Berlińczycy po zakończeniu drugiej wojny światowej musieli się zmagać ze skutkami działań wojennych. Potężne zniszczenia, jakich doświadczyła stolica Niemiec, wymagały zaangażowania cywilów do akcji odgruzowywania miasta.
Zapoznaj się z filmem i odpowiedz na pytania. Zdjęcia wykonano latem 1945 r.
R1CUUTrFeQWoq
R1doH3aUs3ZMj
Zwróć uwagę na symbolikę komunistyczną.
Przyjrzyj się ludziom ukazanym na filmie.
Na obecność Sowietów wskazują m.in. duży plakat z wizerunkiem Józefa Stalina i opisem w języku rosyjskim, czerwone flagi z sierpem i młotem. Skutki wojny: powszechne zniszczenia, odgruzowywanie budynków, widoczne są osoby ranne, uchodźcy.
11
Ćwiczenie 2
Wyobraź sobie, że jesteś korespondentem amerykańskim w Berlinie podczas blokady miasta. Byłeś świadkiem sceny ukazanej na fotografii. Zredaguj kilkuzdaniową notatkę dla prasy amerykańskiej, która tłumaczyłaby Amerykanom konieczność pomocy materialnej dla Berlińczyków. Odwołaj się do elementów widocznych na fotografii.
Wyobraź sobie, że jesteś korespondentem amerykańskim w Berlinie podczas blokady miasta. Byłeś świadkiem sceny opisanej na fotografii. Zredaguj kilkuzdaniową notatkę dla prasy amerykańskiej, która tłumaczyłaby Amerykanom konieczność pomocy materialnej dla Berlińczyków. Odwołaj się do elementów opisanych na fotografii.
R1drsyBzYBcd8
RqAElBiuqwoSM
Zwróć uwagę na odzież osób, które przypatrują się rozładunkowi. Zastanów się, jakie emocje budzi u nich obserwowana scena. Zastanów się nad korzyściami innymi niż humanitarne, jakie Stany Zjednoczone odnosiły w wyniku działania mostu powietrznego.
Zwróć uwagę na ubóstwo dzieci - brak butów oraz ciekawość, jaką wzbudza pomoc amerykańska dla miasta. Obok humanitarnych podkreśl również korzyści polityczne - przeciwstawianie się wpływom sowieckim.
21
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z poniższymi opisami ilustracji (źródła A i B), a następnie wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z poniższymi opisami ilustracji (źródła A i B), a następnie wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z poniższymi opisami ilustracji (źródła A i B), a następnie wykonaj polecenie.
Przyjrzyj się poniższym ilustracjom (źródła A i B), a następnie wykonaj polecenie.
Źródło A
RmvkfEI1UCYB0
Źródło B
RKAagsiMiPWlu
R1KoOJ8I2AP45
Zwróć uwagę na to, która z karykatur zakłada odpowiedzialność za zaistniały kryzys jednej strony konfliktu, a która obu stron.
Źródło B przedstawia ZSRS jako głównego sprawcę kryzysu, źródło A zaś jako przyczynę kryzysu wskazuje rywalizację pomiędzy USA i ZSRS.
211
Ćwiczenie 4
Dopasuj imiona i nazwiska do ilustracji przedstawiających polityków związanych z blokadą Berlina oraz funkcje, jakie pełnili wymienieni politycy w czasie I kryzysu berlińskiego.
R17yhsP7rUcsn
RDUwBICjbDby8
W razie trudności możesz odszukać wizerunki polityków i opisy ich funkcji w dostępnych źródłach.
R11ojlQI9oaFQ
Harry Truman – prezydent USA,
Clement Attlee – premier Wielkiej Brytanii,
Wiaczesław Mołotow – komisarz spraw zagranicznych ZSRS,
Otto Grotewohl – lider Socjalistycznej Partii Jedności Niemiec (SED),
Konrad Adenauer – jeden z przywódców niemieckiej Unii Chrześcijańsko‑Demokratycznej (CDU).
21
Ćwiczenie 5
Która z dwóch poniższych ilustracji lepiej przedstawia stosunek Związku Sowieckiego do mostu powietrznego? Odpowiedź uzasadnij odwołując się do obu ilustracji.
Ilustracja A
RqNccykIXM4sm
Ilustracja B
RjV2lKlHTilLt
R1EzlDg5Rd6uv
Przypomnij sobie, jaka była skuteczność działań podejmowanych przez ZSRS wobec akcji Amerykanów i zachodnich sojuszników.
