Ułamki o mianownikach 10, 100, 1000, ...
Wśród ułamków zwykłych są takie, których mianownikami są liczby:
Na przykład
Takie ułamki nazywamy ułamkami dziesiętnymi.
Ułamek, którego mianownik jest liczbą nazywamy ułamkiem dziesiętnym.
Przeciągnij pasujące elementy i upuść.
<span aria-label="początek ułamka, sto dwa, mianownik, sto, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>102</mn><mn>100</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, trzynaście, mianownik, dziesięć, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>13</mn><mn>10</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, cztery, mianownik, sto, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>4</mn><mn>100</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, pięćdziesiąt pięć, mianownik, tysiąc, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>55</mn><mn>1000</mn></mfrac></math></span>
Ułamki dziesiętne |
---|
Ułamek dziesiętny cztery setne można zapisać dwoma sposobami:
jako ułamek zwykły
z wykorzystaniem przecinka, czyli w postaci dziesiętnej
Z ułamka można wyłączyć całości.
Liczbę jeden i trzy dziesiąte zapisujemy w postaci liczby mieszanej lub z wykorzystaniem przecinka .
czytamy: jeden i dwie setne
czytamy: pięćdziesiąt pięć tysięcznych
Ułamki dziesiętne można zapisać w postaci liczb dziesiętnych, czyli liczb z przecinkiem.
Mówimy też, że te ułamki lub liczby mieszane zapisane są w postaci dziesiętnej.
Zamiana liczb dziesiętnych na ułamki zwykłe
Liczby dziesiętne możemy zapisać w postaci ułamka zwykłego lub liczby mieszanej. Jeżeli można, skracamy otrzymany ułamek zwykły.
Zauważ, że to połowa, a to ćwierć całości.
Połącz w pary.
<span aria-label="początek ułamka, jeden, mianownik, cztery, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mfrac><mn>1</mn><mn>4</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, sześć, mianownik, dziesięć, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mfrac><mn>6</mn><mn>10</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, dziewięć, mianownik, dziesięć, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mfrac><mn>9</mn><mn>10</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="cztery początek ułamka, sześć, mianownik, dziesięć, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mn>4</mn><mfrac><mn>6</mn><mn>10</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="dwa początek ułamka, trzy, mianownik, pięć, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mn>2</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>5</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="dwa początek ułamka, trzy, mianownik, dziesięć, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mn>2</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>10</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="sześć początek ułamka, trzynaście, mianownik, tysiąc, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mn>6</mn><mfrac><mn>13</mn><mn>1000</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, dwadzieścia, mianownik, sto, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mfrac><mn>20</mn><mn>100</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="siedem początek ułamka, dwadzieścia jeden, mianownik, pięćset, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mn>7</mn><mfrac><mn>21</mn><mn>500</mn></mfrac></mstyle></math></span>
0,9 | |
2,3 | |
0,6 | |
4,6 | |
0,2 | |
6,013 | |
0,5 | |
2,6 | |
0,25 | |
7,042 |
Liczbę dziesiętną zapisz w postaci liczby mieszanej, ze skróconym ułamkiem.
Zamiana ułamków zwykłych na liczby dziesiętne
Zapisywaliśmy już ułamek dziesiętny w postaci dziesiętnej. Niektóre ułamki zwykłe, chociaż nie mają mianownika można również zapisać w postaci dziesiętnej. Wystarczy odpowiednio rozszerzyć ułamek zwykły.
Na przykład:
- rozszerzyliśmy ułamek przez
- rozszerzyliśmy ułamek przez
Rozstrzygnij, czy równość jest prawdziwa, czy fałszywa.
PRAWDA | FAŁSZ | |
□ | □ | |
□ | □ | |
□ | □ | |
□ | □ | |
□ | □ | |
□ | □ |
Wśród pięciu liczb tylko jedna liczba nie jest równa pozostałym. Zapisz tę liczbę i uzasadnij swoją odpowiedź.