawić, ale też nauczyć czegoś nowego. Zawód animatora czasu wolnego, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 07.08.2014 r., jest wpisany na listę zawodów i specjalności występujących na rynku pracy. Aby móc wykonywać zawód animatora czasu wolnego, należy albo skończyć studia na kierunku pedagogika, turystyka i rekreacja, albo kurs na animatora czasu wolnego.
Film edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezyFilm edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezy
Źródło: Strona internetowa Twoja encyklopedia w sieci, https://whitefoxpets.pl/czym-jest-animacja-czasu-wolnego/ [dostęp 28.11.2021 r.].
To rodzaj prostej gimnastyki w wodzie, w której wykonuje się ćwiczenia podobne do tych w tradycyjnym aerobiku. Ze względu na fakt, że woda zwiększa wyporność, a ciało wydaje się lżejsze, ćwiczenia w wodzie są łatwiejsze do wykonania. Aqua aerobic jest bezpieczny dla osób w różnym wieku, różnym stanie zdrowia, dlatego jest bardzo uniwersalny.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczneInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczne
Źródło: Strona internetowa abc zdrowie, https://uroda.abczdrowie.pl/aerobik-w-wodzie [dostęp 28.11.2021 r.].
To inaczej terapia przez sztukę. Rodzaj działania, które opiera się na dwóch elementach, czyli sztuce oraz terapii. Różne aktywności związane ze sztuką (np. malowanie, taniec, śpiew) pozwalają na zapoznanie się czy podzielenie się emocjami, potrzebami, lękami.
Film edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezyFilm edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezy
Źródło: Strona internetowa Strona internetowa NOVA Centrum Edukacyjna, https://www.nova.edu.pl/oferta/kursy_zawodowe/animator_czasu_wolnego [dostęp 28.11.2021]
Inaczej chusta edukacyjna. Rekwizyt, który może zostać użyty w trakcie zajęć w wolnym czasie do zajęć rekreacyjnych, zabaw czy gier. Chusta jest uszyta z trójkątnych kolorowych kawałków materiału, pośrodku ma otwór i wzmacniane uchwyty, dodatkowo jest lekka oraz wytrzymała.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczneInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczne
Źródło: Strona internetowa Sukces dziecka.pl, https://sukcesdziecka.pl/blog/przykladowe-zabawy-z-chusta-animacyjna [dostęp 28.11.2021 r.].
Jest to okres przeznaczony dla osoby, który może zagospodarować według swoich własnych potrzeb i uznania. Zadaniem czasu wolnego jest regeneracja sił fizycznych i psychicznych człowieka. Jest to ważny elementem stanowiący o jakości życia. Czas wolny może zostać przeznaczony m.in. na wypoczynek od codziennych obowiązków, rekreację, zdobywanie nowych doświadczeń, spędzenie chwil z najbliższymi (rodziną lub przyjaciółmi), poprawę kondycji czy zdrowia, samokształcenie lub samodoskonalenie.
Film edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezyFilm edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezy
Źródło: Strona internetowa Profesor.pl Serwis edukacyjny, https://www.profesor.pl/mat/na2/na2_joja_011115_1.php [dostęp 28.11.2021 r.].
To rodzaj ćwiczeń, które mają zachęcić uczestników do podejmowania jakichś działań. Mogą mieć rozmaitą formę, a ich celem może być np. integracja z grupą, komunikacja, albo stworzenie czegoś wspólnie.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczneInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczne
Źródło: Strona internetowa Polanika. Ośrodek Rehabilitacyjny, https://www.polanika.pl/zajecia-animacyjne-z-przymruzeniem-oka-ewa-siuda/ [dostęp 28.11.2021 r.].
To rodzaj interakcji połączonej z zabawą polegającej na ćwiczeniach oddechowych, słuchowych czy motorycznych. W repertuarze ćwiczeń logopedycznych można wymienić m.in. dmuchanie w kierunku różnych przedmiotów, ćwiczenia dźwiękonaśladowcze, puszczanie baniek mydlanych, odgadywanie rozmaitych dźwięków, zabawy słowne itp.