Ilustracja A. Pierwsza ilustracja ukazuje bezsilność Stalina wobec mostu powietrznego, natomiast druga przedstawia skutki polityki amerykańskiej: przełamanie próby zablokowania Berlina przez Sowietów.
RElKPnHTXtOsl
311
Ćwiczenie 6
Rozstrzygnij, czy uzasadnieniem dla amerykańskiej interwencji zbrojnej w Korei, o której mowa w źródle B, mógł być artykuł 5 Traktatu północnoatlantyckiego. Uzasadnij odpowiedź, podając jeden argument.
Źródło A
Artykuł 5 Traktatu północnoatlantyckiego
Strony zgadzają się, że zbrojna napaść na jedną lub więcej z nich w Europie lub Ameryce Północnej będzie uznana za napaść przeciwko nim wszystkim i dlatego zgadzają się, że jeżeli taka zbrojna napaść nastąpi, to każda z nich, w ramach wykonywania prawa do indywidualnej lub zbiorowej samoobrony, uznanego na mocy artykułu 51 Karty Narodów Zjednoczonych, udzieli pomocy Stronie lub Stronom napadniętym, podejmując niezwłocznie, samodzielnie jak i w porozumieniu z innymi Stronami, działania, jakie uzna za konieczne, łącznie z użyciem siły zbrojnej, w celu przywrócenia i utrzymania bezpieczeństwa obszaru północnoatlantyckiego.
O każdej takiej zbrojnej napaści i o wszystkich podjętych w jej wyniku środkach zostanie bezzwłocznie powiadomiona Rada Bezpieczeństwa. Środki takie zostaną zaniechane, gdy tylko Rada Bezpieczeństwa podejmie działania konieczne do przywrócenia i utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.
Artykuł 5 Źródło: Artykuł 5 Traktatu północnoatlantyckiego, Dz.U. z dnia 19 października 2000 r.
Źródło B
Najnowsza historia świata. 1945–1963
Armia Kim Ir Sena (223 tysiące żołnierzy, 120 czołgów T‑34, 180 samolotów) uderzyła 25 czerwca 1950 r. o świcie, opanowując po trzech dniach Seul, a wkrótce potem niemal 90% terytorium Korei Południowej, której wojska – 98 tysięcy ludzi pozbawionych lotnictwa, broni pancernej i ciężkiej artylerii – zostały zaskoczone i rozbite […]. Truman rozkazał VII Flocie USA osłonić Tajwan, argumentując, iż „atak na Koreę wyjaśnia ponad wszelką wątpliwość, że komunizm przeszedł od podminowywania do podboju niepodległych narodów i będzie się teraz uciekać do zbrojnych napaści i wojen”. Natychmiastowa pomoc amerykańska ocaliła ostatni skrawek południa, port Pusan.
Korea Źródło: Najnowsza historia świata. 1945–1963, t. 1, red. A. Patek, J. Rydel, J.J. Węc, Kraków 2000, s. 185.
RyMRZsZHMI0jw
Przypomnij sobie, jakie państwa należały do NATO.
Nie. Korea nie była członkiem NATO, więc nie odnosił się do niej artykuł 5 Traktatu.
311
Ćwiczenie 7
Wskaż na mapie Europy państwa założycielskie NATO. Wyjaśnij, dlaczego wśród państw założycielskich z Europy Zachodniej zabrakło Republiki Federalnej Niemiec i Hiszpanii.
RRd1UAtMkqDP2
R1aby9JXzoUUz
RGP8QtlrE5eYp
R1BPrN2fxAHnk
Przypomnij sobie, jaka była polityka aliantów oraz ZSRS wobec Niemiec? Czym to skutkowało? Kto rządził w Hiszpanii w chwili utworzenia NATO?
Belgia, Dania, Francja, Wielka Brytania, Holandia, Islandia, Portugalia, Luksemburg, Norwegia, Włochy. Republika Federalna Niemiec została proklamowana we wrześniu 1949 r., tymczasem NATO powstało wcześniej. Kandydaturę Hiszpanii odrzucono ze względu na panujący w niej reżim autorytarny gen. Franco.
31
Ćwiczenie 8
Przyporządkuj do tytułów odpowiadające im fragmenty porozumienia o utworzeniu Paktu Północnoatlantyckiego.