Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tekst do ćwiczeń

Julian Tuwim Sokrates tańczący

Prażę się w słońcu, gałgan stary...
Leżę, wyciągam się i ziewam.
Stary ja jestem, ale jary:
Jak tęgi łyk pociągnę z czary,
To śpiewam.

Słońce mi grzeje stare gnaty
I mądry, siwy łeb kudłaty,
A w mądrym łbie, jak wiosną las,
Szumi i szumi mędrsze wino,
A wieczne myśli płyną, płyną,
Jak czas...
Czego się gapisz, Cyrbeusie?
Co myślisz? Leży stary kiep,
Już do gadania słów mu brak,
Już się wygadał? A tak, tak...
Idź, piecz swój chleb.
Z zaułka śmieją się uczniowie,
Że się mistrzowi kręci w głowie,
Że się Sokrates spił...
Idź, Cyrbeusie, uczniom powiedz,
Że już trafiłem w samo sedno:
Że cnotą jest – zlizywać pył
Z ateńskich ulic! Lub im powiedz,
Że cnotą jest w pęcherze dąć!
Że cnotą jest – lać wodę w dzbany!
Albo wylewać! Wszystko jedno...
A jeśli chcesz – to przy mnie siądź,
Nie piecz swych bułek i rogali,
Będziemy sobie popijali!
No, trąć się ze mną, trąć!

Cóż ci to? Przykro, Cyrbeusie,
Że mi się język trochę plącze?
Że się tak śmieję, Cyrbeinku?
Że w biały dzień w Atenach, w rynku,
Jak żebrak leżę, wino sączę?
Mędrcowi, mówisz, nie przystoi,
Gdy złym przykładem uczniom świeci?
Że stary broi
Jak dzieci?
Że tłumu uczni nie gromadzę,
Że drogi prawd im nie wskazuję,
Nie radzę,
Nie filozofuję?
A tak... a tak...

Zło! Dobro! – prawda ? – Ludzie, bogi,
Cnota i wieczność, czyn i słowo,
I od początku – znów, na nowo,
Bogi i ludzie, dobro, zło,
Rzeczpospolita, słowa, czyny,
Piękno – to, tamto, znowu to! – – –
Mój drogi – kpiny!

Słyszeliście od Herifona,
Żem jest najmędrszy... Tak orzekła
Wyrocznia, w całej Grecji czczona,
Blask chwały czoło moje zdobi!
Więc patrzcie, co najmędrszy robi:
O!
Bo cóż jest słowem, a co czynem,
Bo cóż jest dobro, a co zło,
Kiedym się złotym upił winem,
A mam kosmatą głowę psa
I w głowie zamęt obłąkańczy?!
Wy patrzcie, jak filozof tańczy:
I hopsa‑sa i hopsa‑sa!
I hopsa, hopsa, hopsa‑sa!
Wy patrzcie, jak najmędrszy tańczy!
Jak mu skaczą stare nogi,
Cnota, prawda, wieczna Mojra,
Hopsa, hopsa, idzie ojra:
Raz na prawo – hopsa‑sa!
Raz na lewo – hopsa‑sa!
Rypcium pipcium, chodź, Ksantypciu!
A muzyka gra!!
Chodź tu także, Cyrbeinku,
Wokoluśko tak, po rynku,
Mędrzec tańczy, dalej z drogi
Cnota, prawda, piękno, bogi,
Patrzcie, ludzie, patrzcie, gapie,
Od Ksantypci wały złapię,
Że tak we mnie wszystko drga,
A ja sobie hopsa‑sa!
Tak bez końca, tak do śmierci
Niech się jasne niebo wierci,
Tak – do góry, a tu kopsa,
I znów boczkiem hopsa, hopsa!
Nie żałować starych nóg!
Niech się cieszy wielki Bóg,
Że Sokrates prawdę zna,
Że już wie! że wszystko ma!
Że już poszedł hen, na kraniec,
On – najmędrszy, on – wybraniec,
Gałgan z brzydką mordą psa
Poznał taniec, poznał taniec,
Hopsa, hopsa, hopsa‑sa!!!