Film edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezyFilm edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezy
Źródło: Strona internetowa Kapitan Nauka, https://www.kapitannauka.pl/blog/porady-eksperta/proste-zabawy-logopedyczne-w-domu [dostęp 28.11.2021 r.].
Rodzaj zabawy integracyjnej, pokój zagadek. Zabawa polega na próbie wydostania się z pokoju, podczas której należy rozwiązać szereg zagadek, a rozwiązanie jednej – prowadzi do odkrycia następnej. Przy okazji pobytu w pokoju uczymy się współpracy, wyczulamy naszą spostrzegawczość i cierpliwość w walce z czasem.
Sekwencja filmowa - Animator integracyjnySekwencja filmowa - Animator integracyjny
Źródło: Strona internetowa Wyjątkowy Prezent, https://www.wyjatkowyprezent.pl/blog/co-to-jest-escape-room-jakie-sa-zasady-gry-i-wskazowki/ [dostęp 28.11.2021 r.].
Rodzaj zabawy, który może być wypoczynkiem i jedną z aktywności podejmowanych w czasie wolnym. Gra ma zawsze określone zasady i może zawierać elementy rywalizacji.
Sekwencja filmowa - Animator młodzieżowy i sportowySekwencja filmowa - Animator młodzieżowy i sportowy
Źródło: Strona internetowa Instytut Pileckiego, Plik PDF o rozmiarze 2.42 MB w języku polskim, https://instytutpileckiego.pl/public/upload/articles_files/Gra%20miejska.%20Krok%20po%20kroku(2).pdf [dostęp 28.11.2021 r.].
Rodzaj gry rozgrywanej w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem przestrzeni miejskiej. Uczestnicy przemieszczają się po mieście jak po planszy biorąc udział w rozwiązywaniu zagadek, odnajdywaniu miejsc, osób lub przedmiotów. Dzięki temu poznają miasto, przyswajają informacje o nim, a jednocześnie bawią się, współpracują i wzmacniają relacje.
Sekwencja filmowa - Animator młodzieżowy i sportowySekwencja filmowa - Animator młodzieżowy i sportowy
Źródło: Strona internetowa Instytut Pileckiego, Plik PDF o rozmiarze 2.42 MB w języku polskim, https://instytutpileckiego.pl/public/upload/articles_files/Gra%20miejska.%20Krok%20po%20kroku(2).pdf [dostęp 28.11.2021 r.].
Rodzaj gry, najczęściej rozgrywanej w czasie rzeczywistym, do której wykorzystuje się teren, jego topografię oraz inne cechy miejsca lub obszaru, na którym gra ma się odbywać. Istnieje wiele rodzajów gier terenowych. Są to gry terenowe: zręcznościowe, siłowe, taktyczne, fabularne i RPG. Ważną cechą gry terenowej jest pobudzenie pozytywnych emocji, rozwój wiedzy i umiejętności, poczucie wspólnoty z innymi uczestnikami.
Sekwencja filmowa - Animator młodzieżowy i sportowySekwencja filmowa - Animator młodzieżowy i sportowy
Źródło: Strona internetowa Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, https://www.lscdn.pl/pl/publikacje/cww/dydaktyka-ogolna/5308,Gry-terenowe-w-edukacji-szkolnej.html [dostęp 28.11.2021 r.].
Działanie polegające na budowaniu więzi oraz relacji między członkami rodziny, przyjaciółmi, rówieśnikami, towarzyszami podróży, gośćmi hotelowymi.
Sekwencja filmowa - Animator integracyjnySekwencja filmowa - Animator integracyjny
Źródło: Strona internetowa Znaczenia. Szkoła Wiedzy, https://znaczenia.com.pl/znaczenie-integracja-co-to-jest-pojecie-i-definicja-znaczenia/ [dostęp 28.11.2021 r.].
To wymiana informacji, która polega na wykorzystaniu w działaniach wszelkich sposobów przyswajania wiedzy i zabawy, czyli patrzenia, dotykania, słuchania, wąchania i smakowania, ale przede wszystkim możliwość aktywnego partycypowania w zabawie i nauce poprzez samodzielne lub wspólne oglądanie, modyfikowanie, kształtowanie.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczneInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczne
Źródło: Strona internetowa Encyklopedia zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php/Interaktywność [dostęp 28.11.2021 r.].
