Symulacja interaktywna
Otwórz symulację interaktywną.
Korzystając z suwaków wybierz wartości i .
Masz dwa przyciski do wyboru, możesz zobaczyć na ile odcinków równej długości lub w jakim stosunku podzielony jest odcinek .
Wybierz wszystkie odpowiedzi opisujące stosunek odcinka do . Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RBUL3VEJy0OoG/1619782594/1J1wSQkG82xEWP4gIilRolufCtPQyywc.png)
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D3XRcdOO9
Na podstawie symulacji interaktywnej uzupełnij zdania, przeciągając odpowiedzi w odpowiednie miejsca.
, , trzeciego, , , prostopadłą, , odcinków, siódmego, czwartego, , piątego, trzeciego, równoległą, prostopadłą, , , odcinki, odcinki, , odcinki, , , dziewiątego, odcinków, odcinków, równoległą, , ,
1. Jeśli odcinek dzielimy w stosunku , to wpierw budujemy odcinek złożony z .......................... równych odcinków, a następnie począwszy od punktu odliczamy ........................... Rysujemy odcinek . Przez punkt, który jest końcem .......................... odcinka prowadzimy prostą .......................... do odcinka . Punkt przecięcia tej prostej z odcinkiem .......................... jest punktem podziału odcinka w stosunku .
2. Jeśli odcinek dzielimy w stosunku , to wpierw budujemy odcinek złożony z .......................... równych odcinków, a następnie począwszy od punktu odliczamy ........................... Rysujemy odcinek . Przez punkt, który jest końcem .......................... odcinka prowadzimy prostą .......................... do odcinka . Punkt przecięcia tej prostej z odcinkiem .......................... jest punktem podziału odcinka w stosunku .