Sprawdź się
Nanieś na mapie nazwy państw, w których dominuje chrześcijaństwo w obrządku wschodnim albo zachodnim. Następnie odpowiedz na pytanie.
Ułóż poniższe wydarzenia w kolejności chronologicznej (najwcześniejsze zdarzenie umieść u góry):
Sprawdź, czy poniższe informacje - nazwa dynastii i jej przedstawiciel oraz państwo, w którym panowała - są poprawne.
Przyporządkuj do opisu podane pojęcia. Uzupełnij brakujące pola przenosząc podane pod tabelą pojęcie we właściwe miejsce w tabeli.
Dokończ zdania – odpowiedzi wybierz spośród podanych.
Na podstawie analizy mapy oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Zapoznaj się z poniższym tekstem źródłowym, a następnie wykonaj polecenia.
Wyjątek z żywotu św. Metodego.Zdarzyło się też podówczas, iż Rościsław, książę słowiański, ze Świętopełkiem wyprawili poselstwo [...] do cesarza Michała mówiąc tak: „Oto z łaski bożej zdrowi jesteśmy; i przybyli do nas liczni nauczyciele chrześcijańscy z Włoch, i z Grecji, i z Niemiec, a uczą nas rozmaicie. My Słowianie, ludzi prości nie mamy nikogo, aby nam objawił prawdę, zrozumiale ją wykładając. Dobrze Więc będzie, władco, jeśli nam przyślesz takiego męża, który by nas we wszelkiej prawdzie oświecił”. Wtedy cesarz rzekł do Konstantyna filozofa: „Słyszysz‑li, filozofie, słowa te? Nikt inny zdziałać tego nie potrafi prócz ciebie. Owóż dam ci dary mnogie, weź z sobą brata swego ihumena Metodego, i idź. Jesteście bowiem Tesalończykami, a wszyscy Tesalończykowie czysto po słowiańsko mówią”. [...] Otóż usłyszawszy ważną mowę tę, udali się na modlitwę z innymi, którzy jednako myśleli, jak i oni. Tu objawił Bóg filozofowi słowiańskie pismo: I wnet, nakreśliwszy głoski i mowę ułożywszy, puścił się w drogę, wziąwszy Metodego. Ten zaś począł znowu z pokorą powodować się i służyć filozofowi i nauczać z nim. A gdy trzy lata minęły, wrócili się z Moraw, zostawiwszy tam uczniów.
Na ilustracji przedstawiono awers i rewers monety euro. Wypisz cztery przedmioty ukazane na rewersie monety. Odwołując się do żywotu św. Metodego z ćwiczenia 7 oraz napisów na monecie, wyjaśnij ich symboliczne znaczenie.
Wyjaśnij, dlaczego tereny Europy Środkowo‑Wschodniej nazywane są „Młodszą Europą”.