1
11
Laboratorium 1

W jaki sposób zbadasz zachowanie tlenków  SiO 2 , BaO, Na 2 O, Al 2 O 3 oraz BeO wobec kwasów chlorowodorowego i azotowego(V)? Wśród sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników chemicznych znajdują się te niezbędne do przeprowadzenia eksperymentu. Zaplanuj eksperyment chemiczny, przeprowadź go, zapisz obserwacje, wyniki i wnioski oraz odpowiednie równania reakcji chemicznych.

RbJS4TdYUjMQk
Wirtualne laboratorium pt. „Badanie zachowania wybranych tlenków wobec kwasów”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
R112HitZRr4T7
Analiza doświadczenia:. Odczynniki: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Instrukcja wykonania doświadczenia: (Uzupełnij). Obserwacje: (Uzupełnij). Wyniki i wnioski: (Uzupełnij). Równania reakcji chemicznych::.

W jaki sposób można zbadać zachowanie tlenków SiO2, BaO, Na2OAl2O3 oraz BeO wobec kwasów chlorowodorowego i azotowego(V)? Zapoznaj się z poniższym eksperymentem chemicznym, obserwacjami, wynikami i wnioskami oraz odpowiednimi równaniami reakcji chemicznych.

Analiza eksperymentu:

Badanie zachowania wybranych tlenków wobec kwasu chlorowodorowego i kwasu azotowego(V).

Problem badawczy:

Tlenki o jakim charakterze chemicznym reagują z kwasami?

Hipoteza:

Z rotworami kwasów reagują tlenki o charakterze zasadowym lub amfoterycznym.

Sprzęt laboratoryjny:

  • probówki – podłużne U‑kształtne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • łyżki laboratoryjne – długie trzonki wykonane ze szkła, porcelany lub metalu zakończone z jednej strony łyżeczką;

  • palnik gazowy – urządzenie techniczne umożliwiające podtrzymywanie płomienia spalanego gazu w kontrolowany sposób;

  • statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;

  • szklane pręciki – czyli bagietek szklanych, które stanowią pręty laboratoryjne służące do mieszania.

Odczynniki chemiczne:

HCl o stężeniu 4 mole na decymetr sześcienny; HNO3 o stężeniu 2 mole na decymetr sześcienny; tlenek krzemu(IVSiO2; tlenek baru BaO; tlenek sodu Na2O; tlenek glinu Al2O3; tlenek berylu BeO; uniwersalny papierek wskaźnikowy.

Przebieg eksperymentu:

  1. Wsypanie do pięciu probówek, ustawionych w statywie, kolejno niewielką ilość (łyżeczkę) tlenku krzemu(IV), tlenku baru, tlenku sodu, tlenku glinu oraz tlenku berylu.

  2. Dodanie do każdej z probówek po dwa centymetry sześcienne kwasu chlorowodorowego o stężeniu wynoszącym cztery mole na decymetr sześcienny lub kwasu azotowego(V) o stężeniu wynoszącym dwa mole na decymetr sześcienny.

  3. Wymieszanie zawartości probówek za pomocą szklanych pręcików.

  4. Sprawdzenie odczynu roztworu w każdej probówce za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego. W przypadku tlenku glinu(III) oraz tlenku berylu, probówki dodatkowo ogrzewano w płomieniu palnika.

Obserwacje:

Tlenek krzemu(IV) w reakcji z kwasem chlorowodorowym: Brak objawów reakcji na zimno i po ogrzaniu. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienił barwę z żółtej na czerwoną. Tlenek krzemu(IV) w reakcji z kwasem azotowym(V): Brak objawów reakcji na zimno i po ogrzaniu. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienił barwę z żółtej na czerwoną.

Tlenek baru w reakcji z kwasem chlorowodorowym: Ciało stałe roztworzyło się, w probówce pozostał bezbarwny roztwór. Uniwersalny papierek wskaźnikowy pozostał żółty. Tlenek baru w reakcji z kwasem azotowym(V): Ciało stałe roztworzyło się, w probówce pozostał bezbarwny roztwór. Uniwersalny papierek wskaźnikowy pozostał żółty.

Tlenek sodu w reakcji z kwasem chlorowodorowym: Ciało stałe roztworzyło się, w probówce pozostał bezbarwny roztwór. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienił barwę z żółtej na czerwoną. Tlenek sodu w reakcji z kwasem azotowym(V): Ciało stałe roztworzyło się, w probówce pozostał bezbarwny roztwór. Uniwersalny papierek wskaźnikowy pozostał żółty.

Tlenek glinu w reakcji z kwasem chlorowodorowym: Ciało stałe roztworzyło się po ogrzaniu, w probówce pozostał klarowny bezbarwny roztwór. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienił barwę z żółtej na pomarańczową. Tlenek glinu w reakcji z  kwasem azotowym(V): Brak objawów reakcji na zimno i po ogrzaniu. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienił barwę z żółtej na czerwoną.

