Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RdDbVMuFGdMpi1
Ćwiczenie 1
Wiersz Albatros Kazimierza Przerwy-Tetmajera jest: Możliwe odpowiedzi: 1. utworem inspirowanym przez wiersz Charles’a Baudelaire’a, w którym nie zostaje wyjaśnione znaczenie tytułowego symbolu., 2. utworem inspirowanym przez wiersz Charles’a Baudelaire’a, w którym zostaje wyjaśnione znaczenie tytułowego symbolu., 3. tłumaczeniem wiersza Charles’a Baudelaire’a, w którym nie zostaje wyjaśnione znaczenie tytułowego symbolu., 4. tłumaczeniem wiersza Charles’a Baudelaire’a, w którym zostaje wyjaśnione znaczenie tytułowego symbolu.
R19Zr1joOf91M1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst. Kształtowanie rzeczywistości dzieła literackiego na wzór marzenia sennego nazywamy 1. oniryzmem, 2. nie było, 3. było, 4. belgijskiego, 5. francuski, 6. somnambulizmem, 7. typowych, 8. nietypowych, 9. tajemniczość, 10. absurdalność. Konwencja ta była chętnie wykorzystywana przez symbolistów, którzy podkreślali zwłaszcza 1. oniryzmem, 2. nie było, 3. było, 4. belgijskiego, 5. francuski, 6. somnambulizmem, 7. typowych, 8. nietypowych, 9. tajemniczość, 10. absurdalność wizji doznawanych w trakcie spoczynku. Za jednego z głównych inspiratorów tego typu poetyki w okresie modernizmu uważa się 1. oniryzmem, 2. nie było, 3. było, 4. belgijskiego, 5. francuski, 6. somnambulizmem, 7. typowych, 8. nietypowych, 9. tajemniczość, 10. absurdalność dramaturga Maurice’a Maeterlincka. Zainteresowanie snami 1. oniryzmem, 2. nie było, 3. było, 4. belgijskiego, 5. francuski, 6. somnambulizmem, 7. typowych, 8. nietypowych, 9. tajemniczość, 10. absurdalność przejawem szerszej tendencji do opisywania 1. oniryzmem, 2. nie było, 3. było, 4. belgijskiego, 5. francuski, 6. somnambulizmem, 7. typowych, 8. nietypowych, 9. tajemniczość, 10. absurdalność stanów duszy i świadomości.
RhKSEmMm4o8lw11
Ćwiczenie 3
Połącz nazwisko poety z wypowiedzią opisującą jego twórczość. Charles Baudelaire Możliwe odpowiedzi: 1. Poeta wyklęty, który w swoich wierszach opisywał między innymi los jednostek szczególnie uwrażliwionych; uważany za prekursora symbolizmu., 2. Symbolista znany przede wszystkim z twórczości dramatycznej; w swoich dziełach kreował rzeczywistość na podobieństwo snu., 3. Jeden z polskich poetów zainspirowanych francuskim symbolizmem; wykorzystywał motywy zaczerpnięte z poezji Charles’a Baudelaire’a., 4. Poeta, w którego twórczości widoczne były wpływy oniryzmu charakterystyczne dla twórczości Maurice’a Maeterlincka., 5. Poeta uważany za jednego z głównych inspiratorów popularnych w literaturze młodopolskiej pejzaży wewnętrznych. Paul Verlaine Możliwe odpowiedzi: 1. Poeta wyklęty, który w swoich wierszach opisywał między innymi los jednostek szczególnie uwrażliwionych; uważany za prekursora symbolizmu., 2. Symbolista znany przede wszystkim z twórczości dramatycznej; w swoich dziełach kreował rzeczywistość na podobieństwo snu., 3. Jeden z polskich poetów zainspirowanych francuskim symbolizmem; wykorzystywał motywy zaczerpnięte z poezji Charles’a Baudelaire’a., 4. Poeta, w którego twórczości widoczne były wpływy oniryzmu charakterystyczne dla twórczości Maurice’a Maeterlincka., 5. Poeta uważany za jednego z głównych inspiratorów popularnych w literaturze młodopolskiej pejzaży wewnętrznych. Maurice Maeterlinck Możliwe odpowiedzi: 1. Poeta wyklęty, który w swoich wierszach opisywał między innymi los jednostek szczególnie uwrażliwionych; uważany za prekursora symbolizmu., 2. Symbolista znany przede wszystkim z twórczości dramatycznej; w swoich dziełach kreował rzeczywistość na podobieństwo snu., 3. Jeden z polskich poetów zainspirowanych francuskim symbolizmem; wykorzystywał motywy zaczerpnięte z poezji Charles’a Baudelaire’a., 4. Poeta, w którego twórczości widoczne były wpływy oniryzmu charakterystyczne dla twórczości Maurice’a Maeterlincka., 5. Poeta uważany za jednego z głównych inspiratorów popularnych w literaturze młodopolskiej pejzaży wewnętrznych. Kazimierz Przerwa-Tetmajer Możliwe odpowiedzi: 1. Poeta wyklęty, który w swoich wierszach opisywał między innymi los jednostek szczególnie uwrażliwionych; uważany za prekursora symbolizmu., 2. Symbolista znany przede wszystkim z twórczości dramatycznej; w swoich dziełach kreował rzeczywistość na podobieństwo snu., 3. Jeden z polskich poetów zainspirowanych francuskim symbolizmem; wykorzystywał motywy zaczerpnięte z poezji Charles’a Baudelaire’a., 4. Poeta, w którego twórczości widoczne były wpływy oniryzmu charakterystyczne dla twórczości Maurice’a Maeterlincka., 5. Poeta uważany za jednego z głównych inspiratorów popularnych w literaturze młodopolskiej pejzaży wewnętrznych. Leopold Staff Możliwe odpowiedzi: 1. Poeta wyklęty, który w swoich wierszach opisywał między innymi los jednostek szczególnie uwrażliwionych; uważany za prekursora symbolizmu., 2. Symbolista znany przede wszystkim z twórczości dramatycznej; w swoich dziełach kreował rzeczywistość na podobieństwo snu., 3. Jeden z polskich poetów zainspirowanych francuskim symbolizmem; wykorzystywał motywy zaczerpnięte z poezji Charles’a Baudelaire’a., 4. Poeta, w którego twórczości widoczne były wpływy oniryzmu charakterystyczne dla twórczości Maurice’a Maeterlincka., 5. Poeta uważany za jednego z głównych inspiratorów popularnych w literaturze młodopolskiej pejzaży wewnętrznych.
RJR5YzsNSJI0W1
Ćwiczenie 4
Które z poniższych cech można przypisać poecie z wiersza Charles’a Baudelaire’a Albatros? Możliwe odpowiedzi: 1. piękny w locie, 2. wyśmiewany, 3. niezrozumiany, 4. niezdarny, 5. silny, 6. zwinny, 7. zwycięski
21
Ćwiczenie 5

