Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Laboratorium 1

Przeprowadź eksperyment w laboratorium chemicznym. Zapisz problem badawczy i zweryfikuj własną hipotezę. W formularzu zanotuj swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

RWSr6rnmGenl0
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1cEb1XNwEvJ5
Wirtualne laboratorium pt. „Czy odczyn wszystkich soli jest obojętny?"
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
R1J2qM4SCSXgg
Analiza eksperymentu: Badanie odczynu soli. Problem badawczy: (Uzupełnij). Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny i odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Instrukcja wykonania: (Uzupełnij).

Zadanie: Sprawdzenie, czy odczyn wszystkich soli jest obojętny.

Hipoteza: Odczyn soli nie zawsze jest obojętny.

Sprzęt laboratoryjny: zlewka (150 centymetrów sześciennych) - naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; pH‑metr - urządzenie służące do pomiaru pH analizowanych substancji chemicznych; tryskawka - plastikowe naczynie zamknięte nakrętką z długą końcówką. Tryskawka wypełniona jest wodą, która pod wpływem nacisku na plastikowe naczynie, uwalnia wodę na zewnątrz przez długą końcówkę; cylinder miarowy - podłużne szklane naczynie laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości. Służy do odmierzania cieczy.

Badane substancje to roztwory wodne o stężeniach 1 mol na decymetr sześciennyIndeks górny 3, 0,5 mola na decymetr sześciennyIndeks górny 3 i 0,1 mola na decymetr sześciennyIndeks górny 3, następujących substancji: chlorek sodu, cyjanek sodu, fluorek sodu, wodorosiarczan(VI) sodu, chlorek amonu, fluorek amonu, azotan(III) potasu, siarczan(VI) potasu, węglan potasu, octan amonu, siarczan(IV) sodu.

Instrukcja: Wybrano roztwór do badania i przeniesiono go na blat stołu laboratoryjnego. Wybrano stężenie roztworu. Odmierzono cylindrem miarowym 50 centymetrów sześciennych wybranego roztworu i przenieś go do zlewki. Następnie przy użyciu pH‑metru sprawdzono pH roztworu. Przed i po dokonaniu pomiaru przemyto elektrodę wodą.

Wnioski: Odczyn soli zależy od jej rodzaju. Jeśli sól pochodzi od mocnego kwasu oraz mocnej zasady odczyn będzie obojętny (lub bliski obojętnego). Jeśli sól pochodzi od słabego kwasu i mocnej zasady odczyn będzie zasadowy, jeśli sól pochodzi od mocnego kwasu i słabej zasady to odczyn jest kwasowy. Ostatni przypadek to jeśli sól pochodzi od słabego kwasu i słabej soli to odczyn jest obojętny (lub bliski obojętnego).

RCEkiJ9AQwVhV
Ćwiczenie 1
Wybierz, jakiego sprzętu laboratoryjnego użyto w doświadczeniu: Możliwe odpowiedzi: 1. zlewki, cylindra miarowego, tryskawki, pH-metru., 2. zlewki, cylindra miarowego, tryskawki, wagi laboratoryjnej., 3. palnika, cylindra miarowego, tryskawki, pH-metru.
RigYuN5ASCHrp
Ćwiczenie 2
Odczyn soli zależy od jej rodzaju. Wybierz, jaki będzie jej odczyn, jeżeli pochodzi od mocnego kwasu oraz mocnej zasady: Możliwe odpowiedzi: 1. odczyn będzie obojętny lub bliski obojętnego., 2. odczyn będzie zasadowy., 3. odczyn będzie kwaśny.
Rvdva9c2YVze1
Ćwiczenie 1
Wskaż sole których odczyn jest obojętny: Możliwe odpowiedzi: 1. en a ce el, en a ef, ka ce en, 2. en a ce el, ka dwa es o cztery, ce ha trzy ce o o en ha cztery, 3. en a ha es o cztery, en ha cztery ef, ka dwa ce o trzy.
Ćwiczenie 2

Jak na wartość pH wpływa zmiana objętości i zmiana stężenia wodnych roztworów soli?

RwW4w8qCPyB1s
Odpowiedź: (Uzupełnij).