Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1

Nanieś na mapie nazwy państw, w których dominuje chrześcijaństwo w obrządku wschodnim albo zachodnim. Następnie odpowiedz na pytanie.

R1PnPvlXCdCMF
Który z krajów Europejskich jako pierwszy wprowadził chrześcijaństwo?
Źródło: Alexrk2, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1eHWntUzxaJS
(Uzupełnij).
R1bt8mhRk86DE
Zaznacz państwa, w których dominuje chrześcijaństwo w obrządku wschodnim. Możliwe odpowiedzi: 1. Ukraina, 2. Czechy, 3. Bułgaria, 4. Serbia, 5. Węgry
1
Ćwiczenie 2

Ułóż poniższe wydarzenia w kolejności chronologicznej (najwcześniejsze zdarzenie umieść u góry):

R1UqPAqS9hFcM
Elementy do uszeregowania: 1. Przybycie chana Asparucha, 2. Powstanie Państwa Wielkomorawskiego, 3. Misja Cyryla i Metodego, 4. Powstanie państwa Samona
1
Ćwiczenie 3

Sprawdź, czy poniższe informacje - nazwa dynastii i jej przedstawiciel oraz państwo, w którym panowała - są poprawne.

R1QjxQFgDWQRh
Wymień główne słowiańskie dynastie młodej Europy.
R3xcH3yuC4TSJ
Przy każdym z państw dobierz odpowiednią nazwę dynastii oraz imię jej przedstawiciela. Węgry. Nazwa dynastii: (tu wybierz) 1. Mojmir Pierwszy, 2. Przemyślidzi, 3. Arpad, 4. Arpadowie, 5. Mojmirowice, 6. Oleg, 7. Bolesław Pierwszy, 8. Rurykowicze Przedstawiciel: (tu wybierz) 1. Mojmir Pierwszy, 2. Przemyślidzi, 3. Arpad, 4. Arpadowie, 5. Mojmirowice, 6. Oleg, 7. Bolesław Pierwszy, 8. Rurykowicze

Ruś Kijowska. Nazwa dynastii: (tu wybierz) 1. Mojmir Pierwszy, 2. Przemyślidzi, 3. Arpad, 4. Arpadowie, 5. Mojmirowice, 6. Oleg, 7. Bolesław Pierwszy, 8. Rurykowicze Przedstawiciel: (tu wybierz) 1. Mojmir Pierwszy, 2. Przemyślidzi, 3. Arpad, 4. Arpadowie, 5. Mojmirowice, 6. Oleg, 7. Bolesław Pierwszy, 8. Rurykowicze

Czechy. Nazwa dynastii: (tu wybierz) 1. Mojmir Pierwszy, 2. Przemyślidzi, 3. Arpad, 4. Arpadowie, 5. Mojmirowice, 6. Oleg, 7. Bolesław Pierwszy, 8. Rurykowicze Przedstawiciel: (tu wybierz) 1. Mojmir Pierwszy, 2. Przemyślidzi, 3. Arpad, 4. Arpadowie, 5. Mojmirowice, 6. Oleg, 7. Bolesław Pierwszy, 8. Rurykowicze

Państwo Wielkomorawskie. Nazwa dynastii: (tu wybierz) 1. Mojmir Pierwszy, 2. Przemyślidzi, 3. Arpad, 4. Arpadowie, 5. Mojmirowice, 6. Oleg, 7. Bolesław Pierwszy, 8. Rurykowicze Przedstawiciel: (tu wybierz) 1. Mojmir Pierwszy, 2. Przemyślidzi, 3. Arpad, 4. Arpadowie, 5. Mojmirowice, 6. Oleg, 7. Bolesław Pierwszy, 8. Rurykowicze
1
Ćwiczenie 4

Przyporządkuj do opisu podane pojęcia. Uzupełnij brakujące pola przenosząc podane pod tabelą pojęcie we właściwe miejsce w tabeli.

