E-materiały do kształcenia zawodowego

Animator czasu wolnego

HGT.08. Obsługa klienta oraz rozliczanie imprez i usług turystycznych - Technik organizacji turystyki 422104

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiałuWskazówki do wykorzystania e‑materiału

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia:

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik organizacji turystyki 422104 dla kwalifikacji: HGT.08. Obsługa klienta oraz rozliczanie imprez i usług turystycznych.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji HGT.08. Obsługa klienta oraz rozliczanie imprez i usług turystycznych:

  • prowadzenia informacji turystycznej;

  • obsługi klientów korzystających z usług turystycznych.

Wspiera osiąganie wybranego kształcenia z jednostki efektów kształcenia HGT.08.5. Realizacja imprez i usług turystycznych:

1) obsługuje imprezy turystyczne dla różnych grup klientów,
4) organizuje czas wolny klientów imprez turystycznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału:

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1GMIoSwZInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDUKV12zKQSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDXR1spuCdPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDFpt7BPe8Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDc8HbEaPQNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDiaw3XZtwInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik organizacji turystyki

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Sekwencje filmowe – Formy spędzania czasu wolnego przez klientów imprez turystycznych

Praca w grupach eksperckich

Metoda jigsaw. Przed emisją filmu uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa podczas oglądania materiału filmowego zwraca szczególną uwagę na przydzielone jej zagadnienia i przygotowuje notatki:

  • gr. jedynek – animator dziecięcy;

  • gr. dwójek –animator seniorów;

  • gr. trójek – show animator;

  • gr. czwórek – animator młodzieżowy i sportowy;

  • gr. piątek – animator integracyjny.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

2. Film edukacyjny – Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezy

Praca całego zespołu klasowego

Przed emisją filmu nauczyciel przedstawia uczniom pytania, które pomogą im uporządkować informacje i sporządzić notatki przydatne do dyskusji:

  • jakie są najczęściej popełniane błędy podczas organizowania zajęć;

  • dlaczego ważna jest scenariusz prowadzenia zajęć;

  • jakich rzeczy możemy użyć by urozmaicić zajęcia;

  • co należy zrobić, aby zajęcia były atrakcyjne;

Po obejrzeniu filmu nauczyciel inicjuje dyskusję. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty i spostrzeżenia. Wypowiedzi uczniów są zapisywane. Dzięki temu uczniowie będą mieli możliwość przedstawienia swoich poglądów, wymiany spostrzeżeń i w sposób kreatywny pozyskają nową wiedzę oraz znajdą rozwiązania konkretnych problemów.

3. Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning – Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczne

Nauczyciel ponownie dzieli klasę na grupy, tym razem 4‑osobowe. Każda grupa powinna mieć dostęp do komputera lub tabletu. Zespoły przystępują do udziału w grze. Po ukończeniu pracy każda grupa prezentuje swoje wyniki na forum klasy, a nauczyciel omawia przebieg gry.

Grę można również wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji w celu usystematyzowania wiedzy uczniów.

Praca uczniów poza zajęciami

1. Sekwencje filmowe – Formy spędzania czasu wolnego przez klientów imprez turystycznych

Praca w grupach

Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień. Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 10 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.

Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

2. Film edukacyjny – Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezy

Praca w grupach

Plakat. Uczniowie dobierają się w grupy. Zapoznają się z informacjami zawartymi w filmie, a następnie wykonują plakaty na podane tematy:

  • gr. I – zajęcia taneczne dla dzieci,

  • gr. II – zajęcia plastyczne,

  • gr. III – konkursy.

Grupy przygotowują plakaty w pliku o dowolnym formacie. Na koniec zespoły zamieszczają plik na platformie ZPE. Pozostali uczniowie oceniają ich prace, biorąc pod uwagę atrakcyjność graficzną oraz rzetelność zapisanych informacji.

3. Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning – Organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości, porę roku i warunki atmosferyczne

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie, w różnych dostępnych źródłach zdobywają informacje na temat organizowanie czasu wolnego uczestników imprezy turystycznej, korzystają też ze scenariuszy zamieszczonych w grze. Informacje przedstawiają w formie tabeli i umieszczają na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formacie pdf.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Film edukacyjny i film instruktażowy (tutorial), e‑book i program ćwiczeniowy:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • w trakcie pracy metodą projektu należy zwrócić uwagę, aby odpowiednio wykorzystać indywidualne uzdolnienia uczniów, np. plastyczne, językowe, organizacyjne;

  • uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.

Przydatne linki do stron internetowych:

Przydatna bibliografia:

  • Borski M. Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.

  • Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Wyd. Naczelnik Wydziału Potrzeb Edukacyjnych, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.

  • Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.

  • Smith D. D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki T.1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: Wydawnictwo APS, 2009.

  • Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.

  • Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wyd. akademickie Żak, Warszawa 2008.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RlbfM78g9fmE3
(Uzupełnij).