Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
11
Laboratorium 1

Czy zastanawiasz się, w jakich produktach spożywczych, z których korzystasz w życiu codziennym, znajdują się wiązania peptydowe? Przeprowadź doświadczenie w laboratorium. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski. Spróbuj wykonać doświadczenie samodzielnie. Jeśli jednak będziesz mieć problemy, możesz skorzystać z instrukcji, która znajduje się pod znakiem zapytania w prawym górnym rogu.

RdrGI9d4NXfGY
Wirtualne laboratorium pt. Jakie produkty spożywcze zawierają białka?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
R1ROCMaaZpqSQ
Analiza doświadczenia: Tytuł doświaczenia Problem badawczy: Treść problemu badawczego Hipoteza: Treść hipotezy. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

Czy zastanawiasz się, w jakich produktach spożywczych, z których korzystasz w życiu codziennym, znajdują się wiązania peptydowe? Zapoznaj się z opisem doświadczenia, a następnie rozwiąż zadania.

Analiza doświadczenia: Wykrywanie obecności wiązań peptydowych w cząsteczkach białek.

Problem badawczy: Jakie produkty spożywcze zawierają białka?

Hipoteza: Wszystkie produkty spożywcze zawierają białka.

Sprzęt laboratoryjny:

  • sześć zlewek – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • szalki Petriego – szklany spodek do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • szklane bagietki – sprzęt laboratoryjny o kształcie prostego pręta szklanego, czasami zakończonego z jednej strony małą rączką, a z drugiej małą łopatką.

Odczynniki:

  • skrobia ziemniaczana;

  • białko jaja kurzego;

  • ser biały;

  • olej roślinny;

  • cukier;

  • 20% roztwór wodorotlenku sodu;

  • 1% roztwór siarczanu(VI) miedzi(II).

Przebieg doświadczenia:

  1. Każdy produkt (cukier, skrobię, białko jaja kurzego, odrobinę sera białego oraz olej roślinny) włożono do osobnej zlewki.

  2. Przygotowano próbę kontrolną – do zlewki nalano 1 ml 20% roztworu wodorotlenku sodu oraz 1 ml 1% roztworu siarczanu(VI) miedzi(II). Całość wymieszano szklaną bagietką.

  3. Do zlewek zawierających produkty spożywcze dodano po 1 ml 20% roztworu wodorotlenku sodu i 1% siarczanu(VI) miedzi(II). Wymieszano bagietką.

Obserwacje:

Podczas próby kontrolnej w jednej zlewce wytrącił się niebieski, galaretowaty osad. Natomiast w drugiej roztwór zmienił zabarwienie na kolor fioletowy.

W probówce z białkiem jaja kurzego i serem białym mieszanina zabarwiła się na fioletowo. W pozostałych probówkach kolor pozostał jasnoniebieski.

Wyniki:

Wiązania peptydowe zostały wykryte w białku jaja kurzego i w serze białym. W cukrze, skrobi ziemniaczanej oraz oleju roślinnym nie wykryto wiązań peptydowych.

Wnioski:

Ser biały i białko jaja kurzego zawierają białka. Pozostałe produkty spożywcze (olej roślinny, skrobia ziemniaczana i cukier) nie wykazały obecności wiązań peptydowych. Hipoteza została odrzucona.

Ćwiczenie 1
R4PTGVFWL283Q
Wskaż, do czego służy pipeta Pasteura? Możliwe odpowiedzi: 1. Do pobierania cieczy., 2. Do skraplania cieczy., 3. Do mieszania cieczy.
Ćwiczenie 2
R1GvqyrUPW5KL
Wskaż poprawny zapis wzoru siarczanu(VI) miedzi(II). Możliwe odpowiedzi: 1. CuSO4, 2. CuSO42, 3. CuSO3