Sformułuj definicję pejzażu wewnętrznego.

R18FS5aKokI2t
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Z opisu pejzażu wewnętrznego zawartego w wierszu Paula Verlaine’a Światło księżyca wypisz pięć elementów przynależnych do świata natury oraz pięć elementów przynależnych do świata kultury i cywilizacji. Odpowiedz na pytanie, w czemu służy zestawienie elementów tych dwóch światów.

R1eIINYld8X48
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wskaż w wierszu Maurice’a Maeterlincka Piosnka cechy symbolizmu. Zwróć uwagę na elementy poetyki tego kierunku literackiego, które stały się szczególnie istotne także dla polskich symbolistów.

R15mruf05DDVv
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Porównaj wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Orzeł morski z utworem Charles’a Baudelaire’a Albatros w rozprawce na 300 słów. Wskaż podobieństwa i różnice w tematyce, treści, poetyce i kreowanym w nich nastroju.

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Orzeł morski

W cuchnącej menażerii, w niewielkiej drucianej
klatce, na małym złomie bazaltowej skały,
siedzi, odąwszy piersi, smutny, osępiały
orzeł morski; tuż obok żółwie i pawiany.

Pokrwawionego kędyś w stepach go ujęto,
gdy mu kula złamała skrzydło pod obłokiem;
lata już całe bawi ludzi swym widokiem,
patrząc w pół ciemne okno źrenicą przymkniętą.

Bezduszne i bezmyślne gapią się nań tłumy,
gniewa je nieruchomość, obumarłość ptaka,
potrącają go, klatkę próbują zdjąć z haka,
ale niczym nie mogą wyrwać go z zadumy.

W ciasnym, dusznym więzieniu dumny ptak królewski
lat dziesiątki już ginie w męczarniach powoli;
za widok jego płacą, jego ból nie boli,
więc ginie, między druty zamknięty i deski.

A tam – szeroka, pusta niebiosów opona,
jasny, wielki krąg słońca daleko, daleko…
hen, w dole, chmur srebrzyste tumany się wleką
i płaszczyzna wód morskich, ciemna, nieskończona…

Tam – wysp zielone smugi i okrętów białe
migocące się ławy i bory olbrzymie;
wulkany, grzmot w czerwonym ciskające dymie,
i śnieg, srebrzący szarą górskich wierchów skałę.

I cicho… Tylko w głuszy słychać gdzieś dalekiej
gwiazd toczących się w bezdni grzmiące kołowroty,
z hukiem śmiga i pęka gdzieś meteor złoty – –
cicho… tu gwarną falą nie suną się wieki...

Oto noc. Siadłszy kędyś na podniebnej skale,
osrebrzony światłością księżyca, powoli
olbrzymi ptak zasypia w światła aureoli,
w majestacie potęgi i królewskiej chwale.

Śni mu się jego straszna moc i lot zuchwały,
śnią mu się łowy, walki, burze, oceany…
cóż ci się tu śni, orle, w twej klatce drucianej?
i tu ci dano kawał bazaltowej skały!...

7 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Orzeł morski, [w:] Poezje wybrane, oprac. J. Krzyżanowski, Wrocław 1968, s. 44–45.
R1JRVLeIeBj0M
(Uzupełnij).
Praca domowa

Poszukaj wśród młodopolskich wierszy utworów, w których pojawiają się pejzaże wewnętrzne o ponurym nastroju. Zastanów się, czy zachowały do dziś wartość artystyczną. Przygotuj się do dyskusji na ten temat.