(Sokrates tańczący, 1920)

sok Źródło: Julian Tuwim, Sokrates tańczący.
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Zredaguj notatkę na temat kontekstu macierzystego liryku i tomu, z którego pochodzi tytułowy wiersz. Pozyskane informacje wykorzystaj w interpretacji utworu.

RTJrmvmpL7Ip5
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2
Wyjaśnij sens tytułu tekstu. Uzupełnij tekst, wybierając z listy odpowiednie sformułowania.
Wyjaśnij sens tytułu tekstu. Uzupełnij tekst, wybierając z listy odpowiednie sformułowania.
R1ZirHtf20bQd
Tytuł 1. zapowiada, 2. nazwiska antycznego myśliciela, 3. „tańczący”, 4. nieskrępowanego poddania się treść wiersza. Zestawienie 1. zapowiada, 2. nazwiska antycznego myśliciela, 3. „tańczący”, 4. nieskrępowanego poddania się, mistrza
w zadawaniu pytań, z przymiotnikiem 1. zapowiada, 2. nazwiska antycznego myśliciela, 3. „tańczący”, 4. nieskrępowanego poddania się sprawia, że tekst dotyczy zabawy, uciech,
beztroskiego i 1. zapowiada, 2. nazwiska antycznego myśliciela, 3. „tańczący”, 4. nieskrępowanego poddania się pięknu i magii chwili.
11
Ćwiczenie 3

Zanalizuj budowę kompozycyjną wiersza (konstrukcję wypowiedzi).

RvTav2wbq6s9m
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Scharakteryzuj bohatera, analizując jego język i styl wypowiadania się.

RakSqoL35AOUQ
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Zidentyfikuj cechy charakterystyczne dla poezji skamandryckiej w wierszu Tuwima. Zaznacz poprawne stwierdzenia.

R1NZA1bmLUwzP
Możliwe odpowiedzi: 1. radość z życia w jego zwyczajnych przejawach, 2. optymizm: afirmacja życia przez taniec, witalizm, 3. dionizyjskość: wyrażenie zachwytu życiem, 4. wzorce osobowe do naśladowania, 5. patos i egzaltacja w retoryce, 6. wprowadzenie mowy potocznej, kolokwializmów, 7. zasygnalizowanie nowej problematyki: wyrażanie radości z codzienności, 8. odrzucenie rozważań filozoficznych i estetycznych (na temat prawdy, dobra, zła, piękna), 9. hołdowanie tradycji
21
Ćwiczenie 6

Do poniższych wniosków interpretacyjnych dopisz cytaty, za pomocą których udowodnisz ich trafność.

W wierszu Sokrates tańczący Julian Tuwim ukazuje:

  • postawę pełną witalności, 

  • radość płynącą z życia, 

  • hedonizm, 

  • dynamizm (ruch, taniec) 

R1UTkSXt7wx9R
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Jakim człowiekiem jest w wierszu Juliana Tuwima Sokrates? Na mapie myśli umieść jego charakterystykę.

RmZlip2N5akbf
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Sokrates w wierszu Juliana Tuwima
    • Elementy należące do kategorii Sokrates w wierszu Juliana Tuwima
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Sokrates w wierszu Juliana Tuwima
R11HqDn3Ln3nD
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zinterpretuj sens fragmentu wiersza i na jego podstawie ustal najistotniejsze wartości człowieka.

Zło! Dobro! – prawda? – Ludzie, bogi,
Cnota i wieczność, czyn i słowo,
I od początku – znów, na nowo,
Bogi i ludzie, dobro, zło,
Rzeczpospolita, słowa, czyny,
Piękno – to, tamto, znowu to! – – –
Mój drogi – kpiny!

R1W2KRrKQmhaC
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Uzasadnij, że wiersz jest utrzymany w konwencji kabaretowej kpiny i gagu. 

R18n8PwXLqLv1
(Uzupełnij).
Praca domowa

Mądrość nie zapewnia szczęścia, polega na uświadomieniu sobie, że aby być szczęśliwym, trzeba szukać w życiu przyjemności i radości. Napisz rozprawkę, w której rozważysz sens tej wypowiedzi.