Tlenek berylu w reakcji z kwasem chlorowodorowym: Ciało stałe roztworzyło się po ogrzaniu, w probówce pozostał klarowny bezbarwny roztwór. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienił barwę z żółtej na pomarańczową. Tlenek berylu w reakcji z  kwasem azotowym(V): Ciało stałe roztworzyło się po ogrzaniu, w probówce pozostał klarowny bezbarwny roztwór. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zmienił barwę z żółtej na pomarańczową.

Wyniki:

Tlenek krzemu(IV) nie reaguje z żadnym z dostępnych kwasów. Tlenki baru, sodu i berylu reagują zarówno z kwasem chlorowodorowym, jak i z kwasem azotowym(V). Z kolei tlenek glinu reaguje z kwasem chlorowodorowym, ale nie reaguje z kwasem azotowym(V). W reakcjach tlenku baru i tlenku sodu z analizowanymi kwasami powstały sole, których wodne roztwory mają odczyn obojętny. W reakcjach pozostałych tlenków z kwasami (o ile takowe zachodziły) powstały sole, których wodne roztwory mają odczyn kwasowy.

Wnioski:

Tlenek kwasowy, którym jest tlenek krzemu(IV), nie reagował z kwasami. Czerwona barwa uniwersalnego papierka wskaźnikowego pochodziła od nieprzereagowanych kwasów.

Tlenki zasadowe, a więc tlenek baru i tlenek sodu, przereagowały z kwasami.

Obydwa badane tlenki amfoteryczne – tlenek glinu i tlenek berylu, przereagowały z kwasem chlorowodorowym. Tlenek berylu uległ również reakcji z kwasem azotowym(V).

Hipoteza została zatem potwierdzona – z kwasami reagują tlenki o charakterze zasadowym i amfoterycznym.

Równania reakcji chemicznych:

  1. SiO2+HCl brak reakcji
    SiO2+HNO3 brak reakcji

  2. BaO+2 HClBaCl2+H2O
    BaO+2 HNO3BaNO32+H2O

  3. Na2O+2 HCl→2 NaCl+H2O
    Na2O+2 HNO3→2 NaNO3+H2O

  4. Al2O3+6 HCl→2 AlCl3+3 H2O
    Al2O3+HNO3 brak reakcji

  5. BeO+2 HClBeCl2+H2O
    BeO+2 HNO3BeNO32+H2O

Ćwiczenie 1

Uzupełnij zapis jonowy‑skrócony równań reakcji chemicznych, zachodzących między badanymi w wirtualnym laboratorium tlenkami a kwasem chlorowodorowym.

RLnR2p7pLNWF9
Dostępne opcje do wyboru: 2 H3O+, 9 H2O, 3 H2O, Al2O3, 2 Na+, Be2+, 2 H3O+, 2 H3O+. Polecenie: . BaO + luka do uzupełnienia Ba2+ + luka do uzupełnienia

Na2O + luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia + 3 H2O

luka do uzupełnienia + 6 H3O+ 2 Al3+ + luka do uzupełnienia

BeO + luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia 3 H2O
Ćwiczenie 2

Określ charakter chemiczny tlenków, użytych w doświadczeniu. Wstaw w odpowiednie miejsca nazwy tlenków.

RdgZczxDp95r5
Tlenki zasadowe Możliwe odpowiedzi: 1. tlenek baru, 2. tlenek berylu, 3. tlenek glinu, 4. tlenek sodu Tlenki amfoteryczne Możliwe odpowiedzi: 1. tlenek baru, 2. tlenek berylu, 3. tlenek glinu, 4. tlenek sodu
Ćwiczenie 3

Wskaż prawidłową odpowiedź:

RfSr8KuQcQn1B
Możliwe odpowiedzi: 1. Tlenek fosforu(V) oraz tlenek krzemu(IV) nie reagują z kwasami, ponieważ są tlenkami niemetali należącymi do tlenków zasadowych., 2. Tlenek fosforu(V) oraz tlenek krzemu(IV) nie reagują z kwasami, ponieważ są tlenkami niemetali należącymi do tlenków kwasowych., 3. Tlenek fosforu(V) oraz tlenek krzemu(IV) nie reagują z kwasami, ponieważ są tlenkami metali należącymi do tlenków zasadowych., 4. Tlenek fosforu(V) oraz tlenek krzemu(IV) nie reagują z kwasami, ponieważ są tlenkami metali należącymi do tlenków kwasowych.
Ćwiczenie 4
RUdGyhVUI0Pwq
O jakim charakterze świadczy fakt uzyskania w reakcji tlenku sodu z kwasem solnym odczynu obojętnego końcowego roztworu? Możliwe odpowiedzi: 1. zasadowym, 2. kwasowym, 3. amfoterycznym
Ćwiczenie 5
RSpZFlM9jkpVY
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.