Środowisko przyrodnicze i jego zagospodarowanie przez człowieka składa się na całościowy obraz terenu, czyli krajobraz. Wiele składników krajobrazu to cenne walory turystyczne, których w jednych regionach jest więcej, a w innych mniej. Człowiek – turysta – ma swój gust i jedne walory podobają mu się bardziej, a inne mniej. Czy wiesz już które regiony Polski podobają się tobie?

R14ltvZ2HLddV1
Pamiętaj o różnych rodzjach turystyki, które rozwinęły się w poszczególnych regionach
Już wiesz
  • jakie regiony występują w Polsce;

  • czym są walory turystyczne – kulturowe, krajoznawcze, wypoczynkowe;

  • jakie są główne atrakcje turystyczne naszego kraju;

  • które regiony Polski zaliczają się do najbardziej atrakcyjnych pod względem turystycznym.

Nauczysz się
  • opracowywać na podstawie różnych źródeł charakterystykę turystyczną wybranego regionu Polski;

  • tworzyć prezentacje multimedialne przy użyciu odpowiedniego oprogramowania komputerowego i sprzętu projekcyjnego;

  • oceniać wybrane regiony Polski pod względem ich atrakcyjności turystycznej.

ied0i67b7l_d5e249

1. Wybór regionu turystycznego

Wybór regionu turystycznego do prezentacji to kwestia niemal wyłącznie waszego gustu. Najlepiej jest opracowywać prezentację tego regionu, który ciekawi was najbardziej, który chcielibyście poznać bliżej. Na dotychczasowych lekcjach zaznajomiliście się z głównymi walorami turystycznymi całej Polski. Oprócz tego macie też swoje własne doświadczenia z wakacyjnych podróży, wycieczek szkolnych lub innych wyjazdów, a także z literatury, filmów, zdjęć czy opisów słownych. A zatem wybór należy do was… Pomocna może w tym być poniższa mapa.

RWg9q0QLTmugP1
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3.0.
ied0i67b7l_d5e285

2. Opracowanie charakterystyki turystycznej wybranego regionu

By zrobić prezentację multimedialną, trzeba przedtem zebrać i opracować treści, które będą się na nią składać. W tym celu należy skorzystać z różnych źródeł informacji – regionalnych stron internetowych, monografii, przewodników i map turystycznych, folderów i katalogów biur podróży. Najpierw pobieżnie przeglądamy dostępne źródła, a następnie wybieramy interesujące nas treści i tworzymy własny tekst prezentacji oraz dodajemy elementy multimedialne (zdjęcia, filmy), które zostaną wykorzystane. Zwracamy uwagę przede wszystkim na walory krajoznawcze, tj. kulturowe i przyrodnicze; walory wypoczynkowe mają drugorzędne znaczenie. W prezentacji warto też wspomnieć o zagospodarowaniu turystycznym regionu, czyli infrastrukturze komunikacyjnej, hotelowej, gastronomicznej czy też handlowej.
Linki do niektórych, ciekawszych stron internetowych regionów Polski znajdują się poniżej. Prezentacja nie może jednak wykorzystywać tylko treści znajdujących się na tych stronach – muszą być wykorzystane również inne źródła informacji.

R1BTtZzuQBTzv1
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3.0.

Atrakcje Lubuskie
Atrakcje Podlasia
Bory Tucholskie
Jura Polska
Karpaty Turystyka
Kraków Travel
Nasze Kujawsko‑Pomorskie
Piękne Kaszuby
Pobrzeże Gdańskie
Pojezierze Drawskie
Pomorze Zachodnie
Region Wielkopolska
Serwis Turystyczny Dolnego Śląska
Suwalszczyzna
Świętkorzyskie Serwis dla Turystów
Trójmiasto
Warmia i Mazury
Warszawa

ied0i67b7l_d5e455

3. Prezentacja multimedialna

Do stworzenia prezentacji multimedialnej turystycznych walorów wybranego regionu Polski użyć można rozmaitego oprogramowania komputerowego. Najpopularniejsze i chyba najprostsze są aplikacje Microsoft Office Power Point i bezpłatny OpenOffice Impress.
Po zakończeniu wykonywania prezentacji należy ją obejrzeć w całości i poprawić ewentualne niedociągnięcia. Możliwe, że konieczne będzie wielokrotne jej oglądanie i poprawianie.
Gotową prezentację możemy opublikować w Internecie albo zgrać na nośnik danych (płytę CD, pendrive, przenośny dysk USB) i zademonstrować na lekcji.

Wskazówka

Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac należy uzgodnić, czy prezentacje wykonujemy indywidualnie czy w grupach. Trzeba też wiedzieć, w jaki sposób prezentacje mogą być przedstawione, co zależy od posiadanego sprzętu projekcyjnego.
Zaleca się przeznaczyć na ten temat dwie godziny lekcyjne. Na pierwszej zapadają wszelkie uzgodnienia organizacyjne, po czym uczniowie zaczynają zbierać i opracowywać treści. W domach kończą wykonywanie prezentacji, a na następnej lekcji są one oglądane i omawiane przez klasę. Każda prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 10 minut (wskazane 5). Ze względu na ograniczenia czasowe sugerowana jest tu praca w grupach.

ied0i67b7l_d5e500

Podsumowanie

Wykonanie prezentacji multimedialnej jest dużym wyzwaniem, gdyż wymaga wszechstronnych umiejętności – zebrania i opracowania odpowiednich treści, zilustrowania ich właściwie dobranymi obrazami i wreszcie prawidłowego umieszczenia wszystkich treści w odpowiednim programie komputerowym, który opublikuje prezentację w ostatecznej postaci. W trakcie tych prac możemy wykazać się pomysłowością i kreatywnością, a także swoimi zdolnościami manualnymi. Jednocześnie nabywamy nowych umiejętności organizacyjnych i redakcyjnych. Rozwiązujemy problemy dotyczące sposobów pokazania wybranych treści. Uczymy się logicznego i spójnego myślenia obejmującego jeden duży temat (region) w kompleksowym, wielowątkowym ujęciu. Podczas oglądania gotowych prezentacji po prostu poznajemy walory turystyczne różnych regionów Polski.

Praca domowa
Polecenie 1.1

Przygotuj prezentację multimedialną turystycznych walorów wybranego regionu Polski.

Zobacz także

Migracje ludnościowe związane z Polską oraz ich skutkiiDRLz93pmrMigracje ludnościowe związane z Polską oraz ich skutki
Turystyczne walory PolskiiLsb51MRkJTurystyczne walory Polski
Ochrona środowiska w Polscei4yL6sE2OXOchrona środowiska w Polsce
Geograficzne regiony PolskiiS7jkMgAKPGeograficzne regiony Polski