R1IhZUcHOMA2W
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1HL4s6heEtgU
Do podanych opisów dopasuj odpowiednie pojęcia. Zwykle pieniężne świadczenie przekazywane przez jednego władcę drugiemu jako wyraz uznawania zwierzchności terytorialnej: (tu wybierz) 1. Cyrylica, 2. Waregowie, 3. Trybut, 4. Głagolica, 5. Arpadowie

Rządzili państwem, które w dziesiątym wieku budziło lęk i przerażenie całej Europy: (tu wybierz) 1. Cyrylica, 2. Waregowie, 3. Trybut, 4. Głagolica, 5. Arpadowie

Alfabet słowiański stworzony przez Konstantyna (Cyryla), oparty był na dialekcie sołuńskim: (tu wybierz) 1. Cyrylica, 2. Waregowie, 3. Trybut, 4. Głagolica, 5. Arpadowie

Nazwa stosowana wobec ludów najeżdżających tereny Słowiańszczyzny wschodniej nazywanych przez Greków Rusami: (tu wybierz) 1. Cyrylica, 2. Waregowie, 3. Trybut, 4. Głagolica, 5. Arpadowie
2
Ćwiczenie 5

Dokończ zdania – odpowiedzi wybierz spośród podanych.

R1ANo0ZiinRju
Państwo Samona powstało w wyniku buntu przeciwko: Możliwe odpowiedzi: 1. Cesarstwu bizantyjskiemu., 2. Państwu Wielkomorawskiemu., 3. Chanatowi awarskiemu., 4. Rusi Kijowskiej.
RuZnoeC0rRDHR
Za panowania Świętopełka I największy zasięg terytorialny osiągnęło: Możliwe odpowiedzi: 1. Państwo Wielkomorawskie., 2. Państwo czeskie., 3. Państwo bułgarskie., 4. Ruś Nowogrodzka.
RVzCTT5fUHpNk
Dynastią panującą w Czechach w dziesiątym wieku byli: Możliwe odpowiedzi: 1. Arpadowie., 2. Rurykowicze., 3. Przemyślidzi., 4. Mojmirowice.
2
Ćwiczenie 6

Na podstawie analizy mapy oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

R1GY8WPK4dgj7
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RnTqngTOfeANz
W jakich okolicznościach upadło Państwo Wielkomorawskie ?
R1UOgVIuX7b2W
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z poniższym tekstem źródłowym, a następnie wykonaj polecenia.

Wyjątek z żywotu św. Metodego.

Zdarzyło się też podówczas, iż Rościsław, książę słowiański, ze Świętopełkiem wyprawili poselstwo [...] do cesarza Michała mówiąc tak: „Oto z łaski bożej zdrowi jesteśmy; i przybyli do nas liczni nauczyciele chrześcijańscy z Włoch, i z Grecji, i z Niemiec, a uczą nas rozmaicie. My Słowianie, ludzi prości nie mamy nikogo, aby nam objawił prawdę, zrozumiale ją wykładając. Dobrze Więc będzie, władco, jeśli nam przyślesz takiego męża, który by nas we wszelkiej prawdzie oświecił”. Wtedy cesarz rzekł do Konstantyna filozofa: „Słyszysz‑li, filozofie, słowa te? Nikt inny zdziałać tego nie potrafi prócz ciebie. Owóż dam ci dary mnogie, weź z sobą brata swego ihumena Metodego, i idź. Jesteście bowiem Tesalończykami, a wszyscy Tesalończykowie czysto po słowiańsko mówią”. [...] Otóż usłyszawszy ważną mowę tę, udali się na modlitwę z innymi, którzy jednako myśleli, jak i oni. Tu objawił Bóg filozofowi słowiańskie pismo: I wnet, nakreśliwszy głoski i mowę ułożywszy, puścił się w drogę, wziąwszy Metodego. Ten zaś począł znowu z pokorą powodować się i służyć filozofowi i nauczać z nim. A gdy trzy lata minęły, wrócili się z Moraw, zostawiwszy tam uczniów.

bŹródło: Materiały źródłowe do historii Polski epoki feudalnej, t. I, G. Labuda Słowiańszczyzna pierwotna, Warszawa 1954, str. 248.
R1cm3lCs63l5f
Podaj nazwę państwa, z którego wysłano poselstwo do cesarza Michała. Odpowiedź uzasadnij, podając dwa argumenty. (Uzupełnij). Odpowiedz na pytanie: jakie motywy kierowały Rościsławem, wysyłającym poselstwo do cesarza? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na ilustracji przedstawiono awers i rewers monety euro. Wypisz cztery przedmioty ukazane na rewersie monety. Odwołując się do żywotu św. Metodego z ćwiczenia 7 oraz napisów na monecie, wyjaśnij ich symboliczne znaczenie.

RVkNuymvvX2VD
Źródło: zdjęcia dostępne online, tylko do użytku edukacyjnego.
R1TT2LunZ0bmY
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R1GjDe4TLjNpb
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, dlaczego tereny Europy Środkowo‑Wschodniej nazywane są „Młodszą Europą”.

Rb5gAbXALs62m
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).