Proces umysłowy polegający na tworzeniu oryginalnych i nowych rozwiązań, idei czy koncepcji. Kreatywność w twórczości dziecka to samodzielne działania (np. rysowanie) będące przeciwieństwem działalności odtwórczej (np. kolorowania czy kopiowania).
Sekwencja filmowa - Animator dziecięcySekwencja filmowa - Animator dziecięcy
Źródło: Strona internetowa Encyklopedia zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php/Kreatywność [dostęp 28.11.2021 r.].
Zabawa taneczna dla dzieci między 3 a 12 rokiem życia, wzbogacona o podkłady muzyczne, zawierająca elementy pokazywania, gestów, które urozmaicają taniec (np. klaskanie, wskazywanie, robienie min). Przy okazji zabawy, szczególnie w środowisku międzynarodowym, dzieci mogą uczyć się zwrotów obcojęzycznych, np. kilku słów w języku angielskim, albo zwrotu „dzień dobry” w różnych językach.
Sekwencja filmowa - Animator dziecięcySekwencja filmowa - Animator dziecięcy
Źródło: Strona internetowa Smyk przedszkole, http://przedszkole-raszyn.pl/rytmika-17042020/ [dostęp 28.11.2021 r.].
To określenie oznaczające przekazywanie komunikatów niewerbalnych (gestów, min, postawy ciała).
Film edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezyFilm edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezy
Źródło: Strona internetowa Encyklopedia zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php/Mowa_ciała [dostęp 28.11.2021 r.].
Zazwyczaj opiera się na zasadzie 4xE: zabawa (ang. Entertainment) – questing to dobra zabawa dla każdego, wiek nie ma tu znaczenia; emocje (ang. Emotions) – dobry questing pozwala uczestnikowi poczuć klimat czasów czy miejsca, którego dotyczy, dodatkowo pobudza wyobraźnię, ciekawość; edukacja (ang. Education) – questing przekazuje wiedzę na różne tematy, przemyca informacje, zwraca uwagę na interesujące szczegóły związane z tematem questu oraz sprawia, że uczymy się przez działanie; zaangażowaniu (ang. Engagement) – angażuje chętnych do tworzenia questów, do poszukiwań i przekazania wiedzy w przyjemny sposób. Celami questingu są: promowanie elementów dziedzictwa (miejsca, legendy), angażowanie do działania mieszkańców, członków społeczności lokalnej oraz promowanie miejsc w atrakcyjny i nowoczesny sposób. Scenariusz questingu może przybierać rozmaite formy w zależności od tematyki, wieku uczestników oraz miejsca, np. może być to wyprawa po skarb będąca połączeniem podchodów, biegu na orientację, odkrywania miejsc związanych z historią, kulturą czy naturą.
Film edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezyFilm edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezy
Źródło: Strona internetowa Questing, http://questing.pl/co-to-jest-questing/ [dostęp 28.11.2021 r.].
Rekwizyt wykonany z tworzywa sztucznego, bez ostrych krawędzi, w różnych kolorach, który może być wykorzystany w trakcie zajęć organizowanych przez animatora, np. w grach zespołowych lub w zajęciach integracyjnych.
Film edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezyFilm edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezy
Źródło: Strona internetowa Animator z klasą, https://animatorzklasa.pl [dostęp 28.11.2021 r.].
Zespół nauk o wychowaniu. Pedagogika, jako nauka o edukacji (wychowaniu i kształceniu), należy do nauk społecznych i zajmuje się rozwojem oraz zmianami mechanizmów wychowania i kształcenia na przestrzeni całego życia człowieka.
Film edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezyFilm edukacyjny - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezy
Źródło: Strona internetowa Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/pedagogika;3955414.html [dostęp 28.11.2021 r.].
Wszelkie działania w wolnym czasie obejmujące różnorodne formy fizycznej aktywności, które są podejmowane dobrowolnie, bezinteresownie i dla przyjemności. Rekreacja to rodzaj czynnego wypoczynku, który jest też równocześnie rodzajem rozrywki (np. taniec, joga, nordic walking, aerobik wodny, spacery itp.).
