Codziennie z kimś rozmawiasz, coś czytasz, czegoś słuchasz. Słowa układają się wtedy w… No właśnie, co to jest, jaka to forma komunikowania się?
Przeczytaj fragment komiksu.
Nadaj tytuł fragmentowi komiksu Papcia Chmiela (czyli Henryka Jerzego Chmielewskiego). Możesz zapisać go tutaj lub w zeszycie.
Przeczytajcie głośno swoje tytuły i spróbujcie określić ich formę.
Kiedy przekazujemy sobie informacje słowami, używamy wypowiedzeń. Każde wypowiedzenie zaczynamy wielką literą i kończymy kropką, wykrzyknikiem, znakiem zapytania lub wielokropkiem.
Przeczytaj jeszcze raz wypowiedzi bohaterów z fragmentu komiksu Papcia Chmiela. Tutaj lub w zeszycie wypisz:
równoważniki zdań,
zdania.
Podane równoważniki zdań przekształć w zdania. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Spokój!
Jasne jak słońce.
Mamusiu, herbaty?
Ale ulewa!
Marsz do domu!
Co trzeba zrobić z wyrazami z kolejnych grup, aby stworzyły zdanie? Wykorzystaj swoje pomysły i zapisz tutaj lub w zeszycie zdania utworzone z podanych wyrazów.
berek w chłopcy bawić się przerwa na
na pani tabliczki pytać z matematyka mnożenie
cały o dziewczynki mecz gadać lekcja
Odgadnijcie, na jakie przysłowia składają się podane wyrazy, i wytłumaczcie ich znaczenie. Następnie zapiszcie przysłowia w zeszytach.
równoważnik zdania, zawiera m.in. słowa: chmura, duża, deszcz, mały;
zdanie, zawiera m.in. słowa: dym, ogień, bez;
zdanie, zawiera m.in. słowa: dzień, zachód, słońce, nie chwalić;
równoważnik zdania, zawiera m.in. słowa: bezrybie, rak, ryba;
zdanie, zawiera m.in. słowa: późno, szkodzić, przychodzić, sam.