Sekwencja filmowa - Animator młodzieżowy i sportowySekwencja filmowa - Animator młodzieżowy i sportowy
Źródło: Strona internetowa Saluber, http://saluber.pl/rekreacja-ruchowa/ [dostęp 28.11.2021 r.].
Opisany schemat działania lub działań, które będzie prowadził animator czasu wolnego z określoną grupą. W scenariuszu rozpisujemy poszczególne zaplanowane aktywności, planujemy aranżację miejsca, w którym będą się one odbywały, a także wypisujemy rekwizyty, które będą nam potrzebne. Warto również określić czas trwania, oszacować koszty oraz zadbać o bezpieczeństwo uczestników animacji.
Sekwencja filmowa - Animator senioraSekwencja filmowa - Animator seniora
Źródło: Strona internetowa ExplainVisually.co, https://explainvisually.co/jak-napisac-scenariusz-animacji-16-praktycznych-porad/ [dostęp 28.11.2021 r.].
Scenariusz gry, zabawy lub innego rodzaju zajęć, które mają na celu zintegrowanie grupy uczestników. Cechami scenariusza integracyjnego są: stworzenie sytuacji wyzwalającej pozytywne emocje, wyzwania do pokonania, zadania do wykonania, aktywny odpoczynek, lepsze poznanie się uczestników. Dzięki temu relacje w grupie zacieśniają się.
Sekwencja filmowa - Animator integracyjnySekwencja filmowa - Animator integracyjny
Źródło: Strona internetowa Szkoła Podstawowa Portal dla Nauczycieli, https://szkola-podstawowa.edu.pl/scenariusz-zajec-integrujacych-grupe-na-dobry-poczatek/ [dostęp 28.11.2021 r.].
To animator, który w ramach animacji czasu wolnego gości ośrodków wczasowych, hoteli czy sanatoriów lub turystów, organizuje i prowadzi wydarzenia wieczorne, np. w hotelu. Do takich wydarzeń zaliczyć można np.: skecze, konkursy karaoke, wybory miss i mistera itp.
Sekwencja filmowa - Show animatorSekwencja filmowa - Show animator
Źródło: Strona internetowa Patrycja Helena, Show animator, https://prezi.com/p/oei8kw18tqqg/show-animator/ [dostęp 28.11.2021 r.].
Odtwarzanie jakiejś postaci z życia, filmu, książki albo gry, podkreślanie charakterystycznych cech danej postaci poprzez modulowanie głosu, postawę, gesty, działania. Wcielając się w rolę w grach RPG wymyśla się własne scenariusze postępowania postaci i działa się według nich.
Sekwencja filmowa - Show animatorSekwencja filmowa - Show animator
Źródło: Strona internetowa Patrycja Helena, Show animator, https://prezi.com/p/oei8kw18tqqg/show-animator/ [dostęp 28.11.2021 r.].
Rodzaj ćwiczenia, które pozwala na nauczenie się komunikacji z otoczeniem za pomocą rozmaitych dźwięków. Dzięki takiej zabawie animator może ćwiczyć z podopiecznymi oddychanie, głos, słuch, a także artykulację, a jednocześnie szybko nawiązać kontakt i zaobserwować zachowanie podopiecznych.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczneInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczne
Źródło: Strona internetowa Poradnik logopedyczny.pl, http://poradnik-logopedyczny.pl/profilaktyka-logopedyczna/ksztaltowanie-mowy/24/onomatopeje-zabawy-dziekonasladowcze-w-rozwoju-mowy.html [dostęp 28.11.2021 r.].
Spacer historyczny lub tematyczny prowadzony przez przewodnika, który może odgrywać rolę postaci historycznej, np. założyciela miasta, bohatera ważnego wydarzenia, które miało miejsce w odwiedzanym punkcie, najbardziej znanego historycznego obywatela czy typowego mieszkańca z ważnego okresu jego dziejów.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczneInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning - Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczne
Źródło: Strona internetowa Turystyka Kulturowa. Portal Popularyzacyjny, http://www.turystykakulturowa.eu/?id=num&nr=23&txt=1 [dostęp 28.11.2021 r.].